Overwegingen ten aanzien van het besluit
- dat dit een besluit is in het kader van de proactieve laadpalen bij Maatschappelijke Voorzieningen
- dat het gebruik van elektrische voertuigen sterk toeneemt wat een positieve bijdrage levert aan een schone en duurzame woon- en leefomgeving;
- dat voor elektrische voertuigen een netwerk van openbare laadpunten van belang is;
- dat het college van gemeente Ommen op 26 november 2021 besloten heeft om
- In te stemmen met de samenwerkingsovereenkomst met de provincie Overijssel op het gebied van het realiseren en exploiteren van openbare laadinfrastructuur;
- In te stemmen met het verlenen van de daarbij behorende volmachten en mandaten aan de contractmanager van provincie Overijssel;
- dat in de concessie is overeengekomen is dat de gemeente Ommen jaarlijks proactieve laadpalen laat plaatsen.
- dat proactieve laadpalen als onderdeel van een uitgebreid laadnetwerk de transitie naar elektrisch vervoer stimuleert;
- dat de proactieve laadpalen vooral geplaatst worden waar vooral bezoekers behoefte hebben aan een laadvoorziening
- dat we vooruitlopend op de laadvisie een dekkend netwerk van openbare laadvoorzieningen willen realiseren op een (gemiddeld) acceptabele loopafstand, in alle kernen van de gemeente;
- dat we met het plaatsen van proactieve laadpalen inspelen op de (toekomstige) behoefte van bezoekers en bewoners van onze gemeente;
- dat de voorgestelde locaties behorende bij dit verkeersbesluit zijn bijgevoegd in de situatieschetsen;
- dat de aan te wijzen parkeerplaatsen in eigendom en beheer zijn bij de gemeente Ommen;
- dat de reservering van de parkeerplaats strekt tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen:
- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu;
- het bevorderen van een doelmatig of zuinig energieverbruik;
- dat een openbare laadpaal twee aansluitingen voor elektrische voertuigen kent;
- dat de reservering van de betreffende parkeervakken weliswaar een beperking van het gebruik van het betreffende parkeervakken oplevert, maar geen negatief effect veroorzaakt op de parkeerdruk in de (wat bredere) omgeving (aantal parkeervakken blijft gelijk);
- dat de gereserveerde parkeervakken gerealiseerd wordt door middel van het plaatsen van bord E8c uit bijlage 1 van het RVV 1990, een onderbord met de tekst ‘alleen voor opladen elektrische voertuigen’ en een onderbord dat aanduidt dat het verkeersbord van toepassing voor de aangewezen parkeervakken;
- dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer overleg heeft plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef en hij akkoord is met de voorgestelde maatregelen;