Gemeenteblad van Renswoude
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Renswoude | Gemeenteblad 2025, 449100 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Renswoude | Gemeenteblad 2025, 449100 | beleidsregel |
Bevoegdhedenbesluit gemeente Renswoude 2025
Overheidsorganisatie: Gemeente Renswoude
Officiële naam regeling: Bevoegdhedenbesluit gemeente Renswoude 2025
Citeertitel: Bevoegdhedenbesluit gemeente Renswoude 2025
Vastgesteld door: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Renswoude
Opmerkingen met betrekking tot de regeling:
Deze regeling vervangt het Bevoegdhedenbesluit gemeente Renswoude 2023 en het Algemeen bevoegdhedenregister gemeente Renswoude 2023
Burgemeester en wethouders van de gemeente Renswoude, ieder voor zover het ieders bevoegdheden betreft; gelet op
In dit besluit en in het bevoegdhedenregister wordt een aantal begrippen gehanteerd, waaronder het volgende wordt verstaan:
Mandaten hebben betrekking op rechtshandelingen. Indien het feitelijke handelingen betreft (zoals het verstrekken van ambtelijke informatie) is elke functionaris bevoegd. Onder ambtelijke informatie wordt verstaan: het verstrekken van inlichtingen over geldende regelingen of over bestaand beleid, door het verstrekken waarvan geen rechtsgevolgen ontstaan.
Artikel 4 Volmacht en machtiging
Voor de toepassing van dit besluit en de daarop berustende bepalingen worden met mandaat gelijkgesteld de verlening van:
Artikel 6 Algemene uitzonderingen van mandaat
Het verleende mandaat is niet (langer) van toepassing:
Indien bij de concrete uitvoering van de betreffende bevoegdheid twijfel bestaat bij de gemandateerde, gemachtigde of gevolmachtigde omtrent wijze van afwikkeling dan wel omtrent de eventuele gevolgen daarvan, is deze gehouden tot terugkoppeling naar het oorspronkelijk bevoegde bestuursorgaan. Terugkoppeling dient in ieder geval plaats te vinden, indien de uitoefening van de bevoegdheid (vermoedelijk) bestuurlijke en/ of politieke consequenties zal hebben;
indien de aangelegenheid tot negatieve berichtgeving in de media heeft geleid dan wel in verband met de aard van de aangelegenheid redelijkerwijs moet worden aangenomen dat dit zal gebeuren en de betreffende portefeuillehouder – na overleg – aangeeft dat het benodigde besluit door het bevoegde bestuursorgaan zelf dient te worden genomen;
als de aard van het te nemen besluit zich daar tegen verzet, waaronder in ieder geval begrepen, persoonlijke betrokkenheid (zakelijk en/of privé) van de gemandateerde, ingeval een functionaris zelf te maken krijgt met belangenverstrengeling, alsmede als het besluit een overschrijding van een budget of krediet tot gevolg heeft (niet past binnen de budgethoudersregeling gemeente Renswoude), dan wel een voor de gemeente Renswoude (groot) financieel risico met zich brengt.
het een besluit betreft waarmee algemeen verbindende voorschriften, beleidsregels of beleid wordt vastgesteld en/of gewijzigd en/of aangevuld dan wel anderszins bevoegdheden betreft waarvoor ingevolge de Algemene wet bestuursrecht of in enig ander wettelijk voorschrift is bepaald dat mandaat niet kan worden verleend.
Ten aanzien van bezwaarschriften, gericht aan het college dan wel de burgemeester, die om advies in handen worden gesteld van een adviescommissie, als bedoeld in artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht, blijft de beslissing op het bezwaarschrift voorbehouden aan het bevoegde bestuursorgaan. Deze bevoegdheid kan niet verder gemandateerd worden.
Artikel 8 Informatieverstrekking
De (onder)gemandateerden leggen verantwoording af aan het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester over de wijze waarop zij van hun mandaat gebruik hebben gemaakt door middel van een op ieder moment door het college van burgemeester en wethouders aan te vragen rapportage aan de portefeuillehouder.
Wanneer het gaat om de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan een besluit te nemen, wordt de daarbij behorende brief als volgt ondertekend:
[afsluiting], namens burgemeester en wethouders/ de burgemeester van Renswoude,
Wanneer het besluit door het college of de burgemeester zelf is genomen en het alleen gaat om ondertekenen van de brief, wordt deze als volgt ondertekend:
[afsluiting], burgemeester en wethouders van Renswoude, overeenkomstig het besluit van [datum]
Wanneer het gaat om het ondertekenen van een overeenkomst krachtens volmacht, geldt het volgende:
Bovenaan de overeenkomst komt een tekst waaruit blijkt dat degene die de overeenkomst tekent daarvoor een volmacht van de burgemeester heeft. De tekst 'die handelt op grond van mandaat' geeft aan dat degene ook bevoegd was namens het college te besluiten tot het aangaan van de overeenkomst.
De publiekrechtelijke rechtspersoon de GEMEENTE RENSWOUDE, gevestigd te Renswoude (3927 BD) aan Dorpsstraat 4, vertegenwoordigd door [naam, functie], die handelt op grond van mandaat en is gemachtigd door de burgemeester, [NAAM], hierna 'Gemeente Renswoude';
De overeenkomst wordt dan als volgt ondertekend:
Door: [naam] Functie: [functie] Team: [team]
Wanneer het gaat om het ondertekenen van overige brieven zonder rechtsgevolg (bijvoorbeeld een informatieve brief) is de ondertekening als volgt:
[afsluiting], namens burgemeester en wethouders van Renswoude,
Beslissingen die zijn genomen op grond van het Bevoegdhedenbesluit gemeente Renswoude 2023 en bevoegdhedenregister gemeente Renswoude 2023, die golden tot de inwerkingtreding van dit besluit en waarvoor dit besluit overeenkomstige beslissingen kent, gelden als beslissingen genomen krachtens dit besluit.
Artikel 12 Intrekking vorige besluiten
Met ingang van het tijdstip van inwerkingtreding van dit besluit worden alle eerder genomen besluiten waarin mandaat wordt verleend aan functionarissen werkzaam bij de gemeente ingetrokken.
Dit besluit wordt aangehaald als "Bevoegdhedenbesluit gemeente Renswoude 2025".
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van 7 oktober 2025 .
Bijlage: Algemeen Bevoegdhedenregister gemeente Renswoude 2025
Behorend bij het Algemeen Bevoegdhedenbesluit gemeente Renswoude 2025
De in het bevoegdhedenregister omschreven bevoegdheden moeten worden uitgeoefend met inachtneming van de in deze algemene bepalingen opgenomen voorschriften.
Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester verlenen, ieder voor zover het de eigen bevoegdheden betreft, alle in dit hoofdstuk omschreven bevoegdheden aan de griffier.
Waar in het bevoegdhedenregister mandaat is verleend aan de Griffier wordt bij diens afwezigheid dat mandaat als volgt uitgeoefend:
2.1 Publiekrechtelijke mandaten
2.2 Privaatrechtelijke mandaten
Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester verlenen, ieder voor zover het de eigen bevoegdheden betreft, al hun bevoegdheden aan de gemeentesecretaris, met uitzondering van:
De gemeentesecretaris kan de gemandateerde bevoegdheden ondermandateren aan functionarissen van de gemeente Renswoude en aan niet-ondergeschikten.
De burgemeester verleent, ingevolge artikel 171 lid 2 Gemeentewet, een machtiging aan de gemeentesecretaris om de gemeente Renswoude inzake al zijn bevoegdheden in en buiten rechte te vertegenwoordigen.
De gemeentesecretaris mandateert de in de kolom Bevoegdheden omschreven bevoegdheden aan de Teammanager Middelen.
5.1.1 Publiekrechtelijke mandaten
5.1.2 Privaatrechtelijke mandaten
5.2.1 Publiekrechtelijke mandaten
|
Het stellen van operationele kaders en het geven van sturing ten aanzien van informatieveiligheid. |
||||
|
Het beleggen van de verantwoordelijkheid voor informatieveiligheidscomponenten en |
5.2.2 Privaatrechtelijke mandaten
De gemeentesecretaris mandateert de in de kolom Bevoegdheden omschreven bevoegdheden aan de Manager van Team Ondersteuning/HR.
6.1.1 Publiekrechtelijke mandaten
6.1.2 Privaatrechtelijke mandaten
6.2.1 Publiekrechtelijke mandaten
6.2.2 Privaatrechtelijke mandaten
De Gemeentesecretaris mandateert de in de kolom Bevoegdheden omschreven bevoegdheden aan de Teammanager Ruimte.
7.1.1 Publiekrechtelijke mandaten
7.1.2 Privaatrechtelijke mandaten
7.2.1 Publiekrechtelijke mandaten
7.2.2 Privaatrechtelijke mandaten
7.3.1 Publiekrechtelijke mandaten
7.3.2 Privaatrechtelijke mandaten
De gemeentesecretaris mandateert de in de kolom Bevoegdheden omschreven bevoegdheden aan de Teammanager Samenleving.
8.1.1 Publiekrechtelijke mandaten
8.1.2 Privaatrechtelijke mandaten
8.2.1 Publiekrechtelijke mandaten
8.2.2 Privaatrechtelijke mandaten
9.1 Publiekrechtelijke mandaten
9.2 Publiekrechtelijke mandaten
10.2 Omgevingsdienst Regio Utrecht
10.3 Uitvoering van de algemene pensioenwet politieke ambtsdragers
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-449100.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.