Aanwijzen parkeervakken opladen elektrische voertuigen aan de Kluft t.h.v. nr. 1 te Meppel

Nr: 3529654

Burgemeester en wethouders van Meppel

Aanleiding

Gemeente Meppel wil in 2040 CO2 neutraal zijn. De invloed van vervoer van personen en goederen (mobiliteit) op de uitstoot van CO2 is aanzienlijk. Elektrisch rijden draagt bij aan een schonere lucht, minder geluidoverlast, minder verbruik van energie en minder afhankelijkheid van fossiele brandstoffen. Daarmee draagt elektrisch rijden bij aan gemeentelijke doelstellingen op het gebied van energie, klimaat en duurzaamheid. Het bezit en gebruik van elektrische voertuigen groeit snel. Hierdoor is er toenemende behoefte aan het laden van voertuigen, ook in de openbare ruimte. Volgens de gebruiksdata worden de openbare laadpalen in de buurt veel gebruikt en is er behoefte aan meer (beschikbare) openbare laadpunten.

Belangenafweging

Door het aanwijzen van deze laadgelegenheid voor elektrische voertuigen zal de parkeerdruk op deze locatie in beperkte mate toenemen. In het kader van de duurzame ambities van de gemeente Meppel wordt het verduurzamen van de mobiliteit verkozen boven de beperkte toename van de parkeerdruk. Parkeren in dit parkeervak is alleen mogelijk tijdens het laden van het voertuig. De parkeerplek is openbaar beschikbaar voor alle elektrische voertuigen.

Gelet op:

- Artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994, waarin is bepaald dat een verkeersbesluit moet worden genomen voor plaatsing van artikel 12 van het Besluit Administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna: BABW) opgenomen verkeerstekens, evenals onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

- Artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994, waarin is bepaald dat verkeersbesluiten voor wegen onder beheer van de gemeente Meppel worden genomen door Burgemeester en Wethouders;

- Het Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit 2020 van de gemeente Meppel waarin geregeld wordt dat de teammanager gemandateerd is dit besluit te nemen.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

- het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik;

- elektrisch rijden beter is voor het milieu dan rijden met een verbrandingsmotor;

- een belangrijke doelstelling stimuleren van elektrisch rijden is;

- het aantal elektrische voertuigen in Nederland de komende jaren verder zaltoenemen;

- de vraag naar laadmogelijkheden in de openbare ruimte daarmee ook zaltoenemen;

- het plaatsen van elektrische laadpalen op een prominente locatie het gebruik vanelektrische voertuigen stimuleert;

- op basis van het gebruik van de bestaande laadpalen behoefte is aan meeropenbare laadpunten;

- dat door de aanbieder van laadinfrastructuur is gevraagd om op de locatie aan deKluft t.h.v. nr. 1 te Meppel, zoals in de situatieschets is opgenomen een laadpaalte mogen plaatsen, beheren en exploiteren;

- dat het reserveren van twee parkeervakken voor het opladen van elektrischevoertuigen de parkeerdruk in het gebied in beperkte mate beïnvloedt;

- dat het stimuleren van elektrisch rijden wordt geprevaleerd boven de geringetoename van de parkeerdruk;

- dat het mogelijk is dat ook bewoners uit de buurt of bezoekers hier hunelektrische voertuig opladen;

- het parkeren op de aangewezen plaats alleen is toegestaan tijdens het laden vanhet voertuig;

- dat het reserveren van de parkeervakken en het plaatsen van delaadinfrastructuur de veiligheid en doorgang van het verkeer niet nadeligbeïnvloedt;

- dat de betreffende parkeerlocatie binnen de bebouwde kom van Meppel ligt, datdeze openbaar toegankelijk is en in beheer en onderhoud is bij de gemeenteMeppel;

- de weg in stand wordt gehouden en de bruikbaarheid wordt gewaarborgd;

- dat overleg heeft plaatsgevonden met de politie, waarbij deze positief heeft geadviseerd op dit besluit.

BESLUIT

1. tot het aanwijzen van twee parkeervakken voor het opladen van elektrischevoertuigen aan de Kluft t.h.v. nr. 1 te Meppel (voor locatie zie situatieschets);

2. tot het inrichten van voorlopig één parkeervak door het plaatsen van het bordE1003 (alleen laden elektrische voertuigen) en/of het toevoegen van onderbordenOB504 (schuine pijl naar links/rechts);

3. als uit onze gegevens blijkt dat binnen een periode van maximaal twee jaar naplaatsing veel gebruikt wordt gemaakt van het laadobject (> 500 kwh of 25laadsessies gemiddeld per maand over de afgelopen 3 maanden) er in overlegmet de beheerder alsnog het tweede parkeervak wordt ingericht door het plaatsenvan verkeersbord E1003 (alleen laden elektrische voertuigen) en/of het toevoegenvan onderbord OB504 (schuine pijl naar links/rechts).

Situatieschets:

Mepppel, 1 oktober 2025

Burgemeester en wethouders van Meppel

Namens deze,

J.A. Trompetter

Teammanager Ruimte Initiatief

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Bezwaar maken

Wilt u bezwaar maken tegen ons besluit? Stuurt u dan binnen 6 weken na de datum van deze brief uw bezwaarschrift naar:

Gemeente Meppel

College van burgemeester en wethouders

Postbus 501

7940 AM MEPPEL

Let u erop dat u in uw bezwaarschrift in ieder geval de volgende gegevens opneemt. Zo voorkomt u dat uw bezwaar vertraging oploopt:

- uw naam en adres;

- de datum waarop u uw bezwaarschrift indient;

- een korte omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt;

- een duidelijke uitleg waarom u het niet eens bent met ons besluit.

Vergeet u niet het bezwaarschrift te ondertekenen?

Voorlopige voorziening

U kunt ook een voorlopige voorziening aanvragen als u een bezwaarschrift heeft ingediend. Dat is een voorlopige beslissing om een bepaald besluit uit te stellen of juist door te laten gaan. Een voorlopige voorziening vraagt u aan bij:

Voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Nederland

Afdeling bestuursrecht

Postbus 150

9700 AD Groningen

Let u erop dat de Rechtbank voor uw verzoek om een voorlopige voorziening kosten in rekening brengt.

 

Naar boven