Amsterdam stadsdeel Nieuw West, verkeersbesluit voor het instellen van parkeergelegenheden alleen bestemd voor personenauto’s op de parkeervakken aan weerszijden van de Oude Haagseweg

 

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

 

g elet op:

 

  • de Wegenverkeerswet (WVW 1994);

  • het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

  • de bepalingen en de uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

  • de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

  • de Verordening stadsdelen en stadsgebied Amsterdam 2022;

  • de ondermandaatbesluiten van de stadsdelen en stadsgebied.

  •  

 

Overwegende dat:

 

  • op het deel van de Oude Haagseweg tussen de Anderlechtlaan en het gebouw van de luchtverkeersleiding, direct ten noorden van het Anton Schleperspad, aan weerszijden van de rijbaan parkeervakken zijn gelegen voor o.a. de Oeverlanden en bedrijvigheid in de omgeving;

  • de gemeente Amsterdam geconstateerd heeft dat de parkeervakken op het hierboven genoemde deel van de Oude Haagseweg gebruikt worden door grotere voertuigen dan personenauto’s, dit ten koste gaat van parkeergelegenheden voor personenauto’s en deze parkeervakken ook niet zijn ingericht voor grotere voertuigen dan personenauto’s;

  • er tevens door campers gebruik wordt gemaakt door langere tijd op de parkeervakken te verblijven en te overnachten wat ook veel vervuilingsoverlast veroorzaakt en deze parkeervakken primair niet bedoeld zijn om langere tijd te parkeren;

  • dit gedeelte van de Oude Haagseweg daarom in de afgelopen jaren is uitgegroeid tot een sociaal onveilige locatie;

  • de hierboven genoemde overlast voorkomen kan worden door de parkeervakken te bestemmen als parkeergelegenheden alleen bestemd voor personenauto's;

  • de voordelen van deze maatregel zijnde de vergroting van de sociale veiligheid alsmede voldoende parkeermogelijkheden voor o.a. bezoekers van het recreatiegebied ‘de Oeverlanden’, zwaarder wegen dan het niet meer kunnen parkeren van voertuigen groter dan personenauto’s;

  • de hierboven genoemde verkeersmaatregel in het algemeen verkeersbelang c.q. noodzakelijk worden geacht;

  • de verkeersmaatregel geëffectueerd wordt door het aanbrengen van de benodigde bebording zoals aangegeven is op de bij dit verkeersbesluit behorende situatietekening;

  • het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • de bovenvermelde maatregel op basis van artikel 2 van de WVW 1994 strekt tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van de weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, alsmede het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, overleg is gepleegd met een gemandateerde van de politie, eenheid Amsterdam;

  • de in dit verkeersbesluit genoemde wegen of weggedeelten gelegen en onder beheer zijn van de gemeente Amsterdam.

 

Besluit:

  •  

  • 1.

    Door het plaatsen van verkeersborden conform model E8 van Bijlage I van het RVV 1990 inclusief het aanbrengen van de onderborden OB501-L, OB501-R en OB502 in te stellen: Diverse parkeergelegenheden alleen bestemd voor de voertuigcategorie die op het bord is aangegeven op het deel van de Oude Haagseweg tussen de Anderlechtlaan en het gebouw van de luchtverkeersleiding, direct ten noorden van het Anton Schleperspad, aan weerszijden van de rijbaan.

 

Zoals aangegeven op onderstaande tekening.

 

Amsterdam,

 

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam, namens hen,

 

Alieke Hordijk

Teammanager Expertisecentrum

Markten Gebied en Gebruik, Stadswerken

 

Oneens met dit besluit?

Hier leest u hoe u bezwaar kunt maken.

Let op: u kunt binnen zes weken na de dag waarop het besluit is verzonden bezwaar maken.

 

Het beste en het snelste kunt u via de website bezwaar maken:

• Kijk op www.amsterdam.nl/bezwaar/JB

• Vul het formulier in. U hebt hiervoor DigiD of E-herkenning nodig.

• Stuur het formulier op via de website.

 

Als u niet in Nederland woont of u geen DigiD/E-herkenning kunt gebruiken.

Een brief versturen met daarin:

• De datum

• Uw naam, adres en telefoonnummer en eventueel uw e-mailadres.

• Waarom u het niet eens bent met het besluit

• Uw handtekening

• Maak een kopie van het besluit en stuur deze mee.

De termijn van zes weken is heel belangrijk.

Misschien heeft u meer tijd nodig omdat u nog niet alle informatie heeft verzameld. Of omdat u nog met iemand wilt overleggen. Dan kunt u een voorlopig (pro forma) bezwaarschrift indienen.

U zet in het voorlopige bezwaar dat u de redenen waarom u bezwaar maakt zo snel mogelijk opstuurt. Daarna hoort u van ons wanneer u de redenen uiterlijk moet opsturen.

 

Dient iemand anders namens u het bezwaarschrift in? Stuur dan een machtiging mee.

 

U stuurt uw brief naar:

Gemeente Amsterdam

T.a.v. Juridisch Bureau

Postbus 483

1000 AL AMSTERDAM

 

Schorsende werking

Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat wil zeggen: het besluit waartegen u bezwaar maakt, blijft geldig totdat over uw bezwaar is beslist.

 

Spoed? Voorlopige voorziening

Bij grote spoed kunt u (tegen kosten) een zogeheten voorlopige voorziening aanvragen. Dat is een spoedprocedure waarmee het genomen besluit tijdelijk kan worden ingetrokken en/of andere maatregelen kunnen worden getroffen. Een voorlopige voorziening vraagt u digitaal aan via:

 

http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor hebt u een DigiD nodig. Op deze site vindt u ook meer informatie.

of per post:

De Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam

Afdeling Publiekrecht –teams bestuursrecht

Postbus 75850

1070 AW Amsterdam

 

Naar boven