Burgemeester en wethouders van de gemeente Oldambt maken op grond van artikel 16.32b van de Omgevingswet bekend dat de gemeenteraad op 24 september 2025 heeft besloten om gronden aan te wijzen als gronden waarop de bepalingen van artikel 9.1 lid 1 onder c van de Omgevingswet van toepassing zijn.
Ligging, huidig gebruik en toegedachte bestemming
Het gaat om de percelen kadastraal bekend als gemeente Winschoten sectie H, nummer 996, 997, 998, 999, 1000, 1707, 1708. De betreffende percelen zullen in de toekomst worden herontwikkeld tot een mix van verschillende functies. Het huidige gebruik betreft op een aantal percelen wonen, de overige percelen zijn braakliggend. De huidige bestemming is Wonen.
Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking op het moment dat de beschikking is aangeboden aan de dienst voor het Kadaster en de openbare registers, een en ander op grond van artikel 16.82a van de Omgevingswet.
Terinzagelegging/Bekendmaking
Het besluit van de gemeenteraad d.d. 24 september 2025 ligt samen met bijbehorende bijlagen, bevattende de kadastrale kaart en een lijst met daarop de kadastrale aanduiding van de in de aanwijzing opgenomen percelen, de grootte, alsmede de naam van de eigenaar en/of beperkt gerechtigden, en overige relevante gegevens, met ingang van 22 oktober 2025 gedurende zes weken voor een ieder kosteloos ter inzage in het gemeentehuis te Winschoten.
Percelen
De vestiging van het voorkeursrecht heeft betrekking op het volgende percelen:
Kadastrale gemeente Winschoten sectie H, nummer 996, 997, 998, 999, 1000, 1707, 1708.
Gevolgen
De vestiging van het voorkeursrecht houdt in dat eigenaren en/of beperkt gerechtigden van de aangewezen percelen wanneer zij die wensen te verkopen respectievelijk erop gevestigde beperkte rechten wensen te vervreemden, deze eerst aan de gemeente Oldambt moeten aanbieden. De eigenaren en de rechthebbenden op beperkte rechten ontvangen hierover één dezer dagen afzonderlijk bij aangetekend schrijven bericht over de inhoud van het besluit en de gevolgen daarvan. De vestiging van een gemeentelijk voorkeursrecht door de gemeenteraad geldt in beginsel voor een periode van 3 jaar.
Rechtsbescherming
Ingevolge de Algemene Wet Bestuursrecht kunnen belanghebbenden gedurende een termijn van zes weken ingaande op 23 oktober 2025 (de werkdag na publicatie op overheid.nl) een bezwaarschrift indienen tegen het besluit van de gemeenteraad. In het ondertekende bezwaarschrift moet worden opgenomen: de naam en het adres van de belanghebbende, de datum, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar (de motivering). Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oldambt, Postbus 175, 9670 AD, Winschoten. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet op. Wanneer een bezwaarschrift is ingediend kunt u de voorzieningenrechter van de rechtbank verzoeken een voorlopige voorziening te treffen, indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Het adres is: Rechtbank Noord-Nederland, Afdeling Bestuursrecht (Postbus 150, 9700 AD Groningen). De voorzieningenrechter zal de verzoeker alleen ontvankelijk verklaren, indien daarbij een spoedeisend belang kan worden aangetoond. Voor het in behandeling nemen van het verzoek worden griffierechten geheven.
Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet op. Wanneer een bezwaarschrift is ingediend kunt u de voorzieningenrechter van de rechtbank verzoeken een voorlopige voorziening te treffen, indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Het adres is: Rechtbank Noord-Nederland, Afdeling Bestuursrecht (Postbus 150, 9700 AD Groningen). De voorzieningenrechter zal de verzoeker alleen ontvankelijk verklaren, indien daarbij een spoedeisend belang kan worden aangetoond. Voor het in behandeling nemen van het verzoek worden griffierechten geheven.
Winschoten, 22 oktober 2025
Burgemeester en wethouders van de gemeente Oldambt
Berlinda Aukema Cora-Yfke Sikkema
Secretaris Burgemeester