VERKEERSBESLUIT Nummer 1809803 Onderwerp: instellen gebiedsontsluitingsweg 30 km/h Rijksweg tussen 94 en 166

 

 

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DOETINCHEM,

gelet op het bepaalde in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens, en het Algemeen mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit gemeente Doetinchem 2024,

 

OVERWEGENDE:

dat krachtens artikel 2 Wegenverkeerswet 1994 verkeersmaatregelen genomen worden:

 om de veiligheid op de diverse wegen te verzekeren;

 ter bescherming van de weggebruikers en de passagiers;

 om de vrijheid van het verkeer zoveel mogelijk te waarborgen;

 ter voorkoming of beperking van de door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;

 

dat de Rijksweg in beheer en in eigendom is bij de gemeente Doetinchem;

 

dat wij op grond van artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994 bevoegd zijn dit verkeersbesluit te nemen;

 

dat naar aanleiding van de motie Kröger/Stoffer (nr. 29398-872) en de daaropvolgende wijziging van de Uitvoeringsvoorschriften BABW per 1 oktober 2023, het voor wegbeheerders mogelijk is geworden om binnen de bebouwde kom een maximumsnelheid van 30 km/h in te stellen op wegen met een (voornamelijk) verkeersfunctie, waaronder gebiedsontsluitingswegen;

 

dat het kennisplatform CROW in mei 2023 de Handreiking voorlopige inrichtingskenmerken GOW30 heeft gepubliceerd, waarin richtlijnen zijn opgenomen voor de inrichting van gebiedsontsluitingswegen met een maximumsnelheid van 30 km/h;

 

dat in het Mobiliteitsplan Doetinchem 2036, vastgesteld in 2024, de Rijksweg binnen de bebouwde kom van Gaanderen is aangewezen als toekomstige gebiedsontsluitingsweg met een snelheidsregime van 30 km/h;

 

dat op het gedeelte van de Rijksweg tussen huisnummer 94 en 166 reeds een maximumsnelheid van 30 km/h geldt;

 

dat dit wegvak vóór de wetswijziging is heringericht en daarom is aangemerkt als erftoegangsweg, maar dat de inrichtingselementen zoals zebrapaden, afwijkende bestrating, snelheidsremmende maatregelen, de voorrangssituatie en verhoogde middenbermen beter passen bij de voorlopige inrichtingskenmerken van een gebiedsontsluitingsweg 30 km/h zoals omschreven door CROW;

 

dat het instellen van een gebiedsontsluitingsweg 30 km/h op dit wegvak bijdraagt aan de verkeersveiligheid en leefbaarheid, en in lijn is met het landelijke beleid Duurzaam Veilig en het Afwegingskader 30 km/h;

 

dat ter ondersteuning van deze maatregel het verkeersbord A01-30zb (begin zone maximumsnelheid 30 km/h), zoals opgenomen in bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), gehandhaafd zal blijven.

 

dat conform het bepaalde in artikel 24 van het BABW met betrekking tot dit verkeersbesluit overleg is gevoerd met het Politie, district Noord- en Oost-Gelderland en de politie met dit besluit kan instemmen;

 

dat de bekendmaking van de terinzagelegging van dit besluit met de daarop betrekking hebbende stukken wordt gepubliceerd in het Gemeenteblad;

 

BESLUITEN,

op grond van vorenstaande overwegingen om het instellen van een gebiedsontsluitingsweg met een snelheidsregime van 30 km/h op de Rijksweg tussen huisnummer 94 en 166.

 

MEDEDELINGEN

Binnen de gestelde termijn (dus tot en met donderdag 27 november 2025) kunnen belanghebbenden tegen het verkeersbesluit bezwaar maken. Dit kan door het indienen van een bezwaarschrift bij het college van burgemeester en wethouders van Doetinchem, Postbus 9020, 7000 HA Doetinchem. Tegelijk met het indienen van een bezwaarschrift kan aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Gelderland, Afdeling bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM ARNHEM, een voorlopige voorziening worden gevraagd. Er is griffierecht verschuldigd.

 

Nadere informatie is verkrijgbaar bij de gemeente, telefoonnummer 0314-377377.

 

AFSCHRIFTEN

Een afschrift van dit verkeersbesluit is verzonden aan:

het Politie, district Noord- en Oost-Gelderland.

 

Met vriendelijke groet,

J. Koetsier

teamleider leefomgeving

 

 

Naar boven