Verkeersbesluit gemeente Amersfoort, wijk Hoogland: het opheffen van de geslotenverklaring voor landbouwverkeer op de Maatweg

Zaak nr. 144204

Burgemeester en wethouders,

INLEIDING

Bevoegdheid:

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Op 21 februari 2024 is deze bevoegdheid in het Bevoegdhedenbesluit Gemeente Amersfoort 2024 door het college van burgemeester en wethouders gemandateerd aan de afdelingsmanager Stad en Ontwikkeling.

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

Besluitverplichting

Op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er in de volgende gevallen een verkeersbesluit te worden genomen:

- De plaatsing of verwijdering van verkeerstekens en onderborden (opgenomen in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer), voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

- Maatregelen op of aan de weg tot een wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Procedure

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de politie.

Motivering

De Maatweg is gelegen binnen en buiten de bebouwde kom van Amersfoort. Deze weg is in beheer bij de gemeente Amersfoort. De Maatweg is een weg als bedoeld in artikel 1, lid 1 onder b van de Wegenverkeerswet 1994. De gemeentelijke wegencategorisering van Amersfoort sluit aan op de categorisering zoals bedoeld in het landelijke beleid Duurzaam Veilig Wegverkeer. De Maatweg is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg. Op een gebiedsontsluitingsweg is de verblijfsfunctie ondergeschikt aan de verkeersfunctie.

De N199 (Amersfoortseweg, Bunschoterstraat en Radiumweg) vormt een belangrijke verbindingsroute tussen Spakenburg en Amersfoort. Deze weg wordt tevens intensief gebruikt door landbouwverkeer. Tussen de rotonde ter hoogte van de Neerduist te Spakenburg en de Maatweg te Amersfoort is landbouwverkeer alleen toegestaan op de parallelweg langs de N199. Er maken dagelijks 20 tot 40 (land)bouwvoertuigen gebruik van deze parallelweg. De parallelweg is daarnaast een belangrijke fietsroute, met een intensiteit van meer dan 1.500 fietsers per dag. Door de beperkte breedte is het onveilig als langzaam verkeer en landbouwvoertuigen dezelfde parallelweg moeten delen.

Het toestaan van landbouwverkeer op de hoofdrijbaan van de N199 draagt aantoonbaar bij aan de verkeersveiligheid. Op vergelijkbare 80 km/u-wegen in de provincie Utrecht is dit reeds toegestaan. Hoewel landbouwverkeer op de hoofdrijbaan kan leiden tot inhaalacties, blijkt dit in de praktijk niet te zorgen voor extra ongevallen. Daarentegen levert het mengen van kwetsbare verkeersdeelnemers en landbouwverkeer op de parallelweg een aanzienlijk groter verkeersveiligheidsrisico op. Daarom heeft de Provincie Utrecht de geslotenverklaring op de hoofdrijbaan van de N199 voor landbouw- en bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid en mobiele machines opgeheven, zoals opgenomen in het gepubliceerde verkeersbesluit op 29 juli 2025.

Ter hoogte van de Maatweg eindigt en begint de parallelweg langs de N199. Landbouwverkeer moest hier oversteken van de parallelweg naar het verplicht fietspad en fiets/bromfietspad langs de Maatweg of omgekeerd. Dit pad is eveneens een drukke route en, mede vanwege de beperkte breedte, ongeschikt voor gemengd gebruik met landbouwverkeer. Nu landbouwverkeer is toegestaan op de hoofdrijbaan van de N199, is er geen noodzaak om landbouwverkeer nog langer toe te staan op het verplicht fietspad en fiets/bromfietspad langs de Maatweg. In plaats daarvan is het gewenst om landbouwverkeer toe te staan op de rijbaan van de Maatweg. Op de Maatweg geldt een maximumsnelheid van 50 km/u, waardoor het snelheidsverschil tussen landbouwvoertuigen en overige motorvoertuigen gering is.

Daarom wordt de geslotenverklaring voor landbouw- en bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid en mobiele machines op de Maatweg opgeheven. Dit betreft het gedeelte tussen de N199 (Bunschoterstraat) en de Hamseweg. Op het gedeelte tussen de Hamseweg en Ringweg Koppel is deze voertuigcategorie reeds toegestaan. Het opheffen van de geslotenverklaring wordt gerealiseerd door het verwijderen van borden C8 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Maatweg, ter hoogte van de Hamseweg en Bunschoterstraat. Tevens wordt de uitzondering voor deze voertuigcategorie om gebruik te maken van het verplicht fietspad en fiets/bromfietspad langs de Maatweg opgeheven. Dit wordt gerealiseerd door het verwijderen van de onderborden ‘uitgezonderd [symbool: tractor]’ onder de borden G11 en G12a van bijlage 1 van het RVV 1990, ter hoogte van de aansluitingen van de Maatweg. Voor deze maatregel is draagvlak gevonden bij belanghebbende partijen, zoals Cumela, LTO en de Fietsersbond.

Belangenafweging

Gelet op artikel 2 van de WVW 1994 strekken de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers. Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer komt hiermee in het geding. Het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers wordt van groter belang geacht dan het waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Het treffen van genoemde verkeersmaatregelen is een normale maatschappelijke ontwikkeling waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven. 

De in dit verkeersbesluit genoemde maatregel leidt niet tot een toename van de geluidsbelasting afkomstig van het wegverkeerslawaai, zoals bedoeld in artikel 21a van het BABW, op geluidsgevoelige gebouwen.

Advies politie

De gemandateerde Verkeersspecialist van de politie Midden-Nederland heeft geadviseerd over het voorgenomen verkeersbesluit, en heeft daarbij aangeven dat deze instemt met de maatregel.

BESLUIT

Op grond van voorgaande overwegingen is de gemeente tot het besluit gekomen om:

- Door middel van het verwijderen van borden C8 van bijlage 1 van het RVV 1990, de geslotenverklaring voor landbouw- en bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid en mobiele machines op de Maatweg op te heffen;

- Door middel van het verwijderen van de onderborden ‘uitgezonderd [symbool: tractor]’ onder de borden G11 en G12a van bijlage 1 van het RVV 1990, de uitzondering voor landbouw- en bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid en mobiele machines tot het gebruik van het verplicht fietspad en fiets/bromfietspad langs de Maatweg op te heffen;

Een en ander overeenkomstig onderstaande situatieschets.

Situatieschetsen

Afbeelding 1: Kruispunt N199 - Maatweg en komgrens

Afbeelding 2: hoofdingang ziekenhuis

Afbeelding 3: ingang eerste hulp ziekenhuis

Afbeelding 4: kruispunt Maatweg – Hamseweg – De Schans

Inwerkingtreding

Dit verkeersbesluit treedt in werking met ingang van de dag, nadat een termijn van zes weken na de dag waarop het besluit is bekend gemaakt, is verstreken. De daadwerkelijke uitvoering van het besluit geldt zodra de situatie als in de situatieschets is ingericht.

Communicatie

Dit verkeersbesluit wordt gepubliceerd in de Gemeenteberichten.

Burgemeester en wethouders van Amersfoort,

Namens dezen,

J.W. Boelhouwers

Afdelingsmanager Stad en Ontwikkeling

Amersfoort, 14 oktober 2025

Iedere belanghebbende die door dit besluit rechtstreeks in zijn belang is getroffen, kan ingevolge van het bepaalde in de Algemene Wet Bestuursrecht (Awb) na bekendmaking hiervan binnen zes weken een gemotiveerd bezwaarschrift hiertegen indienen bij het college van burgemeester en wethouders, Postbus 4000, 3800 EA Amersfoort. Het bezwaarschrift moet op grond van artikel 6:5 van de Algemene Wet Bestuursrecht zijn ondertekend en zijn gedateerd en ten minste uw naam en adres vermelden, een omschrijving van dit besluit en de gronden van het bezwaar. Burgemeester en wethouders verzoeken u in het bezwaarschrift een telefoonnummer te vermelden waarop u overdag bereikbaar bent. Informatie hierover vindt u op de site.

Naar boven