Gemeente Delft, verkeersbesluit voor uitbreiding van het bestaande autoluwplus-gebied door het instellen van een geslotenverklaring voor gemotoriseerd verkeer ten behoeve van leefbaarheid in de binnenstad van Delft

 

Nummer: 6299281

 

Burgemeester en Wethouders van Delft,

 

Gelet op:

  • artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap en dat deze bevoegdheid op grond van de Algemene Mandaatregeling Delft 2023 van 1 januari 2024 is gemandateerd aan de assetmanager gebiedsbeheer van de afdeling Stadsbeheer en Realisatie;

  • artikel 15 lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge het plaatsen en verwijderen van de in dit artikel genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • krachtens artikel 14 van het BABW wordt de plaatsing van onderborden, zoals bedoeld in artikel 8, lid 2 en lid 3 van het BABW, in het betrokken verkeersbesluit tot uitdrukking gebracht;

  • artikel 24 BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie;

 

Overwegende dat:

  • dit verkeersbesluit betrekking heeft op de binnenstad van Delft;

  • in het Mobiliteitsprogramma Delft 2040 en in de Omgevingsvisie Delft 2040, vastgesteld op 15 juli 2021, kaders zijn opgenomen voor ruimte in de binnenstad en het uitbreiden van het autoluwplus-gebied in de binnenstad;

  • op 17 oktober 2024 de gemeenteraad heeft ingestemd met raadsvoorstel Ruimte in de Binnenstad;

  • op 25 september 2025 de gemeenteraad heeft ingestemd met de beleidsnotitie Voetganger op 1;

  • het autoluwplus-gebied tot op heden uitgevoerd is met de combinatie van bebording geslotenverklaring (C1) en voetgangersgebied (G7);

  • deze combinatie van verkeersregimes ontstaan is omdat per juni 2016 het autoluwplus-gebied wordt gecontroleerd met kentekencamera’s. Ten tijde van deze invoering was het alleen mogelijk om digitaal te handhaven op de categorie C-borden;

  • het met het huidige beoordelingskader van het Openbaar Ministerie ook mogelijk is om digitaal te handhaven op het bord G7;

  • het omwille van de uniformiteit en de duidelijkheid gewenst is om zoveel mogelijk één verkeersregime in dit deel van het autoluwplus-gebied te maken;

  • onder het project Ruimte in de Binnenstad een participatieproces is doorlopen gericht op het autoluwer maken van de binnenstad door middel van het instellen van een voetgangerszone of een geslotenzone waar fietsen is toegestaan en snor- en bromfietsen niet, alsmede door het bespreken van het ontheffingenbeleid;

  • met het instellen van een autoluwplus-gebied meer ruimte wordt gegeven aan voetgangers, fietsers en verblijven;

  • een autoluwplus-gebied een afgebakend gebied betreft waar alleen bestemmingsverkeer is toegestaan tijdens de venstertijden, ontheffinghouders in het autoluwplus-gebied zijn toegestaan en doorgaand verkeer wordt geweerd;

  • laden en lossen in het autoluwplus-gebied uitsluitend is toegestaan gedurende vastgestelde venstertijden, waarmee rekening wordt gehouden met de bevoorrading van winkels en horeca;

  • bewoners en ondernemers in het autoluwplus-gebied wel toegang behouden tot het autoluwplus-gebied middels ontheffing;

  • op grond van artikel 87 RVV het mogelijk is een ontheffing te verlenen van het verbod om het autoluwplus-gebied in te rijden;

  • de beleidsregels voor ontheffing autoluwplus-gebied het gevolg zijn van participatie en vormgegeven zijn in het document Actualisatie ontheffingenbeleid autoluwplus-gebied dat op 17 oktober 2024 besproken is in de gemeenteraad;

  • de nieuwe beleidsregels uitgewerkt zijn in Beleidsregels ontheffingen RVV Delft 2026 en van kracht zijn vanaf 1 februari 2026;

  • er kentekencamera’s worden geplaatst om te handhaven op voertuigen die zonder ontheffing, buiten de venstertijden, het gebied in- en uitrijden;

  • de volgende straten in het autoluwplus-gebied gesloten worden al het verkeer met uitzondering van fietsers en bromfietsers: Oude Langendijk, Wijnhaven (tussen de Peperstraat en de Oude Langendijk) en Peperstraat;

  • het wenselijk is dat, evenals in de huidige situatie, voor fietsers en bromfietsers het mogelijk blijft om van de route over de Oude Langendijk gebruik te maken;

  • de volgende straten in het autoluwplus-gebied gesloten worden al het verkeer met uitzondering van fietsers: Koornmarkt, Gasthuisplaats, Brabantse Turfmarkt (ten zuiden van de Molslaan), Gasthuislaan (ten westen van de Paradijspoort) en de Pieterstraat;

  • laden en lossen gedurende de venstertijden ma-vr, zo 7h – 12h en zat 7h-10h binnen de zone geslotenverklaring is toegestaan voor de straten: Oude Langendijk, Wijnhaven (tussen de Peperstraat en de Oude Langendijk), Peperstraat, Koornmarkt, het oostelijke en westelijke deel van de Brabantse Turfmarkt (tussen de Gasthuislaan en de Molslaan), Gasthuislaan (tussen Vestbrug en Brabantse Turfmarkt);

  • met het instellen van een geslotenverklaring de gemeente het centrum van Delft leefbaar, levendig, aantrekkelijk en veilig wil maken en behouden voor bewoners, ondernemers en het winkelend publiek;

  • de leefbaarheid van het centrum wordt verbeterd als het doorgaand verkeer uit het centrum wordt geweerd en het zoekverkeer wordt beperkt;

  • de gemeente van mening is dat hiermee voldoende rekening is gehouden met de belangen van deze doelgroepen;

  • de onder ‘besluiten’ genoemde weg in eigendom, beheer en onderhoud is bij de gemeente Delft;

  • het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • onderhavige verkeersmaatregelen zijn besproken met de verkeersadviseur van de politie;

 

nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

 

BESLUITEN :

  • 1.

    een geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen in te stellen, met uitzondering van fietsers en bromfietsers, voor de straten: Oude Langendijk, Wijnhaven (tussen de Peperstraat en de Oude Langendijk) en Peperstraat door het plaatsen van de borden C1 (zone) van bijlage I van het RVV 1990 en onderborden OB54;

  • 2.

    een geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen in te stellen, met uitzondering van fietsen, voor de straten: Koornmarkt, Gasthuisplaats, Brabantse Turfmarkt (ten zuiden van de Molslaan), Gasthuislaan (ten westen van de Paradijspoort) en de Pieterstraat door het plaatsen van de borden C1 (zone) van bijlage I van het RVV 1990 en onderborden met de tekst “Toegestaan fietsen, snor-/bromfietsen niet toegestaan”;

  • 3.

    voor een deel van de zone geslotenverklaring laden en lossen toe te staan gedurende de venstertijden van zondag tot en met vrijdag tussen 7 en 12 uur en op zaterdag tussen 7 en 10 uur, voor de straten Oude Langendijk, Wijnhaven (tussen de Peperstraat en de Oude Langendijk), Peperstraat, Koornmarkt, het oostelijke en westelijke deel van de Brabantse Turfmarkt (tussen de Gasthuislaan en de Molslaan), Gasthuislaan (tussen Vestbrug en Brabantse Turfmarkt) door het plaatsen van de onderborden met de tekst “Toegestaan laden en lossen ma-vr, zo 7h – 12h zat 7h-10h” onder de borden C1(zone) van bijlage I van het RVV 1990;

  • 4.

    de geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen met uitzondering van lijnbussen, fietsers en bromfietsers op te heffen ter hoogte van de Oude Langendijk 25B door het verwijderen van het bord C1 van bijlage I van het RVV 1990 en onderbord OB104 en OB54;

  • 5.

    in te trekken het besluit met nummer 2864972 d.d. 26 september 2016;

  • 6.

    in te trekken het besluit met nummer 2864784 d.d. 26 september 2016;

  • 7.

    in te trekken het besluit met nummer 2864787 d.d. 26 september 2016;

  • 8.

    in te trekken het besluit met nummer 2864788 d.d. 26 september 2016;

  • 9.

    in te trekken het besluit met nummer 2864795 d.d. 26 september 2016;

  • 10.

    de verkeerstekens te plaatsen in het aangegeven gebied conform de tekeningen in de bijlagen 1 t/m 5.

 

Het college van burgemeester en wethouders van Delft, namens het college,

 

De heer P.A.J. Coene

Assetbeheerder Gebiedsbeheer

Afdeling Beheer Openbare Ruimte

 

(Deze brief is digitaal goedgekeurd en daarom niet met de hand ondertekend)

 

 

Delft, 15 oktober 2025

 

Als u het met dit besluit niet eens bent, kunt u binnen 6 weken na dagtekening een bezwaarschrift indienen bij het bestuursorgaan dat dit besluit genomen heeft. Hoe u dat doet, kunt u lezen op www.delft.nl/bezwaarschrift.

 

Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van dit besluit niet. Degenen die een bezwaarschrift hebben ingediend kunnen, als er sprake is van spoedeisend belang, ook op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht, bij de president van de Arrondissementsrechtbank ’s-Gravenhage, sector bestuursrecht, Postbus 20302, 2500 EH ’s-Gravenhage vragen een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven.

 

 

Naar boven