Verkeersbesluit tot het uitbreiden van de schoolzone ten behoeve van SBO Vijfkamp

Kenmerk: dossier 8050163, document 8050298

BESLUIT

Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven (hierna: het college) neemt een verkeersbesluit voor de volgende straten:

  • ·

    Hettenheuvellaan

  • ·

    Torenberglaan

  • ·

    Ventweg Hondsruglaan

Voor het volgende inrichtingselement in dit plan is een verkeersbesluit vereist:

  • ·

    het instellen van een adviessnelheid van 15 km/u.

Wettelijk kader

De basis voor het nemen van dit verkeersbesluit is het bepaalde in:

  • ·

    de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994);

  • ·

    het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990);

  • ·

    het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW);

  • ·

    de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb).

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit genomen worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Het gemeentebestuur is bevoegd tot het nemen van dit besluit. De basis hiervoor is artikel 18, lid 1, sub d van de WVW 1994.

De bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten als bedoeld in artikel 15 van de WVW 1994 is krachtens het ‘Mandaatregister gemeente Eindhoven’ gemandateerd aan het hoofd van de afdeling Mobiliteitstransitie en Bereikbaarheid.

De onderstaande belangen zijn de basis voor het verkeersbesluit. Zij staan in artikel 2 van de WVW 1994:

  • ·

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • ·

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • ·

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • ·

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Aanleiding

De gemeente heeft samen met de school de verkeerssituatie rondom SBO de Vijfkamp beoordeeld naar aanleiding van meldingen van directie en leerlingen.

Deze speciaal-basisonderwijsschool heeft in afwijking van reguliere basisscholen nog geen schoolzone.

Belangenafweging

De bestaande schoolzone (ten behoeve van basisschool De Ontmoeting aan de Hettenheuvellaan) wordt met adviessnelheid 15 km/u verder uitgebreid op de genoemde straten conform bijbehorende tekening. Op deze wijze wordt een schoolzone geplaatst in het zicht van SBO de Vijfkamp.

Conform het Masterplan Mobiliteit 2050, vastgesteld op 12 maart 2024 wil de gemeente de veiligheid in de stad verhogen. De prioriteit wordt gelegd bij veilige schoolomgevingen, sportlocaties, ontmoetingsplekken voor jongeren, oversteeklocaties en eenduidige voorrangsoplossingen. Veiligheid wordt daarbij belangrijker gevonden dan doorstroming of comfort.

Alle genoemde straten zijn in het Masterplan Mobiliteit 2050 aangemerkt als wegen waar een maximumsnelheid van 30 km/uur geldt. De gemeente Eindhoven werkt aan een verdere uitrol van de landelijke Motie 30, tenzij ... Daaruit is bekend dat bij lagere snelheden de kans op ongevallen afneemt en is de impact van de ongevallen veel minder groot is. Bijna driekwart van de slachtoffers behoort tot de kwetsbare groep verkeersdeelnemers. Dit zijn bijvoorbeeld ouderen, scholieren, fietsers en voetgangers. Deze groep verkeersdeelnemers neemt alleen maar toe en moet extra beschermd worden. In dat kader is het van belang om deze schoolgaande overstekende schoolkinderen extra te beschermen en aanvullende maatregelen te nemen.

Door de uitbreiding van de schoolzone wordt een veilige schoolomgeving gecreëerd, waarin schoolgaande kinderen op een veilige en overzichtelijke wijze de school kunnen bereiken en verlaten.

De belangen van het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers prevaleren boven de belangen van het in stand houden van de weg en de doorstroming op de weg. Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer wordt eveneens van ondergeschikt belang geacht.

De eventuele nadelige gevolgen van deze nieuwe weginrichting (zoals een langere reistijd vanwege het instellen van de adviessnelheid 15 km/u) zijn niet onevenredig in verhouding tot de met dit besluit te dienen doelen (Awb, artikel 3:4, lid 2).

Samenspraakproces

Er hebben diverse overleggen plaatsgevonden met directie van SBO De Vijfkamp. Begin juli 2025 is een wijkinformatiebrief verstuurd naar de omwonenden. De gemeente heeft hierop zes schriftelijke reacties ontvangen. Allen waren positief, dan wel niet negatief over het instellen van een lagere adviessnelheid. De vragen en kanttekeningen betroffen met name de vraag of de adviessnelheid handhaafbaar is en het foutief en hinderlijk parkeren. We hebben schriftelijk beantwoord dat de voorgestelde adviessnelheid niet handhaafbaar is, maar met name een attenderende functie heeft voor de school. Ook hebben we aangegeven dat de adviessnelheid inderdaad niets toevoegt voor wat betreft het foutief geparkeerde auto’s. maar dat foutief en hinderlijk geparkeerde auto’s wel handhaafbaar is en via welke weg dit gemeld kan worden. Met de school is afgesproken dat zij niet in directe nabijheid van de school parkeren om zoveel mogelijk parkeeroverlast te voorkomen.

Naar aanleiding van de binnengekomen reacties is het oorspronkelijke voorstel niet gewijzigd om de schoolzone verder uit te breiden.

Advies politie

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW dient overleg gepleegd te worden met de politie Oost-Brabant, district Eindhoven, basisteam Zuid. Op 10 september 2025 heeft de politie positief geadviseerd over het instellen van een lagere adviessnelheid.

In het algemeen is door de politie de kanttekening gemaakt dat deze verkeersmaatregel niet te handhaven is. Tevens is de kanttekening dat formeel gezien de adviessnelheid 10 km/h moet worden (in plaats van 15 km/u).

De Uitvoeringsvoorschriften BABW geven aan bij bord A4 - adviessnelheid:

  • -

    Een met bord A4 aan te geven adviessnelheid ten minste 20km/h lager duidt dan de direct op het daaraan voorafgaande weggedeelte.

  • -

    Uitgaande van de maximale snelheid van 30km/h moet de adviessnelheid dan 10km/h worden.

In heel Eindhoven hebben we alle schoolzones uniform ingericht en werken we al jaren met 15 km/h. Deze uniformiteit willen we ook hier hanteren en daarom wijken we daar niet vanaf. De adviessnelheid heeft ten slotte voornamelijk een (extra) attenderingsfunctie.

Nieuwe inrichting

De afbeelding geeft een goed beeld van de nieuwe inrichting van de omgeving SBO de Vijfkamp: 

Besluit

Het college besluit tot:

  • ·

    het uitbreiden van de schoolzone rondom SBO de Vijfkamp door middel van het verwijderen en plaatsen van borden model A4-15 volgens bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van de markering “school” op het wegdek.

De maatregelen zijn aangegeven op tekening VKO-20250034, gedateerd op 18-04-2025.

Eindhoven, 3 oktober 2025

Hoogachtend,

namens burgemeester en wethouders van Eindhoven,

I.J.C. Brouwer

hoofd afdeling Mobiliteitsstransitie en Bereikbaarheid

Bijlage 1: tekening VKO-20250034, gedateerd op 18-04-2025

Bezwaarmogelijkheid

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u, indien u belanghebbende bent, tegen dit besluit schriftelijk bezwaar maken. Het ondertekende bezwaarschrift moet worden ingediend binnen zes weken na publicatie van dit besluit en moet in ieder geval bevatten:

  • .

    uw naam en adres;

  • ·

    de dagtekening, dat wil zeggen de datum waarop het bezwaarschrift is geschreven;

  • ·

    de datum en een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt, graag met vermelding van ons kenmerk en zo mogelijk met een kopie van het besluit;

  • ·

    de reden(en) van uw bezwaar.

Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan:

het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven

ter attentie van de sector Veiligheid, Juridische zaken en Bestuur

afdeling Juridische Zaken

Postbus 90150

5600 RB Eindhoven.

Ook is het mogelijk om online, met gebruikmaking van DigiD, een bezwaarschrift in te dienen. Gaat u daarvoor naar de website www.eindhoven.nl. Vul in het zoekvenster in “bezwaar op gemeentebesluiten”, klik op het rode vlak “online bezwaar maken” en volg verder de instructies.

Als u de werking van dit besluit wil laten schorsen, kunt u bij een spoedeisend belang om een voorlopige voorziening verzoeken bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Oost-Brabant, sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch. Hiervoor is aan de rechtbank een bedrag aan griffierecht verschuldigd.

Naar boven