Verkeersbesluit Sint Jansplein

 

HET COLLEGE VAN WAALWIJK,

  •  

  • gelet op artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994;

  •  

  • gelet op de Wegenverkeerswet, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, de Algemene wet bestuursrecht;

  •  

  • gelet op dat Wegenverkeerswet 1994 artikel 2 lid ten grondslag ligt voor dit verkeersbesluit:

  •  

OVERWEGENDE DAT:

  •  

  • dit verkeersbesluit betrekking heeft op het Sint Jansplein, tussen de Kloosterwerf en de Grotestraat;

  •  

  • Winkels aan de Markt en de Stationsstraat ook bevoorraad worden aan de achter zijde op het Sint Jansplein;

 

  • Op het Sint Jansplein een laad en losstrook is aangelegd waar gebruik van gemaakt kan worden tussen 8u en 12u;

 

  • Bestuurders ervoor kiezen deze regelmatig niet te gebruiken voor het laden en lossen van goederen;

 

  • dat deze laad en losstrook vrijwel altijd beschikbaar is tussen de gestelde venstertijden;

 

  • het laden en lossen veelal in de bocht en net na de bocht van het Sint-jansplein, tussen de laad en losstrook en de kruising met de Grotestraat, op de weg plaats vindt;

  •  

  • het laden en lossen nabij woningen plaats vindt waar geluidsoverlast van draaiende motoren wordt ondervonden;

  •  

  • het laden en lossen nabij woningen plaats vindt waar stankoverlast van uitlaatgassen wordt ondervonden;

  •  

  • dat deze woningen niet direct aan of boven de laad en losstrook liggen;

 

  • het Sint Jansplein een smalle eenrichtingsstraat is;

 

  • hiermee de doorgang voor het overige verkeer bemoeilijkt wordt;

 

  • de verkeersveiligheid en de doorstroming in het geding komen omdat fietsers zich er langs moeten manoeuvreren of over het trottoir gaan fietsen om de fietsparkeerplaatsen te bereiken

  •  

  • dat gemotoriseerd verkeer er niet omheen kan rijden;

 

  • met een stopverbod bestuurders verplicht worden om gebruik te maken van de laad en losstrook;

 

  • dat de wegen in eigendom en beheer zijn van de gemeente Waalwijk en dat de gemeente Waalwijk derhalve bevoegd is tot het nemen van dit verkeersbesluit;

  •  

  • dat in het kader van het verkeersveiligheidsprincipe Duurzaam Veilig weggebruikers uit de inrichting van de weg moeten kunnen opmaken welke verkeersgedrag van hen wordt verlangd;

  •  

  • dat overeenkomstig artikel 24 van het BABW, overleg met de gemandateerde verkeersadviseur van de politie-eenheid Zeeland-West-Brabant heeft plaatsgevonden, waarbij deze heeft aangegeven met de maatregelen te kunnen instemmen;

  •  

  •  

BESLUIT:

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders tot:

  • 1.

    het aanbrengen van Borden E02-zb (verbod stil te staan, begin zone) van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 op de kruising van het Sint Jansplein en de Kloosterwerf;

  • 2.

    het aanbrengen van Borden E02-ze (verbod stil te staan, einde zone) van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 op de kruising van het Sint Jansplein en de Kloosterwerf;

  • 3.

    de maatregel uit te voeren zoals in de bijgevoegde bebordingstekening.

  •  

  •  

  •  

 

  •  

Waalwijk, 14-10-2025

HET COLLEGE VAN WAALWIJK,

namens deze,

de manager van het Team Ontwerp Openbare Ruimte,

M.P.J. Weterings.

Het instellen van een stopverbodzone tussen de Kloosterwerf en de Grotestraat

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

De in dit besluit genoemde borden staat vermeld in bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

 

Bezwaar en voorlopige voorziening

Is dit besluit onduidelijk of heeft u er vragen over? Neem dan eerst contact met ons op. Dit kan voorkomen dat u een bezwaarschrift moet schrijven. Komen we er niet uit, dan kunt u alsnog bezwaar maken.

 

Belanghebbenden kunnen binnen 6 weken, gerekend vanaf de eerste dag na de officiële bekendmaking, bij ons een bezwaarschrift indienen. Meer hierover leest u op www.waalwijk.nl/bezwaar.

 

Bebordingsplan

 

Naar boven