Gelet op:
- Artikel 18 eerste lid, onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW1994) zijn burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten in de gemeente Smallingerland.
- Artikel 15, eerste lid, van de WVW1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake wegverkeer (hierna: BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of dit wordt gewijzigd.
- Artikel 15, tweede lid, van de WVW1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
Grondslag
Overeenkomstig artikel 2, lid 1, sub a t/m d, van de WVW1994 en artikel 21 van het BABW op de bovengenoemde weg maatregelen dienen te worden genomen met als doel:
a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;
b. het beschermen van weggebruikers en passagiers;
c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
Op basis van bovenstaande overweging en met inachtneming van:
• uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens;
• de Algemene wet bestuursrecht;
• Het besluit van 11 juni 2019 (Mandaat-, volmacht- en machtiging gemeente Smallingerland 2019) waarin het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd heeft aan de beleidsmedewerker verkeer.
Overwegende:
• dat de in dit verkeersbesluit genoemde wegen in eigendom, beheer en onderhoud zijn van de gemeente Smallingerland;
• dat de in dit verkeersbesluit genoemde wegen binnen de bebouwde kom liggen van Drachten, waar een maximaal toegestane snelheid van 30 km/u geldt;
Overwegingen voor het aanpassen van de voorrang bij de uitrit van het Transferium Oost aan de Zonnedauw (zie situatieschets in de bijlage):
• dat het nu een voorrangskruising betreft waar de bussen voorrang moeten verlenen aan het verkeer op de Zonnedauw;
• dat de huidige situatie zorgt voor verkeersopstoppingen van bussen op het Transferium Oost;
• dat de bussen hierdoor tijd verliezen, waardoor het lastiger is om op tijd volgens de dienstregeling te rijden;
• dat het treffen van een of meerdere verkeersmaatregelen een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee eenieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van de betrokkenen blijven;
• dat er geen aanwijzingen zijn dat er sprake is van belangen die strijdig zijn met de gewenste verkeersmaatregelen, in die mate dat gesproken kan worden van onevenredigheid als bedoeld in artikel 3:4, lid 2, van de Algemene wet bestuursrecht.
Mede gelet op
• artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de verkeerscoördinator Eenheid Noord- Nederland/ Team Oost Fryslân van politie inzake de handhaafbaarheid;
• artikel 26 van het BABW wordt dit besluit bekendgemaakt door op de in de artikelen 5 onderscheidenlijk 6 van de Bekendmakingswet bepaalde wijze (www.officielebekendmakingen.nl) en via de gemeentelijke bekendmakingen in het weekblad Actief.
Besluit
Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten:
• tot het verwijderen van de haaientanden en bord B06 bij de uitrit, waardoor verkeer rijdende vanaf het Transferium Oost (komende van rechts) voorrang krijgt op het verkeer rijdende op de Zonnedauw richting Ureterpvallaat;
Drachten, 16-10-2025
Namens het college van burgemeester en wethouders van Smallingerland,
H. de Haan
Beleidsmedewerker mobiliteit, team Ruimtelijke en Economische Ontwikkeling