Deelverordening subsidie algemene voorziening dagbesteding gemeente Nunspeet 2026

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Alle begrippen die in deze deelverordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo) en Algemene subsidieverordening Nunspeet 2019 (Asv).

In deze deelverordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Algemene voorziening: aanbod van diensten en activiteiten dat, zonder voorafgaand onderzoek naar de behoeften, persoonskenmerken en mogelijkheden van de gebruiker, toegankelijk is en dat is gericht op maatschappelijke ondersteuning;

  • b.

    Asv: Algemene subsidieverordening Nunspeet 2019;

  • c.

    Awb: Algemene wet bestuursrecht;

  • d.

    Doelgroep algemene voorziening: inwoners vanaf 60 jaar en ouder die langer thuis willen blijven wonen, maar onvoldoende zelfredzaam zijn en niet zelfstandig kunnen meedoen aan bijvoorbeeld georganiseerde welzijnsactiviteiten;

  • e.

    Indexering: het aanpassen van subsidiebedragen op basis van een indexcijfer, zodat het reële subsidiebedrag gelijk blijft, dat wil zeggen dezelfde (gemiddelde) koopkracht blijft vertegenwoordigen;

  • f.

    Maatwerkvoorziening: voorziening ten behoeve van de zelfredzaamheid die, na onderzoek, is afgestemd op de behoeften, persoonskenmerken en mogelijkheden van een persoon en die op basis van een individuele beschikking wordt verleend;

  • g.

    Mantelzorger: een persoon die meer dan gebruikelijke hulp en/of zorg verleent aan een familielid, een vriend of naaste;

  • h.

    OVA: de OVA is de Overheidsbijdrage in de Arbeidskostenontwikkeling en is bedoeld om een marktconforme arbeidsvoorwaardenontwikkelingen mogelijk te maken. De OVA wordt berekend met objectieve cijfers van het CPB;

  • i.

    Penvoerder: een organisatie die binnen een samenwerkingsverband optreedt als centraal aanspreekpunt en verantwoordelijk is voor de coördinatie en communicatie tussen de betrokken partijen en de subsidieverstrekker;

  • j.

    Sociale basis: is het geheel van informele sociale verbanden (buurten, groepen, verenigingen, netwerken, gezinnen) aangevuld en ondersteund vanuit de lokale overheid, (welzijns)organisaties, diensten en voorzieningen, die het mogelijk maakt dat inwoners kunnen participeren in sociale relaties op een manier dat het geestelijk, lichamelijk en sociaal welbevinden toeneemt;

  • k.

    VOG: Verklaring Omtrent Gedrag is een verklaring waaruit blijkt dat het (justitiële) verleden van een medewerker geen bezwaar vormt voor het vervullen van een specifieke taak of functie in de samenleving;

  • l.

    Welzijnsactiviteiten: zijn activiteiten gericht op het behouden of verbeteren van het welzijn waarin het geestelijk, lichamelijk en sociaal goed met iemand gaat; activiteiten gericht op wat een inwoner wél kan (positieve gezondheid), op het ondersteunen van inwoners om zo zelfstandig mogelijk en/of samenredzaam te kunnen participeren in de samenleving en op preventie om geïndiceerde zorg zoveel mogelijk te voorkomen;

  • m.

    Wijkontmoetingscentrum (WOC): biedt algemene voorzieningen op het raakvlak van zorg en welzijn, zoals omschreven in de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015. Dit zijn laagdrempelige voorzieningen gericht op inloop, ontmoeting en verbinding met de wijk voor alle inwoners van de gemeente Nunspeet, die toegankelijk zijn zonder dat daar een voorafgaand onderzoek voor nodig is en die bekostigd zijn ten laste van het zorgbudget;

  • n.

    Wmo: Wet maatschappelijke ondersteuning 2015.

Artikel 2 Reikwijdte

Deze deelverordening is van toepassing op de verstrekking van subsidies voor de algemene voorziening dagbesteding door college en wethouders voor de in artikel 5 genoemde activiteiten.

Artikel 3 Doelstelling

Alle inwoners kunnen (vol)waardig mee blijven doen in de gemeente Nunspeet; waar dit niet lukt is ondersteuning beschikbaar is één van de beleidsdoelen en uitgangspunten van de gemeente Nunspeet. Het zorgen voor een dementievriendelijke gemeente is hier onderdeel van. Het verlagen van de drempel voor inwoners ouder dan 60 jaar van Nunspeet en hun mantelzorgers om gebruik te maken van dagbesteding sluit aan bij deze beleidsdoelen. Deze deelverordening geeft het kader voor de subsidieverstrekking aan partijen die bijdragen aan laagdrempelige toegang tot dagbesteding voor inwoners ouder dan 60 jaar van Nunspeet.

Artikel 4 Eisen aan de aanvrager

  • 1.

    Voor subsidie in het kader van de algemene voorziening dagbesteding komen in aanmerking rechtspersonen en natuurlijke personen.

  • 2.

    Subsidies worden in beginsel verleend aan voorkeurspartijen die dagbesteding uitvoeren. Het college van burgemeesters en wethouders heeft vooralsnog de volgende voorkeurspartijen aangewezen voor uitvoering van de algemene voorziening dagbesteding: Stichting Het Venster, Stichting Zorgcentrum Oranjehof, Stichting Zorggroep Noordwest-Veluwe, het Baken en Lelie zorggroep.

  • 3.

    Het college van burgemeesters en wethouders kan eveneens andere partijen aanwijzen voor de uitvoering van de algemene voorziening dagbesteding, indien en voor zover deze partijen voldoen aan de eisen zoals deze gesteld in deze deelverordening.

Artikel 5 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

Een meerjarensubsidie voor vier jaar wordt verleend voor:

  • a.

    Activiteiten en de noodzakelijke professionele ondersteuning die de doelstellingen realiseren zoals beschreven in artikel 3;

  • b.

    Noodzakelijk vervoer van en naar de locatie van de dagbesteding voor deelnemers die niet op eigen kracht vervoer kunnen regelen en geen gebruik kunnen maken van een andere bestaande vervoersvoorziening in de sociale basis;

  • c.

    Scholing van beroepskrachten en deskundigheidsbevordering van de vrijwilligers die de activiteiten onder a en b uitvoeren;

  • d.

    Activiteiten behorende bij de functie van penvoerder, zoals omschreven in artikel 9.

Artikel 6 Voorwaarden subsidieverlening

Om in aanmerking te komen voor subsidie, moet een aanvraag aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • a.

    De subsidieaanvraag bestaat uit één gezamenlijke aanvraag voor alle aanvragers inclusief een activiteitenplan en globale meerjarenbegroting van het verwachte aantal cliënten en het aantal dagdelen per aanbieder per jaar;

  • b.

    De algemene voorziening dagbesteding sluit aan bij de behoeften van de inwoners;

  • c.

    Bij de uitvoering van de algemene voorziening wordt samengewerkt met relevante partners uit Nunspeet, zoals de penvoerder, andere aanbieders van de algemene voorziening dagbesteding, welzijnsorganisaties en WOC’s. Samenwerkende partijen zorgen zoveel mogelijk voor afstemming onderling en zetten samen kennis t.b.v. de algemene voorziening dagbesteding voor Nunspeet in;

  • d.

    Bij de uitvoering van de algemene voorziening is subsidieaanvrager alert op opschaling naar de Wlz en afschaling naar activiteiten in de sociale basis;

  • e.

    Voor de uitvoering van de activiteiten wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van reeds bestaande en daarvoor beschikbare of geschikte locaties waar reeds ondersteuning vanuit de sociale basis of de tweede lijn wordt geboden;

  • f.

    De algemene voorziening dagbesteding is gevarieerd, passen bij de interesses, de culturele achtergrond, de identiteit van de inwoner en de cognitieve vaardigheden van de deelnemers. Gezamenlijk zorgen de aanbieders voor verschillende ‘soorten’ dagbesteding:

    • I.

      Persoonsgericht: variatie in locaties in het centrum én dichtbij de natuur (prikkelarm) en in meerdere dorpskernen;

    • II.

      Variatie qua doelgroep: geloofsovertuiging, geslacht etc.;

  • g.

    De algemene voorziening dagbesteding wordt verzorgd door een mix van vrijwilligers en professionele krachten om de benodigde begeleiding te borgen;

  • h.

    Binnen de dagbesteding wordt in een startgesprek door een professional per deelnemer gekeken welk aanbod het best passend is en een beknopt plan opgesteld waaruit blijkt wat de kansen/ mogelijkheden en ondersteuningsbehoeften van de deelnemer zijn;

  • i.

    Voor het startgesprek wordt het intakeformulier als basis gebruikt waarmee wordt bepaald of iemand tot de doelgroep behoord;

  • j.

    De aanvrager houdt de volgende indicatoren bij voor de verantwoording:

    • I.

      Aantal deelnemers per jaar;

    • II.

      Aantal dagdelen per deelnemer per jaar;

    • III

      Aantal doorverwijzingen van aanbieders naar elkaar, naar welzijn, WOC, Wmo maatwerk en naar de Wlz;

    • IV

      Route hoe deelnemers bij de algemene voorziening terecht zijn gekomen.

Artikel 7 Kwaliteitseisen

  • 1.

    De aanvrager committeert zich om uiterlijk in het eerste jaar van de subsidieperiode te (gaan) voldoen aan de kwaliteitseisen zoals geformuleerd in het kwaliteitslabel HKZ, ISO 9001, Sterk sociaal werk of ander vergelijkbaar kwaliteitslabel. Een vergelijkbaar kwaliteitslabel dient minimaal te voldoen aan de volgende voorwaarden:

    • a.

      Gestoeld op een cyclus van plan-do-check-act;

    • b.

      Minimaal éénmaal per jaar een interne audit op (een deel van) het kwaliteitsmanagementsysteem en éénmaal in de afgelopen drie (3) jaar (gerekend tot de datum van aanvraag) onafhankelijk beoordeeld;

    • c.

      Verklaring waaruit blijkt dat het management deze beschrijving en werkwijze onderschrijft en controleert;

  • 2.

    De medewerkers van de aanvrager voldoen aan de volgende kwaliteitseis:

    • a.

      De beroepskrachten zijn bekwaam en bestaan uit een mix van zorgprofessionals mbo-niveau 2 en 3;

    • b.

      Beroepskrachten, vrijwilligers en stagiaires beschikken over een actuele VOG (maximaal drie jaar oud);

  • 3.

    De aanvrager heeft passend beleid op het punt van ouderenmishandeling;

  • 4.

    De aanvrager beschikt over een klachtenregeling;

  • 5.

    De aanvrager biedt passende scholing aan de beroepskrachten;

  • 6.

    De aanvrager beschikt over een vrijwilligersbeleid;

  • 7.

    De aanvrager werkt aan de ontwikkeling van vrijwilligers;

  • 8.

    De aanvrager houdt zich aan de toepasselijke wettelijke voorschriften bij het uitwisselen van (privacygevoelige) persoonsgegevens.

Artikel 8 Indienen van de subsidieaanvraag

  • 1.

    Op basis van de beschikbare middelen dienen de subsidieaanvragers een subsidieaanvraag in bij het college van burgemeester en wethouders. De subsidieaanvraag moet zijn ontvangen vóór 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het eerste jaar waar de aanvraag betrekking heeft;

  • 2.

    De subsidieaanvraag bestaat uit één gezamenlijke aanvraag voor alle aanvragers inclusief een meerjaren activiteitenplan en een meerjarenbegroting per aanbieder.

  • 3.

    Jaarlijks wordt vóór 1 december een activiteitenplan en begroting voor het aantal cliënten en het aantal dagdelen per aanbieder voor het daaropvolgende jaar ingediend.

Artikel 9 Functie penvoerder

De penvoerder heeft de volgende verantwoordelijkheden en taken:

  • 1.

    Eerste aanspreekpunt voor de subsidieverstrekker;

  • 2.

    Aanjager van het samenwerkingsverband. Hier valt in ieder geval onder kennis en uitwisseling van elkaars aanbod en door ontwikkelen van dagbestedingsaanbod met alle partijen.

  • 3.

    Aanspreekpunt voor de andere organisaties en verantwoordelijk voor de coördinatie en communicatie tussen deze partijen en de subsidieverstrekker.

  • 4.

    Opstellen in dienen van de gezamenlijke subsidieaanvraag namens alle betrokken (inclusief begroting en activiteitenplan per aanbieder);

  • 5.

    Opstellen en indienen van de subsidieverantwoording namens alle betrokkenen;

  • 6.

    Voeren van minimaal twee voortgangsgesprekken per jaar met de subsidieverstrekker.

Artikel 10. Subsidieplafond en verdeling van de subsidie

  • 1.

    Het subsidieplafond voor de algemene voorziening dagbesteding, zoals bedoeld in deze deelverordening, wordt jaarlijks vastgesteld door de gemeenteraad.

  • 2.

    De beschikbare middelen worden binnen de gemeentebegroting jaarlijks geïndexeerd op basis van een percentage dat het ministerie van VWS vaststelt: de Overheidsbijdrage in de Arbeidskostenontwikkeling (OVA). De OVA wordt mede bepaald op basis van cijfers die het Centraal Planbureau publiceert. Deze wordt gepubliceerd op de site van nza (www.nza.n). Voor elk subsidiejaar wordt het subsidiebedrag geïndexeerd op basis van het op dat moment beschikbare voorlopige prijsindexcijfer OVA voor het betreffende jaar. Voorafgaand aan de indexering t+1 worden de middelen geïndexeerd op basis van het definitieve prijsindexcijfer van het voorgaande jaar (voor de middelen van 2026 is dat het definitieve prijsindexcijfer van 2025). Er vindt geen afrekening plaats op basis van een definitief percentage.

  • 3.

    De totale gezamenlijke subsidieaanvraag van alle partijen kan niet groter zijn dan het subsidieplafond.

  • 4.

    Voor de verdeling van de subsidie doen aanbieders een voorstel op basis van het aantal cliënten en dagdelen van de cliënten van het voorgaande kalenderjaar.

  • 5.

    Het college van burgemeesters en wethouders stelt de verdeling van de subsidie jaarlijks vast.

  • 6.

    Het subsidiebedrag betreft een all-in tarief. Alle kosten, zoals bijvoorbeeld, maar niet uitsluitend, huisvestingskosten, vervoer en overhead, maken onderdeel uit van het subsidiebedrag.

Artikel 11 Weigeringsgronden

Onverminderd het bepaalde in de Asv en Awb wordt de subsidie geweigerd door het college van burgemeester en wethouders als:

  • 1.

    De aanvrager geen algemene voorziening dagbesteding aanbiedt;

  • 2.

    De beschreven activiteit niet past binnen de visie of het integrale beleid sociaal domein of het lokale Wmo-beleid van de gemeente Nunspeet.

Artikel 12 Hardheidsclausule

Het college van burgemeesters en wethouders kan, in bijzondere gevallen, een artikel of artikelen van de verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing gelet op het belang van de aanvrager of subsidieontvanger leidt tot onbillijkheid van overwegende aard. In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college van burgemeesters en wethouders. Het van toepassing verklaren van dit artikel wordt gemotiveerd in het collegebesluit en hiervan wordt jaarlijks verslag gedaan aan de gemeenteraad.

Artikel 13 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2026 en geldt voor aanvragen betrekking hebbend op activiteiten vanaf 1 januari 2026.

Artikel 14 Citeertitel

Deze deelverordening kan worden aangehaald als ‘Deelverordening algemene voorziening dagbesteding gemeente Nunspeet 2026’

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 30 september 2025

Burgemeester en wethouders van Nunspeet

mr. A.Heijkamp

de secretaris

C.W.J Blom

de burgemeester

Naar boven