Overwegingen ten aanzien van het besluit
- dat dit een besluit is in het kader van de proactieve laadpalen bij Maatschappelijke Voorzieningen
- dat het gebruik van elektrische voertuigen sterk toeneemt wat een positieve bijdrage levert aan een schone en duurzame woon- en leefomgeving;
- dat voor elektrische voertuigen een netwerk van openbare laadpunten van belang is;
- dat het college van gemeente Ommen op 26 november 2021 besloten heeft om
- In te stemmen met de samenwerkingsovereenkomst met de provincie Overijssel op het gebied van het realiseren en exploiteren van openbare laadinfrastructuur;
- In te stemmen met het verlenen van de daarbij behorende volmachten en mandaten aan de contractmanager van provincie Overijssel;
- dat in de concessie is overeengekomen is dat de gemeente Ommen jaarlijks proactieve laadpalen laat plaatsen.
- dat proactieve laadpalen als onderdeel van een uitgebreid laadnetwerk de transitie naar elektrisch vervoer stimuleert;
- dat de proactieve laadpalen vooral geplaatst worden waar vooral bezoekers behoefte hebben aan een laadvoorziening
- dat we vooruitlopend op de laadvisie een dekkend netwerk van openbare laadvoorzieningen willen realiseren op een (gemiddeld) acceptabele loopafstand, in alle kernen van de gemeente;
- dat we met het plaatsen van proactieve laadpalen inspelen op de (toekomstige) behoefte van bezoekers en bewoners van onze gemeente;
- dat de voorgestelde locaties behorende bij dit verkeersbesluit zijn bijgevoegd in de situatieschetsen;
- dat de aan te wijzen parkeerplaatsen in eigendom en beheer zijn bij de gemeente Ommen;
- dat de reservering van de parkeerplaats strekt tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen:
- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu;
- het bevorderen van een doelmatig of zuinig energieverbruik;
- dat een openbare laadpaal twee aansluitingen voor elektrische voertuigen kent;
- dat de reservering van de betreffende parkeervakken weliswaar een beperking van het gebruik van het betreffende parkeervakken oplevert, maar geen negatief effect veroorzaakt op de par-keerdruk in de (wat bredere) omgeving (aantal parkeervakken blijft gelijk);
- dat de gereserveerde parkeervakken gerealiseerd wordt door middel van het plaatsen van bord E8c uit bijlage 1 van het RVV 1990, een onderbord met de tekst ‘alleen voor opladen elektrische voertuigen’ en een onderbord dat aanduidt dat het verkeersbord van toepassing voor de aangewezen parkeervakken;
- dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer overleg heeft plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef en hij akkoord is met de voorgestelde maatregelen;