Uitgifteprotocol Bedrijventerrein Kleine Hoeven fase II.

Geldend van 17 oktober 2025 t/m heden

 

 

Inhoudsopgave

 

  • Intitule

  • 1. Beschikbaarheid van bedrijfskavels

  • 2. Selectieprocedure

  • 3. Stroomschema

  • 4. Tijdschema

  • 5. Selectiecriteria

  • Ondertekening

 

 

 

 

 

Intitulé

Uitgifteprotocol bedrijventerrein Gemeente Reusel-De Mierden / Kleine Hoeven fase II

 

Besluit van burgemeester en wethouders d.d. 7 oktober 2025

 

Onderwerp

Uitgifteprotocol bedrijfskavels Kleine Hoeven fase II

Inleiding

 

In dit uitgifteprotocol zijn selectiecriteria vastgelegd waaraan wordt getoetst bij de uitgifte van bedrijfskavels. Door het uitgiftebeleid vast te leggen, ontstaat er meer transparantie in het uitgifteproces en de selectie van een koper. Dit beleid treedt in werking op de dag na publicatie in het Gemeenteblad (www.officielebekendmakingen.nl).

 

Op grond van het Didam-arrest1 moet de gemeente2 ruimte bieden aan (potentiële) kopers (formeel ‘gegadigden’) om mee te dingen naar de verwerving van een bedrijfskavel (formeel ‘een onroerend goed’). Iedere potentiële koper moet op de hoogte kunnen zijn van het voornemen tot uitgifte van de bedrijfskavel. De gemeente mag daarom in beginsel bedrijfskavels niet één op één verkopen. De gemeente moet objectieve, toetsbare en redelijke criteria opstellen aan de hand waarvan de koper wordt geselecteerd. Deze criteria bieden de gemeente ook de beleidsvrijheid om op basis van een totale afweging te beslissen over het uitgeven van een bedrijfskavel. De gemeente moet hierbij een passende mate van openbaarheid verzekeren met betrekking tot:

 

  • de beschikbaarheid van de onroerende zaak;

  • de selectieprocedure;

  • het tijdschema;

  • de toe te passen selectiecriteria.

 

De gemeente moet informatie over deze aspecten bekend maken, op een manier dat potentiële kopers dat tijdig kunnen weten. Dit uitgifteprotocol beschrijft hoe de gemeente haar bedrijfskavels op het bedrijventerrein verkoopt. Dat uitgifteproces is in de volgende hoofdstukken beschreven. Ook is een stroomschema opgenomen, waarin is weergegeven hoe de gemeente het uitgifteproces heeft ingericht.

 

 

1. Beschikbaarheid van bedrijfskavels

 

 

Bij de publicatie van een selectieprocedure verzekert de gemeente een passende mate van openbaarheid over:

 

  • de beschikbaarheid van de onroerende zaak;

  • de selectieprocedure;

  • het tijdschema;

  • de toe te passen selectiecriteria.

 

Om mededingingsruimte te bieden moeten gegadigden de kennisgeving van de verkoop van de bedrijfskavels gemakkelijk kunnen vinden. De bedrijfskavels worden daarom gepubliceerd op een vaste webpagina van de website van de gemeente: https://www.reuseldemierden.nl/kleine-hoeven-ii

 

Via een kaart op de website is inzichtelijk welke kavels:

 

  • beschikbaar zijn;

  • in reservering zijn;

  • in optie zijn of;

  • reeds verkocht zijn.

 

Naast deze beschikbaarheid is op deze webpagina ook dit uitgifteprotocol gepubliceerd.

 

 

2. Selectieprocedure

 

 

De gemeente biedt beschikbare bedrijfskavels te koop aan via de website en via een vermelding in PC55 met vermelding naar de website.

 

2.1 Volgorde op basis van score op selectiecriteria

 

  • 1.

    Het college van Burgemeester en Wethouders stelt vast welke bedrijfskavels voor verkoop worden aangeboden.

  • 2.

    Voor de verkoop van bedrijfskavels vindt een openbare selectieprocedure plaats. Daarin zijn selectiecriteria vastgelegd waaraan een gegadigde moet voldoen om deel te nemen aan de selectieprocedure. Dat zijn:

  • geschiktheidseisen;

  • uitsluitingsgronden;

  • gunningscriteria.

  • 3.

    De inschrijftermijn is van 20 oktober 2025 tot en met 1 december 2025. Daarna sluit (de eerste ronde) van de inschrijftermijn. Inschrijvingen ontvangen na 2 december 00.01 uur worden niet in behandeling genomen.

  • 4.

    De selectieprocedure start met een aanvraag via het daarvoor bestemde formulier op de website. Dit inschrijfformulier moet volledig zijn ingevuld en tijdig, binnen de daarvoor gestelde reactietermijn, worden ingediend. Bij het inschrijfformulier worden ook de bijlagen beoordeeld.

  • 5.

    De gemeente beoordeelt binnen een termijn van 15 werkdagen of de aanvraag volledig is. Dit oordeel is op basis van het inschrijfformulier en bijlagen.

  • 6.

    Vervolgens beoordeelt de gemeente de score op gunningscriteria. Hierover later in het uitgifteprotocol meer. De score wordt objectief toegekend door ‘commissie beoordeling’. Deze commissie bestaat uit vijf medewerkers3 van de gemeente.

  • 7.

    De inschrijvingen per kavel worden geordend naar hoogste score. Als meerdere bedrijven even hoog scoren volgt er een loting door de notaris. Diegene die als nummer twee wordt geloot, komt als eerste op de reservelijst. De reservelijst wordt vervolgens samengesteld naar rangorde van score. Zijn er daarna nog meer gegadigden met dezelfde score dan wordt er wederom geloot door de notaris.

  • 8.

    Een inschrijver mag maximaal op één kavel inschrijven.

  • 9.

    De gemeente wijst per kavel de gegadigde aan, die als eerste in aanmerking komt voor een reserveringsovereenkomst (hoogste score/loting).

  • 10.

    De gemeente bericht de andere gegadigden dat zij niet zijn geselecteerd; zij worden wel op een reservelijst voor de kavel geplaatst waarbij de puntenscore leidend is. De gemeente bericht de gegadigden die niet geselecteerd zijn binnen 15 werkdagen via e-mail.

  • 11.

    Als na het oriëntatiegesprek (hierover later meer in het uitgifteprotocol) niet tot overeenstemming wordt gekomen, gaat de gemeente in onderhandeling met de volgende op de reservelijst. Kortom, de gemeente gaat dan in gesprek met de nummer twee van de selectie-lijst. Mocht met nummer twee niet tot instemming komen dan gaat de gemeente door met de volgende op de reservelijst totdat er geen gegadigden meer zijn.

  • 12.

    Kavels waarop niemand zich heeft ingeschreven worden opnieuw aangeboden aan de gegadigden die op een reservelijst staan van een andere kavel. Er volgt dan opnieuw een inschrijving. Bij meerdere aanmeldingen per kavel wordt er geloot door een notaris.

 

 

2.2 Oriëntatiegesprek

 

Een gegadigde wordt door de gemeente schriftelijk uitgenodigd voor een oriëntatiegesprek. Tijdens dit gesprek:

  • wordt het inschrijfformulier doorgenomen;

  • tijdens dit gesprek wordt een eerste toets gedaan of het plan voldoet of kan voldoen aan het beeldkwaliteitsplan en omgevingsplan;

  • is er de mogelijkheid voor een reservering van maximaal 4 maanden;

  • indien er gebruik gemaakt wordt van een reservering dan wordt die uiterlijk binnen 7 werkdagen na het oriëntatiegesprek schriftelijk ondertekend door de gegadigde en de gemeente;

Voor het einde van de reserveringstermijn zal de gegadigde moeten aangeven of hij over wil gaan tot een optie tot koop (kortweg optie) via kleinehoeven@reuseldemierden.nl. Indien de gegadigde na het verstrijken van de reserveringstermijn niet schriftelijk, of via e-mail, heeft aangegeven over te willen gaan op het sluiten van een optieovereenkomst bestaat er geen aanspraak meer op de kavel.

 

 

2.3 Optie

 

De optietermijn is bedoeld om het bouwplan verder uit te werken en een omgevingsvergunning aan te vragen. Als de gegadigde in stap 2.2 heeft aangegeven hiervan gebruik te maken, krijgt hij een optieovereenkomst voorgelegd. De optieovereenkomst wordt ter ondertekening aangeboden aan de gegadigde. Binnen 15 werkdagen moet een ondertekende optieovereenkomst retour worden gezonden. De optie gaat in op het moment zoals aangegeven in de optieovereenkomst en loopt maximaal 8 maanden.

 

Aan de optie zijn kosten verbonden. De optievergoeding bedraagt 2% van de geldende grondprijs. Over de optievergoeding is btw verschuldigd. De betaalde optievergoeding wordt uiteindelijk verrekend met de koopsom, tenzij wordt afgezien van de aankoop van de kavel.

 

Binnen de optieperiode moet de planvorming verder worden uitgewerkt tot een aanvraag voor een omgevingsvergunning. Hiervoor moeten leges worden betaald.

 

Als tijdens de optieperiode blijkt dat de gegadigde definitief niet kan of wil voldoen aan de selectiecriteria of geen aanvraag voor een omgevingsvergunning indient, kan de gemeente besluiten om de kavel niet te verkopen aan de gegadigde. De optie komt daarmee tot een einde. De kavel komt weer beschikbaar voor verkoop. De betaalde optievergoeding wordt niet gerestitueerd.

 

Tijdens de optieperiode toetst de gemeente de verdere selectiecriteria; geschiktheidseisen (5.1) en uitsluitingsgronden (5.2). Zo nodig vraagt de gemeente nog aanvullende stukken op.

 

Binnen de optietermijn verzoekt de gemeente Reusel-De Mierden de gegadigde medewerking te verlenen aan een toets in het kader van de Wet Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur (Wet Bibob)4. Hiervoor dient een formulier te worden ingevuld, via https://cuatro.sim-cdn.nl/reuseldemierden/uploads/Bibob%20vragenformulier_24.pdf?cb=LS22xnIM

Binnen 15 werkdagen moet het formulier ingevuld retour worden gezonden naar: veilig-heid@reuseldemierden.nl of inleveren aan de balie van het gemeentehuis in een gesloten envelop met vermelding ‘vertrouwelijk’ en t.a.v. ‘Afdeling Veiligheid / Wet Bibob’. Het kan zijn dat aanvullende gegevens worden opgevraagd. Het college is bevoegd om de overeenkomt te ontbinden als de Wet Bibob daar aanleiding voor geeft.

 

 

2.4 Koop

 

Als is vastgesteld dat de gegadigde voldoet aan alle selectiecriteria, dan ontvangt de gegadigde een selectiebeslissing en wordt de koopovereenkomst aangeboden. Voordat de gemeente overgaat tot ondertekening wordt de voorgenomen verkoop voor 20 werkdagen gepubliceerd in het kader van het Didam-arrest. In die 20 werkdagen kan door derden een kort geding worden gestart bij de bevoegde rechter van rechtbank Oost-Brabant. Indien derden niet binnen deze termijn een kort geding aanhangig hebben gemaakt wordt de koopovereenkomst getekend. Indien wel een kort geding aanhangig wordt gemaakt is verdere besluitvorming over de bedrijfskavel afhankelijk van de uitspraak van de bevoegde rechter.

 

Na ondertekening door beide partijen, kan de akte passeren bij de notaris.

 

De gegadigde stuurt binnen 4 weken na dagtekening de getekende koopovereenkomst retour aan de gemeente. Als de gemeente niet binnen de voormelde termijn van 4 weken de ondertekende koopovereenkomst retour heeft ontvangen, stuurt de gemeente eenmalig een herinnering. Indien hier niet binnen twee weken op wordt gereageerd wordt de overeenkomst als niet gesloten beschouwd. De gegadigde kan alsdan geen enkel recht meer doen gelden op de kavel.

 

Als de gemeente besluit om de gegadigde niet te selecteren als koper, omdat definitief is gebleken dat de gegadigde niet voldoet aan de selectiecriteria, dan ontvangt de gegadigde een afwijzingsbrief. De bedrijfskavel wordt dan niet aan de gegadigde verkocht. De bedrijfskavel komt dan weer terug in de verkoop waarbij de reservelijst wordt gevolgd.

 

De eigendomsoverdracht van de kavel vindt plaats door middel van het passeren van een notariële akte van levering, bij de door gegadigde aangewezen notaris. Indien de gegadigde geen notaris aanwijst, zal de aktepassering plaatsvinden bij huisnotaris van de gemeente zijnde Dirkx-Strijbos & Koekkoek notarissen. De kosten van eigendomsoverdracht en de kadasterkosten zijn voor rekening van gegadigde. De gemeente zorgt dat de voor de aktepassering benodigde informatie naar de aangegeven notaris gaat. De notaris maakt de akte op en zorgt voor aktepassering binnen drie maanden na ondertekening van de verkoopovereenkomst door de gemeente en gegadigde.

 

3. Stroomschema

 

 

Het uitgifteproces van de bedrijfskavels is in het onderstaande stroomschema weergegeven.

 

 

 

 

 

4. Tijdschema

 

 

4.1 Tijdschema

 

Het tijdschema van de uitgifte van een bedrijfskavel is als volgt:

 

Reserveringstermijn

(kosteloos)

4 maanden (maximaal)

Optie

(betaald, wordt verrekend bij aankoop kavel)

8 maanden (maximaal)

Verkoop en levering van de bedrijfskavel

3 maanden (maximaal)

 

4.2 Termijnen

 

Als de einddatum van een termijn eindigt op een zaterdag, zondag of feestdag, dan loopt de termijn af op de eerstvolgende werkdag.

 

4.3. Bezwaartermijn

 

Het kan zijn dat een gegadigde het niet eens is met een selectiebeslissing, bijvoorbeeld als een afwijzingsbrief volgt. Dan kan de gegadigde zich wenden tot de bevoegde rechter van de Rechtbank Oost-Brabant

 

 

5. Selectiecriteria

 

 

De selectiecriteria zijn de criteria waaraan een gegadigde moet voldoen om als geschikte kandidaat-koper te kunnen worden aangewezen. Deze selectiecriteria bestaan uit standaard geschiktheidseisen, uitsluitingsgronden en aanvullende gunningscriteria.

 

5.1. Geschiktheidseisen

Geschiktheidseisen zijn eisen waaraan de gegadigde moet voldoen om mee te kunnen dingen naar de verkoop van een bedrijfskavel.

 

1. De gegadigde staat ingeschreven in de Kamer van Koophandel en is de eindgebruiker

Dat wil zeggen: de gegadigde mag het te realiseren gebouw en de bedrijfskavel alleen door en voor zijn eigen bedrijf gebruiken. Dit dient te worden aangetoond op basis van de inschrijving in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Hierbij moet de gegadigde een uittreksel uit het handelsregister van de Kamer van Koophandel overleggen, dat niet ouder is dan één maand.

 

Het sluiten van de overeenkomst op naam van een aanverwant rechtspersoon (bijvoorbeeld een moeder- of zustermaatschappij) is wel toegestaan. In dat geval zullen twee (of indien nodig meer) uittreksels uit het handelsregister van de Kamer van Koophandel moeten worden bijgevoegd, waaruit die verwantschap blijkt. Bedrijfsverzamelgebouwen en/of beleggingsobjecten worden dan ook niet toegestaan.

 

2. De bedrijfsactiviteiten en het bouwplan passen binnen het geldende omgevingsplan en het beeldkwaliteitsplan

Om dit aan te tonen zal de gegadigde tijdens de reservering een oriëntatiegesprek met de gemeente moeten hebben. Tijdens dit gesprek wordt een eerste toets uitgevoerd aan het Omgevings-plan, beeldkwaliteitsplan en de redelijke eisen van Welstand. In het oordeel kan worden aangegeven dat het plan pas na aanpassing kan voldoen. In dat geval zal een gegadigde binnen de optietermijn moeten aantonen dat ook daadwerkelijk kan worden voldaan aan deze geschiktheidseis. Dat kan door een aangepast verzoek te laten beoordelen in een gesprek met de gemeente.

 

3. Milieucategorie

Het bedrijf valt met de bedrijfsactiviteiten binnen de ter plaatse geldende milieucategorieën.

 

 

4. De gegadigde heeft financiële draagkracht om de bedrijfskavel te kopen en het bouwplan te realiseren

Tijdens de optietermijn zal de gegadigde moeten aantonen dat de aankoop van de bedrijfskavel en de realisatie van het bouwplan gefinancierd kan worden. Dit kan bijvoorbeeld door het overleggen van een bankverklaring.

 

5. De gegadigde accepteert de verkoopvoorwaarden van de Gemeente Reusel-De Mierden

De bedrijfskavel wordt verkocht voor een vaste prijs per m2. De verkoopprijs is vastgesteld door het college op 19-08-2025. Over de uitgifte van een bedrijfskavel wordt niet onderhandeld. De concept-koopovereenkomst met bijbehorende bijlagen wordt in de optieperiode bekendgemaakt aan de gegadigde. De gegadigde zal door ondertekening moeten verklaren dat hij of zij instemt met de inhoud van de concept-koopovereenkomst, de vaststelling van de grondprijs en de algemene voorwaarden van de gemeente.

 

6. De gegadigde stemt in met deelname aan Parkmanagement Kleine Hoeven en aan ondernemersvereniging ‘Ondernemend Reusel-De Mierden’ (ORM)

Om een aantrekkelijk, veilig en toekomstbestendig bedrijventerrein te behouden, is goed beheer essentieel. Daarom wordt op Bedrijventerrein Kleine Hoeven gewerkt met parkmanagement, waar gewerkt wordt aan een aanpak van een veilig, aantrekkelijk en toekomstbesteding bedrijventerrein.

Als koper van een kavel verklaart de gegadigde deel te nemen aan dit parkmanagement en betaalt hiervoor een jaarlijkse contributie. Deze bijdrage is gelijk aan de voorwaarden en tarieven die gelden voor Bedrijventerrein Kleine Hoeven fase I.

 

ORM verbindt, inspireert en ondersteunt aangesloten ondernemers en maakt zich sterk voor een duurzaam ondernemersklimaat in Reusel-de Mierden. Deelname bij ORM is voor een minimale periode van drie jaar. Deze lidmaatschapsperiode gaat in op de datum van ondertekening van de koopovereenkomst. Binnen 30 dagen na aktepassering bij de notaris meldt de koper zich aan bij ORM. De jaarlijkse contributie is gelijk aan het op dat moment geldende contributietarief binnen de vereniging.

 

 

5.2 Uitsluitingsgronden

 

Uitsluitingsgronden sluiten de gegadigde (op voorhand) uit om mee te kunnen dingen naar de verkoop van een bedrijfskavel. De uitsluitingsgronden zijn:

 

1. De gegadigde verkeert in staat van faillissement of liquidatie, of er geldt tegenover de gegadigde een surseance van betaling of een (faillissement)- akkoord

Een gegadigde zal, door middel van een uittreksel uit het handelsregister dat op het tijdstip van het indienen van aanvraag reservering niet ouder is dan één maand, moeten aantonen dat deze uitsluitingsgrond niet op de gegadigde van toepassing is.

 

2. Het aanvraagformulier is niet door een vertegenwoordigingsbevoegd persoon van de gegadigde ingevuld en/of ingediend

 

3. De gegadigde heeft valse verklaringen gegeven bij het verstrekken van de gegevens en/of stukken, die nodig zijn om te beoordelen of wordt voldaan aan de geschiktheidseisen en de gunningscriteria.

 

4. De gegadigde heeft gegevens en/of stukken achtergehouden of is niet in staat gebleken om die gegevens of stukken te overleggen, die nodig zijn om te beoordelen of wordt voldaan aan de geschiktheidseisen en de gunningscriteria

 

5. De gegadigde verstoort of vervalst de mededinging

Hiervan kan sprake zijn bijvoorbeeld door afspraken met een andere partij te maken over wie zich voor welke kavel inschrijft.

 

6. De gegadigde handelt niet integer. Of uit een Bibob-toets of -advies blijkt dat er een mate van gevaar bestaat dat de voorgenomen vastgoedtransactie mede zal worden gebruikt om crimineel voordeel te benutten. Dat er in of met de onroerende zaak strafbare feiten zullen worden gepleegd of dat ter verkrijging of behoud van de vastgoedtransactie een strafbaar feit is gepleegd

De gemeente heeft tijdens de uitgifteprocedure de mogelijkheid om gebruik te maken van de Wet Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur (Wet Bibob). Op grond van artikel 1 en artikel 5a Wet Bibob heeft de gemeente het recht om bij vastgoedtransacties een Bibob-toets te laten uitvoeren.

 

 

5.3 Gunningscriteria

Om de (geschikte) gegadigden verder te ordenen en selecteren zijn gunningscriteria opgesteld. Dit betreft de maatstaven waaraan een gegadigde moet voldoen, om voor gunning in aanmerking te kunnen komen. Deze passen we toe bij de verdere selectie binnen de selectieprocedure, om de beperkt beschikbare bedrijfskavels te kunnen reguleren en de koper zorgvuldig te selecteren. Als binnen de gestelde (inschrijf-)termijnen meerdere gegadigden zich voor een bedrijfskavel hebben gemeld, wordt de uiteindelijke koper geselecteerd aan de hand van de scores op de gunningscriteria. De inschrijvingen die het hoogst scoren komen het hoogst op de lijst. Bij een gelijke score geldt loting door een notaris en komt nummer twee als eerste op de reservelijst.

 

A Economie

Bedrijven, die de lokale sociale economie stimuleren, hebben een voorrangspositie ten opzichte van overige bedrijven

 

De gemeente heeft zich ten doel gesteld de lokale economie zoveel mogelijk te bevorderen zonder dat dit leidt tot ongelijke behandeling van bedrijven.

 

 

Omschrijving

Punten

 

 

 

1.

Uitbreiding en afkomst van bedrijven

 

 

Bedrijven die uitbreiden en/of afkomstig zijn uit de gemeente Reusel-De Mierden

8

 

Bedrijven die uitbreiden en/of afkomstig zijn uit de Kempengemeenten

6

 

Bedrijven die uitbreiden en afkomstig zijn uit een andere gemeente dan de gemeente Reusel-De Mierden of Kempengemeenten.

2

 

 

 

2.

Bedrijven die een bedrijfslocatie achterlaten

 

 

Bedrijven die verhuizen binnen de gemeente Reusel-De Mierden. Deze ondernemer koopt een bedrijfskavel, waardoor zijn huidige bedrijfslocatie ruimte biedt voor een andere ondernemer binnen de gemeente Reusel De-Mierden.

8

 

Bedrijven die verhuizen binnen de Kempengemeenten. Deze ondernemer koopt een bedrijfskavel, waardoor zijn huidige bedrijfslocatie ruimte biedt voor een andere ondernemer binnen de Kempengemeenten.

6

 

Bedrijven die verhuizen binnen de gemeente Reusel-De Mierden. Deze ondernemer koopt een bedrijfskavel, waardoor zijn huidige bedrijfslocatie ruimte biedt voor woningbouw.

7

 

Bedrijven die verhuizen binnen de gemeente Reusel-De Mierden. Deze ondernemer koopt een bedrijfskavel, waardoor zijn huidige bedrijfslocatie ruimte biedt voor andere door de gemeente gewenste ontwikkelingen.

0-4

 

 

 

3.

Lokale binding maar niet gevestigd in de gemeente/regio

 

 

Bedrijven waarbij werknemers al in de gemeente Reusel-De Mierden wonen.

8

 

Bedrijven waarbij werknemers al in de Kempengemeenten wonen (> 50%)

6

 

Leveranciers, van de gegadigde, die gevestigd zijn in gemeente Reusel-De Mierden.

8

 

Leveranciers, van de gegadigde, die gevestigd zijn in de Kempengemeen-ten.

6

 

Andere vorm van sociale of economische binding welke schriftelijk kan worden aangetoond en/of kan worden toegelicht.

0-8

 

B. Werkgelegenheid

De gemeente vindt voldoende werkgelegenheid van toegevoegde waarde voor de beroepsbevolking. De gemeente vindt het van belang dat ondernemers werkgelegenheid bieden binnen de gemeente en regio.

 

1.

Werknemersbestand

 

 

% 50 van de huidige werknemers komt uit de gemeente of uit de Kempengemeenten.

8

 

% 30 van de huidige werknemers komt uit de gemeente of uit de Kempengemeenten.

6

 

% 10 van de huidige werknemers komt uit de gemeente of uit de Kempengemeenten.

2

 

De gemeente hecht waarde aan een duurzame bedrijfsvoering. Naast de wettelijke verplichte duurzaamheidseisen kent de gemeente punten toe voor de volgende maatregelen

 

C Duurzaamheid

 

1.

Circulaire economie en duurzaamheid

 

 

Energie opwekking door middel van zon en/of wind of een ander alternatief.

6

 

Zorgen dat er energieopslag mogelijk is.

6

 

Deelname aan de energie hub op het bedrijventerrein.

10

 

Er wordt bij de bouw van het bedrijf zoveel mogelijk gebruikt gemaakt van hernieuwde grondstoffen en klimaatbestendige bouwmaterialen.

0-6

 

 

 

2.

Biodiversiteit en klimaatadaptatie

 

 

Het bedrijfspand wordt voorzien van een groen dak en/of gevel.

2

 

Er wordt gebruik gemaakt bij de terreininrichting van waterdoorlatende verharding voor de afvoer van hemelwater (indien noodzakelijk met extra zuiveringssysteem).

2

 

Er wordt gebruik gemaakt van hemelwateropvang en hergebruik van hemelwater.

2

 

 

 

3.

Mobiliteit en bereikbaarheid

 

 

Er zijn oplaadpunten voor elektrische auto’s aanwezig.

2

 

Er zijn oplaadpunten voor elektrische fietsen aanwezig.

2

 

Het gebruik van OV wordt gestimuleerd.

2

 

 

 

4.

Overige duurzaamheidsmaatregelen

 

 

Andere vormen van duurzame maatregelen horen bij 1 t/m4 welke schriftelijk kunnen worden aangetoond en/of kunnen worden toegelicht.

0-8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vastgesteld door burgemeester en wethouders van Reusel-De Mierden op 7 oktober 2025

Dhr. J.P.P.S. Ruyters

Secretaris

Mw. A.J.M.H. van de Ven

Burgemeester

1. HR 26-11-2021, ECLI:NL:HR:2021:1778

2. De gemeente: Gemeente Reusel De-Mierden

3. Projectleider KHII, beleidsmedewerkers: Economie en bedrijventerreinen | Ruimtelijke Kwaliteit | Duurzaamheid I Juridisch adviseur RO.

4. Beleidsregel Wet Bibob voor vastgoedtransacties gemeente Reusel-De Mierden I Lokale wet- en regelgeving http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR725717

5. Kempengemeenten: Bergeijk, Bladel, Eersel (en Reusel De-Mierden)

Naar boven