Gemeenteblad van Eindhoven
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Eindhoven | Gemeenteblad 2025, 444451 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Eindhoven | Gemeenteblad 2025, 444451 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit tot het uitbreiden van de schoolzone ten behoeve van SBO Vijfkamp
Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven (hierna: het college) neemt een verkeersbesluit voor de volgende straten:
Voor het volgende inrichtingselement in dit plan is een verkeersbesluit vereist:
De basis voor het nemen van dit verkeersbesluit is het bepaalde in:
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit genomen worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Het gemeentebestuur is bevoegd tot het nemen van dit besluit. De basis hiervoor is artikel 18, lid 1, sub d van de WVW 1994.
De bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten als bedoeld in artikel 15 van de WVW 1994 is krachtens het ‘Mandaatregister gemeente Eindhoven’ gemandateerd aan het hoofd van de afdeling Mobiliteitstransitie en Bereikbaarheid.
De onderstaande belangen zijn de basis voor het verkeersbesluit. Zij staan in artikel 2 van de WVW 1994:
De gemeente heeft samen met de school de verkeerssituatie rondom SBO de Vijfkamp beoordeeld naar aanleiding van meldingen van directie en leerlingen.
Deze speciaal-basisonderwijsschool heeft in afwijking van reguliere basisscholen nog geen schoolzone.
De bestaande schoolzone (ten behoeve van basisschool De Ontmoeting aan de Hettenheuvellaan) wordt met adviessnelheid 15 km/u verder uitgebreid op de genoemde straten conform bijbehorende tekening. Op deze wijze wordt een schoolzone geplaatst in het zicht van SBO de Vijfkamp.
Conform het Masterplan Mobiliteit 2050, vastgesteld op 12 maart 2024 wil de gemeente de veiligheid in de stad verhogen. De prioriteit wordt gelegd bij veilige schoolomgevingen, sportlocaties, ontmoetingsplekken voor jongeren, oversteeklocaties en eenduidige voorrangsoplossingen. Veiligheid wordt daarbij belangrijker gevonden dan doorstroming of comfort.
Alle genoemde straten zijn in het Masterplan Mobiliteit 2050 aangemerkt als wegen waar een maximumsnelheid van 30 km/uur geldt. De gemeente Eindhoven werkt aan een verdere uitrol van de landelijke Motie 30, tenzij ... Daaruit is bekend dat bij lagere snelheden de kans op ongevallen afneemt en is de impact van de ongevallen veel minder groot is. Bijna driekwart van de slachtoffers behoort tot de kwetsbare groep verkeersdeelnemers. Dit zijn bijvoorbeeld ouderen, scholieren, fietsers en voetgangers. Deze groep verkeersdeelnemers neemt alleen maar toe en moet extra beschermd worden. In dat kader is het van belang om deze schoolgaande overstekende schoolkinderen extra te beschermen en aanvullende maatregelen te nemen.
Door de uitbreiding van de schoolzone wordt een veilige schoolomgeving gecreëerd, waarin schoolgaande kinderen op een veilige en overzichtelijke wijze de school kunnen bereiken en verlaten.
De belangen van het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers prevaleren boven de belangen van het in stand houden van de weg en de doorstroming op de weg. Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer wordt eveneens van ondergeschikt belang geacht.
De eventuele nadelige gevolgen van deze nieuwe weginrichting (zoals een langere reistijd vanwege het instellen van de adviessnelheid 15 km/u) zijn niet onevenredig in verhouding tot de met dit besluit te dienen doelen (Awb, artikel 3:4, lid 2).
Er hebben diverse overleggen plaatsgevonden met directie van SBO De Vijfkamp. Begin juli 2025 is een wijkinformatiebrief verstuurd naar de omwonenden. De gemeente heeft hierop zes schriftelijke reacties ontvangen. Allen waren positief, dan wel niet negatief over het instellen van een lagere adviessnelheid. De vragen en kanttekeningen betroffen met name de vraag of de adviessnelheid handhaafbaar is en het foutief en hinderlijk parkeren. We hebben schriftelijk beantwoord dat de voorgestelde adviessnelheid niet handhaafbaar is, maar met name een attenderende functie heeft voor de school. Ook hebben we aangegeven dat de adviessnelheid inderdaad niets toevoegt voor wat betreft het foutief geparkeerde auto’s. maar dat foutief en hinderlijk geparkeerde auto’s wel handhaafbaar is en via welke weg dit gemeld kan worden. Met de school is afgesproken dat zij niet in directe nabijheid van de school parkeren om zoveel mogelijk parkeeroverlast te voorkomen.
Naar aanleiding van de binnengekomen reacties is het oorspronkelijke voorstel niet gewijzigd om de schoolzone verder uit te breiden.
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW dient overleg gepleegd te worden met de politie Oost-Brabant, district Eindhoven, basisteam Zuid. Op 10 september 2025 heeft de politie positief geadviseerd over het instellen van een lagere adviessnelheid.
In het algemeen is door de politie de kanttekening gemaakt dat deze verkeersmaatregel niet te handhaven is. Tevens is de kanttekening dat formeel gezien de adviessnelheid 10 km/h moet worden (in plaats van 15 km/u).
De Uitvoeringsvoorschriften BABW geven aan bij bord A4 - adviessnelheid:
In heel Eindhoven hebben we alle schoolzones uniform ingericht en werken we al jaren met 15 km/h. Deze uniformiteit willen we ook hier hanteren en daarom wijken we daar niet vanaf. De adviessnelheid heeft ten slotte voornamelijk een (extra) attenderingsfunctie.
De afbeelding geeft een goed beeld van de nieuwe inrichting van de omgeving SBO de Vijfkamp:
De maatregelen zijn aangegeven op tekening VKO-20250034, gedateerd op 18-04-2025.
Hoogachtend,
namens burgemeester en wethouders van Eindhoven,
I.J.C. Brouwer
hoofd afdeling Mobiliteitsstransitie en Bereikbaarheid
Bijlage 1: tekening VKO-20250034, gedateerd op 18-04-2025
Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u, indien u belanghebbende bent, tegen dit besluit schriftelijk bezwaar maken. Het ondertekende bezwaarschrift moet worden ingediend binnen zes weken na publicatie van dit besluit en moet in ieder geval bevatten:
Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan:
het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven
ter attentie van de sector Veiligheid, Juridische zaken en Bestuur
Ook is het mogelijk om online, met gebruikmaking van DigiD, een bezwaarschrift in te dienen. Gaat u daarvoor naar de website www.eindhoven.nl. Vul in het zoekvenster in “bezwaar op gemeentebesluiten”, klik op het rode vlak “online bezwaar maken” en volg verder de instructies.
Als u de werking van dit besluit wil laten schorsen, kunt u bij een spoedeisend belang om een voorlopige voorziening verzoeken bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Oost-Brabant, sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch. Hiervoor is aan de rechtbank een bedrag aan griffierecht verschuldigd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-444451.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.