Gemeenteblad van Rotterdam
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Rotterdam | Gemeenteblad 2025, 446875 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Rotterdam | Gemeenteblad 2025, 446875 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit instellen diverse verkeersmaatregelen Hofplein te Rotterdam
dat het Hofplein een verkeersplein in het centrumgebied is waarop het Weena, de Schiekade, de Coolsingel en het Pompenburg samenkomen met in het midden de Hofpleinfontein;
dat het Hofplein een gebiedsontsluitingsweg is waar een maximumsnelheid van 50 km per uur geldt en een verplichte rijrichting van toepassing is;
dat het Hofplein sinds 14 april 2025 volledig wordt heringericht en de werkzaamheden naar verwachting tot eind 2027 zullen duren;
dat het huidige drukke verkeersplein wordt omgevormd tot een groen, autoluw stadsplein waarbij meer ruimte wordt geboden aan fietsen, wandelen en verblijven;
dat door de herinrichting de leefkwaliteit in de binnenstad wordt verbeterd en ook een bijdrage geleverd wordt aan de verbetering van de luchtkwaliteit en het tegengaan van hittestress;
dat het aantal rijbanen voor gemotoriseerd verkeer wordt teruggebracht van vijf naar twee rijstroken langs de randen van het Hofplein;
dat er rondom het Hofplein ook in twee richtingen een verplicht fietspad wordt aangelegd, waarmee de doorstroming en veiligheid van fietsverkeer wordt verbeterd;
dat er een voorrangsregeling wordt ingesteld, waarbij bestuurders van motorvoertuigen en (brom)fietsers komende vanaf de Schiekade, Pompenburg, Weena en Coolsingel voorrang moeten verlenen aan bestuurders van motorvoertuigen en (brom)fietsers op de ring van het Hofplein, teneinde een duidelijke en veilige voorrangssituatie te creëren;
dat de trams komend vanuit deze straten rijden op vrijliggende banen en daarmee zijn uitgezonderd van de voorrangsregeling;
dat er ook een voorrangsregeling wordt ingesteld waarbij bestuurders van motorvoertuigen en (brom)fietsers, binnen en bij het verlaten van de ring van het Hofplein voorrang dienen te verlenen aan de tram zodat er een duidelijke en veilige voorrangssituatie is en de doorstroming van het openbaar vervoer gewaarborgd is;
dat op het Hofplein de tram het voetgangersgebied en de rijbaan doorkruist en er daarom waarschuwingsborden J14 en tramwaarschuwingslichten met geluidssignalen worden geplaatst om de overige verkeersdeelnemers te attenderen op aankomende trams;
dat op diverse locaties rondom het Hofplein zebrapaden worden aangebracht om de oversteekbaarheid en veiligheid van voetgangers te verbeteren;
dat er daarbij ook een zestal voetgangersoversteekplaatsen over de fietspaden worden gerealiseerd, zodat de voetganger ook daar een oversteekmogelijkheid heeft om naar het middengebied te kunnen lopen;
dat ter bevordering van de verkeersveiligheid en leefbaarheid de maximumsnelheid op het gehele Hofplein zonaal wordt verlaagd naar 30 km/uur en deze snelheid ook als uitgangspunt geldt voor de trams;
dat er daarnaast met de RET is afgesproken dat de snelheid waarmee de trams over het middendeel van het Hofplein rijden maximaal 15 km/h is om zo de veiligheid voor voetgangers beter te waarborgen;
dat op de aanrijroutes vanaf het Weena en de Pompenburg busbanen worden gerealiseerd om ook het openbaar vervoer een vlotte en betrouwbare doorgang te bieden;
dat de maatregelen, gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 (Wvw, besluit van 21 april 1994, Staatsblad (Stb.) 1994, 475, zoals nadien gewijzigd), strekt tot:
dat in dit kader een belangenafweging heeft plaatsgevonden waarbij ook aan de doorstroming van de tram een groot belang is toegekend;
dat de tram daarom altijd in de voorrang is op het hele plein, maar waar middels alle getroffen maatregelen zoals tramwaarschuwingslichten, geluidsignalen en een beperkt snelheidsregime voor de trams de veiligheid voor het langzame verkeer ook voldoende wordt gewaarborgd;
dat daarnaast de herinrichting tot een groen, autoluw stadsplein noodzakelijk is om het Hofplein toekomstbestendig te maken en de gemeente het belang van verbetering van de leefbaarheid en verkeersveiligheid, als belang zwaarder laat wegen dan de hinder die de maatregelen in de doorstroming van het verkeer eventueel met zich mee zal brengen;
dat de weg onder beheer is van de gemeente Rotterdam;
dat in het kader van artikel 24 sub a. van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW, besluit van 26 juli 1990, 460, of zoals nadien gewijzigd) overleg heeft plaatsgevonden met de Politie, eenheid Rotterdam, waarbij de Politie negatief heeft geadviseerd;
dat de Politie heeft laten weten bezorgd te zijn over de doorstroming van het verkeer en vreest dat de vergroening en transformatie van het Hofplein tot verblijfplaats een negatief effect heeft op de verkeersveiligheid. De Politie noemt daarbij onder meer het gebrek aan overzicht voor voetgangers in relatie tot de tram, de wijze waarop de voorrang is geregeld, het grote aantal oversteekplaatsen mede over fietspaden in een 30 km-zone en het voetgangers- en fietsverkeer in twee richtingen. Daarnaast maakt de Politie zich zorgen over de bereikbaarheid en de aanrijtijden van de hulpdiensten;
dat de gemeente het advies van de Politie heeft meegewogen in de besluitvorming, echter alle belangen overziend van oordeel is dat het verkeersbesluit in de voorgestelde vorm vastgesteld kan worden;
dat het een bestuurlijke keuze is om het Hofplein leefbaarder en toekomstbestendig te maken en meer ruimte te maken voor verblijven, groen, voetgangers en fietsers en minder voor automobilisten;
dat er sprake is van een gebiedsontsluitingsweg (GOW-30) waarbij de regulering van voorrang en oversteekplaatsen toegestaan en wenselijk is;
dat de veiligheid voor de langzame verkeersdeelnemers voldoende wordt gewaarborgd. De zichtlijnen voor voetgangers op het Hofplein wordt verzekerd door lage beplanting en door het toepassen van voldoende openingen tussen de bomen. Daarnaast zijn de voetgangersoversteken over de trambaan duidelijk vormgegeven met afwijkende materialen en worden er verkeersborden, tramwaarschuwingslampen en geluidssignalen geplaatst. Voor het autoverkeer gaat een maximale snelheid van 30 km/u gelden. De snelheid geldt ook als uitgangspunt voor de tram, over het Hofplein zelf wordt een snelheid van 15 km/u door de tram aangehouden;
dat de gemeente zich ervan bewust is dat hulpdiensten altijd moeten kunnen handelen in acute situaties, en vertrouwt op de professionele afweging van deze diensten in het moment zelf, zoals ook in andere situaties gangbaar is. Om een goede doorgang te bevorderen wordt de passage van hulpdiensten voorzien van passeerstroken en worden objecten op voldoende afstand van de kruisingsvlakken geplaatst, zodat er voldoende passeerruimte is;
dat op aangeven van de Politie een aanpassing wordt doorgevoerd waarbij op het Weena-Zuid en de doorsteek op de Lijnbaan tussen Weena-zuid en het Weena de uitzondering op het eenrichtingsverkeer gaat gelden voor fietsers en bromfietsers;
Gelet op artikel 18 aanhef en onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (Staatsblad 1994, nr. 475, zoals nadien gewijzigd), het bepaalde in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer en daartoe bevoegd krachtens door het college van Burgemeester en Wethouders verleend mandaat in het Besluit mandaat, volmacht en machtiging Rotterdam 2022 (gemeenteblad 2022-187, zoals nadien gewijzigd);
namens het college van Burgemeester en Wethouders van Rotterdam,
Tot het instellen van een voorrangsregeling op de toegangswegen naar het Hofplein waarbij bestuurders op de Schiekade, Pompenburg, Weena en Coolsingel voorrang moeten verlenen op bestuurders op het Hofplein, middels
Tot het instellen van een voorrangsregeling op de ring van het Hofplein waarbij alle verkeersdeelnemers de tram voorrang moeten geven, middels
Tot het instellen van een verplicht fietspad in twee richtingen op het Hofplein, middels
Tot het instellen van een voetgangersoversteken (zebrapaden) op de diverse locaties op het Hofplein, middels
Tot het instellen van een zonale maximumsnelheid van 30 km/u per uur op het Hofplein, middels
Tot het instellen LIJNBUS rijstrook op de Weena en Pompenburg, middels
Te bepalen dat het bordenplan “20250923 CE_CS_IP_Hofplein-bordenplan en wegmarkering” integraal onderdeel uitmaakt van dit verkeersbesluit;
De directeur van Cluster Stadsbeheer wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Dit besluit wordt zowel in het Gemeenteblad als op de voor de gemeente gebruikelijke wijze gepubliceerd.
Rotterdam, 13 oktober 2025
Namens het college van Burgemeester en Wethouders
de directeur van het cluster Stadsontwikkeling,
voor deze, het hoofd Mobiliteit,
Remco de Goederen
Hoofd van de afdeling Mobiliteit
Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit binnen zes weken na datum van publicatie, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders.
Dit bezwaarschrift moet ondertekend zijn en moet ten minste bevatten:
- naam en adres van de indiener
- een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt.
Het bezwaarschrift moet worden gezonden naar:
Het college van burgemeester en wethouders,
t.a.v. de Algemene Bezwaarschriftencommissie, postbus 1011, 3000 BA te ROTTERDAM.
Faxnummer Algemene Bezwaarschriftencommissie: (010) 2676300.
U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen op: www.rotterdam.nl/bezwaar
U kunt, indien u een bezwaarschrift bij het college heeft ingediend, een verzoek om voorlopige voorziening (o.a. schorsing) indienen bij:
Rechtbank Rotterdam, sector Bestuursrecht, postbus 50951, 3007 BM te ROTTERDAM.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-446875.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.