Bevoegdheid
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d van de Wegenverkeerswet 1994 zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. De in het besluit genoemde locaties zijn in eigendom en beheer van de gemeente Noardeast-Fryslân.
Grondslag
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Overleg
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer is op 18 augustus 2025 overleg gevoerd met de korpschef van de Politie Noord Nederland over het verkeersbesluit.
Motivering
In de huidige situatie is de Woudweg een voorrangsweg met een maximum snelheid van 50 km/uur. De weg is voorzien van verplichte fiets- en voetpaden aan weerzijden van de rijbaan. De rijbaan staat, naast autoverkeer, open voor bromfietsen. De rijbaan heeft een breedte van 8,8 m. Parkeren op de rijbaan is toegestaan.
De gemeente is voornemens de Woudweg te reconstrueren want de verhardingsconstructie en riolering zijn aan groot onderhoud toe. Bij de reconstructie wordt rekening gehouden met het gemeentelijk mobiliteitsprogramma (gmp). In dit beleidsstuk is de Woudweg gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg 30 km/uur (gow30). Dit betekent dat de huidige snelheid van 50 km/uur verlaagd moet worden.
De huidige inrichting past niet bij een gow30. De nieuwe weginrichting is daarom ontworpen op basis van de ‘Handreiking voorlopige kenmerken gow30’. Bij de nieuwe inrichting wordt het fietspad aan de noordwest van de Woudweg aangelegd (aan de kant van de scholen) waardoor er meer ruimte ontstaat voor groenvoorzieningen en bomen. Meer groen draagt bij aan de klimaatadaptatie.
De Woudweg blijft een voorrangsweg waarbij het parkeren naast de rijbaan plaatsvindt. Door deze voorrangsregeling blijft de rijbaan vrij van geparkeerde auto’s zodat de doorgang van de hulpdiensten is gewaarborgd. Het fietspad krijgt een breedte van 3 m, bromfietsers maken gebruik van de rijbaan.
De nieuwe weginrichting is besproken met de bewoners op een bewonersavond. Er zijn toen geen grote bezwaren kenbaar gemaakt.
Dit besluit dient de volgende doelen uit artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994:
- •
het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- •
het beschermen van weggebruikers en passagiers
- •
het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
Besluit
Wij besluiten op grond van bovenvermelde overwegingen:
- •
de huidige voorrangsregeling op de rijbaan en de kruispunten te handhaven waarbij verkeer op de Badweg, Meester Bruningstraat en de Mearsloatswal voorrang moeten verlenen aan het verkeer op de Woudweg;
- •
bromfietsers gebruik te laten maken van de rijbaan;
- •
de snelheid te verlagen van 50 naar 30 km/uur;
- •
de rijbaan te versmallen tot 6 m en parkeervoorzieningen naast de rijbaan aan te leggen;
- •
aan beide zijden van de weg voetpaden aanleggen;
- •
een tweezijdig bereden fietspad met een breedte van 3 m aan te leggen aan de noordwestzijde van Woudweg;
- •
de overstekende fietsers bij de rotonde Birdaarderstraatweg moeten voorrang verlenen aan het autoverkeer op de rijbaan;
- •
de bebording en markeringen die nodig zijn voor de bovenstaande verkeersmaatregelen aan te brengen volgens de onderstaande en bijgevoegde tekening.
Vastgesteld in de collegevergadering 14 oktober 2025
Burgemeester en wethouders van Noardeast-Fryslân,
H.J.C.M. Verbunt, secretaris
MBA M. Prins, locoburgemeester