Gemeenteblad van Leiden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Reactietermijn |
|---|---|---|---|---|
| Leiden | Gemeenteblad 2025, 457950 | verkeersbesluit of -mededeling | 05-12-2025 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Reactietermijn |
|---|---|---|---|---|
| Leiden | Gemeenteblad 2025, 457950 | verkeersbesluit of -mededeling | 05-12-2025 |
Gemeente Leiden, verkeersbesluit laad- en losplekken 't Gangetje en Karnemelksbrug
De Agenda Autoluwe Binnenstad is door de gemeenteraad op 18 februari 2021 vastgesteld. Hierin is onder andere de ambitie opgenomen de binnenstad gezonder, prettiger en leefbaarder te maken door deze autoluw te maken. Een onderdeel hiervan is het weghalen van zo’n 1000 parkeerplaatsen op straat in de jaren na de vaststelling. De auto’s hebben een dominante rol en dat past niet meer bij de ambities van een historische binnenstad. Daar waar de historische binnenstad en de auto’s elkaar ontmoeten ontstaat er namelijk druk op leefbaarheid en duurzaamheid. De historische potentie en kwaliteiten van veel straten in de binnenstad worden niet of onvoldoende beleefd of benut door bewoners en bezoekers. De afgelopen decennia lag de focus op infrastructuur en doorstroming voor de auto. Kijkend naar de toekomst willen we meer aandacht voor het leven in de stad en het verblijven in de openbare ruimte. De personenauto en de onevenwichtige vraag naar ruimte vanuit dit vervoersmiddel is een hindernis geworden. Hierbij gaat het om de openbare ruimte die geparkeerde auto’s innemen en om de omvang van de stroom doorgaand verkeer door de binnenstad die naast het ruimtebeslag overlast en onveiligheid veroorzaakt.
’t Gangetje – Nieuwe Rijn is een van de Ruimte op Straat projecten. Binnen Ruimte op Straat worden op locaties parkeerplaatsen opgeheven en de openbare ruimte opnieuw ingericht. Daarbij is het ontwerp gefocust op voetgangers, fietsers en omwonenden met oog op leefbaarheid en duurzaamheid.
In dit project worden de parkeerplaatsen van ’t Gangetje, op de Karnemelksbrug, opgeheven en vervangen door laad en losplekken. Door het omvormen van lang parkeren naar laden en lossen ontstaan er momenten op de brug dat deze vrij is van stilstaande voertuigen. Dit bevordert de beleving van het water en de historische omgeving sterk. De huidige laad en losplekken ten zuiden van de brug worden opgeheven en hier wordt de bestrating gewijzigd zodat deze ruimte flexibel gebruikt kan worden voor bijvoorbeeld terras of fietsparkeren. Momenteel zit hier een populaire zaak met regelmatig wachtrijen op het trottoir. Op de Nieuwe Rijn, tussen de Karnemelksbrug en de Hooigracht, worden de parkeerplaatsen opgeheven en wordt die ruimte benut om het fietsparkeren te ordenen. Tevens wordt de beleving van het water beter mogelijk gemaakt door de kade op verschillende plekken bereikbaar te maken. Vooral op de dagen dat er geen markt is wordt dit merkbaar.
Dit verkeersbesluit richt zich op het opheffen van de drie huidige laad en losplekken ter hoogte van ’t Gangetje 8 tot en met 14 en het aanwijzen van de locatie van de zeven parkeerplaatsen op de brug als laad- en loslocatie. Bij de herinrichting op ‘t Gangetje komen daarmee zeven parkeerplaatsen te vervallen. In het kader van het beleid rondom de autoluwe binnenstad wordt de parkeerdruk gemonitord met halfjaarlijkse tellingen. Uit die tellingen blijkt dat met het verwijderen van de parkeerplaatsen de parkeerdruk in de omgeving acceptabel blijft.
Burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden,
Overwegingen ten aanzien van het besluit
gelet op hoofdstuk II paragraaf 2 van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens en de Bevoegdhedenregeling gemeente Leiden, waarin de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten is voorbehouden aan de manager van de afdeling Mobiliteit;
’t Gangetje en de Karnemelksbrug in de historische binnenstad van Leiden liggen, in het deel van de binnenstad waar detailhandel en horeca, en de markt, voor veel extra levendigheid zorgen;
het beleid van de gemeente Leiden erop gericht is een groot aantal parkeerplaatsen in de binnenstad op te heffen om de omgeving gezonder, prettiger en leefbaarder te maken;
het wegnemen van de hoeveelheid auto’s op deze specifieke plek veel winst geeft op de laatste twee van deze aspecten;
afgewogen is om de laad- en losplekken op de huidige locatie te behouden of te verplaatsen naar de brug;
voor dit laatste is gekozen omdat de huidige locatie voor de winkelpanden aan ’t Gangetje meer in looproutes is gelegen en meer mogelijkheden biedt voor al dan niet tijdelijke inrichting, zoals fietsparkeervoorzieningen, terras of groen, in de verdere toekomst, deze zijn niet mogelijk op de brug;
mede bepalend voor deze keuze is dat het gaat om laden en lossen waardoor de verwachting is dat er niet constant (vracht)auto’s stil staan op de brug en ook hier de beleving erop vooruit gaat ten opzichte van de nu continu geparkeerde auto’s;
in voorbereiding, maar nog niet gereed voor dit besluit, is het toepassen van een reserveringsysteem voor de laad en losplekken genaamd Coding the Curbs;
als wordt overgegaan tot het invoeren van dit systeem hier een nieuw verkeersbesluit wordt genomen;
de aanwijzing van de laad- en losplekken gebeurt met bord E07 (laad- en losplek) van het RVV 1990;
er geen tijdsvenster aan het laden en lossen wordt gekoppeld omdat ten westen van de brug de toegang voor alle motorvoertuigen wordt beperkt uitgezonderd tussen 04:30 en 11.00 uur;
Deze laad- en losplekken beschikbaar blijven om ook buiten de venstertijden een mogelijkheid te bieden voor logistiek verkeer en zo ondernemers en bewoners enige flexibiliteit te kunnen blijven bieden;
deze verkeersmaatregelen genomen worden overeenkomstig artikel 2 van de Wegenverkeerswet, het beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter van de omgeving, de binnenstad van Leiden;
overleg is gepleegd met de (gemachtigde van de) korpschef van de politie, welke een positief advies heeft gegeven ten aanzien van de genoemde verkeersmaatregelen;
de onder ‘besluiten’ genoemde (delen van) wegen in beheer zijn bij de gemeente Leiden;
Het verkeersbesluit is vanaf 24 oktober 2025 te vinden in het Gemeenteblad op de website www.overheid.nl. Een papieren versie van het verkeersbesluit ligt van 24 oktober 2025 tot en met 5 december 2025 ter inzage in het Stadskantoor, Bargelaan 190. Geopend van maandag tot en met vrijdag 8.30 - 17.00 uur. Op donderdag ook geopend van 17.00 - 20.00 uur en zaterdag van 9.00 - 12.30 uur.
Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na datum van publicatie in het Gemeenteblad bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden. Dat kan via www.leiden.nl/contact of schriftelijk naar postbus 9100, 2300 PC Leiden onder vermelding van ‘bezwaar verkeersbesluit Laad- en losplekken ‘t Gangetje en Karnemelksbrug’. Bij een spoedeisend belang kan tevens bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank Den Haag, sector bestuursrecht, postbus 20302, 2500 EH Den Haag, een verzoek om voorlopige voorziening worden gedaan om het besluit te schorsen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-457950.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.