Gemeente Delft, verkeersbesluit voor aanpassing van het bestaande autoluwplus-gebied door het instellen en uniformeren van een voetgangerszone ten behoeve van leefbaarheid in de binnenstad van Delft

 

Nummer: 6299267

 

Burgemeester en Wethouders van Delft,

 

Gelet op:

  • artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap en dat deze bevoegdheid op grond van de Algemene Mandaatregeling Delft 2023 van 1 januari 2024 is gemandateerd aan de assetmanager gebiedsbeheer van de afdeling Stadsbeheer en Realisatie;

  • artikel 15 lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge het plaatsen en verwijderen van de in dit artikel genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • krachtens artikel 14 van het BABW wordt de plaatsing van onderborden, zoals bedoeld in artikel 8, lid 2 en lid 3 van het BABW, in het betrokken verkeersbesluit tot uitdrukking gebracht;

  • artikel 24 BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie;

 

Overwegende dat:

  • dit verkeersbesluit betrekking heeft op de binnenstad van Delft;

  • in het Mobiliteitsprogramma Delft 2040 en in de Omgevingsvisie Delft 2040, vastgesteld op 15 juli 2021, kaders zijn opgenomen voor ruimte in de binnenstad en het uitbreiden van het autoluwplus-gebied in de binnenstad;

  • op 17 oktober 2024 de gemeenteraad heeft ingestemd met raadsvoorstel Ruimte in de Binnenstad;

  • op 25 september 2025 de gemeenteraad heeft ingestemd met de beleidsnotitie Voetganger op 1;

  • het autoluwplus-gebied tot op heden uitgevoerd is met de combinatie van bebording geslotenverklaring (C1) en voetgangersgebied (G7);

  • deze combinatie van verkeersregimes ontstaan is omdat per juni 2016 het autoluwplus-gebied wordt gecontroleerd met kentekencamera’s. Ten tijde van deze invoering was het alleen mogelijk om digitaal te handhaven op de categorie C-borden;

  • het met het huidige beoordelingskader van het Openbaar Ministerie ook mogelijk is om digitaal te handhaven op het bord G7;

  • het omwille van de uniformiteit en de duidelijkheid gewenst is om zoveel mogelijk één verkeersregime in dit deel van het autoluwplus-gebied te maken;

  • het bestaande autoluwplus-gebied reeds is ingericht als een voetgangerszone;

  • het instellen van een voetgangerszone met bord G7 het meest tegemoet komt aan de uitstraling van het gebied en de positie van de voetgangers in het gebied;

  • onder het project Ruimte in de Binnenstad een participatieproces is doorlopen gericht op het autoluwer maken van de binnenstad door middel van het instellen van een voetgangerszone of een geslotenzone waar fietsen is toegestaan en snor- en bromfietsen niet, alsmede door het bespreken van het ontheffingenbeleid;

  • met het instellen van een autoluwplus-gebied meer ruimte wordt gegeven aan voetgangers, fietsers en verblijven;

  • een autoluwplus-gebied een afgebakend gebied betreft waar alleen bestemmingsverkeer is toegestaan tijdens de venstertijden, ontheffinghouders in het autoluwplus-gebied zijn toegestaan en doorgaand verkeer wordt geweerd;

  • laden en lossen in het autoluwplus-gebied uitsluitend is toegestaan gedurende de venstertijden ma-vr, zo 7u – 12h en zat 7u-10h, waarmee rekening wordt gehouden met de bevoorrading van winkels en horeca;

  • bewoners en ondernemers in het autoluwplus-gebied wel toegang behouden tot het autoluwplus-gebied middels ontheffing;

  • op grond van artikel 87 RVV het mogelijk is een ontheffing te verlenen van het verbod om het autoluwplus-gebied in te rijden;

  • de beleidsregels voor ontheffing autoluwplus-gebied het gevolg zijn van participatie en vormgegeven zijn in het document Actualisatie ontheffingenbeleid autoluwplus-gebied dat op 17 oktober 2024 besproken is in de gemeenteraad;

  • de nieuwe beleidsregels uitgewerkt zijn in Beleidsregels ontheffingen RVV Delft 2026 en van kracht zijn vanaf 1 februari 2026;

  • er kentekencamera’s worden geplaatst om te handhaven op voertuigen die zonder ontheffing, buiten de venstertijden, het gebied in- en uitrijden;

  • de volgende straten in autoluwplus-gebied aangewezen worden als voetgangerszone: Kloksteeg, Oude Delft (ten noorden van de Peperstraat en ten zuiden van de Oude Kerkstraat), Sint Agathaplein, Schoolstraat, Oude Kerkstraat, Voorstraat (ten zuiden van de Poelbrug), Choorstraat, Cellebroerstraat, Vrouwjuttenland, Vrouwenregt (tussen de Vlamingstraat en de Oude Langendijk), Trompetstraat, Kerkstraat, Markt, Voldersgracht, De Vlouw, Papenstraat, Cameretten, Hippolytusbuurt, Wijnhaven (ten noorden van de Oude Langendijk), Nieuwstraat, Heilige Geestkerkhof, Boterbrug, Kromstraat, Jacob Gerritstraat, Jozefstraat v/h Molenpoort, Burgwal, Brabantse Turfmarkt (ten noorden van de Molslaan), Molslaan (tussen de Brabantse Turfmarkt en de Beestenbrug), Molstraat, Huyterstraat, Paradijspoort, Kruisstraat (ten noorden van de Achtersack), Beestenmarkt, Broerhuisstraat, Pynepoort, Gasthuislaan (tussen de Vestbrug en de Kruisstraat), Vestpoort, Bastiaanpoort, Zuiderstraat (ten westen van de Kruisstraat), Bastiaansplein, Zuidpoort en Vesteplein;

  • laden en lossen gedurende de venstertijden ma-vr, zo 7u – 12h zat 7u-10h binnen de voetgangerszone is toegestaan voor de straten: het oostelijke en westelijke deel van de Voorstraat (ten zuiden van de Poelbrug), het westelijke deel van de Hippolytusbuurt en de Wijnhaven, Markt, Vrouwenregt (tussen de Vlamingstraat en de Oude Langendijk), het oostelijke deel van Vrouwjuttenland vanaf de Vrouwenregt, het westelijke deel van Vrouwjuttenland vanaf de Verwersdijk, Burgwal, Jacob Gerritstraat, Brabantse Turfmarkt (ten noorden van de Molslaan), Paradijspoort, Pynepoort, het noordelijke deel van de Gasthuislaan vanaf de Kruisstraat, Zuiderstraat, Bastiaansplein en het Vesteplein vanaf de Asvest;

  • met het instellen van een voetgangerszone de gemeente het centrum van Delft leefbaar, levendig, aantrekkelijk en veilig wil maken en behouden voor bewoners, ondernemers en het winkelend publiek;

  • de leefbaarheid van het centrum wordt verbeterd als het doorgaand verkeer uit het centrum wordt geweerd en het zoekverkeer wordt beperkt;

  • de gemeente van mening is dat hiermee voldoende rekening is gehouden met de belangen van deze doelgroepen;

  • de onder ‘besluiten’ genoemde weg in eigendom, beheer en onderhoud is bij de gemeente Delft;

  • het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • onderhavige verkeersmaatregelen zijn besproken met de verkeersadviseur van de politie;

 

nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

 

BESLUITEN :

  • 1.

    een voetgangerszone in te stellen, waar fietsen is toegestaan voor de straten: Kloksteeg, Oude Delft (ten noorden van de Peperstraat en ten zuiden van de Oude Kerkstraat), Sint Agathaplein, Schoolstraat, Oude Kerkstraat, Voorstraat (ten zuiden van de Poelbrug), Choorstraat, Cellebroerstraat, Vrouwjuttenland, Vrouwenregt (tussen de Vlamingstraat en de Oude Langendijk), Trompetstraat, Kerkstraat, Markt, Voldersgracht, De Vlouw, Papenstraat, Cameretten, Hippolytusbuurt, Wijnhaven (ten noorden van de Oude Langendijk), Nieuwstraat, Heilige Geestkerkhof, Boterbrug, Kromstraat, Jacob Gerritstraat, Jozefstraat v/h Molenpoort, Burgwal, Brabantse Turfmarkt (ten noorden van de Molslaan), Molslaan (tussen de Brabantse Turfmarkt en de Beestenbrug), Molstraat, Huyterstraat, Paradijspoort, Kruisstraat (ten noorden van de Achtersack), Beestenmarkt, Broerhuisstraat, Pynepoort, Gasthuislaan (tussen de Vestbrug en de Kruisstraat), Vestpoort, Bastiaanpoort, Zuiderstraat (ten westen van de Kruisstraat), Bastiaansplein, Zuidpoort en Vesteplein, door het plaatsen van de borden G7 (zone) van bijlage I van het RVV 1990 en onderborden met de tekst “Toegestaan fietsen, snor-/bromfietsen niet toegestaan”;

  • 2.

    voor een deel van de voetgangerszone laden en lossen toe te staan gedurende de venstertijden van zondag tot en met vrijdag tussen 7 en 12 uur en op zaterdag tussen 7 en 10 uur, voor de straten: het oostelijke en westelijke deel van de Voorstraat (ten zuiden van de Poelbrug), het westelijke deel van de Hippolytusbuurt en de Wijnhaven, Markt, Vrouwenregt (tussen de Vlamingstraat en de Oude Langendijk), het oostelijke deel van Vrouwjuttenland vanaf de Vrouwenregt, het westelijke deel van Vrouwjuttenland vanaf de Verwersdijk, Burgwal, Jacob Gerritstraat, Brabantse Turfmarkt (ten noorden van de Molslaan), Paradijspoort, Molslaan (tussen de Beestenmarkt en de Vondelingenbrug), Pynepoort, het noordelijke deel van de Gasthuislaan vanaf de Kruisstraat, Zuiderstraat, Bastiaansplein en het Vesteplein vanaf de Asvest door het plaatsen van de onderborden met de tekst Fietsen toegestaan snor- en bromfietsen niet” en “Toegestaan laden en lossen ma-vr, zo 7u – 12h zat 7u-10h” onder de borden G7 (zone) van bijlage I van het RVV 1990;

  • 3.

    In te trekken het besluit met nummer 550164 d.d. 18 maart 2005;

  • 4.

    In te trekken het besluit met nummer 550165 d.d. 18 maart 2005;

  • 5.

    de verkeerstekens te plaatsen in het aangegeven gebied conform de tekeningen in de bijlagen 1 t/m 5.

 

Het college van burgemeester en wethouders van Delft, namens het college,

 

De heer P.A.J. Coene

Assetbeheerder Gebiedsbeheer

Afdeling Beheer Openbare Ruimte

 

(Deze brief is digitaal goedgekeurd en daarom niet met de hand ondertekend)

 

 

Delft, 15 oktober 2025

 

Als u het met dit besluit niet eens bent, kunt u binnen 6 weken na dagtekening een bezwaarschrift indienen bij het bestuursorgaan dat dit besluit genomen heeft. Hoe u dat doet, kunt u lezen op www.delft.nl/bezwaarschrift.

 

Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van dit besluit niet. Degenen die een bezwaarschrift hebben ingediend kunnen, als er sprake is van spoedeisend belang, ook op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht, bij de president van de Arrondissementsrechtbank ’s-Gravenhage, sector bestuursrecht, Postbus 20302, 2500 EH ’s-Gravenhage vragen een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven.

 

 

Naar boven