Gemeenteblad van Dronten
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Dronten | Gemeenteblad 2025, 453139 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Dronten | Gemeenteblad 2025, 453139 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dronten,
gelet op artikel 156, derde lid Gemeentewet;
gelet op artikel 3, eerste lid Algemene subsidieverordening 2017; gelezen het voorstel met documentnummer ; 886125
overwegende dat het de bevoegdheid heeft om nadere regels te stellen over de verlening, vaststelling, wijziging, intrekking, betaling, verrekening en terugvordering van subsidies;
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen
Deze subsidieregeling verstaat onder:
Deze subsidieregeling heeft als doel subsidieaanvragers duidelijkheid te bieden over de voorwaarden, subsidiecategorieën en subsidieplafonds.
Voor het aanvragen van een activiteitensubsidie of een basissubsidie moet de aanvrager gebruik maken van het door het college vastgestelde schriftelijk of elektronisch aanvraagformulier dat op de gevraagde subsidie van toepassing is.
Artikel 2.1 Basissubsidie 2026
Een basissubsidie 2026 kan alleen worden aangevraagd door vrijwilligersorganisaties met volledige rechtsbevoegdheid die gedurende het gehele of het grootste deel van het begrotingsjaar activiteiten organiseren die zich afspelen op de volgende terreinen of werkvelden:
Voor aanvragen ingediend na 1 december 2025 wordt de rest van het beschikbare bedrag van het subsidieplafond in de volgorde van ontvangst van de aanvragen verdeeld. Voor zover door verstrekking van subsidie voor aanvragen, die op dezelfde dag zijn ontvangen, het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de onderlinge rangschikking van die aanvragen vastgesteld door middel van loting.
Hoofdstuk 3 Activiteitensubsidie
Artikel 3.1 Doel Activiteitensubsidie
Activiteitensubsidies worden uitsluitend verleend voor activiteiten die bijdragen aan de doelen uit het strategisch beleidskader sociaal domein ‘Mensen maken de samenleving’, en de bijbehorende uitvoeringsplannen. Voor zover deze niet van toepassing zijn, geldt de aansluiting bij andere beleidsstukken zoals beleidsplannen, projectplannen, programma’s en begrotingen van de gemeente Dronten.
Artikel 3.2 Aanvraag Activiteitensubsidie
Tenzij in een afzonderlijke paragraaf anders is bepaald, worden aanvragen voor een activiteitensubsidie die per kalenderjaar wordt verstrekt en die vóór 1 november 2025 zijn ingediend, gelijkgesteld. Wanneer een subsidieplafond wordt overschreden, dan wordt voor alle aanvragers binnen het subsidieplafond naar rato het bedrag van de activiteitensubsidie verlaagd.
van het beschikbare bedrag van het subsidieplafond in de volgorde van ontvangst van de aanvragen verdeeld. Voor zover door verstrekking van subsidie voor aanvragen, die op dezelfde dag zijn ontvangen, het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de onderlinge rangschikking van die aanvragen vastgesteld door middel van loting.
Artikel 3.3 Verantwoording activiteitensubsidie
Tenzij het college bij de subsidieverlening anders bepaalt, wordt een activiteitensubsidie van 10.000 euro of lager bij verlening meteen vastgesteld, waarbij de subsidieontvanger geen rekening en verantwoording hoeft in te dienen over de besteding van de subsidie. Maar de subsidieontvanger kan steekproefsgewijs worden geselecteerd voor een controle op de rechtmatige en doelmatige besteding van de subsidie. Indien uit deze controle blijkt dat niet is voldaan aan de voorwaarden, kan de subsidie geheel of gedeeltelijk worden teruggevorderd.
Hoofdstuk 3A Bestaanszekerheid bieden
3A.2 Subsidie Het Beste Idee van Dronten
Daarnaast ondersteunt de subsidie originele initiatieven die bijdragen aan het voorkomen en tegengaan van problematische armoede, schulden of eenzaamheid bij inwoners van Dronten met een laag inkomen.
3A.4 Subsidie inloopvoorziening GGZ
De doelen van de activiteit zijn:
Het begeleiden van de deelnemers (tussen 16 en 27 jaar) richting zelfstandigheid, zelfredzaamheid en zelfstandig wonen. Meer jongeren worden op weg geholpen om zonder hulp zelfstandig te wonen en zelfredzaam te zijn op het vlak van wonen (huishoudelijke vaardigheden, eigen sociaal netwerk), leren (onderwijs volgen) en werken (betaalde baan hebben en houden, eventueel in combinatie met leren).
De jongeren die er komen wonen zijn tussen de 16-27 jaar, die een achterstand hebben in hun (sociaal-emotionele) ontwikkeling en een steuntje in de rug nodig hebben om zelfstandig hun ontwikkelingstaken te kunnen volbrengen. Hieronder vallen ook jongeren die uitstromen uit de jeugdzorg, maar nog niet geheel op eigen benen kunnen staan. Ook zwerfjongeren kunnen opgevangen worden.
Hoofdstuk 3B Kansengelijkheid vergroten 3B.1 Subsidie volwasseneneducatie
Effect: Investeren in basisvaardigheden van volwassenen. Bij volwassenen is het doel om de drempels om mee te doen te verlagen. Dan gaat het bijvoorbeeld over het vinden of houden van een baan, problemen met gezondheid (denk aan medicijngebruik, toegang tot hulp) en problemen met communicatie (digitale vaardigheden, inkomensvoorzieningen ed).
Subsidieplafond: Het subsidieplafond voor het begrotingsjaar 2026 voor volwasseneducatie bedraagt 90.000 dit bedrag is verdeeld in twee subplafonds:
Voor begrotingsjaar 2026 is er een subplafond van 55.000 euro beschikbaar voor een aanbieder van educatie die taallessen aanbiedt in de bibliotheken van Dronten, gegeven door vrijwilligers, die samenwerkt met andere maatschappelijke partners en breder inzet dan alleen het verhogen van het taalniveau en waarbij o.a. het bevorderen van sociale vaardigheden en persoonlijke ontplooiing een belangrijk onderdeel van de lessen is.
3B.2 Subsidie jeugdgezondheidszorg 0- 4 jaar
Resultaten: Met Kansrijke Start willen we (aanstaande) kwetsbare ouders helpen zodat hun kinderen zo gezond mogelijk hun leven starten. De eerste 1000 dagen van het kind zijn hierbij van doorslaggevend belang. Kansrijke Start richt zich op de zorg en ondersteuning aan kwetsbare gezinnen in deze periode.
3B.4 Subsidie Onderwijsachterstandenbeleid
Resultaten: Het onderwijsachterstandenbeleid heeft als doel om leerlingen met een risico op een onderwijsachterstand te ondersteunen, zodat zij een gelijke kans op succesvol onderwijs hebben. Effectieve interventies zijn belangrijk om achterstanden te verminderen en een betere startpositie voor de basisschool te creëren. Dit kan zijn op het vlak van:
Voorschoolse educatie (WPO, Artikel 159)
Er is in begrotingsjaar 2026 een subsidieplafond van 15.428 euro voor de uitvoering van de regiefunctie JGZ in het kader van Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) in de gemeente Dronten gericht op het voorschools traject. Vanuit de procesbeschrijving VVE is bepaald dat JGZ 0-4 jaar de verwijzing naar de VVE voorzieningen uitvoert. Tevens onderneemt JGZ 0-4 jaar actie bij VVE geïndiceerde én verwezen kinderen die geen gebruik maken van een VVE programma en volgt JZG.
Er is in begrotingsjaar 2026 een subsidieplafond van 25.780 euro voor de uitvoering van de regiefunctie JGZ in het kader van Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) in de gemeente Dronten gericht op het vroegschoolse traject. Vanuit de procesbeschrijving VVE is bepaald dat JGZ in de overstap naar basisonderwijs tot groep 3 van het basisonderwijs de regiefunctie heeft. Per kwartaal levert regiehouder JGZ VVE 0-4 jaar kwantitatieve data aan over indiceringen, toeleidingen en bereik.
Er is in begrotingsjaar 2026 een subsidieplafond van 12.992 euro voor het uitvoeren van een pilot op het vlak van Video Home Training voor 40 trajecten. Activiteit dient uitgevoerd te worden door een videohometrainer / professional uit de jeugdgezondheidszorg. Ouders met kinderen in de volgende categorieën komen in aanmerking voor de training:
- 2,5 tot 4 jaar die al zijn verwezen naar een VVE kinderopvanglocatie;
- 12 maanden tot 2,5 jaar die al wel een VVE indicatie hebben, maar nog niet gebruik maken van een VVE kinderopvanglocatie;
- 2,5 tot 4 jaar met een VVE indicatie die naar een kinderopvanglocatie gaan zonder VVE of naar een gastouder (de VVE non-bereik kinderen)
Bestrijden onderwijsachterstanden voor leerlingen basisonderwijs met een grote achterstand in de Nederlandse taal (WPO, Artikel 158)
Er is in begrotingsjaar 2026 een subsidieplafond van 30.646 euro voor de uitvoering activiteiten gericht op de begeleiding van minstens 13 leerlingen in groep 8 van het basisonderwijs die voortijdig dreigen af te stromen of te stoppen na de overgang van het primair onderwijs naar het voorgezet onderwijs.
Er is in begrotingsjaar 2026 een subsidieplafond van 23.520 euro voor een activiteit gericht op het laagdrempelig ondersteunen van kinderen met een risico op onderwijsachterstanden, ouders en scholen met een focus op betere zichtbaarheid en samenwerking met ketenpartners en scholen om beginnende problematiek vroegtijdig te signaleren en op te pakken, met extra inloopspreekuren en consulten op school.
Er is in begrotingsjaar 2026 een subsidieplafond van 69.186 euro voor het tegen gaan van ziekteverzuim in het onderwijs. Het gaat hierbij om het terugdringen van (on) geoorloofd (langdurig) ziekteverzuim bij kinderen en jongeren om onderwijsachterstanden tegen te gaan en te zorgen dat op de lange termijn meer kinderen de school verlaten met een startkwalificatie.
Er is in begrotingsjaar 2026 een subsidieplafond van 14.333 euro voor de ondersteuning van scholen die werken aan het verbeteren van de gezondheid van hun leerlingen met een risico op onderwijsachterstanden. Deze aanpak is gericht op het verkleinen gezondheidsverschillen tussen leerlingen. Door de inzet worden scholen geholpen om inzicht te krijgen in gezondheidsproblemen en risicofactoren van leerlingen en wordt hier een aanbod voor georganiseerd.
Er is in begrotingsjaar 2026 een subsidieplafond van 34.965 euro voor de uitvoering van een activiteit die de lees- en taalvaardigheden van kinderen en jongeren in de risicogroep verbeteren. De aanpak draagt bij aan de taalontwikkeling, leesbevordering en mediawijsheid van kinderen en jongeren met een risico op taal- en onderwijsachterstanden.
Afspraken voor- en vroegschoolse educatie (WPO, Artikel 160)
Er is in begrotingsjaar 2026 een subsidieplafond van 145.927 euro voor de uitvoering van de activiteit intermediairs ouderbetrokkenheid. De intermediairs ouderbetrokkenheid vormen een belangrijke spil in de toeleiding én in de ouderbetrokkenheid. De intermediairs worden zowel in de voorschoolse als de vroegschoolse voorzieningen ingezet: zowel peuteropvang, kinderdagverblijven, gastouderopvang als alle basisscholen. De intermediairs staan tot beschikking voor alle partners; iedere partner maakt voor de eigen organisatie afspraken over de gewenste inzet. De intermediairs maken verbinding tussen het aanbod op de groep en thuis, door het organiseren van themabijeenkomsten, het verstrekken van informatie en huisbezoeken. Doel is om het bereik van 90 -95 % van de doelgroeppeuters te continueren of te vermeerderen.
Indicatoren: De bereikte resultaten worden gemeten aan de hand van de volgende indicatoren
Inhoudelijk verslag over de uitgevoerde activiteiten en in hoeverre deze activiteiten hebben bijgedragen aan het bereiken van het effect ‘Inwoners ervaren bestaanszekerheid, gelijke kansen en doen mee naar vermogen’ en de hier aangekoppelde doel ‘kansen voor kinderen en jongeren in opvang en onderwijs’.
3B.5 Subsidie activiteiten om gelijke behandeling te vergroten
Subsidieplafond: Voor het begrotingsjaar 2026 bedraagt het subsidieplafond voor activiteiten gelijke behandeling en anti-discriminatie activiteiten in de gemeente Dronten 44.000 euro. Tenzij het budget dat de gemeente Dronten ontvangt van het Rijk voor de uitvoering van taken in het kader van de Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen een ander bedrag is. In dat geval is het subsidieplafond gelijk aan het ontvangen rijksbudget.
Hoofdstuk 3C Gezond Samenleven Versterken
3C.3 Subsidie activiteiten promotie Dronten
Subsidieplafond: Er is in het begrotingsjaar 2026 een subsidieplafond van 15.000 euro voor activiteiten van vrijwilligersorganisaties die door het organiseren van lokale sportverkiezingen de belangstelling en waardering voor de lokale sport vergroten, dan wel door het organiseren van de Meerpaaldagen de leefbaarheid en saamhorigheid in de gemeente vergroten, dan wel door het organiseren van de Dag van de ouderen bijdragen aan de positieve gezondheid en vitaliteit van oudere inwoners. Per aanvrager is in het begrotingsjaar maximaal 5.000 euro beschikbaar.
3C.4 Subsidie activiteiten kunst en cultuur
Subsidieplafond: Er is in het begrotingsjaar 2026 voor vrijwilligersorganisaties een subsidieplafond cultuur van 65.000 euro voor publiek toegankelijke activiteiten podiumkunst, beeldende kunst, letteren, audiovisuele kunst of erfgoed in de gemeente Dronten. De activiteiten hebben als doel het vergroten van de leefbaarheid in de gemeente, culturele participatie, het leren van culturele vaardigheden en kennis maken met cultuur.
3C.9 Subsidie steun bij rouw, verlies en eenzaamheid
3C.13 Subsidie welzijnsaanbod GGZ
Het project wordt ingezet als een algemene voorziening gericht op het verbeteren van het welzijn van inwoners met een (ernstig) psychische kwetsbaarheid en een afstand tot de samenleving. Het project is er voor inwoners die op dit moment wachten op ondersteuning, maar is er ook aanvullend voor mensen die op dit moment al hulp krijgen maar moeilijkheden ondervinden of na hun behandeling nog behoefte hebben aan een luisterend oor. Voor deze inwoners is er (lotgenoten)contact, ondersteuning van ervaringsdeskundigen en een activiteitenaanbod gericht op ontmoeting. Er wordt zowel op sociaal- als emotioneel vlak ondersteuning geboden. De ondersteuning kan ook preventief ingezet worden voor inwoners die te maken krijgen met mentale problemen, maar voor wie de drempel te hoog is om bij de hulpverlening aan te kloppen.
Hoofdstuk 4 – Financiële bepalingen
Artikel 4.1 Subsidiabele kosten
De volgende kosten zijn niet subsidiabel:
salariskosten die strijdig zijn met een doelmatige besteding van subsidie, zoals salariskosten boven de norm als bedoeld in de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector of een vergelijkbare normering van topinkomens, tenzij de subsidie niet wordt besteed aan de bezoldiging, de subsidie eenmalig is, de subsidie minder dan 10% bedraagt van de omzet van de aanvrager, of het algemeen belang van de gesubsidieerde activiteit zwaarder weegt dan de hoogte van de bezoldiging.
Artikel 4.3 Zorgvuldig beheer en verzekeringsplicht
De subsidieontvanger is verplicht het bij haar in dienst zijnde personeel en de voor haar werkzame vrijwilligers, voor zover deze vrijwilligers niet al verzekerd zijn via de vrijwilligersverzekering van de gemeente, gedurende de tijd dat deze voor haar werkzaam zijn, te verzekeren tegen de gevolgen van wettelijke aansprakelijkheid.
Artikel 4.10 Vergoeding vermogensvorming
Bij de bepaling van de hoogte van de vergoeding als bedoeld in artikel 19, eerste lid Algemene subsidieverordening 2017, wordt uitgegaan van de waarde van de goederen en andere vermogensbestanddelen op het tijdstip waarop de vergoeding verschuldigd wordt, met dien verstande dat in geval van ontvangst van schadevergoeding voor verlies of beschadiging van zaken wordt uitgegaan van het bedrag dat als schadevergoeding door de subsidieontvanger wordt ontvangen.
Wanneer de activiteiten van de subsidieontvanger met toestemming van het college door een andere rechtspersoon worden voortgezet en de activa en passiva tegen boekwaarde aan de andere rechtspersoon in eigendom worden overgedragen, dan is de subsidieontvanger, in afwijking van het bepaalde in het derde lid, geen vergoeding aan het college verschuldigd.
Artikel 4.11 Indexering van subsidies
Indexering kan betrekking hebben op het deel van de subsidie dat bedoeld is voor de kosten van goederen en diensten. Dit deel van de subsidie wordt maximaal geïndexeerd met het voorlopige consumentenprijsindexcijfer afgeleid (CPI afgeleid) in het jaar voorafgaande aan het jaar van de subsidieverlening zoals gepubliceerd door het CBS voor de maand oktober van het jaar voorafgaande aan het subsidiejaar.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-453139.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.