Verkeersbesluit instellen geslotenverklaring voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen op de Korenbloemweg te Zwolle

213315-2025

Burgemeester en wethouders van Zwolle

Overwegende:

dat de Korenbloemweg een weg is, gelegen binnen de bebouwde kom van Zwolle;

dat de Korenbloemweg in beheer is bij de gemeente Zwolle;

dat de Korenbloemweg een weg is als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

dat gelet op bovengenoemd artikel het college van burgemeester en wethouders van Zwolle bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze wegen;

dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Zwolle is gemandateerd aan de medewerker Leefomgeving en Mobiliteit;

dat de Korenbloemweg gecategoriseerd is als een erftoegangsweg binnen de bebouwde kom;

dat de verkeersfunctie op een erftoegangsweg ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie;

dat op de Korenbloemweg momenteel een geslotenverklaring voor vrachtauto’s verkeersbord C7 van toepassing is waarvan bezorgend vrachtverkeer is uitgezonderd;

dat in de praktijk echter gebleken is dat de beschikbare ruimte bij de haakse bocht zelfs voor personenauto’s dusdanig krap is dat autoverkeer achteruit terug rijdt omdat de bocht niet gemaakt kan worden;

dat door gebrek aan ruimte een trottoir ontbreekt waardoor voetgangers, fietsers en autoverkeer van dezelfde rijbaan gebruik maken;

dat het autoverkeer vaak niet doorrijdt bij de haakse bocht en dat dit autoverkeer genoodzaakt is over grote lengte achter terug te rijden richting Westenholterweg;

dat het achteruit rijden over een grote lengte, gecombineerd met voetgangers waaronder kinderen van en naar de speeltuin, tot verkeersonveilige situaties leidt;

dat het achteruit rijden over een grote lengte voorkomen dient te worden en dat is overwogen om op een strategische locatie een fysieke afsluiting aan te brengen waardoor de Korenbloemweg aangemerkt kan worden als een doodlopende weg waarvan fietsers zijn uitgezonderd;

dat voorgaande maatregel niet de voorkeur heeft gekregen van bewoners in de straat;

dat het voornamelijk bestuurders van voertuigen zijn die niet bekend zijn met de situatie in de Korenbloemweg en de navigatie volgen, welke voor gevaarlijke situaties zorgen;

dat de verkeersveiligheid en leefbaarheid verbeterd kan worden door het doorgaande autoverkeer te weren op dit deel van de Korenbloemweg;

dat het gewenst is om niet alleen vrachtverkeer, maar alle motorvoertuigen op meer dan twee wielen te weren van dit gedeelte van de Korenbloemweg;

dat het gezien de parkeergelegenheid op eigen terrein en de aanwezige parkeervakken in de straat, het noodzakelijk is om autoverkeer toe te staan op een de Korenbloemweg;

dat gezien voorgaande overwegingen het weren van doorgaande motorvoertuigen gerealiseerd wordt door het verwijderen van de verkeersbord C7 inclusief onderbord met de tekst ‘behalve bezorgend vrachtverkeer’ en het plaatsen van verkeersbord C6 (gesloten voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen) voorzien van een onderbord met de tekst: ‘uitgezonderd bestemmingsverkeer’;

de hiervoor genoemde maatregel toe te passen op het gedeelte van de Korenbloemweg tussen Papaverweg en Pinksterbloemweg;

dat het doorgaande autoverkeer dat niet zijn herkomst of bestemming heeft op dit deel van de Korenbloemweg als gevolg van genoemde maatregel geen gebruik meer kan maken van de Korenbloemweg en om moet rijden via de nabijgelegen Westenholterweg of Papaverweg en dat een eventuele omrijtijd (minder dan een minuut) verwaarloosbaar klein is;

dat het gewenst is om op het kruispunt Korenbloemweg met de Westenholterweg een voorwaarschuwing van de geslotenverklaring te plaatsen om het ongewenst inrijden van motorvoertuigen te voorkomen;

dat voorgaande gerealiseerd wordt door het plaatsen van verkeersbord C6 (gesloten voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen) voorzien van een onderbord met de tekst: ‘120 m’ en onderbord met de tekst: ‘uitgezonderd bestemmingsverkeer’;

dat volgens artikel 67 van het RVV 1990, lid 1 onder c onder verkeersborden aangebrachte onderborden waarbij op een onderbord het woord “uitgezonderd” voorkomt in combinatie met symbolen, het verkeersbord niet geldt voor de aldus aangeduide weggebruikers of het aldus aangeduide verkeersgedrag;

dat het op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 vereist is om een verkeersbesluit te nemen voor de plaatsing of verwijderen van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens en ook voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

dat gelet op artikel 12 van het BABW het verwijderen van verkeersbord C7 (gesloten voor vrachtverkeer) inclusief onderbord met de tekst ‘behalve bezorgend vrachtverkeer’ en het plaatsen van het verkeersbord C6 ‘gesloten voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen' inclusief onderbord met de tekst: ‘uitgezonderd bestemmingsverkeer’ maatregelen zijn waarvoor een verkeersbesluit is vereist;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor benoemde verkeersmaatregel strekt tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding komt;

dat gelet op alle voorgaande overwegingen het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer, in dit geval voor het autoverkeer dat dusdanig weinig beperking vormt, dat dit van ondergeschikt belang wordt geacht;

dat het treffen van genoemde maatregelen een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee eenieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

dat de in dit verkeersbesluit genoemde maatregelen niet leiden tot een toename van de geluidsbelasting afkomstig van het wegverkeerslawaai, zoals bedoeld in artikel 21a van het BABW, op geluidsgevoelige gebouwen;

dat volgens artikel 24 BABW overleg met de politie Oost-Nederland heeft plaatsgevonden waarbij de politie positief adviseert op de voorgenomen verkeersmaatregelen;

gelet op:

- de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW);

- de bepalingen van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV1990);

- de bepalingen van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

besluiten:

1. door het verwijderen van verkeersborden C7 van bijlage 1 van het RVV 1990, inclusief onderbord, de geslotenverklaring voor vrachtauto’s waarvan bevoorradend vrachtverkeer is uitgezonderd op te heffen aan de Korenbloemweg;

2. door het plaatsen van verkeersborden C6 van bijlage 1 van het RVV 1990, inclusief onderbord met de tekst: ‘uitgezonderd bestemmingsverkeer’, een geslotenverklaring voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen in te stellen, waarvan bestemmingsverkeer is uitgezonderd aan de Korenbloemweg, voor zover gelegen tussen Papaverweg en Pinksterbloemweg.

Verkeersborden te verwijderen:

Verkeersborden te plaatsen:

Zwolle, 21 oktober 2025

Burgemeester en wethouders van Zwolle,

Namens deze,

A.J. Troost-Compagner

medewerker Stadsbeheer & Vitale Wijken

Mededelingen

Publicatie

Bekendmaking van het verkeersbesluit geschiedt digitaal door publicatie in het Gemeenteblad van 24 oktober 2025. (www.officielebekendmakingen.nl). 

Ter inzage

Het besluit ligt zes weken ter inzage bij de afdeling Leefomgeving en Mobiliteit, Lübeckplein 2 in Zwolle. Om de stukken in te zien kunt u een afspraak maken via telefoonnummer 14038.

Bezwaar

Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden binnen zes weken na publicatiedatum bezwaar maken bij het college van burgemeester en wethouders van de Gemeente Zwolle, Postbus 10007, 8000 GA Zwolle. Hiervoor dient een bezwaarschrift te worden ingediend dat naam en adres, dagtekening, kenmerk of omschrijving van het besluit en de gronden van het bezwaar moet bevatten.

Een bezwaarschrift kan door inwoners van de gemeente Zwolle ook digitaal worden ingediend. Ga naar www.zwolle.nl/bezwaarindienen. Hier treft u alle informatie aan. Voor het digitaal indienen van een bezwaarschrift heeft u een DigiD inlogcode nodig.

Mits tijdig bezwaar is gemaakt, kan aan de voorzieningenrechter van de rechtbank Overijssel, Postbus 10067, 8000 GB Zwolle, worden verzocht om met betrekking tot het besluit een voorlopige voorziening te treffen.

Inlichtingen

Voor inlichtingen over dit besluit en de procedure kunt u zich wenden tot mevrouw A.J. Troost-Compagner van de gemeente Zwolle, mail: A.Troost-Compagner@zwolle.nl.

Naar boven