Verkeersbesluit gemeente Amersfoort, wijk Eemkwartier: het opheffen van de eenrichtingsweg voor bestuurders op de Sluisstraat

Zaak nr. 167832

Burgemeester en wethouders,

INLEIDING

Bevoegdheid:

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Op 21 februari 2024 is deze bevoegdheid in het Bevoegdhedenbesluit Gemeente Amersfoort 2024 door het college van burgemeester en wethouders gemandateerd aan de afdelingsmanager Stad en Ontwikkeling.

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

Besluitverplichting

Op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er in de volgende gevallen een verkeersbesluit te worden genomen:

- De plaatsing of verwijdering van verkeerstekens en onderborden (opgenomen in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer), voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

- Maatregelen op of aan de weg tot een wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Procedure

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de politie.

Motivering

De Sluisstraat is gelegen binnen de bebouwde kom van Amersfoort. Deze weg is in beheer bij de gemeente Amersfoort. De Sluisstraat is een weg als bedoeld in artikel 1, lid 1 onder b van de Wegenverkeerswet 1994. De gemeentelijke wegencategorisering van Amersfoort sluit aan op de categorisering zoals bedoeld in het landelijke beleid Duurzaam Veilig Wegverkeer. De Sluisstraat is gecategoriseerd als erftoegangsweg. Op een erftoegangsweg is de verkeersfunctie ondergeschikt aan de verblijfsfunctie.

De Sluisstraat is in de huidige situatie een weg waarop een verplichte rijrichting ingesteld is. Bestuurders mogen enkel van de Eemlaan richting de Oliemolenhof rijden. De weg heeft echter een breed profiel, waarbij de minimale breedte van het wegvak uitkomt op 4,80 meter. Doordat de weg hier zo breed is, wordt de verplichte rijrichting veel genegeerd.

Met een breedte van 4,80 meter voldoet de weg aan het minimale profiel voor een weg met tweerichtingsverkeer voor gemotoriseerd verkeer en fietsers, zoals door het CROW gehanteerd wordt.

Daarnaast is er op het kruispunt tussen de Sluisstraat en de Eemlaan al een voorrangsregeling ingesteld met borden en haaientanden.

Gezien bovenstaande overwegingen is er geen bezwaar om het eenrichtingsverkeer op te heffen, mede gezien in het licht van het streven naar het beperkt toepassen verkeerstekens ter regeling van het verkeer. Aan de Sluisstraat zitten namelijk ook geen bedrijven of woningen die mogelijk last zullen krijgen van het opheffen van de verplichte rijrichting. De weg kent geen in- of uitritten van eerdergenoemde functies.

Daarom wordt de eenrichtingsweg voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee op de Sluisstraat opgeheven. Het opheffen van de eenrichtingsweg wordt gerealiseerd door het verwijderen van verkeersborden C2 en C3 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Sluisstraat.

Belangenafweging

Gelet op artikel 2 van de WVW 1994 strekt de hiervoor genoemde verkeersmaatregel tot het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Het treffen van genoemde verkeersmaatregel is een normale maatschappelijke ontwikkeling waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven. 

De in dit verkeersbesluit genoemde maatregel leidt niet tot een toename van de geluidsbelasting afkomstig van het wegverkeerslawaai, zoals bedoeld in artikel 21a van het BABW, op geluidsgevoelige gebouwen.

Advies politie

De gemandateerde Verkeersspecialist van de politie Midden-Nederland heeft geadviseerd over het voorgenomen verkeersbesluit, en heeft daarbij aangeven dat deze instemt met de maatregel.

BESLUIT

Op grond van voorgaande overwegingen is de gemeente tot het besluit gekomen om:

- Door middel van het verwijderen van verkeersbord C2 van bijlage 1 van het RVV 1990, de eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee op de Sluisstraat op te heffen;

- Door middel van het verwijderen van verkeersbord C3 van bijlage 1 van het RVV 1990, de eenrichtingsweg op de Sluisstraat op te heffen

Een en ander overeenkomstig onderstaande situatieschets.

Situatieschetsen

Inwerkingtreding

Dit verkeersbesluit treedt in werking met ingang van de dag, nadat een termijn van zes weken na de dag waarop het besluit is bekend gemaakt, is verstreken. De daadwerkelijke uitvoering van het besluit geldt zodra de situatie als in de situatieschets is ingericht.

Communicatie

Dit verkeersbesluit wordt gepubliceerd in de Gemeenteberichten.

Burgemeester en wethouders van Amersfoort,

Namens dezen,

 

J.W. Boelhouwers

Afdelingsmanager Stad en Ontwikkeling

Amersfoort, 14-10-2025

Iedere belanghebbende die door dit besluit rechtstreeks in zijn belang is getroffen, kan ingevolge van het bepaalde in de Algemene Wet Bestuursrecht (Awb) na bekendmaking hiervan binnen zes weken een gemotiveerd bezwaarschrift hiertegen indienen bij het college van burgemeester en wethouders, Postbus 4000, 3800 EA Amersfoort. Het bezwaarschrift moet op grond van artikel 6:5 van de Algemene Wet Bestuursrecht zijn ondertekend en zijn gedateerd en ten minste uw naam en adres vermelden, een omschrijving van dit besluit en de gronden van het bezwaar. Burgemeester en wethouders verzoeken u in het bezwaarschrift een telefoonnummer te vermelden waarop u overdag bereikbaar bent. Informatie hierover vindt u op de site.

 

Naar boven