Gemeenteblad van Alkmaar
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Alkmaar | Gemeenteblad 2025, 44754 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Alkmaar | Gemeenteblad 2025, 44754 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening participatie gemeente Alkmaar 2025
De raad van de gemeente Alkmaar
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 10 december 2024;
gelet op de artikelen 149 en 150 van de Gemeentewet;
gezien het advies van de commissie bestuur en middelen 9 januari 2025;
[overwegende dat het van belang is lokale democratische processen door participatie van inwoners te verrijken, de samenwerking tussen gemeente en inwoners te versterken en helderheid te geven over de invulling van de participatieprocedure;]
Artikel 4. Uitgangspunten inwonersparticipatie
Bij het maken van een participatieplan houdt het bestuursorgaan zich aan de volgende punten:
Een beleidsvoornemen is een plan van de gemeente om nieuw beleid vast te stellen of bestaand beleid te veranderen. Het gaat hierbij niet om concrete besluiten of maatregelen, maar om de ideeën waarop die besluiten gebaseerd kunnen worden.
Participatie betekent dat inwoners van de gemeente en belanghebbenden worden betrokken bij het voorbereiden, uitvoeren en evalueren van gemeentelijk beleid. Belanghebbenden wordt gedefinieerd volgens artikel 1:2 van de Awb. Dit sluit aan bij de Wet versterking participatie op decentraal niveau waarbij een wijziging van artikel 150, eerste lid, van de Gemeentewet is voorzien. Hierin is bepaald dat de raad een verordening vaststelt waarin regels worden gesteld met betrekking tot de wijze waarop ingezetenen en belanghebbenden bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van gemeentelijk beleid worden betrokken.
Inwoners kunnen met ideeën, plannen en initiatieven bij de gemeente komen. De gemeente kijkt of het idee, plan of initiatief haalbaar is. Dit kan via het initiatievenloket, waarbij de gemeente de indiener helpt met het opzetten en uitwerken van het plan. Of het kan via bewonersinitiatieven. Dit is een subsidieregeling voor sociale samenhang en sociale en fysieke leefbaarheid van wijken. Daarnaast is er ook de wettelijke mogelijkheid van het uitdaagrecht.
Het uitdaagrecht geeft inwoners en lokale organisaties het recht om de gemeente te vragen of zij bepaalde taken zelf mogen uitvoeren. Hiermee kunnen bijvoorbeeld verenigingen, buurtcomités, vrijwilligersorganisaties, of andere lokale groepen een taak overnemen als zij denken dat zij deze beter kunnen uitvoeren. De omschrijving komt uit de memorie van toelichting op de Wet versterking participatie op decentraal niveau. Het gaat niet alleen om formele taken, het kan ook gaan om bewonersinitiatieven zoals het overnemen van het onderhoud van een stuk grond of speeltuin.
Artikel 2. Doel van de verordening
Dit artikel legt het doel van de verordening vast.
Deze verordening gaat alleen over participatie bij het ontwikkelen van gemeentelijk beleid, projecten, of plannen. Participatie bij ruimtelijke ontwikkelingen, daaronder begrepen initiatieven van derden valt hier niet onder. De Omgevingswet regelt participatie bij aanvragen omgevingsvergunning.
Artikel 3. Onderwerp van inwonersparticipatie
Hier staat dat elk bestuursorgaan zelf beslist of participatie mogelijk is binnen zijn eigen taken. Het gaat om de gemeenteraad, de burgemeester en de wethouders en burgemeester. Elk van hen kan besluiten om hun eigen beleidsplannen open te stellen voor participatie, of niet.
Het eerste lid geeft tevens de mogelijkheid te besluiten om niet te participeren wanneer er recent geparticipeerd is over hetzelfde onderwerp.
Het eerste lid maakt het ook mogelijk om participatie op een andere manier te organiseren, zoals via spreekrecht tijdens raadsvergaderingen. Hierdoor kan voor bepaalde beleidsplannen een andere manier van betrekken van inwoners en belanghebbenden worden gekozen.
In dit lid staat dat participatie verplicht is als een wet dit voorschrijft.
In dit lid staat wanneer er niet aan participatie wordt gedaan.
Artikel 4. Uitgangspunten van inwonersparticipatie
Dit artikel beschrijft de uitgangspunten die de gemeente volgt bij het maken van een participatieplan. Deze uitgangspunten staan in het document Alkmaar maken we samen: visie op participatie, dat op 28 november 2024 is goedgekeurd door de gemeenteraad.
Artikel 5. Procedure participatie
Artikel 150, tweede lid, van de Gemeentewet geeft aan dat inspraak verloopt volgens afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), tenzij de gemeente een andere procedure vastlegt in deze verordening. In dit artikel is vastgelegd hoe de procedure werkt in de gemeente Alkmaar. Het verantwoordelijke bestuursorgaan dat het participatieplan vaststelt is het college van burgemeester en wethouders.
De onderdelen van de procedure staan in het stappenplan van Visie op participatie - Alkmaar maken we samen welke op 2 december 2024 door de gemeenteraad is vastgesteld.
Als het bestuursorgaan de standaardprocedure niet geschikt vindt voor een specifiek project, kan het op basis van het derde lid een andere procedure kiezen.
Artikel 6. Eindverslag participatie
Hier is er niet voor gekozen om te verwijzen naar de Awb. In artikel 3:17 van de Awb staat namelijk alleen dat een verslag moet worden gemaakt van de mondelinge reacties die tijdens de procedure zijn gegeven.
Dit onderdeel van het eindverslag geeft een overzicht van hoe de participatieprocedure is verlopen. Er wordt bijvoorbeeld beschreven of de regels van de procedure volledig zijn gevolgd en wanneer het beleidsvoornemen openbaar is gemaakt.
Het eindverslag bevat een overzicht van alle mondelinge en schriftelijke reacties. In het verslag kan een korte samenvatting van de meningen staan, inclusief de namen van de mensen die hun mening hebben gegeven. Schriftelijke reacties kunnen aan het verslag worden toegevoegd.
Aan het einde van het participatieproces moet de gemeente duidelijk maken wat er met de ontvangen reacties wordt gedaan.
Het is belangrijk om de resultaten van de participatie openbaar te maken, zodat het proces goed wordt afgerond. Het ligt voor de hand om een kopie van het eindverslag te sturen naar iedereen die heeft meegedaan. Daarnaast kan het eindverslag in de krant en op de website van de gemeente worden geplaatst. Als er veel mensen hebben meegedaan, kan worden gekozen voor een algemene bekendmaking. Aan het begin van het proces moet al duidelijk worden gemaakt hoe de communicatie zal verlopen.
Het initiatievenloket helpt inwoners met plannen binnen de gemeente Alkmaar op weg om de juiste zaken te regelen. Het initiatievenloket helpt inwoners om zelf hun plan op te zetten en uit te voeren.
Artikel 8. Bewonersinitiatieven
De regels hiervoor liggen vast in de Nadere regels subsidie bewonersinitiatieven.
Artikel 9. Onderwerp van het uitdaagrecht
In dit lid staat dat elk bestuursorgaan zelf beslist of het uitdaagrecht kan worden toegepast op zijn eigen taken. Meestal gaat het hierbij om taken van de burgemeester en wethouders, die vaak verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van gemeentelijke taken.
In dit lid staat voor welke taken het uitdaagrecht niet geldt. Deze taken kunnen dus niet door inwoners of organisaties worden overgenomen.
Onder “lopende uitvoeringstrajecten” vallen ook taken die al zijn aanbesteed of waar al een contract voor is.
Als de waarde van een opdracht boven de Europese drempelwaarde ligt, moet de opdracht worden aanbesteed. De regels over aanbesteding zijn vastgelegd in artikel 4 van Richtlijn 2014/24.
Artikel 10. Procedure uitdaagrecht
Het bestuursorgaan dat een bepaalde taak uitvoert, is meestal de burgemeester en wethouders. Verzoeken om hun taken over te nemen, moeten daarom bij hen worden ingediend.
De hoeveelheid ondersteuning wordt in overleg tussen de aanvrager en de gemeente bepaald. Een vaste contactpersoon betekent dat de aanvrager één begeleider heeft tijdens het hele proces.
Artikel 11. Evaluatie en monitoring
Het is wenselijk om te controleren hoe deze verordening in de praktijk werkt. Daarom wordt de uitvoering elke twee jaar geëvalueerd en ontvangt de gemeenteraad een verslag. Als het nodig is, wordt een voorstel gedaan om de verordening aan te passen.
De burgemeester en wethouders verzamelen systematisch informatie over de onderwerpen in het tweede lid.
Artikel 12. Intrekking oude regeling
Met dit artikel wordt de Inspraakverordening Alkmaar 2015 ingetrokken. Het moment waarop de oude verordening vervalt, is de dag waarop de nieuwe Verordening participatie en uitdaagrecht Alkmaar 2025 ingaat.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-44754.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.