Gemeenteblad van Gulpen-Wittem
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Gulpen-Wittem | Gemeenteblad 2025, 454879 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Gulpen-Wittem | Gemeenteblad 2025, 454879 | beleidsregel |
Gladheidbestrijdingsplan 2025-2026
De gemeente Gulpen-Wittem heeft als wegbeheerder meerdere verantwoordelijkheden. Een hiervan is om er voor te zorgen dat de wegen die binnen het verzorgingsgebied van de gemeente horen in goede staat verkeren. Deze onderhoudsverplichting houdt onder meer in dat deze wegen in een zodanige staat gebracht en gehouden dienen te worden dat deze aan de verkeersfunctie kunnen blijven voldoen (wegenwet).
Gladheidsbestrijding is één van de onderdelen waar de gemeente als wegbeheerder verant-woordelijk voor is. Het gaat hier om een inspanningsverplichting van de gemeente en niet om een garantieplicht. De zorgplicht van de gemeente gaat overigens niet zover dat de veiligheid van de weg te allen tijde gegarandeerd moet worden. Dit neemt niet weg dat de gemeente in geval van schade als gevolg van gladheid moet kunnen aantonen dat zij haar inspanningsverplichting is nagekomen. In de gemeente Gulpen-Wittem is ervoor gekozen de gladheid preventief en indien nodig curatief te bestrijden. De weersomstandigheden worden scherp in de gaten gehouden. Als er gladheid wordt voorspeld in de nabije toekomst (bijv. bevriezing van natte weggedeelten) wordt er op voorhand en dus preventief gestrooid. Het kan ook voorkomen dat de gladheid bestreden moet worden door aanwezigheid van winterse neerslag (bijv. sneeuw en/of ijzel), in dit geval wordt er curatief gestrooid. Als er actie wordt ondernomen gebeurd dit volgens het gladheidbestrijdingsplan.
In de volgende paragrafen is beschreven hoe een en ander is gepland of georganiseerd.
Bij de uitvoering van de gladheidsbestrijding worden de volgende uitgangspunten in acht genomen:
Bij bijzondere, langdurige of extreme winterse neerslag / omstandigheden kan er in opdracht van de coördinator worden afgeweken van het gladheidbestrijdingsplan. Dit kan betekenen dat er op bepaalde plaatsen meer activiteiten dienen plaats te vinden en op andere plaatsen minder. In eerste instantie gaat de aandacht dan uit naar prioriteit 1 en daarna naar prioriteit 2. Afhankelijk van de omstandigheden wordt het schema dan aangepast.
Wegen, recreatieve voetpaden en trappen die niet zijn opgenomen in het gladheidbestrijdingsplan en waar gevaarlijke situaties zijn ontstaan door de aanwezige gladheid en de verwachting is dat deze niet zonder hulp op korte termijn verdwijnt, kan er eenmalig worden overgegaan tot gladheidbestrijding in het dag rooster. Hierbij hebben wegen en paden die wel zijn opgenomen in het gladheidbestrijdingsplan ten alle tijden voorrang op wegen die hier buiten vallen. Alternatief kan zijn dat de bepaalde locatie tijdelijk wordt afgesloten.
Aanwijzing voor de weggebruiker:
Veiligheid voor de weggebruiker staat uiteraard voorop bij de gemeentelijke gladheidbestrijding. Toch bepaalt het gedrag van de automobilist, de motorrijder, fietser en voetganger ook de mate van veiligheid. Hoe goed en adequaat een gladheidbestrijding ook is, voor de veiligheid in winterse omstandigheden geldt:
Van een verkeersdeelnemer (weggebruiker) mag verwacht worden dat hij of zij de snelheid en het rijgedrag aanpast aan de (winterse) omstandigheden die zich voordoen. Kies een alternatieve route aIs de gewenste route niet goed begaanbaar is. Er wordt een beroep gedaan op de zelfredzaamheid van de bevolking en weggebruikers.
Het gladheidsbestrijdingsplan is terug te vinden op de gemeentelijke website. Dit is voor iedereen terug te vinden waardoor iedereen op de hoogte is van het plan. Tevens zal er via X (twitter) en facebook een melding worden gemaakt van de strooiactiviteiten.
In de gemeentebegroting is jaarlijks een bedrag opgenomen voor de gladheidbestrijding. Tevens is er in het materiaalplan een post opgenomen voor de vervanging van de strooiers en sneeuwploegen.
In de artikelen 15 e.v. van de Wegenwet is uitdrukkelijk geregeld dat bij de gemeente de zorg rust voor het in goede en veilige staat verkeren van wegen, voor zover deze zorg niet aan een ander overheidsorgaan is opgedragen (de gemeente is verantwoordelijk voor het onderhoud van de weg). Hiertoe behoort ook het bestrijden van gladheid op deze wegen. Van belang is dat het hierbij gaat om een inspanningsverplichting van de gemeente en niet om een resultaatsverplichting.
In artikel 6:162 van het Burgerlijk Wetboek (BW) is bepaald in welke gevallen een persoon een onrechtmatige daad pleegt en aansprakelijk is voor de door een ander geleden schade. In dit artikel zijn de vereisten vastgelegd, waaraan moet zijn voldaan om de dader aansprakelijk te kunnen houden voor de geleden schade.
Ingevolge artikel 6:174 BW geldt voor de wegbeheerder een risicoaansprakelijkheid bij gebreken aan de weg. Dit betekent dat bij gebreken aansprakelijkheid voor schade in beginsel een gegeven is. Een beroep op overmacht heeft slechts kans van slagen indien er een zeer korte periode ligt tussen het optreden van de schade en het ontstaan van het gebrek. Schadeclaims kunnen worden voorkomen indien de wegbeheerder in voldoende mate invulling geeft aan zijn zorgplicht. Door het (planmatig) uitvoeren en vastleggen van regelmatige en systematische inspecties kunnen gebreken tijdig en adequaat worden verholpen.
In het geval van gevaar zettende substanties op de weg zoals sneeuw en ijzel, is geen sprake van een gebrek aan de weg (en geldt dus niet de risicoaansprakelijkheid van artikel 6:174 BW) maar dient de aansprakelijkheid van de wegbeheerder te worden beoordeeld op basis van artikel 6:162 BW (onrechtmatige daad) in welk geval sprake moet zijn van verwijtbaar handelen of schuld. Ook hier geldt een zorg- of inspanningsplicht voor de wegbeheerder en dient sprake te zijn van planmatige, regelmatige en systematische inspecties, zodat tijdig adequate maatregelen kunnen worden getroffen (publieksvoorlichting, vegen, strooien, waarschuwingsborden, wegafzettingen e.d.) en dient de wegbeheerder tijdig en adequaat te reageren op meldingen en klachten van weggebruikers zelf (overigens worden hier ook eisen gesteld aan de oplettendheid en het gedrag van de weggebruikers zelf).
Gelet op vorenstaande is een gladheidsbestrijdingsplan waarin het gemeentelijke beleid ten aanzien van gladheidsbestrijding is opgenomen, evenals een uitvoeringsplan met registratie van alle betreffende gladheidsbestrijdingsacties en daadwerkelijke uitvoering van het Uitvoeringsplan van belang.
In de gemeente Gulpen-Wittem is ervoor gekozen de gladheid preventief en indien nodig curatief te bestrijden. De weersomstandigheden worden scherp in de gaten gehouden.
Als er gladheid wordt voorspeld in de nabije toekomst (bijv. bevriezing van natte weggedeelten) wordt er op voorhand en dus preventief gestrooid. Het kan ook voorkomen dat de gladheid bestreden moet worden door aanwezigheid van winterse neerslag (bijv. sneeuw en/of ijzel), in dit geval wordt er curatief gestrooid. Als er actie wordt ondernomen gebeurt dit volgens het gladheidbestrijdingsplan.
Om aan de gemeentelijke zorgplicht/ inspanningsverplichting op structurele wijze te voldoen, is het zaak dat de gemeente:
Bereikbaarheid / beschikbaarheid
De buitendienst van de gemeente Gulpen-Wittem beschikt over een beschikbaarheid-/ bereik¬baarheidsdienst welke 24-7 bereikbaar is. In de periode van 1 november t/m 1 april van ieder jaar is er tevens een wachtdienst van de gladheidsbestrijding. Deze wachtdienst is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar. Het bereikbaarheidsnummer voor de gladheidsbestrijding is 06-53830650. De politie, meldkamer en verantwoordelijke medewerkers hebben dit nummer eveneens ter beschikking zodat ook zij, indien nodig, de dienstdoende coördinator ten allen tijden kunnen bereiken.
De organisatie en uitvoering van de gladheidsbestrijdingsactiviteiten is ondergebracht bij de gemeente Gulpen-Wittem. De gladheidsbestrijdingsploeg bestaat uit 2 coördinators gladheidbestrijding, zes buitendienstmedewerkers en vijf aannemers. Drie aannemers hebben een tractor en één aannemer heeft een vrachtwagen ter beschikking gesteld waarop een natzoutstrooier en een sneeuwschuiver van de gemeente wordt aangebracht.
Eén aannemer heeft een wiellader (Multicar) ter beschikking gesteld voor de fietspaden waarop een eigen natzoutstrooier en sneeuwschuiver wordt aangebracht.
De genoemde combinaties van de aannemers zijn gedurende het gehele gladheidsseizoen permanent aanwezig in de loodsen van de afzonderlijke aannemers.
Signalering / melding gladheid en gladheidbewaking
In het kader van een preventief strooibeleid is een betrouwbare gladheidvoorspelling van belang. Om die reden zijn in de gemeente Gulpen-Wittem twee gladheidmeldsystemen (GMS) geïnstalleerd 1 aan de Julianastraat te Eperheide en 1 gezamenlijk GMS aan de Vrakelbergerweg te Wijlre. Het GMS aan de Vrakelbergerweg heeft ook meetpunten in het aangelegen betonfietspad.
De gemeentes Voerendaal en Gulpen-Wittem hebben een overeenkomst afgesloten over het gezamenlijk gebruik van het GMS aan de Vrakelbergerweg.
De dienstdoende coördinator verzamelt relevante gladheidsinformatie. Bij gladheid van de wegen ten gevolge van vorst, opvriezen, ijzel of sneeuwval vindt de gladheidsbestrijding steeds in opdracht van de gemeente plaats op basis van:
Gladheid meldsysteem (GMS), in ons geval bewaakt door de coördinator en een meteoroloog van het Weerbureau DTN. Dit systeem verzorgt iedere dag de weersvoorspelling en gladheid waarschuwing voor de komende 36 uur specifiek gericht op deze regio. Iedere strooiactie wordt geregistreerd bij het weerbureau DTN. De coördinator van dienst is verantwoordelijk voor de registreren van de strooiactie.
Aandachtspunten uitvoerend personeel
Na opdracht voor het uitvoeren van de gladheidsbestrijdingsactie dienen de gladheidsbestrijdingsploegen binnen uiterlijk een half uur op het steunpunt aanwezig te zijn. De aannemer kan ook vanuit eigen standplaats vertrekken als de strooiers reeds afgeladen zijn. Binnen drie kwartier na melding dient daadwerkelijk met de uitvoering van de gladheidsbestrijding te zijn gestart.
Dosering wegenzout / strooiprincipe
Alle routes worden gestrooid volgens het nat-strooiprincipe 30/70 (nat zout). Bij nat strooien wordt het strooizout tijdens het strooien vermengd met vooraf gemengd pekel. Dit heeft de volgende voordelen:
Lager zoutverbruik, minder belastend voor het milieu, minder verwaaiing van het zout, het zout belandt minder snel in de berm en blijft langer effectief. Ook werkt nat zout sneller dan droog zout.
Voor het krijgen van uniformiteit in het gebruik van de hoeveelheid wegenzout moeten onderstaande hoeveelheden aangehouden worden. De te strooien hoeveelheid wordt bij de opdracht aan het uitvoerend personeel medegedeeld door de coördinator.
Mocht het door een technische reden niet mogelijk zijn om nat zout te strooien, dient er 15 gr/m² droogzout gestrooid te worden.
Bij hellingen dient meer gestrooid te worden, afhankelijk van de wegdekconditie. (inschatting van uitvoerend personeel)
Bij twijfel over de hoeveelheid te strooien zout? Neem contact op met de dienst doende coördinator.
Gladheidsbestrijding van route A1
Kan los van de andere routes ingezet worden.
Indien noodzakelijk worden bushaltes naast de rijbaan door de buitendienst apart behandeld. (dag rooster)
In overleg met de opdrachtgever bestaat de mogelijkheid dat de opdrachtnemer in de winterpe¬riode de zoutstrooier en sneeuwschuiver mee naar huis kan nemen.
Hiervoor dient, uit praktische overwegingen, de volgorde van de strooiroute waar nodig aangepast te worden.
Gladheidsbestrijding van route A2
hoofd- en doorgaande wegen. Kan los van de andere routes ingezet worden.
Indien noodzakelijk worden bushaltes naast de rijbaan door de buitendienst apart behandeld. (dag rooster)
Ter aanvulling enkele verbindingswegen, wijk- en ontsluitingswegen.
De gladheidsbestrijding van de bovengenoemde wegen hebben daarbij ten allen tijden voorrang op de hieronder genoemde wegen.
In overleg met de opdrachtgever bestaat de mogelijkheid dat de opdrachtnemer in de winterpe¬riode de zoutstrooier en sneeuwschuiver mee naar huis kan nemen. Hiervoor dient, uit praktische overwegingen, de volgorde van de strooiroute waar nodig aangepast te worden.
Gladheidsbestrijding van route B3
Alle verbindingswegen, wijk- en ontsluitingswegen.
Vlakke/licht hellende wegen worden niet meer gestrooid binnen een 30 km zone, indien er zich geen bijzondere objecten bevinden, en er binnen 500 m en gestrooide weg bereikbaar is.
Landsraderweg, (Sophianum weg), Molenweg, Aan het Veld, Deken Schneiderstraat, Schoolstraat, Prinses Ireneweg, Tramweg, Burg. Teheuxweg, Nieuwstraat, Rosgats, Dr. Poelstraat, Ringweg, Geulweg, In het Diepe Broek, Burg Graafhof, Wilhelminastraat, Burggraverweg, Looierstraat, Looiersplein, Markt, Cobbenhagenstraat, Groeneweg, Burg. V. Rijkevorselstraat, Dr. Delissenstraat, Deken Hennissenstraat, , Willemvliegenstraat + Parkeerplaats gemeente Huis, Witteweg en oprit P plaats, Beversbergweg, Kiebeukel, Prins Bernhardstraat, Margrietstraat, Beatrixstraat, Koningin Julianastraat, Pr. Christinastraat, Ingbergrachtweg, Kerkesleutel, Aardakker, Sleedoorn, Maretak, Schuttersveld, DS De Beaufortstraat, v.d. Velpenweg, Eynattenweg, Dr. Ackensweg, W. Beekmanstraat, Hoogh Gulpen, Rijckerveld, Dwarsstraat, Emile Hupperetzstraat, Oude Maastrichterweg, Krutzerveld, Zesbundersveld, Wederik, De Bosrank, Akelei, De Bolderik, Wesselderstraat, Ingberdorpstraat tot aan kapel, Oude Akerweg Hoogh Gulpen, oprit P plaats Witteweg.
Door de buitendienst dienen de doorrijbeveiligingen(wegneembare paaltjes) weggepakt te worden tijdens het gladheidbestrijdingsseizoen. Hierdoor wordt onveilig draaien, keren en achteruitrijden met het voertuig in de strooiroutes zoveel mogelijk voorkomen.
Locaties waar dit moet gebeuren:
Oude Heirbaan, Rodestraat, v. Cosselaerstraat, Kard. van Rossumstraat, v. Waldeck Pyrmontstraat, van Pallantstraat.
In overleg met de opdrachtgever bestaat de mogelijkheid dat de opdrachtnemer in de winterpe¬riode de zoutstrooier en sneeuwschuiver mee naar huis kan nemen. Hiervoor dient, uit praktische overwegingen, de volgorde van de strooiroute waar nodig aangepast te worden.
Gulpen: Wilhelminastraat, Rosgats, Burg v. Rijckevorselstraat, Dr. Delissenstraat, Dr. Schepelstraat, Dr. Haackstraat, Beatrixstraat en Sleedoorn, Dr. L. Pinckersweg, Gulperbergweg, Panoramaweg, Berghemmerweg; Verlorenkostweg, Bergweg.
Partij: Hub Ortmansstraat, Julemontstraat en Teventweg.
Gladheidsbestrijding van route B4
Alle verbindingswegen, wijk- en ontsluitingswegen.
Vlakke/licht hellende wegen worden niet meer gestrooid binnen 30 km zones, indien er zich geen bijzondere objecten bevinden, en er binnen 500 m en gestrooide weg bereikbaar is.
Deze straten indien nodig apart behandelen. (dag rooster)
In overleg met de opdrachtgever bestaat de mogelijkheid dat de opdrachtnemer in de winterperiode de zoutstrooier en sneeuwschuiver mee naar huis kan nemen. Hiervoor dient, uit praktische overwegingen, de volgorde van de strooiroute waar nodig aangepast te worden.
Gladheidsbestrijding van route F1
Kan apart van de andere routes ingezet worden.
Opgenomen in de fietspadroute van de provincie
Het fietspad gelegen aan de Vrakelbergerweg-Vijfbundersweg
Bij extreem winterweer wordt het fietspad afgesloten middels schrikhekken.
Voor het gladheidbestrijding van dit fietspad heeft de gemeentes Voerendaal en Gulpen-Wittem afspraken gemaakt. De gemeentes bestrijd ieder haar/zijn eigen areaal en stemt dit af of informeert de buurgemeente via de groepsapp Heuvelland gemeentes.
Gladheidsbestrijding van route B1
Alle verbindingswegen, wijk- en ontsluitingswegen.
Vlakke/licht hellende wegen worden niet meer gestrooid binnen 30 km zones, indien er zich geen bijzondere objecten bevinden en er binnen 500 m en gestrooide weg bereikbaar is.
Uitvoering door de buitendienst.
Gladheidsbestrijding van route B2
Alle verbindingswegen, wijk- en ontsluitingswegen. Vlakke/licht hellende wegen worden niet meer gestrooid binnen 30 km zones indien er zich geen bijzondere objecten bevinden en er binnen 500 m en gestrooide weg bereikbaar is.
Uitvoering door de buitendienst.
Deze straten indien nodig apart behandelen. (dag rooster)
Op diverse locaties binnen de gemeente staan vaste waarschuwingsborden. Er zijn 2 varianten.
Locaties situatie 1, J36 + onderbord “ijsvorming op wegdek”(12st):
Locaties situatie 2, J20 + onderbord “geen gladheidsbestrijding” (26st):
Bijzondere of extreme winterse omstandigheden.
Bij langdurige winterse neerslag kan er in opdracht van de coördinator worden gekozen voor een zogenaamde calamiteiten route. Route A1 en A2 hebben hierbij voorrang op de andere routes. Voor de routes B1 t/m B4 betekent dit dat alleen nog de meest essentiële wegen worden behandeld. De fietspad route heeft tijdens deze momenten een lagere prioriteit.
Indien er tijdens deze omstandigheden behoefte is aan extra ondersteuning en materieel, zal dit bij lokale aannemers door de coördinator worden afgeroepen. Hiervoor zijn alleen mondeling afspraken gemaakt met betreffende aannemers.
Evaluatie gladheidsbestrijding
Na het gladheidsseizoen is een evaluatie geweest met aannemers en eigen personeel per strooiroute. Hierbij zijn de volgende zaken besproken en aan de orde gekomen.
Verandering waarschuwingsborden. Voorheen stonden alleen op diverse locaties waarschuwingsborden voor “ijsvorming op wegdek”. Hier komen een aantal locaties bij. Verder worden er op locaties waar geen gladheidsbestrijding plaatsvind ook borden geplaatst om de weggebruiker hiervan op de hoogte te brengen. De lijsten met locaties zijn terug te vinden in dit plan.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-454879.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.