Verordening basisregistratie personen Bergeijk 2025

De gemeenteraad van Bergeijk,

overwegende het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 19 augustus 2025,

overwegende het advies van de commissie ABZ d.d. 2 september 2025,

gelet op;

de Wet basisregistratie personen artikel, 3.8 en 3.9,

de Algemene Verordening gegevensbescherming (AVG),

de Uitvoeringswet AVG (UAVG);

besluit:

  • 1.

    vast te stellen de ‘Verordening basisregistratie personen Bergeijk 2025’.

Artikel 1 Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente

Het college van burgemeester en wethouders geeft, met inachtneming van het besluit als bedoeld in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen voor Gemeente Bergeijk, nadere invulling aan de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie aan organen van Gemeente Bergeijk.

Artikel 2 Verstrekkingen aan derden

  • 1.

    Het college van burgemeester en wethouders kan op verzoek van een derde over een ingeschrevene die ingezetene is van Gemeente Bergeijk en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van Gemeente Bergeijk was, gegevens uit de basisregistratie verstrekken aan derden, als de verstrekking voldoet aan het bepaalde in artikel 3;

  • 2.

    Het college van burgemeester en wethouders kan over een ingezetene van Gemeente Bergeijk gegevens uit de basisregistratie verstrekken aan een derde, die voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingezetene wiens gegevens worden verstrekt;

  • 3.

    De verstrekking als bedoeld in lid 1 van dit artikel vindt slechts plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan;

  • 4.

    De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.

Artikel 3 Aanwijzing gewichtige maatschappelijke belangen en categorieën derden

Het college van burgemeester en wethouders wijst aan:

  • 1.

    De werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente, ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt; en

  • 2.

    De categorieën van derden die in aanmerking komen voor verstrekking van gegevens uit de basisregistratie;

  • 3.

    Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang worden slechts aangewezen de werkzaamheden die samenhangen met een overheidstaak, strekken tot het in stand houden van een voorziening voor burgers die onderwerp is van overheidszorg, of waarbij anderszins gelet op de overheidsbemoeienis met die werkzaamheden, ondersteuning daarvan door gegevensverstrekking uit de basisregistratie gerechtvaardigd is.

Artikel 4 Slotbepalingen

  • 1.

    De huidige verordening ‘Verordening basisregistratie personen van de gemeente Bergeijk (Verordening BRP 2014)’ vastgesteld op 1 en 2 juli 2014 wordt ingetrokken op dag na bekendmaking van deze verordening.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.

  • 3.

    Deze verordening wordt aangehaald als: ‘Verordening basisregistratie personen Bergeijk 2025’.

Zoals besloten in de openbare vergadering van de gemeenteraad van Bergeijk van 25 september 2025.

De gemeenteraad,

P. Franx

Plv. Raadsgriffier

W.J.G. Delissen-van Tongerlo

Voorzitter

Naar boven