Wijziging Beleidsregels laadpalen voor elektrische voertuigen op openbaar terrein

Burgemeester en wethouders van de gemeente Bladel;

 

besluiten:

 

De Beleidsregels laadpalen voor elektrische voertuigen op openbaar terrein als volgt te wijzigen:

Artikel I  

Artikel 1 Begripsomschrijving wordt uitgebreid met een nieuw begrip:

“Blauwe zone’’: Een parkeerschijfzone, ook wel blauwe zone, is een gebied waarbinnen bijzondere regels met betrekking tot het parkeren gelden. Daar waar een blauwe streep is aangebracht mag een motorvoertuig met meer dan twee wielen slechts parkeren wanneer een parkeerschijf is geplaatst achter de voorruit. Deze moet handmatig zijn ingesteld op het tijdstip van aankomst (afgerond naar het eerstvolgende hele of halve uur) en mag niet voorzien zijn van een mechanisme waarmee de tijd automatisch wordt ingesteld of verschoven.

Artikel II  

Het vijfde lid van artikel 2 wordt verwijderd.

Artikel III  

Artikel 4 gaat als volgt luiden:

 

Het college bepaalt in overleg met de aanvrager de locatie van de laadpaal en/of andere laadinfrastructuur en de aan te wijzen parkeerplaats(en). Het college toetst hierbij aan de volgende criteria:

  • a.

    De behoefte aan een laadpaal en/of andere laadinfrastructuur moet blijken uit de behoefte van gebruikers binnen een straal van hemelsbreed 300 meter van de aangevraagde locatie;

  • b.

    Een laadpaal wordt alleen geplaatst op ondergrond in eigendom van de gemeente;

  • c.

    De locatie van de laadpaal en/of andere laadinfrastructuur moet voldoende vindbaar en zichtbaar zijn;

  • d.

    De locatie moet het gebruik door meerdere gebruikers mogelijk maken, en niet impliceren dat de paal tot het eigendom van een individuele gebruiker behoort. Dit om te voorkomen dat er privé-parkeerplaatsen gecreëerd worden;

  • e.

    De laadpaal en/of andere laadinfrastructuur moet beschikken over twee of meer aansluitpunten, waardoor – eventueel op termijn – twee of meer parkeerplaatsen worden bediend;

  • f.

    De locatie betreft een bestaand parkeervak / bestaande parkeervakken;

  • g.

    De laadpaal dient te worden aangesloten op het hoofdstroomnetwerk;

  • h.

    De doorgang voor ander verkeer (auto, fiets, voetganger, rolstoel etc.) dient gewaarborgd te blijven;

  • i.

    Er mogen zo min mogelijk belemmeringen zijn ten aanzien van ander straatmeubilair of (openbaar) groen;

  • j.

    Het uiterlijk van de laadpaal en/of andere laadinfrastructuur moet passen in het straatbeeld. De laadpaal is sober vorm gegeven, heeft geen uitgesproken holtes, welvingen of scherpe punten;

  • k.

    Er mogen indien nodig extra objecten worden geplaatst t.b.v. aanrijbeveiliging;

  • l.

    De funderingsbevestiging mag niet zichtbaar zijn boven het straatwerk;

  • m.

    De maximale afmeting van de laadpaal bedraagt 25 cm x 50 cm x 145 cm (lxbxh).

  • n.

    Ligt het oplaadpunt op een locatie waar een blauwe zone geldt, dan geldt de blauwe zone ook voor elektrische auto`s bij een oplaadpunt.

Artikel IV  

Artikel 6.1 gaat als volgt luiden:

Indien het college positief beslist op de aanvraag, treft het een verkeersbesluit om twee parkeervakken bij een oplaadpunt te reserveren voor elektrische voertuigen;

Artikel V  

Artikel 7 gaat als volgt luiden:

Er wordt geen medewerking verleend aan een (verlengd) privaat oplaadpunt of een niet openbaar te gebruiken oplaadpunt in de openbare ruimte. Tevens mag er geen gebruik gemaakt worden van kabelgoten of andere hulpmiddelen om de oplaadkabel van privéterrein naar openbaar terrein te leggen.

Artikel VI Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking.

Aldus vastgesteld in zijn vergadering van 28 januari 2025.

Het college voornoemd,

de secretaris,

de burgemeester,

Naar boven