Gemeente Zwijndrecht – Verkeersbesluit -Parkeerverbodszone en parkeren grote voertuigen - Ter Steeghe Ring te Zwijndrecht

 

De wethouder verkeer en vervoer neemt hierbij het volgende verkeersbesluit:

 

  • 1.

    Het intrekken van het parkeerverbod op de Ter Steeghe Ring, door het verwijderen van de gele onderbroken strepen aan de buitenring en de borden E01 aan de binnenring, uit bijlage 1 van het RVV 1990.

  • 2.

    Het instellen van een parkeerverbodszone op de Ter Steeghe Ring door het plaatsen van de borden E01zb bij inrijden en E01ze bij uitrijden van de Ter Steeghe Ring, uit bijlage 1 van het RVV 1990. Zie 1e tekening in de bijlagen;

  • 3.

    Het intrekken van het verbod voor het parkeren van voertuigen die, met inbegrip van lading, een lengte hebben van meer dan 6 meter of een hoogte van meer dan 2,4 meter niet te laten gelden voor de Ter Steeghe Ring d.m.v. verkeerbord E08a, zoals besloten in punt 2.g. van het aanwijsbesluit parkeerlocaties grote voertuigen 2021.

  • 4.

    Het verbod voor het parkeren van voertuigen die, met inbegrip van lading een lengte hebben van meer dan 6 meter of een hoogte van meer dan 2,4 meter, waar mogelijk niet te laten gelden aan de buitenzijde van de Ter Steeghe Ring op maandag tot en met vrijdag van 17-6 uur, door het plaatsen van verkeersborden E04 uit bijlage 1 van het RVV 1990, met onderborden OB09 en OB13 als categorie aanduiding. Zie 2e tekening in de bijlagen;

  • 5.

    Dit besluit in werking te laten treden op de dag dat de maatregelen zijn uitgevoerd.

 

en overweegt daartoe het volgende.

 

Wettelijk kader

Dit verkeersbesluit is gebaseerd op de artikelen 15, lid 1, artikel 18, lid 1, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer.

Het besluit wordt genomen om de veiligheid op de weg te verzekeren en ter bescherming van weggebruikers en passagiers (artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994). Alsmede de leefbaarheid en veiligheid in dit gebied te vergroten.

 

Mandaat

Burgemeester en wethouders hebben op 1 juli 2003 besloten de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten te mandateren aan de wethouder verkeer en vervoer.

 

Overleg

Gelet op artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de Politie Eenheid Rotterdam District Zuid-Holland Zuid inzake de handhaafbaarheid. De politie heeft aangegeven akkoord te gaan met dit besluit.

 

Motivering

  • 1.

     

    • 1.

      Het bestaande parkeerverbod bestaat uit meerdere borden en onderbroken gele strepen. Welke om diverse redenen niet altijd goed zichtbaar en duidelijk zijn.

    • 2.

      De verschillen in borden en strepen met betrekking tot de bestaande parkeerverboden binnen het gebied, geven een rommelig beeld. En soms ook enige twijfel en onduidelijkheid naar de weggebruikers.

  •  

  • 2.

     

    • 1.

      Deze weg is ingericht met borden om parkeerstroken aan te duiden, waar het redelijkerwijs op basis van het aanwijsbesluit grote voertuigen mogelijk is om te parkeren.

    • 2.

      Om een goede doorstroming van het verkeer te borgen, is reeds besloten om een verplichte rijrichting in te stellen.

    • 3.

      Parkeren buiten deze aangewezen parkeerstroken leidt tot hinder bij het in-/uitrijden van vrachtwagen bij de diverse aangelegen bedrijven. Of zal de doorgang van het overige verkeer blokkeren. En veroorzaakt een moeizame tot onmogelijke passage voor nood- en hulpdiensten.

    • 4.

      Het hinderlijk parkeren is in de praktijk een grijs gebied. Waar deze parkeerverbodszone meer duidelijkheid en houvast naar alle betrokken geeft, over waar het wel en niet redelijkerwijs mogelijk is om te kunnen parkeren.

    • 5.

      De huidige parkeerverboden, die hierbij zullen vervallen. Zijn met diverse borden en onderbroken gele strepen aangegeven. Maar geeft een onnodig rommelig beeld, waarbij de strepen door omstandigheden niet altijd even goed zichtbaar zijn. En deze zone meer rust en duidelijkheid zal geven.

    • 6.

      Het huidige parkeerregime leidt in de praktijk niet tot parkeerproblemen. En zal hiermee geen andere omvang krijgen. Waardoor daar geen negatieve gevolgen in zijn te verwachten.

  •  

  • 3.

     

    • 1.

      De huidige borden E08 en E08a zijn smaller dan de E04 borden, waardoor zij minder goed opvallen.

    • 2.

      Daarnaast vergt de huidige vormgeving meer borden, omdat de tijdsbeperking en reikwijdte per bord apart met onderborden moet worden aangegeven, en daardoor verdeeld over twee palen aangebracht zijn.

    • 3.

      Bovenstaande punten hebben geleid tot meldingen en klachten over de duidelijkheid en begrijpbaarheid.

  •  

  • 4.

     

    • 1.

      De bordencombinatie E04 met OB09 en OB13 breder en daardoor dus beter waarneembaar zijn

    • 2.

      In totaal minder borden geplaatst hoeven te worden, wat de duidelijkheid ten goede komt.

    • 3.

      Het eerder beoogde, maar hiermee feitelijk gelijkblijvende, parkeerregime voor alle weggebruikers met deze vereenvoudigde uitvoering begrijpelijker is, door samenvoegen van de bedoelde voertuig categorieën.

  •  

  • 5.

     

    • 1.

      Aangezien verkeersdeelnemers altijd uit moeten kunnen gaan van de aanwezige belijning en bebording wordt de inwerkingtreding van het verkeersbesluit hieraan gekoppeld.

 

 

Belangenafweging

Gezien het bovenstaande is het college van mening dat het wijzigen van het verspreide en divers vormgegeven parkeerverbod in een parkeerverbodszone, meer duidelijkheid zal geven en daarmee de veiligheid en leefbaarheid zal vergroten. Daarmee dan ook dient te prevaleren boven de belangen van overige belanghebbenden, omdat de strekking van de door hen gevraagde maatregelen hiermee in essentie gelijk blijft.

 

Namens burgemeester en wethouders gemeente Zwijndrecht,

Robert Kreukniet

Wethouder verkeer en vervoer

d.d. 15-10-2025

 

 

Bezwaar op dit verkeersbesluit

Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit bezwaar maken. U doet dat door een brief te sturen aan:

het college van burgemeester en wethouders van Zwijndrecht

t.a.v. Commissie bezwaarschriften

Postbus 15

3330 AA Zwijndrecht.

Dit moet gebeuren binnen 6 weken na officiële bekendmaking van het besluit of na de dag van toezending van het besluit aan de aanvrager van dit verkeersbesluit.

 

Uw brief moet tenminste bevatten:

Uw naam en adres

Een datum

Een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt

De reden(en) van uw bezwaar

Uw handtekening.

 

 

Voorlopige voorziening

Als u bezwaar hebt gemaakt kunt u, indien – gelet op de betrokken belangen – onverwijlde spoed dat vereist, een voorlopige voorziening (= voorlopig oordeel van de rechter) aanvragen. U doet dat door een brief te sturen aan:

de Voorzieningenrechter van de Rechtbank, Bestuursrecht

Postbus 50951

3007 BM Rotterdam

 

Uw brief moet tenminste bevatten:

Uw naam en adres

Een datum

Een omschrijving van het besluit waartegen u een voorlopige voorziening aanvraagt

De reden(en) waarom u een voorlopige voorziening nodig heeft

Uw handtekening.

 

Aan een aanvraag om een voorlopige voorziening zijn wel kosten verbonden. Voor natuurlijke personen (individuen) is dat € 194,-- en voor rechtspersonen (bijvoorbeeld bedrijven) is dat € 385,--.

 

 

BIJLAGEN (locaties van de betrokken borden)

 

Naar boven