Gemeenteblad van Dordrecht
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Dordrecht | Gemeenteblad 2025, 459897 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Dordrecht | Gemeenteblad 2025, 459897 | ander besluit van algemene strekking |
Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad en commissies gemeente Dordrecht
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 2 Elektronisch aanbieden
Waar in dit reglement sprake is van het verzenden of publiceren van (voorlopige) agenda's en stukken, kan worden volstaan met elektronisch aanbieden van bedoelde stukken, tenzij het geheime status van de stukken zich daartegen verzet.
De agenda en stukken voor de vergadering van het presidium worden uiterlijk 5 dagen voor de vergadering verzonden en gepubliceerd op de website van de gemeenteraad. Van een besloten (deel van de) vergadering wordt het verslag en de stukken enkel beschikbaar gesteld aan de leden van het presidium en overige raads- en commissieleden.
Artikel 6 Benoeming wethouders
Op basis van de beoordeelde informatie formuleert de commissie een advies aan de raad over de benoembaarheid van de voorgedragen wethouder(s). Dit advies wordt tijdens de raadsvergadering waarin de benoeming aan de orde is mondeling aan de raad kenbaar gemaakt en als zodanig ook opgenomen in het verslag van de raadsvergadering.
Als boven de kandidatenlijst een aanduiding was geplaatst, voert de fractie in de raad deze aanduiding als naam. Als daar geen aanduiding was geplaatst, deelt de fractie in de eerste raadsvergadering aan de voorzitter mee welke naam deze fractie in de raad zal voeren. Deze naam geldt voor de gehele raadsperiode.
Hoofdstuk 2 Dordtse Dinsdag - Raadsvergaderingen
Paragraaf 1 Voorbereiding raadsvergadering
Artikel 8 Vergaderfrequentie- en tijden
Voor raadsvergaderingen worden de volgende vergadertijden- en locaties gehanteerd:
Wanneer de agenda van de in lid 3 onder b. bedoelde raadsvergadering om 18:00 uur nog niet is afgewerkt, wordt de raadsvergadering geschorst tot 20:00 uur. De raad kan op voorstel van de voorzitter in incidentele gevallen hiervan afwijken met dien verstande dat de raadsvergadering uiterlijk om 18.30 uur wordt beëindigd;
Artikel 9 Oproep en voorlopige agenda
In spoedeisende gevallen kan de voorzitter na het publiceren van een schriftelijke oproep een aanvullende agenda opstellen. Zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk achtenveertig uur voor aanvang van de raadsvergadering wordt deze met de daarbij behorende stukken gepubliceerd. Hiervan wordt mededeling gedaan aan de leden van de raad.
Artikel 11 Openbare publicatie van stukken
Stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op een voorlopige agenda dienen, worden gelijktijdig met het publiceren van de schriftelijke oproep op de website van de gemeenteraad gepubliceerd. Als na het publiceren van de schriftelijke oproep stukken worden gepubliceerd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raad en zo mogelijk door middel van openbare kennisgeving.
Informatie van de raad of aan de raad verstrekte informatie waaromtrent op grond van hoofdstuk Va van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, wordt, in afwijking van het eerste lid, alleen gepubliceerd in de digitale vergaderapplicatie waarbij de toegang is beperkt tot collegeleden, raadsleden, commissieleden en medewerkers van de griffie.
Paragraaf 2 Ter raadsvergadering
Een raadslid of de voorzitter kan voorafgaand aan de vaststelling van de agenda voorstellen onderwerpen aan de agenda toe te voegen of van de agenda af te voeren, de wijze van behandelen van agendapunten te wijzigen en de volgorde van behandeling van de agendapunten te wijzigen. De raad besluit hierover bij de vaststelling van de agenda.
Artikel 17 Intrekken raadsvoorstel
Een voorstel van het college aan de raad dat vermeld staat op de voorlopige agenda van de raadsvergadering, kan niet worden ingetrokken zonder toestemming van de raad.
De volgorde van sprekers geschiedt in volgorde van grootte van fractie bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen, waarbij de grootste fractie begint. Nieuwe fracties die gedurende de raadsperiode door afsplitsing zijn ontstaan komen achteraan in de volgorde van sprekers waarbij de laatst ontstane nieuwe fractie achteraan in de volgorde komt.
Bij de behandeling van de Kadernota en de Begroting is de volgorde van sprekers, in afwijking van lid 2, als volgt: om en om oppositie – coalitiefractie, te beginnen bij de grootste oppositiefractie. Ook bij deze volgorde is de grootte van de fractie bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen van toepassing.
Artikel 20 Spreektermijnen en spreektijden
Bij het indienen en toelichten van moties en amendementen –wanneer de raadsbehandeling op advies van de commissie alleen over eventuele moties en amendementen gaat–, en moties vreemd aan de orde van de dag geldt een spreektijd van 2 minuten per fractie. Dit wordt niet gezien als spreektermijn zoals bedoeld in lid 1.
De standaard spreektijd van het college –als geheel– bedraagt 10 minuten in de eerste termijn en 5 minuten in de tweede termijn. Bij een afwijkende spreektijd per fractie, zoals bedoeld in het derde en vierde lid, geldt een spreektijd van 20 minuten in de eerste termijn en 10 minuten in de tweede termijn;
Na het sluiten van de beraadslaging en voordat de raad tot stemming overgaat, kunnen raadsleden hun voorgenomen stemgedrag mondeling toelichten.
Indien elektronisch stemmen niet mogelijk of naar het oordeel van een raadslid niet wenselijk is en minimaal één raadslid verzoekt om hoofdelijke stemming, roept de voorzitter de raadsleden bij naam op hun stem uit te brengen. Bij loting wordt een volgnummer van de presentielijst aangewezen, bij het daar genoemde raadslid begint de hoofdelijke stemming. Vervolgens geschiedt de oproeping naar de volgorde van de presentielijst.
Een raadslid dat zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, kan deze vergissing herstellen totdat het volgende raadslid heeft gestemd. Bemerkt het raadslid zijn vergissing pas later, dan kan deze nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt aantekening vragen van zijn vergissing. Dit brengt geen verandering in de uitslag van de stemming.
Artikel 27 Stemming over personen
Bij stemmingen over de benoeming van wethouders vindt, na voordracht van een kandidaat door de betrokken fractie, een stemming plaats waarbij raadsleden voor of tegen de voorgedragen kandidaat kunnen stemmen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een daartoe geschikt bevonden mogelijkheid tot elektronisch stemmen, onder de voorwaarde dat de stemming geheim is.
Ook bij overige stemmingen over personen voor het doen van benoemingen, voordrachten of aanbevelingen waarbij sprake is van een keuze die is beperkt tot de voorgedragen/voorgestelde perso(o)n(en) wordt gebruik gemaakt van een daartoe geschikt bevonden mogelijkheid tot elektronisch stemmen, onder de voorwaarde dat de stemming geheim is.
Artikel 28 Herstemming over personen bij beperkte keuze
Wanneer ook bij een tweede stemming als bedoeld in lid 3 geen van de kandidaten de volstrekte meerderheid heeft verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen hebben gekregen. Als daarbij twee personen een gelijk aantal stemmen heeft gekregen, wordt bij een tussenstemming uitgemaakt welke persoon door gaat naar de derde stemming.
Artikel 29 Herstemming over personen bij vrije keuze
Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben.
Paragraaf 4 Verslaglegging raadsvergadering
Artikel 31 Verslag en besluiten
Een verslag bevat in ieder geval:
een overzicht van het verloop van elke stemming, met vermelding bij niet elektronische hoofdelijke stemming van de namen van de raadsleden die voor of tegen stemden, onder aantekening van de namen van de raadsleden die zich overeenkomstig de Gemeentewet van stemming hebben onthouden of zich bij het uitbrengen van hun stem hebben vergist;
Het ontwerpverslag wordt meteen na het beschikbaar komen op de website van de gemeenteraad geplaatst met het watermerk “nog niet vastgesteld”. Zodra het verslag is vastgesteld, wordt het nog niet vastgestelde exemplaar op de website van de gemeenteraad vervangen door het vastgestelde exemplaar. Als bij de vaststelling van het verslag een wijziging wordt aangebracht, dan wordt dat aan het einde van het aangepaste verslag vermeld, waarbij op de plek van de wijziging een voetnoot wordt aangebracht dat er ten aanzien van dit deel van de tekst bij de vaststelling een wijziging is aangebracht.
Paragraaf 5 Besloten raadsvergaderingen en geheimhouding
Artikel 32 Toepassing reglement op besloten vergaderingen
Op besloten raadsvergaderingen is dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de vergadering.
Hoofdstuk 3 Bevoegdheden en instrumenten raadsleden
Artikel 35 Amendementen en subamendementen
Raadsleden dienen amendementen en subamendementen schriftelijk en ondertekend in bij de voorzitter, tenzij de voorzitter oordeelt dat mondelinge indiening volstaat. Indiening is mogelijk totdat de beraadslagingen zijn afgerond en tot besluitvorming over het onderwerp waarop de amendementen en subamendementen betrekking hebben wordt overgegaan.
Over amendementen en subamendementen bij een raadsvoorstel dat als hamerstuk of stemstuk op de gepubliceerde agenda van de raadsvergadering staat en die niet minimaal 24 uur voor aanvang van de vergadering zijn gedeeld met de voorzitter, de griffier en de leden van de raad, vindt geen debat plaats. Als minimaal twee fracties het amendement of subamendement toch willen bespreken, wordt het voorstel terugverwezen naar de agendacommissie
Over moties bij hamerstukken, stemstukken en ter kennisnamestukken die niet minimaal 24 uur voor aanvang van de vergadering zijn gedeeld met de voorzitter, de griffier en de leden van de raad, vindt geen debat plaats. Als minimaal twee fracties de motie toch willen bespreken, wordt het voorstel terugverwezen naar de agendacommissie.
De indieners kunnen het initiatiefvoorstel nog wijzigen tot het moment dat besluitvorming in de raad aan de orde is. Als de indieners het voorstel –al dan niet naar aanleiding van de reactie van het college– wijzigen, doen zij daarvan schriftelijk mededeling aan de voorzitter. Deze stelt vervolgens de raad in kennis van de wijzigingen.
In het geval van een te wijzigen initiatiefvoorstel bepaalt de raad, dan wel de commissie (afhankelijk van waar het initiatiefvoorstel op de agenda staat) bij meerderheid of het gewijzigde initiatiefvoorstel opnieuw beeld- en/of oordeelsvormend moet worden besproken en of hiervoor een besluit van de agendacommissie nodig is.
Artikel 39 Schriftelijke technische vragen
De schriftelijke beantwoording wordt rechtstreeks aan de vragensteller(s) beschikbaar gesteld en, als deze betrekking heeft op een stuk dat bij de raad in behandeling is, als bijlage aan dit stuk toegevoegd. Als deze betrekking heeft op een overig onderwerp wordt de beantwoording als ingekomen stuk op de agenda van de eerstvolgende agendacommissie geplaatst.
Artikel 40 Schriftelijke politieke vragen
Schriftelijke beantwoording vindt zo spoedig mogelijk plaats, in ieder geval binnen dertig dagen nadat de vragen zijn ingediend. Indien beantwoording niet binnen deze termijnen kan plaatsvinden, stelt het verantwoordelijke lid van het college of de burgemeester de vragensteller hiervan gemotiveerd in kennis, waarbij de termijn aangegeven wordt, waarbinnen beantwoording zal plaatsvinden.
Hoofdstuk 4 Dordtse Dinsdag - Commissievergaderingen
Artikel 42 Benoeming commissieleden en commissievoorzitters
De commissieleden worden door de raad op voordracht van de fracties benoemd, met een maximum van twee per fractie. De benoeming heeft plaats zo spoedig mogelijk nadat de voordracht heeft plaatsgevonden. Fracties die na de verkiezingen door afsplitsing zijn ontstaan kunnen geen commissieleden voordragen.
De raad kan commissieleden ook benoemen voor maximaal de periode waarin zij een ander commissielid vervangen omdat het betreffende commissielid raadslid is geworden ter tijdelijke vervanging van een ander raadslid aan wie op grond van artikel X 10 van de Kieswet tijdelijk ontslag is verleend. Het derde lid is op deze commissieleden van overeenkomstige toepassing.
Artikel 43 Zittingsduur commissieleden en commissievoorzitters
Als een commissielid als raadslid is geïnstalleerd ter tijdelijke vervanging van een ander raadslid aan wie op grond van artikel X 10 van de Kieswet tijdelijk ontslag is verleend, herleeft het commissielidmaatschap van rechtswege op het moment dat het tijdelijke raadslidmaatschap ten einde is gekomen.
De agendacommissie is een overige commissie als bedoeld in artikel 84 van de Gemeentewet en bestaat uit vier raadsleden: twee uit de coalitie en twee uit de oppositie. De leden van de agendacommissie worden door de raad benoemd en hebben elk een aan zijn/haar persoon gekoppelde plaatsvervanger die ook als zodanig door de raad wordt benoemd.
Artikel 46 Agenderingsverzoeken
Agenderingsverzoeken van raads- en commissieleden bij ingekomen stukken die op de agenda van de agendacommissie staan kunnen tot 12.00 uur op de dinsdag dat de agendacommissie hierover vergadert worden ingediend via de daarvoor beschikbare online tool binnen de vergaderapplicatie. Deze agenderingsverzoeken zijn alleen nodig als een fractie zich niet kan vinden in het behandeladvies van de griffie;
Voor agenderingsverzoeken over onderwerpen waarover geen stukken op de agenda van de agendacommissie staan wordt het daarvoor opgestelde format gebruikt. Deze agenderingsverzoeken worden -voorzien van een behandeladvies van de griffie- op de agenda van de eerstvolgende vergadering van de agendacommissie geplaatst.
Als de agendacommissie heeft besloten af te wijken van het behandeladvies van de griffie zonder dat er een agenderingsverzoek met de benodigde steun van fracties onder ligt, en een fractie kan zich niet in dit besluit vinden, dan kan ook na de vergadering van de agendacommissie nog een agenderingsverzoek (ter correctie) worden ingediend. Dit kan tot 12.00 uur op de dinsdag na de dinsdag waarop de agendacommissie heeft besloten.
Paragraaf 1 Opzet Dordtse Dinsdag - Commissievergaderingen
Artikel 48 Consulterende commissievergadering
Een consulterende commissievergadering is bedoeld om het college gevoelens, meningen, wensen en/of suggesties over een onderwerp mee te geven. Dit zijn geen uitspraken van de raad als geheel en hebben derhalve een vrijblijvend karakter. Een consulterende commissievergadering kan ook geen eindstation van de behandeling van een onderwerp zijn.
Aan het eind van de consulterende vergadering bepaalt de commissie of zij het college voldoende input heeft kunnen meegeven. Als de meerderheid van het aantal aanwezige fracties (de voorzitter niet meegerekend) van mening is dat dit niet het geval is wordt het onderwerp voor een tweede keer in een consulterende vergadering geagendeerd.
Artikel 50 Oordeelsvormende commissievergadering
In de eerste termijn van de oordeelsvormende commissievergadering houden fracties hun woordvoering. Interrupties zijn hierbij toegestaan. Aan het einde van de eerste termijn krijgt de portefeuillehouder de gelegenheid te reageren. In de tweede termijn maken fracties hun (voorlopige) standpunt kenbaar.
Een verzoek van ten minste drie fracties bij een raadsvoorstel en de meerderheid van het aantal aanwezig fracties (de voorzitter niet meegerekend) bij raadsinformatiebrieven en overige stukken is voldoende om een onderwerp nogmaals oordeelsvormend te agenderen of het als bespreekstuk voor de raad te agenderen. Daarbij moet aangegeven worden op welke politieke vragen de bespreking in de raad zich zal richten en of in de raadsvergadering een spreektijd van 2 minuten of 5 minuten per fractie wordt gehanteerd.
Als een of meerdere fracties concreet moties en/of amendementen aankondigen wordt het onderwerp standaard als bespreekstuk doorgestuurd naar de besluitvormende raadsvergadering waarbij de bespreking zich zal richten op de inhoud van de moties en/of amendementen, tenzij de commissie bepaalt dat het als stemstuk wordt doorgestuurd.
Artikel 52 Inspreekmogelijkheden belanghebbenden
Belanghebbenden kunnen inspreken over onderwerpen die op de agenda van de Dordtse Dinsdag (commissievergaderingen) staan en over niet geagendeerde onderwerpen, voor zover deze onderwerpen binnen de bevoegdheid of directe invloedssfeer van de gemeenteraad, het college of de burgemeester als bestuursorgaan liggen.
Als zich insprekers melden voor een oordeelsvormend onderwerp waarover geen beeldvormende commissievergadering heeft plaatsgevonden, kunnen deze, in uitzondering op het bepaalde in lid 2 van dit artikel, in het begin van de oordeelsvormende commissievergadering inspreken. De commissie bepaalt vervolgens of het onderwerp daarna direct oordeelsvormend kan worden behandeld of dat dit naar een later moment wordt doorgeschoven.
Van de mogelijkheid tot inspreken kan geen gebruik worden gemaakt:
wanneer aangaande het onderwerp van inspreken sprake is van een bezwaar- of beroepsprocedure of een bij de rechter of ombudsman aanhangig gemaakt juridisch geschil, respectievelijk ingediende klacht, tussen de inspreker of de door hem vertegenwoordigde partij enerzijds en de gemeente of een aan de gemeente verbonden partij anderzijds;
Paragraaf 2 Voorbereiding commissievergadering
Namens de commissievoorzitters publiceert de griffier ten minste vijf dagen voor aanvang van de Dordtse Dinsdag een schriftelijke oproep en de agenda (het dagschema) van commissievergaderingen met de bij de commissievergaderingen behorende stukken en doet hiervan mededeling aan alle raadsleden en commissieleden.
In spoedeisende gevallen kan de agendacommissie na het verzenden van een schriftelijke oproep de agenda (het dagschema) aanvullen. Zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk 24 uur voor aanvang van de Dordtse Dinsdag, wordt het aangevulde dagschema met de daarbij behorende stukken gepubliceerd. Hiervan wordt mededeling gedaan aan alle raadsleden en commissieleden.
Artikel 55 Openbare publicatie van stukken
Stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op een agenda dienen, worden gelijktijdig met het publiceren van de schriftelijke oproep op de website van de gemeenteraad gepubliceerd. Als na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken worden gepubliceerd, wordt hiervan mededeling gedaan aan alle raadsleden en commissieleden en zo mogelijk door middel van openbare kennisgeving.
Informatie van de raad of aan de raad verstrekte informatie waaromtrent op grond van hoofdstuk Va van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, worden, in afwijking van het eerste lid, alleen gepubliceerd in de digitale vergaderapplicatie waarbij de toegang is beperkt tot collegeleden, raadsleden, commissieleden en medewerkers van de griffie.
Paragraaf 3 Ter commissievergadering
Artikel 57 Spreekregels en handhaving orde en schorsing
De commissievoorzitter roept sprekers tot de orde als deze zich in beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen uitlaten, afwijken van het in behandeling zijnde onderwerp, andere sprekers herhaaldelijk interrumperen, dan wel anderszins de orde verstoren. Sprekers die hieraan geen gevolg geven, kunnen door hem het woord ontnomen worden over het aanhangige onderwerp.
De commissievoorzitter kan de adviescommissie voorstellen aan een raadslid of commissielid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat het raadslid of commissielid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de commissievoorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het raadslid of commissielid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.
In gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van het reglement, beslist de raad cq. commissie op voorstel van de voorzitter cq. commissievoorzitter.
Artikel 65 Intrekken oude reglement en verordening
De Reglementen van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad en commissies gemeente Dordrecht, zoals vastgesteld in de openbare raadsvergaderingen van 12 maart 2024 en 24 september 2024, worden ingetrokken.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-459897.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.