Verkeersbesluit tot het instellen van diverse verkeersmaatregelen aan de Lijzijde - Groningen

Kenmerk: 10353958

 

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, eerste lid, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.

Grondslag

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Op grond van artikel 15, tweede lid, van de WVW moet een verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Adviezen

Conform artikel 24 BABW hebben wij advies gevraagd aan de Politie Eenheid Noord-Nederland, district Groningen, basisteams Groningen - stad. De politie heeft positief geadviseerd op de hieronder beschreven verkeersmaatregel.

Motivering

De lijzijde is onderdeel van de wijkring Lewenborg waar een maximum snelheid geldt van 50 km/h. Aansluitende (woon)straten bevinden zich in een 30 km/h-zone. Langs de Lijzijde bevindt zich het winkelcentrum Lewenborg. Omdat het winkelcentrum veel verkeer aantrekt en de huidige inrichting te wensen overlaat is verkeersveiligheid een zeer belangrijk thema bij de herinrichting van dit deel van de Lijzijde. Er vindt tevens een vergroeningsimpuls plaats om zo ook de leefbaarheid te verbeteren en de omgeving een aantrekkelijkere plek te maken om te winkelen en verblijven.

De Lijzijde zal onderdeel worden van het 30 km/h-zone regime die in de omliggende (woon)straten al geldt. Op de kruispunten met de Stuurhut en Kajuit wordt het asfalt voorzien van een rode kleur om zo de attentiewaarde te verhogen en de herkenbaarheid van een 30 km/h-zone te versterken. Daarnaast wordt er ter hoogte van de bushaltes bij het winkelcentrum de rijbaan versmald en worden de bestaande zebrapaden op een meer logische plek teruggebracht. De inritconstructies naar de parkeerterreinen bij het winkelcentrum worden tevens aangepast waardoor er meer overzicht ontstaat bij op- of afrijden. Bij beide inritconstructies naar de parkeerterreinen toe wordt een rijrichting met bebording en pijlmarkering aangegeven.

 

Gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet strekt de maatregel tot lid 1 sub a (het verzekeren van de veiligheid op de weg) en sub b (het beschermen van weggebruikers en passagiers).

Gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet is mogelijk lid 1 sub d (het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer) in het geding. Waar het verkeer nu 50 km/h mag rijden, wordt dit 30km/h. Gezien de eerdergenoemde doelstelling over verkeersveiligheid en leefbaarheid achten wij de doelen die dit besluit dient groter dan het belang dat in het geding is.

Voor dit verkeersbesluit is geen akoestisch onderzoek noodzakelijk, als bedoeld in artikel 5.78j van het Besluit kwaliteit leefomgeving (BKL).

 

Besluit

Wij besluiten op grond van bovenvermelde overwegingen tot het:

  • -

    Uitbreiden van bestaande 30 km/h-zones nabij het winkelcentrum Lewenborg, door het:

    • -

      Plaatsen van de zonaal toegepaste borden A1 en A2 (begin en einde 30 km/h-zone) op het wegvak van de Lijzijde ter plaatse van Kajuit 171 en Sloep 233;

    • -

      Plaatsen van het zonaal toegepaste A1 herhalingsbord (30 km/h-zone herhaling) ter plaatse van het kruispunt Kajuit - Lijzijde - Stuurhut aan zowel de Kajuit als de Stuurhut;

    • -

      Verwijderen van de zonaal toegepaste borden A1 en A2 (begin en einde 30 km/h-zone) ter plaatse van het kruispunt Kajuit - Lijzijde - Stuurhut aan zowel de Kajuit als de Stuurhut;

    • -

      Verwijderen van de zonaal toegepaste borden A1 en A2 (begin en einde 30km/h-zone) aan weerszijden van het verplichte fietspad (ten zuiden van het zuidelijke parkeerterrein van winkelcentrum Lewenborg) ter plaatse van de kruising met de Lijzijde.

  • -

    Instellen van een éénrichtingsregime door het plaatsen van de eenrichtingsborden C2 en C3 bij de inritconstructie van het noordelijke parkeerterrein bij het winkelcentrum Lewenborg;

  • -

    Instellen van een gebod tot het volgen van een rijrichting door het plaatsen van bord D5 bij de inritconstructie van het zuidelijke parkeerterrein bij het winkelcentrum Lewenborg.

 

Bovenvermelde bebording conform bijlage 1 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.

 

Situatieschetsen:

Kruispunt Kajuit - Lijzijde - Stuurhut

 

Uitrit parkeerterrein winkelcentrum zuidzijde

 

Begin- einde 30 km/h-zone Lijzijde t.p.v. Sloep 233

 

Bezwaar

Als u het niet eens bent met dit besluit, dan kunt u daar schriftelijk bezwaar tegen maken. Hoe dit moet, kunt u lezen op https://gemeente.groningen.nl/bezwaar-maken.

Als u dit wilt, kunt u de informatie van de website ook schriftelijk ontvangen. Belt u dan met de afdeling Juridische Zaken, telefoon (050) 367 74 83.

 

Vermeld in uw bezwaarschrift in elk geval:

- uw naam, adres en bij voorkeur uw telefoonnummer

- de datum waarop u het bezwaar indient

- het besluit waartegen u bezwaar maakt (stuur zo mogelijk een kopie van het besluit mee)

- waarom u het niet eens bent met het besluit

- uw handtekening.

 

Let op: het bezwaarschrift moet u indienen binnen zes weken na de dagtekening van dit besluit. Dat is de datum die u bovenaan dit besluit vindt.

 

Heeft u meer tijd nodig? Dan kunt u een voorlopig bezwaarschrift indienen.

In dit bezwaarschrift geeft u aan dat u het niet eens bent met het besluit. Later legt u uit waarom u het er niet mee eens bent. U krijgt daarvoor extra tijd van de gemeente.

 

Stuur uw bezwaarschrift naar:

Het college van burgemeester en wethouders

Postbus 30026

9700 RM Groningen

 

Met vriendelijke groet,

burgemeester en wethouders van Groningen,

namens hen de directeur Stadsontwikkeling,

namens deze,

 

 

teamleider Ruimtelijk Beleid en Ontwerp

Naar boven