Verkeersmaatregel ‘s-Herenelderenlaan

Ruimte / Mobiliteit / 2025-1782325

 

Het college van burgemeester en wethouders van Maastricht neemt een verkeersbesluit voor het instellen van een 30 km-zone.

 

Overwegingen

De ’s-Herenelderenlaan is een erftoegangsweg in de gemeente Maastricht en maakt deel uit van een verblijfsgebied. De weg sluit aan op de Hazendanslaan, waar aan het begin reeds een 30 km-zone van kracht is.

Voor de ’s-Herenelderenlaan geldt momenteel een maximumsnelheid van 50 km/uur, terwijl alle zijwegen van de ’s-Herenelderenlaan binnen een 30 km-zone liggen. Hierdoor ontstaat een inconsistent en onoverzichtelijk snelheidsregime in het gebied.

Deze inconsistentie zorgt voor verwarring bij weggebruikers en kan leiden tot verkeersonveilige situaties, onder meer doordat verkeer vanaf de Hazendanslaan plots te maken krijgt met een hogere snelheidslimiet, terwijl de weg geen gebiedsontsluitende functie heeft. De weg heeft een duidelijke verblijfsfunctie met aanliggende woningen en voorzieningen, en wordt ook gebruikt door langzaam verkeer zoals fietsers en voetgangers. Een lagere snelheid draagt bij aan de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in de omgeving.

Door de snelheid te verlagen naar 30 km/uur wordt een uniforme snelheidsregime gecreëerd voor het gehele gebied, wat de herkenbaarheid en begrijpelijkheid voor weggebruikers vergroot.

Het instellen van een 30 km-zone is in overeenstemming met de uitgangspunten van Duurzaam Veilig en het gemeentelijk verkeers- en vervoersbeleid, waarin verblijfsgebieden worden ingericht als 30 km-zones.

Deze maatregel wordt genomen om de verkeersveiligheid te bevorderen en het versterken van de leefbaarheid in de woonwijk.

 

Belangenafweging

Het belang van de verkeersveiligheid voor bewoners, fietsers en voetgangers weegt zwaar. Het verlagen van de maximumsnelheid naar 30 km/uur vermindert de kans en ernst van verkeersongevallen en zorgt voor een rustiger verkeersbeeld.

Het belang van de doorstroming van gemotoriseerd verkeer is beperkt, aangezien de ’s-Herenelderenlaan geen belangrijke verkeersader is en hoofdzakelijk een erftoegangsfunctie vervult. De verlaging van de snelheid zal slechts een minimale vertraging veroorzaken voor doorgaand verkeer.

Het belang van de leefbaarheid en het woonklimaat in de aangrenzende woonwijk wordt versterkt door een lagere snelheid, die leidt tot minder geluidsoverlast, minder uitstoot en een veiliger gevoel bij bewoners.

Er is geen sprake van negatieve effecten op hulpdiensten; deze kunnen ook bij een geldende maximumsnelheid van 30 km/uur adequaat opereren.

Alles afwegend komt het college tot de conclusie dat de verkeersveiligheid en leefbaarheid zwaarder wegen dan het beperkte belang van een hogere snelheid op deze weg.

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW zijn de te nemen verkeersmaatregelen besproken met de Districtchef van politiedistrict Maastricht.

 

BESLUITEN:

  • 1.

    de maximumsnelheid voor de ’s-Herenelderenlaan in te stellen op 30 km/uur door het verwijderen van de borden A1 (30 km-zone) en A2 (30 km-zone) van Bijlage I van het RVV 1990 op de zijwegen van de ‘s-Herenelderenlaan;

  • 2.

    de borden te verwijderen als aangegeven in de bijlage behorend bij het verkeersbesluit;

 

Bestaande regelingen die in stand worden gehouden

 

  • 3.

    de fietsvignetten op de stroken aan beide zijden van de ’s-Herenelderenlaan om de stroken aan te wijzen als fietsstroken.

 

Gelet op:

  • artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap dat deze bevoegdheid op grond van “Mandaatregeling Gemeente Maastricht 2023” is gemandateerd aan het afdelingshoofd Mobiliteit;

  • artikel 15, lid 1, van de WVW 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

  • artikel 15, lid 2, van de WVW 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor het aanbrengen of verwijderen van infrastructurele maatregelen die leiden tot een beperking of een uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

  • artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge het plaatsen en verwijderen van de in dit artikel genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 14 van het BABW, wordt de plaatsing van onderborden, zoals bedoeld in artikel 8, lid 2 en lid 3 van het BABW, in het betrokken verkeersbesluit tot uitdrukking gebracht.

 

 

 

Namens het college van burgemeester en wethouders van Maastricht,

Wethouder Aarts,

voor deze,

 

E. Westbroek

Teammanager Mobiliteit

 

(Deze brief is digitaal goedgekeurd en daarom niet met de hand ondertekend)

 

Maastricht, 23 oktober 2025

 

Bezwaar en voorlopige voorziening

Op grond van het bepaalde in de artikelen 8:1 juncto artikel 7:1 juncto artikel 6:4 van de Awb kan, door degenen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, binnen een termijn van zes weken, ingaande op de dag na de dag waarop dit besluit is bekendgemaakt c.q. is verzonden of uitgereikt, bij ons college een bezwaarschrift worden ingediend.

 

U kunt het bezwaarschrift digitaal of schriftelijk indienen.

 

Als u het bezwaarschrift digitaal wilt indienen, kunt u dit doen via https://www.gemeentemaastricht.nl/bezwaarschrift-indienen. U vindt hier een formulier waarmee u bezwaar kunt maken.

 

U kunt het bezwaarschrift ook per post indienen.

 

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:

. de naam en het adres van de indiener;

. de dagtekening;

. een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

. de gronden van het bezwaar.

Wij verzoeken u in het bezwaarschrift ook uw telefoonnummer en (zo mogelijk) uw

e-mailadres te vermelden.

 

Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en wethouders van Maastricht, Postbus 1992, 6201 BZ Maastricht.

 

Het indienen van bezwaar heeft geen schorsende werking. Om de inwerkingtreding van het besluit en de gevolgen daarvan op te schorten kan om een voorlopige voorziening worden verzocht. Het verzoek om een voorlopige voorziening moet worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Limburg, bestuursrecht, postbus 950 te 6040 AZ te Roermond.

Van de verzoeker van een voorlopige voorziening wordt een griffierecht geheven. U wordt door de griffie van de rechtbank geïnformeerd over de hoogte van het griffierecht en de wijze van betaling.

 

U kunt ook digitaal een voorlopige voorziening indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Naar boven