Gemeente Waalwijk – VKB 361 2025 Realiseren voetgangersoversteekplaats (VOP) Vredesplein - Wilhelminastraat

HET COLLEGE VAN WAALWIJK,

 

gelet op artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994;

 

gelet op de Wegenverkeerswet, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV), de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en het Mobiliteitsplan Waalwijk (2023);

 

 

 

OVERWEGENDE:

 

dat de betreffende locatie is gelegen in een belangrijke (bewegwijzerde) looproute tussen busstation Vredesplein en het centrum van Waalwijk / het Schoenenkwartier;

 

dat de betreffende locatie ook is gelegen in een belangrijke (bewegwijzerde) looproute tussen het parkeerterrein Unnaplein en theater De Leest;

 

dat daardoor op meerdere momenten op de dag diverse voetgangers op deze looproutes behoefte hebben om de Wilhelminastraat over te steken;

 

dat deze looproute kan worden bestempeld als onderdeel van het hoofdnet voor voetgangers;

 

dat het drukste uur op de Wilhelminastraat op deze locatie minder dan 1000 voertuigen per uur telt;

 

dat een VOP op deze locatie, conform ontwerpwijzer voetgangers van het CROW, een passende maatregel kan zijn;

 

dat de gemeenteraad op 27 juni 2024 heeft besloten om krediet beschikbaar te stellen om een herinrichting / vergroening van het Vredesplein mogelijk te maken;

 

dat het college van de gemeente Waalwijk op 28 januari 2025 het definitief ontwerp (DO) voor het project “vergroening van het Vredesplein” heeft vastgesteld;

 

dat het ontwerp de looproutes over het plein extra accentueert, waardoor voetgangers meer dan in de huidige situatie worden gestuurd naar één locatie waar de Wilhelminastraat kan worden overgestoken;

 

dat we het belangrijk vinden om langzaam verkeer, waaronder voetgangers, goed te faciliteren;

 

dat we, zoals in het ontwerp ook opgenomen, de voetgangers willen faciliteren met voorrang ten opzichte van het kruisende autoverkeer op de Wilhelminastraat;

 

dat we dat kunnen realiseren door middel van het aanleggen van een voetgangersoversteekplaats (VOP), conform de uitvoeringsvoorschriften BABW;

 

dat overstekende voetgangers op deze locatie in het verwachtingspatroon van automobilisten passen, mede omdat er in de directe omgeving al een aantal mogelijkheden kort op elkaar zijn gelegen waar uitwisseling door verkeer plaatsvindt (zoals past bij een centrumfunctie);

 

dat daarmee de voorspelbaarheid van overige (kruisende) weggebruikers is geborgd;

 

dat de zebra aan oostzijde van de Wilhelminastraat zal worden voorzien van langere strepen om beter aan te sluiten op de diverse samenkomende looproutes;

 

dat tevens verlichting wordt geplaatst om de oversteek te accentueren;

 

dat daarmee de verkeersveiligheid is geborgd;

 

dat overeenkomstig artikel 24 van het BABW, overleg met de chef van het politieteam Waalwijk heeft plaatsgevonden, waarbij deze heeft aangegeven met de maatregelen te kunnen instemmen;

 

dat de politie zich kon vonden in het concept besluit, maar daarbij aanvullend adviseerde om op ongeveer 25 meter aan beide zijden op de rijbaan voor de voetgangersoversteekplaats een snelheidsremmende maatregel aan te brengen in de vorm van een prefab-drempel 30 km/h of soortgelijke snelheidsremmer en tussen deze snelheidsremmer en de VOP een bliksemschicht op de rijstroken aan te brengen indien mogelijk;

 

dat we dit aanvullend advies niet letterlijk overnemen, maar wel in lijn met het aanvullend advies extra attentieverhogende maatregelen toe willen voegen die passend zijn voor/op deze locatie. De gereden snelheid is hier gemiddeld iets meer dan 30 km per uur en de V85 is net iets hoger dan 40 km per uur. Dat is voor een GOW50 een relatief gunstig beeld, waardoor weggebruikers eerder geneigd zijn netjes te stoppen. Een snelheidsremmende 30 drempel lijkt in beginsel dan overbodig.

 

 

 

BESLUIT

het college een voetgangersoversteekplaats (VOP) ofwel zebra aan te leggen ter hoogte van de kruising Vredesplein / Wilhelminastraat ofwel ter hoogte van Wilhelminastraat 10, zoals opgenomen op bijgevoegde schets van de toekomstige situatie. De VOP wordt uitgevoerd conform de uitvoeringsvoorschriften van het BABW en voorzien van een zebramarkering van minimaal 4 meter lengte. Aan oostzijde zullen de strepen langer zijn. Tevens worden aan beide zijden van de rijbaan van de Wilhelminastraat in de beide rijrichtingen verkeersborden L2 geplaatst. Ook wordt, in lijn met aanvullend advies van politie, een extra attentie verhogende maatregel aangebracht. Tot slot wordt er verlichting geplaatst om de zebra goed zichtbaar te maken.

 

 

Waalwijk, 14 oktober 2025.

HET COLLEGE VAN WAALWIJK,

namens deze,

de manager van het Team Ontwerp Openbare Ruimte,

M.P.J. Weterings.

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

De in dit besluit genoemde bord staat vermeld in bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

Bezwaar en voorlopige voorziening

Is dit besluit onduidelijk of heeft u er vragen over? Neem dan eerst contact met ons op. Dit kan voorkomen dat u een bezwaarschrift moet schrijven. Komen we er niet uit, dan kunt u alsnog bezwaar maken.

Belanghebbenden kunnen binnen 6 weken, gerekend vanaf de eerste dag na de officiële bekendmaking, bij ons een bezwaarschrift indienen. Meer hierover leest u op www.waalwijk.nl/bezwaar.

Naar boven