Reg.nummer.: 02430000232067 / 02430000804063
Overwegingen ten aanzien van het besluit
De Waltorenstraat is een erftoegangsweg binnen de bebouwde kom van Harderwijk. De straat ligt in de binnenstad. De straat is een ontsluitingsweg voor zowel auto-, fiets- als wandelverkeer van en naar de binnenstad. De Waltorenstraat is geen onderdeel van de autoluwe zone die in de binnenstad van kracht is.
Aan het einde van de Waltorenstraat ligt parkeergarage Vuldersbrink en een laad-/loshaven ten behoeve van bevoorradingsverkeer. Om de laad-/loshaven te bereiken rijden vrachtwagens met regelmaat achteruit vanaf de Kuipwal door de Waltorenstraat naar de laad-/loshaven.
De Waltorenstraat is onderdeel van een parkeerverbodzone. In de huidige situatie wordt er regelmatig geladen/gelost buiten de daarvoor bestemde voorzieningen. Dat is toegestaan: parkeren op straat mag niet maar laden/lossen wel. De betreffende voertuigen staan hierbij op de rijbaan van de Waltorenstraat. Dit belemmert een vlotte, overzichtelijke en daarmee veilige doorgang voor overig verkeer op de Waltorenstraat.
Om een vrije en overzichtelijke doorgang te waarborgen is het wenselijk een stopverbod in te stellen. Dit houdt in dat er niet langer stilgestaan mag worden op de rijbaan van de Waltorenstraat. Bevoorradingsverkeer kan gebruik maken van de daarvoor bestemde laad-/loshavens. Binnen venstertijden mag bovendien de autoluwe zone worden ingereden om daar te laden en te lossen.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
In artikel 12 van het BABW is limitatief opgenomen voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit vereist is. In Bijlage 1 van het Reglement en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) staan de verkeersborden genoemd. In dit besluit gaat het om E2 van Bijlage 1, Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990).
Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan is het noodzakelijk om de voorgestelde maatregelen te nemen.
Artikel 24 van het BABW vereist dat er voor het nemen van het verkeersbesluit overleg wordt gepleegd met de gemandateerde verkeersadviseur van politie Oost-Nederland, district Noord en Oost-Gelderland.