Gemeenteblad van Borne
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Borne | Gemeenteblad 2025, 453404 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Borne | Gemeenteblad 2025, 453404 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit gemeente Borne: De Weerselosestraat binnen de bebouwde kom aan te wijzen als onderdeel van de 30 km/u zone.
Burgemeester en wethouders van Borne;
dat de in het voorliggende verkeersbesluit betreffende deel van de Weerselosestraat, gelegen tussen de grens van de bebouwde kom van Borne tot de rotonde van de Weerselosestraat-Bekenhorst is aangewezen als een gemeentelijke ontsluitingsweg;
dat deze weg in beheer is bij, en zijn gelegen, binnen de gemeente Borne; dat dit deel van de Weerselosestraat een gemeentelijke ontsluitingsweg is met een maximum toegestane snelheid van 50km/u; dat het van belang is om de fysieke inrichting van 30 km/u straten en zones ook dusdanig in te richten dat het voor de weggebruikers duidelijk is dat dit snelheidsregime daar geldt;
dat de richtlijnen van het CROW en de Uitvoeringsvoorschriften Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna BABW) hier duidelijkheid over geven;
dat dit wegbeeld aansluit bij de inrichtingskenmerken voor een Erftoegangsweg 30 km/u; dat dit besluit genomen wordt om veiligheid van het wegverkeer te verzekeren;
dat veel woningen direct aan deze weg liggen en ontsluiten via een uitritconstructie;
dat deze maatregelen mede zijn gericht op het bevorderen van de leefbaarheid door het verminderen van hinder en overlast en het creëren van een prettige en geordende leefomgeving. Naast extra kwaliteit en verkeersveiligheid voor wandelen en fietsen, krijgt autoverkeer binnen Borne zo een lagere gemiddelde snelheid. Dit draagt bij aan de concurrentiepositie van lopen en fietsen. Daarnaast zal doorgaand autoverkeer meer gaan rijden via de hoofd- en randwegen;
dat door het verlagen van de maximumsnelheid naar 30 km/h de conflictsnelheid op het wegvak wordt verlaagd zodat de ernst van de gevolgen van een verkeersongeval afneemt of zelfs een verkeersongeval kan worden vermeden;
dat het huidige gedrag van weggebruikers in het wegvak Weerselosestraat van de kruising Weerselosestraat-Pampagras tot de kruising Weerselosestraat-Stroom-Eschlaan niet aansluit bij het wenselijke verkeersgedrag binnen een erf. We willen we het wegvak Weerselosestraat van de kruising Weerselosestraat-Pampagras tot de kruising Weerselosestraat-Stroom-Eschlaan formeel gaan aanduiden als erf;
dat voetgangers een erf over de volle breedte van de weg mogen gebruiken. Hiertoe dient het volledige wegprofiel op één niveau te zijn aangelegd. Gemotoriseerd verkeer is daarbij te gast. De huidige inrichting van de genoemde weg voldoet hieraan; dat bestuurders binnen het erf niet sneller mogen rijden dan 15 km/h. Het verlagen van de snelheid van 50km/h naar 15km/h heeft een gunstig effect op (het gevoel van) de verkeersveiligheid en de leefbaarheid;
dat deze maatregel, gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, wordt genomen om de veiligheid op de weg te verzekeren;
dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de gemandateerd verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente;
dat de gemandateerd verkeersadviseur van de politie in kan stemmen met de voorgenomen verkeersmaatregelen maar dat er wel een beperking in de handhaving kan optreden.
Gelet op de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer,
• tot het instellen van een 30 km-zone op het binnen de bebouwde kom gelegen deel van de Weerselosestraat, gelegen tussen de grens van de bebouwde kom van Borne tot het einde van de tunnel-Bekenhorst, conform bijgaande situatietekening in bijlage 1, door het plaatsen van bebording RVV A0130 (zone), inhoudende een maximum toegelaten snelheid van 30 km per uur voor de betreffende zone, en bebording RVV A0230 (einde zone), inhoudende einde maximum toegelaten snelheid van 30 km per uur voor de betreffende zone;
• Het wegvak Weerselosestraat van de kruising Weerselosestraat-Pampagras tot de kruising Weerselosestraat-Stroom-eschlaan in te richten als erf en, zoals aangegeven op bijgaande situatietekening in bijlage 1;
• tot het gelijkwaardig maken van alle kruispunten, gelegen aan de Weerselosestraat, door het doorvoeren van de volgende wijzigingen per kruispunt:
• Kruispunt Weerselosestraat met Pampagras: momenteel een kruispunt met uitritconstructie. Dit wordt een gelijkwaardig kruispunt. De uitritconstructie wordt verwijderd;
• Kruispunt Weerselosestraat met Stroom-Eschlaan: momenteel een kruispunt met voorrangsregeling door middel van haaientanden. Dit wordt een gelijkwaardig kruispunt. De haaientanden op het wegdek worden verwijderd;
• Kruispunt Weerselosestraat met Herderstasje en Kamgras; momenteel een kruispunt met uitritconstructies. Dit wordt een gelijkwaardig kruispunt. De uitritconstructies worden verwijderd;
• Kruispunt Weerselosestraat met Distel: momenteel een kruispunt met uitritconstructie. Dit wordt een gelijkwaardig kruispunt. De uitritconstructie wordt verwijderd;
• Kruispunt Weerselosestraat met Helmgras: momenteel een kruispunt met uitritconstructie. Dit wordt een gelijkwaardig kruispunt. De uitritconstructie wordt verwijderd;
• Kruispunt Weerselosestraat met Blauwgras: momenteel een kruispunt met uitritconstructie. momenteel een kruispunt met voorrangsregeling door middel van haaientanden. Dit wordt een gelijkwaardig kruispunt. De Markering hiervoor wordt verwijderd;
• Kruispunt Weerselosestraat met Zevenblad: momenteel een kruispunt met uitritconstructie. Dit wordt een gelijkwaardig kruispunt. De uitritconstructie wordt verwijderd;
• Kruispunt Weerselosestraat met Pinksterbloem: momenteel een kruispunt met uitritconstructie. Dit wordt een gelijkwaardig kruispunt. De uitritconstructie wordt verwijderd;
• Kruispunt Weerselosestraat met Aalderinksweg: momenteel een kruispunt met uitritconstructie. Dit blijft een uitrit, overwegende dat de Aalderinksweg uitsluitend is bestemd voor bestemmingsverkeer.
Hoogachtend,
Het college van burgemeester en wethouders van Borne,
Namens dezen,
H.A. Kleijsen
Beleidsmedewerker Duurzame mobiliteit
Het verkeersbesluit en de stukken liggen gedurende de bezwaartermijn ter inzage bij de publieksbalie van het gemeentehuis.
Als belanghebbende kunt u bezwaar indienen tegen dit verkeersbesluit. U kunt tot uiterlijk zes weken na de dag van bekendmaking een bezwaarschrift indienen door een brief te sturen naar het college van burgemeester en wethouders, Postbus 200, 7620 AE Borne. Het bezwaarschrift moet zijn ondertekend en bevat ten minste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, en de gronden van het bezwaar.
Als u een bezwaarschrift indient blijft het verkeersbesluit geldig. Wilt u dat het verkeersbesluit wordt geschorst? Dan kunt u bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Overijssel vragen om een voorlopige voorziening. U kunt uw verzoek sturen naar de voorzieningenrechter van de Rechtbank Overijssel, Afdeling Bestuursrecht, Postbus 10067, 8000 GB Zwolle. Let er op dat u een kopie van het bezwaarschrift meestuurt. Voor dit verzoek moet u griffierecht betalen. U krijgt hierover een brief van de rechtbank. U kunt ook digitaal om een voorlopige voorziening vragen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-453404.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.