Besluit tot het intrekken van een gelegenheid voor het laden van elektrische voertuigen.
Bevoegdheid
Op grond van artikel 18 eerste lid onder d van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeesters en wethouders van de gemeente Alkmaar bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Op 3 juli 2017 is deze bevoegdheid door het college van burgemeester en wethouders gemandateerd aan de unitmanager Ruimtelijke ontwikkeling en economie. Op 11 maart is het ondermandaat/ondervolmacht/ondermachtiging in werking getreden van medewerker teamleider Verkeer en vervoer door Unitmanager Ruimtelijke Ontwikkeling en Economie.
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Besluitverplichting
Op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er in de volgende gevallen een verkeersbesluit te worden genomen:
- 1.
De plaatsing of verwijdering van verkeerstekens, en onderborden (opgenomen in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer), voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
- 2.
Maatregelen op of aan de weg tot een wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dan van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
Artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer geeft aan dat de in dit besluit genoemde plaatsing of verwijdering van borden opgenomen in het RVV 1990, moet geschieden krachtens een verkeersbesluit.
Procedure
Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, is er overleg geweest met de, namens de korpschef van de Nationale politie, gemandateerde Verkeersadviseur van de Eenheid Noord-Holland. Deze heeft een positief advies afgegeven.
Motivering van de maatregel
De Rippingstraat is een erftoegangsweg in de gelegen binnen de gemeentegrens van Alkmaar en is bij de gemeente in beheer en onderhoud.
Op 24 juni 2025 is een verkeersbesluit genomen (nr. 1207749) voor het aanwijzen van diverse parkeervakken specifiek voor het laden van elektrische voertuigen. Ook ter hoogte van Rippingstraat 50 zijn daarin twee parkeervakken aangewezen voor het laden van elektrische voertuigen.
Op deze locatie is bezwaar gemaakt. De bezwaarkamer heeft besloten om de twee parkeervakken ter hoogte van Rippingstraat 50 die aangewezen als parkeergelegenheid voor het opladen van elektrische voertuigen niet door te laten gaan.
Daarom wordt het besluit betreffende het aanwijzen van twee parkeervakken ter hoogte van Rippingstraat 50 ingetrokken.
Belangenafweging en participatie
Van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen, liggen de volgende belangen ten grondslag aan dit besluit:
- •
Het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- •
Het beschermen van weggebruikers en passagiers;
- •
Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
- •
Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;
- •
Het door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer te voorkomen of te beperken.
Besluiten
Op grond van bovenstaande overwegingen is de gemeente tot het besluit gekomen om:
- 1.
deels in te trekken het besluit genomen op 24 juni 2025 met nummer 1207749 betreffende het aanwijzen van twee parkeervakken ter hoogte van Rippingstraat 50.
De verkeerstekens aan te brengen zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening.
Communicatie