Verkeersbesluit voor het aanwijzen van parkeerplaatsen voor deelauto’s en reserveren van parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische auto’s op acht locaties in Capelle aan den IJssel

Het college van burgemeester en wethouders;

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders bevoegd verkeersbesluiten te nemen voor wegen in beheer van de gemeente Capelle aan den IJssel. Bij collegebesluit d.d. 11 oktober 2011, is deze bevoegdheid gemandateerd aan het hoofd van de afdeling Stadsontwikkeling, en onder gemandateerd aan het Unithoofd Ruimtelijke Ontwikkeling.

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT:

Wettelijke grondslag

Op grond van artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen over het Wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Doelstelling en motivering

Doelstelling;

Overeenkomstig artikel 2, eerste lid, sub. A t/m D, van de wegenverkeerswet 1994 dienen de maatregelen op de onderstaande plaatsen genomen te worden met als doel;

  • A

    Het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • B

    Het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • C

    Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • D

    Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Motivering;

Overwegende dat:

  • het concept Deelauto (gedeeld autogebruik) in landelijk beleid over verkeer en vervoer wordt gezien als een instrument om de groei van het autobezit en -gebruik te temperen en toch in een noodzakelijke mobiliteitsbehoefte te voorzien;

  • volgend op dit beleid is besloten om in de gemeente Capelle aan den IJssel mee te werken aan de invoering van deelauto’s;

  • autodelen het autobezit kan terugdringen en automobiliteit mogelijk maakt voor hen die zich geen eigen auto kunnen of willen permitteren;

  • autodelen op termijn een positief effect op de parkeerdruk kan hebben, omdat meerdere huishoudens dezelfde auto kunnen gebruiken en gebruikers van deelauto’s vaak bewuster omgaan met hun reisgedrag;

  • autodelen bijdraagt aan het beperken van door het autoverkeer veroorzaakte overlast en de nadelige gevolgen hiervan voor het milieu;

  • de effectiviteit van een deelauto-concept toeneemt als de beschikbaarheid en het gemak voor de gebruikers zo optimaal mogelijk is;

  • om het autodelen als systeem te laten functioneren het noodzakelijk is hiervoor parkeerplaatsen te reserveren;

  • de huidige deelauto’s zowel elektrisch aangedreven auto’s als auto’s met een verbrandingsmotor kunnen zijn;

  • in de toekomst alle deelauto’s elektrisch aangedreven zijn;

  • elektrische auto’s opgeladen worden door middel van een laadpaal;

  • een laadpaal twee aansluitingen heeft om elektrische voertuigen te laden;

  • het aantal elektrische auto’s in Nederland de laatste jaren enorm is toegenomen;

  • elektrische auto’s een positieve bijdrage leveren aan de verbetering van de luchtkwaliteit doordat zij geen C02 en fijnstof uitstoten;

  • elektrische auto's minder geluid produceren dan een auto met traditionele verbrandingsmotor en daarmee een positieve bijdrage leveren aan een prettige leefomgeving;

  • de Rijksoverheid elektrisch rijden stimuleert door diverse financiële voordelen bij de aanschaf en/of bezit van een elektrisch voertuig;

  • de verwachting is dat het aantal elektrische auto's de komende jaren daarom nog verder zal toenemen;

  • gewerkt wordt aan een landelijk dekkend netwerk van oplaadpunten, zodat elektrisch rijden nog aantrekkelijker wordt;

  • het stimuleren van elektrische mobiliteit één van de actiepunten is van het door de gemeenteraad vastgestelde Laadpalenbeleid 2025 – 2026;

  • elektrische auto’s in de meeste gevallen worden aangeschaft ter vervanging van een andere auto;

  • de tweede plaats bij de laadpaal pas gereserveerd wordt voor het laden van een elektrische auto als het verbruik bij de omliggende laadpalen zo hoog is dat het reserveren van de tweede plaats noodzakelijk is;

  • op twee locaties van dit verkeersbesluit al een verkeersbesluit is genomen voor twee parkeergelegenheden voor het opladen van elektrische voertuigen:

  • op deze twee locaties één van de twee parkeergelegenheden voor het opladen van elektrische voertuigen wordt vervangen voor één parkeergelegenheid voor een deelauto;

  • deze verkeersmaatregel een positieve bijdrage heeft op de leefbaarheid binnen dit gebied.

Overleg;

Onderhavige verkeersmaatregel is besproken met de verkeersadviseur van Politie Eenheid Rotterdam, district Oost. Hiermee is voldaan aan het bepaalde in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen over het wegverkeer.

Besluit;

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders:

  • 1.

    te bepalen, dat met het van kracht worden van dit besluit, eerdere verkeersmaatregelen in het onderhavige verkeersgebied komen te vervallen als die met dit besluit in strijd zijn dan wel niet in overeenstemming zijn;

  • 2.

    door het plaatsen van verkeersbord E9 (parkeren vergunninghouders) van Bijlage I van het RVV 1990 en een onderbord met de tekst “Deelauto”, één parkeergelegenheid aan te wijzen voor het parkeren van een deelauto en door het plaatsen van verkeersbord E8c (uitsluitend opladen elektrische voertuigen) van Bijlage I van het RVV 1990 één parkeergelegenheid aan te wijzen voor uitsluitend opladen van een elektrische auto op de volgende plaatsen:

    • Aleoeten ter hoogte van huisnummer 36

    • Beemsterhoek ter hoogte van huisnummer 337

    • Hellingweg ter hoogte van Vaalserberg 101

    • Kievitlaan ter hoogte van huisnummer 1

    • Lijstersingel ter hoogte van huisnummer 2

    • Merellaan ter hoogte van huisnummer 342a

  • 3.

    door het plaatsen van verkeersbord E9 (parkeren vergunninghouders) van Bijlage I van het RVV 1990 en een onderbord met de tekst “Deelauto”, één parkeergelegenheid aan te wijzen voor het parkeren van een deelauto in plaats van een parkeergelegenheid voor het opladen voor elektrische voertuigen op de volgende plaatsen:

    • -

      Merellaan ter hoogte van huisnummer 205

    • -

      Valeriusrondeel ter hoogte van Blinkert 1

  • 4.

    genoemde verkeersmaatregel uit te voeren zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende bebordingtekeningen.

Capelle aan den IJssel, 9 september 2025.

namens het college van burgemeester en wethouders,

namens het hoofd van de afdeling Stadsontwikkeling,

het hoofd van de unit Ruimtelijke Ordening

R.M. Kandel

Bezwaarclausule;

Niet mee eens?

Dan kunt u bezwaar maken via: www.capelleaandenijssel.nl/bezwaar

U stuurt uw bezwaarschrift binnen 6 weken na bekendmaking van het besluit op 15 oktober 2025 naar ons toe.

In het bezwaarschrift zet u:

  • -

    naam;

  • -

    adres;

  • -

    datum van uw bezwaarschrift;

  • -

    tegen welk besluit u bezwaar maakt;

  • -

    waarom u het niet eens bent met het besluit.

Vergeet niet uw handtekening te zetten.

Ook kunt u via de post uw bezwaarschrift naar ons sturen:

Gemeente Capelle aan den IJssel

Postbus 70

2900 AB Capelle aan den IJssel

Het besluit blijft geldig, ook als u bezwaar heeft ingediend. Komt u hierdoor in de problemen, dan kunt u de rechtbank Rotterdam om een voorlopige voorziening vragen. Het adres is: rechtbank Rotterdam, Sector Bestuursrecht, Postbus 50950, 3007BL Rotterdam. Hiervoor moet u wel een bijdrage betalen. Informatie over een voorlopige voorziening en de kosten hiervan vindt u op: www.rechtspraak.nl/bestuursrecht.

Bebordingstekening Aleoeten ter hoogte van huisnummer 36

Bebordingstekening Beemsterhoek ter hoogte van huisnummer 337

Bebordingstekening Hellingweg ter hoogte van Vaalserberg 101

Bebordingstekening Kievitlaan ter hoogte van huisnummer 1

Bebordingstekening Lijstersingel ter hoogte huisnummer 2

Bebordingstekening Merellaan ter hoogte van huisnummer 342a

Bebordingstekening Merellaan ter hoogte van huisnummer 205

Bebordingstekening Valeriusrondeel ter hoogte van Blinkert 1 

Naar boven