Subsidieregeling Budgetsubsidie voor (semi)professionele maatschappelijke organisaties Valkenburg aan de Geul

Intitulé

Subsidieregeling Budgetsubsidie (semi) professionele maatschappelijke organisaties Valkenburg aan de Geul

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Valkenburg aan de Geul stelt deze regeling vast,

overwegende dat het gemeentebestuur een sterke en toegankelijke sociale infrastructuur wil bevorderen waarin alle inwoners gezond en prettig samenleven en actief deelnemen aan de maatschappij. Iedereen heeft de kans om naar vermogen bij te dragen, met daarbij extra aandacht voor kwetsbare inwoners die zorg en ondersteuning nodig hebben. Deze

subsidieregeling draagt bij aan het behouden en versterken van de sociale samenhang, vitaliteit en gezondheid, evenals een passend en gevarieerd aanbod van voorzieningen en vindt haar basis in de wettelijke voorschriften in:

Wet Maatschappelijke Ondersteuning

Jeugdwet

Wet stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen

Participatiewet

Wet publieke gezondheid (Wpg)

 

En in het gemeentelijk beleid:

Omgevingsvisie Gemeente Valkenburg aan de Geul

Beleidsplan Maatschappelijke Ondersteuning 2023-2026 Sociaal Domein Maastricht- Heuvelland

Preventief Lokaal Jeugdbeleid

Lokale Inclusieagenda

Regionaal gezondheidsbeleid 2025-2030 ‘Gezondheid nu voor later’

gelet op de Algemene subsidieverordening Valkenburg aan de Geul 2023;

 

 

 

Artikel 1 Definities

In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

a. Algemene groepsvrijstellingsverordening: Verordening (EU) nr. 2017/1084 van de Commissie tot wijziging van Verordening (EU) nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard (PbEU L 156/1), dan wel later daarvoor in de plaats tredende Europese regelgeving;

b. College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Valkenburg aan de Geul.

c. ASV: de Algemene Subsidieverordening Valkenburg aan de Geul 2023 (ASV), of een opvolgende subsidieverordening.

d. Exploitatiekosten: Onder exploitatiekosten bij een subsidieregeling worden over het algemeen de kosten verstaan die noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten. Deze kosten moeten redelijk, direct toerekenbaar en aantoonbaar zijn.

e. Gemeente: Gemeente Valkenburg aan de Geul

f. (Semi)-professionele maatschappelijke organisatie: Een organisatie met rechtspersoonlijkheid die geen overheidsinstelling is, maar wel grotendeels of gedeeltelijk gefinancierd wordt door overheidsmiddelen en/of een publieke taak uitvoert. Deze organisaties opereren in het algemeen belang binnen beleidsterreinen zoals onderwijs, cultuur, sport, maatschappelijke dienstverlening en volksgezondheid. Ze hebben geen commercieel winstoogmerk en kunnen zonder subsidie hun activiteiten niet of beperkt uitvoeren.

g. Subsidieaanvrager: de organisatie die een aanvraag indient.

h. Subsidiebeschikking: een besluit van het college over de subsidieaanvraag, inclusief verlening en vaststelling.

i. Subsidieplafond: het maximale beschikbare bedrag voor subsidies binnen deze regeling. -

j. Subsidieovereenkomst: juridisch bindende overeenkomst tussen de gemeente Valkenburg aan de Geul en een subsidieontvanger. In deze overeenkomst worden de specifieke voorwaarden, verplichtingen en rechten vastgelegd met betrekking tot de verstrekking en besteding van de subsidie. Het doel van de subsidieovereenkomst is om ervoor te zorgen dat de subsidie wordt gebruikt voor de beoogde activiteiten en dat beide partijen zich houden aan de afgesproken voorwaarden.

 

Artikel 2 Toepassingsbereik

a. Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.

b. De bepalingen uit de ASV zijn van toepassing op aanvragen die worden gedaan onder de Subsidieregeling Budgetsubsidie (semi) professionele maatschappelijke organisaties 2026-2030, behoudens voor zover deze subsidieregeling expliciet van de ASV afwijkt.

 

Artikel 3 Activiteiten

Subsidie wordt verstrekt voor activiteiten die:

1. Aantoonbaar bijdragen aan de versterking van het welzijn van (kwetsbare) inwoners van de gemeente en de sociaal-maatschappelijke infrastructuur binnen de gemeente versterken.

 

2. Bijdragen aan de uitvoering van werkzaamheden waarvoor de gemeente verantwoordelijk is op grond van landelijke wet- en regelgeving of gemeentelijk beleid. De budgetsubsidie is bedoeld voor activiteiten die voldoen aan de voorwaarden uit lid 1, lid 2 en lid 3, te weten:

Taken die voortvloeien uit rijksvoorschriften en waarvoor gemeenten een financieringsverplichting hebben en/of;

Activiteiten die de gemeente heeft opgedragen aan een organisatie ter uitvoering van specifieke beleidsdoelen en/of;

Activiteiten die onder de kerntaken van een gemeente vallen en essentieel zijn voor het welzijn van inwoners.

3. Betrekking hebben op de volgende terreinen: welzijn, jeugd, gezondheid, maatschappelijke dienstverlening, maatschappelijke opvang, verslavingsbeleid, sociaal-cultureel werk, emancipatie, bibliotheekwerk, welzijn ouderen, welzijn gehandicapten, welzijn vreemdelingen, armoede en financiële weerbaarheid.

4. passen binnen de omschrijvingen zoals opgenomen in artikel 6;

5. Primair gericht zijn op de inwoners van gemeente.

 

Artikel 4. Doelgroep

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan (semi) professionele maatschappelijke organisaties die:

1. beschikken over rechtspersoonlijkheid en;

2. specifieke activiteiten uitvoeren uit zoals opgenomen in artikel 3;

3. aantoonbaar actief zijn binnen de gemeente en beschikken over bewezen kennis en ervaring met de sociaal-maatschappelijke infrastructuur en regionale context van de gemeente. Dit betekent dat:

a. De organisatie daadwerkelijk werkzaam is binnen gemeente en zijn activiteiten structureel uitvoert in en voor de lokale gemeenschap.

b. De organisatie aantoonbare kennis heeft van de sociale en maatschappelijke structuren binnen de gemeente en effectief samenwerkt met lokale partners.

c. De organisatie beschikt over een relevant netwerk binnen de gemeente dat nodig is om de doelstellingen van de subsidie effectief uit te voeren.

d. De organisatie niet enkel incidenteel actief is in de gemeente, maar op duurzame wijze bijdraagt

aan de sociale en maatschappelijke infrastructuur van Valkenburg aan de Geul.

e. De organisatie een bewezen staat van dienst heeft in effectief financieel beheer.

Artikel 5. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

Voor subsidie komen de redelijk gemaakte exploitatiekosten in aanmerking die direct verbonden zijn met de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 3.

 

Artikel 6. Hoogte van de subsidie

1. Voor de verschillende activiteiten waarvoor subsidie aangevraagd kan worden zijn subsidieplafonds vastgesteld:

a. Activiteit: Algemene maatschappelijke dienstverlening en ondersteuning voor volwassenen

Subsidieplafond: € 450.629,00

Omschrijving: Het welzijnswerk faciliteert diverse activiteiten om de sociaal-maatschappelijke basis in de gemeente Valkenburg aan de Geul te versterken. Deze activiteiten richten zich op het verbeteren van toegankelijkheid, het verminderen van eenzaamheid, het bevorderen van zelfredzaamheid, het bieden van hulp bij financiële problemen, en het stimuleren van vrijwilligerswerk. Door een integrale en proactieve aanpak wordt samengewerkt met verschillende partners om inwoners te ondersteunen en te helpen bij het participeren in de samenleving. Dit draagt bij aan een kansrijke en sociale gemeenschap waarin iedereen naar vermogen kan deelnemen.

b. Activiteit: Jeugdmaatschappelijk werk en begeleiding

Subsidieplafond: € 490.000,00

Omschrijving: De organisatie draagt bij aan gemeentelijke doelen binnen het sociale domein door jeugd- en jongerenwerk en gezinscoaching. Het doel is een sterke, toegankelijke sociale basis voor veilige, gezonde en kansrijke opgroei van jeugd. Jongerenwerkers richten zich op 10–18 jarigen en bevorderen burgerschap en sociale verbondenheid. Gezinscoaches versterken het pedagogisch klimaat en werken samen met scholen, wijkteams en partners. Deze samenwerking helpt het aantal jeugdigen in jeugdzorg te verminderen door preventie en vroegsignalering.

c. Activiteit: Belangenbehartiging en participatie van ouderen

Subsidieplafond: € 11.500,00

Omschrijving: Organisatie die de belangen van senioren in de gemeente behartigt, op het gebied van sociale verbondenheid, kunst en cultuur, recreatie en voorlichting.

d. Activiteit: Ondersteuning en begeleiding voor volwassenen met een langdurige psychische kwetsbaarheid

Subsidieplafond: € 10.810,00

Omschrijving: De organisatie koppelt zorgvrijwilligers aan volwassen burgers met een langdurige psychische kwetsbaarheid die in een sociaal isolement verkeren (maatjesproject). De organisatie biedt daarnaast aan de zorgvrijwilligers en de maatjes een traject aan in het kader van deskundigheidsbevordering. Hieronder valt ook praktische ondersteuning zoals boodschappen doen, begeleiding bij artsen- of ziekenhuisbezoek, administratie, leren omgaan met de computer etc. Het doel is om eenzaamheid te doorbreken en maatschappelijke participatie te bevorderen.

e. Activiteit: Begeleiding en ondersteuning van mensen met een beperking

Subsidieplafond: € 1.691,00

 

Omschrijving: Conform de Wmo 2015 zorgt de gemeente ervoor dat vrijwilligers hun taken kunnen uitvoeren om de sociale samenhang te versterken en kwetsbare inwoners te ondersteunen. Vrijwilligers bieden sociaal-emotionele steun en begeleiding aan kinderen, jongeren en volwassenen met ernstige of levensbedreigende aandoeningen. Daarnaast worden voorlichtingsbijeenkomsten georganiseerd en activiteiten opgezet om vrijwilligers te werven en te activeren.

f. Activiteit: Begeleiding bij omgangsregelingen voor kinderen van gescheiden ouders

Subsidieplafond: € 13.000,00

Omschrijving: De trajecten ondersteunen ouders en kinderen bij het vormgeven van een omgangsregeling na (echt)scheiding, met als uitgangspunt het recht van het kind op omgang met beide ouders. Activiteiten richten zich op begeleiding van omgangsmomenten, ondersteuning bij afspraken en het voorkomen van escalatie of inzet van zwaardere jeugdhulp.

g. Activiteit: Ondersteuning voor mensen met een beperking bij participatie in de samenleving

Subsidieplafond: € 271.308,00

Omschrijving: De organisatie helpt mensen met een beperking en hun omgeving op alle levensgebieden. Dit omvat cliëntondersteuning, casemanagement en integrale vroeghulp voor kinderen van 0–7 jaar. Samenwerking met partners helpt knelpunten te signaleren, oplossingen te adviseren en eenzaamheid te bestrijden.

h. Activiteit: Ondersteuning en begeleiding van mantelzorgers

Subsidieplafond: € 77.754,00

Omschrijving: De organisatie voert wettelijke taken uit op het gebied van de Wmo, met een focus op mantelzorgers. Ze biedt informatie, advies, praktische hulp en organiseert cursussen en ontspanningsactiviteiten. Samenwerking met maatschappelijke partners helpt bij het signaleren en ondersteunen van inwoners met een zorgvraag.

i. Activiteit: Praktijkondersteuning huisartsen op het gebied van jeugdzorg

Subsidieplafond: € 100.000,00

Omschrijving: De POH Jeugd GGZ biedt laagdrempelige ondersteuning aan jeugdigen en hun ouders bij psychische, psychosociale en opvoedkundige problemen. Door vroegtijdige signalering en behandeling in de huisartsenpraktijk wordt zwaardere zorg voorkomen. De praktijkondersteuner werkt samen met huisartsen, gemeentelijke toegang, onderwijs en andere partners.

j. Activiteit: Sociaal-economische begeleiding van startende ondernemers

Subsidieplafond: € 9.000,00

Omschrijving: De organisatie ondersteunt (startende) ondernemers en zzp’ers bij het opzetten of versterken van hun bedrijf via gratis begeleiding, adviesgesprekken, workshops en voorlichting. Samenwerking met gemeenten en partners draagt bij aan het voorkomen van werkloosheid en armoede.

k. Activiteit: Bibliotheekwerk

Subsidieplafond: € 305.286,00

Omschrijving: Het bibliotheekwerk richt zich op educatie, cultuur, informatievoorziening en digitale inclusie. Activiteiten bevorderen taalvaardigheid, digitale geletterdheid en maatschappelijke participatie. De bibliotheek bestrijdt laaggeletterdheid en fungeert als leer- en ontmoetingsplek.

l. Activiteit: Het opzetten en onderhouden van een netwerk van AED’s

Subsidieplafond: € 16.450,00

Omschrijving: De organisatie zorgt voor voldoende AED’s in de gemeente en het onderhoud ervan.

 

Burgerhulpverleners worden opgeleid en aangesloten bij Hartslag Nu, zodat zij snel kunnen reageren bij een hartstilstand.

2. Indexering

De te hanteren indexeringsmethode wordt bij toekenning nader besproken en afgestemd met de aanvrager.

 

Artikel 7. Beoordelingssystematiek

 

Als beoordelingssystematiek wordt gebruik gemaakt van een puntscore per criterium, zodat aanvragen objectief en gestructureerd beoordeeld kunnen worden.

 

Criterium

Uitleg

Score (0–5)

1. Beleidsaansluiting

In hoeverre sluit de activiteit aan op gemeentelijk beleid?

0 = geen aansluiting

5 = volledig in lijn met meerdere beleidsdoelen

2. Impact op inwoners

Wat is de verwachte invloed op inwoners, met nadruk op kwetsbare groepen?

0 = geen aantoonbare impact

5 = significante positieve impact op kwetsbare groepen

3. Duurzaamheid en effectiviteit

Is de aanpak toekomstbestendig en resultaatgericht?

0 = weinig duurzaam of vaag plan

5 = duidelijk, innovatief en duurzaam plan met bewezen aanpak

4. Concretisering en meetbaarheid

Zijn doelen concreet en meetbaar geformuleerd?

0 = vaag en niet meetbaar

5 = SMART geformuleerd en toetsbaar

5. Maatschappelijke waarde en doelmatigheid

Is de inzet van middelen proportioneel aan het maatschappelijk effect?

0 = onduidelijke of inefficiënte besteding

5 = hoge impact met doelmatige inzet

Totaalscore: maximaal 25 punten

 

Artikel 8 Aanvraag

1. Aanvragen voor een Budgetsubsidie worden schriftelijk ingediend door middel van een daarvoor bestemd (digitaal) aanvraagformulier, via de website van de gemeente.

 

2. Bij de aanvraag legt de aanvrager de volgende gegevens over:

a. een beschrijving van de activiteiten waarvoor de subsidie wordt aangevraagd; en

b. de doelen en resultaten welke met de activiteiten worden nagestreefd, en hoe de activiteiten daaraan bijdragen; en

c. een begroting van en een dekkingsplan voor de kosten van de activiteiten. Het dekkingsplan bevat een opgave van bij anderen aangevraagde (of nog aan te vragen) financiële middelen ten behoeve van dezelfde activiteiten, onder vermelding van de stand van zaken daarvan; en

d. In aanvulling op lid c.: een overzicht van de eigen middelen (banksaldi) van de afgelopen 2 jaar met als peildatum 31 december; en

e. Een uittreksel uit het Handelsregister van de KVK van maximaal 1 jaar oud; en

f. Een bankafschrift van de lopende rekening van maximaal 1 jaar oud; en

g. Jaarrekening en jaarverslag van voorafgaand jaar.

 

Artikel 9 Aanvraagtermijn

Een aanvraag om een subsidie wordt, in afwijking van artikel 7, eerste lid, van de ASV, ingediend uiterlijk 1 juli voorafgaand aan het jaar waarop de aanvraag betrekking heeft.

 

Artikel 10 Beslistermijn

Burgemeester en wethouders beslissen, in afwijking van artikel 8, tweede lid, van de ASV, binnen 13 weken nadat de volledige aanvraag om subsidie is ingediend.

 

Artikel 11. Aanvullende weigeringsgronden

Overeenkomstig artikel 9, derde lid, aanhef en onder f, van de ASV kan subsidieverlening worden geweigerd indien:

1. de zakelijke kwaliteit van de aanvraag onvoldoende is en het initiatief financieel en organisatorisch niet haalbaar is;

2. de verhouding tussen de kosten van de uitvoering van de activiteiten niet passen bij de activiteit(en)

3. de activiteiten naar het oordeel van het college te grote risico’s met zich meebrengen voor de ontwikkeling, gezondheid of veiligheid van deelnemers of andere betrokkenen;

4. de activiteit(en) niet realistisch en uitvoerbaar zijn binnen de beschikbare middelen;

5. de begroting niet transparant is en/of niet past bij de doelstelling

6. de inzet van middelen niet doelmatig is;

7. de aanvrager voor dezelfde activiteiten, kosten of doelstellingen reeds subsidie ontvangt van de gemeente;

8. Er sprake is van overlap met andere door de gemeente gesubsidieerde activiteiten.

 

Artikel 12 Looptijd

1. De subsidie wordt verleend voor activiteiten met een looptijd van één jaar, tenzij anders bepaald in de subsidiebeschikking.

2. Na afloop van deze periode dient een nieuwe aanvraag te worden ingediend.

 

Artikel 13 Aanvullende verplichtingen

Aanvullend op de verplichtingen op grond van artikel 11 en 12 van de ASV, zijn aan de subsidie de volgende verplichtingen verbonden:

1. Indien van toepassing, kan met de subsidieontvanger een subsidieovereenkomst (als bedoeld in art. 4:36 Awb) worden aangegaan.

2. De organisatie voert ten minste eenmaal per kalenderjaar een voortgangsgesprek met de gemeente, waarin de uitvoering van de gesubsidieerde activiteiten, behaalde resultaten en eventuele knelpunten worden besproken.

3. Tussentijdse rapportage: voor organisaties die per jaar meer dan € 50.000 subsidie ontvangen is het verplicht om tenminste één tussentijdse rapportage aan te leveren. In deze rapportage worden de uitvoering van de gesubsidieerde activiteiten, behaalde resultaten en eventuele knelpunten omschreven.

Artikel 14 Verantwoording

1. Het College heeft het recht in de subsidiebeschikking specifieke eisen op te nemen omtrent de welke wijze waarop de subsidieontvanger de besteding van de subsidie dient te verantwoorden.

2. De aanvrager dient binnen 13 weken na afronding van het project een verantwoording in middels het op de website beschikbare Verantwoordingsformulier.

3. De aanvrager dient een werkelijk kosten en –dekkingsoverzicht in van de daadwerkelijk gemaakte kosten en gerealiseerde dekking. Uit dit overzicht is duidelijk op te maken in hoeverre deze afwijken van de ingediende begroting en dekkingsplan bij de aanvraag.

 

Artikel 15 Vaststelling

1 .De subsidieontvanger dient een aanvraag tot vaststelling in uiterlijk op 1 juli van het jaar dat volgt op het betrokken kalenderjaar.

2. De aanvraag tot vaststelling bevat;

a. Een schriftelijk verzoek tot aanvraag tot vaststelling;

b. Het verantwoordingsformulier;

c. een inhoudelijk verslag waaruit blijkt in hoeverre de gesubsidieerde activiteiten zijn verricht;

d. een overzicht van de gesubsidieerde activiteiten en de hieraan verbonden uitgaven en inkomsten

(financieel verslag of jaarrekening);

e. Voor bedragen boven €100.000 wordt een subsidie controleverklaring ingediend.

3. Subsidievaststelling vindt plaats zoals beschreven in artikel 16 van de ASV.

 

Artikel 16 Hardheidsclausule

1. Het College kan van een of meer bepaalde artikelen of artikelleden van de regeling afwijken als daaraan vasthouden voor een subsidieaanvrager of -ontvanger gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zouden zijn tot de daarmee te dienen belangen.

 

Artikel 17 Inwerkingtreding

1. Deze subsidieregeling treedt in werking de dag na de dag van bekendmaking.

 

Artikel 18 Citeertitel

 

 

Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: “Budgetsubsidieregeling Gemeente Valkenburg aan de Geul”

Aldus besloten in de collegevergadering van 7 oktober 2025,

Burgemeester en Wethouders van Valkenburg aan de Geul,

De burgemeester, De secretaris,

D.M.M.T. Prevoo Mr. G.S. Reehuis

Naar boven