Gemeenteblad van Haarlemmermeer
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Haarlemmermeer | Gemeenteblad 2025, 440061 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Haarlemmermeer | Gemeenteblad 2025, 440061 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit voor het verduidelijken van een fietspad bij de tunnel aan Spieringweg te Vijfhuizen
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.
Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.
Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2024 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.
Aan de westkant van de kern Vijfhuizen ligt een viaduct over de Spieringweg. De weg loopt hier onder een snelbusweg door. Voor fietsers ligt er door het tunneltje aan beide zijdes van de weg een vrijliggend verplicht fietspad. Voetgangers maken ook gebruik van deze twee fietspaden. Aan de zuidkant houdt direct na het viaduct het fietspad op en worden fietsers de weg op gestuurd en voetgangers moeten hier oversteken om hun weg te vervolgen. Aan de noordkant gaat het fietspad over in een voetpad, en ook hier moeten de fietsers de weg op. Hier staat echter niet aangegeven dat het fietspad hier ophoudt.
De Spieringweg is een 30 km/u weg. Normaliter wordt in een 30 km/u-gebied geen gebruik gemaakt van vrijliggende fietspaden en mengen fietsers zich met het overige verkeer. Ook worden in principe geen voorrangsregelingen toegepast.
Vanuit het oogpunt van veiligheid is het wel gewenst om onder het viaduct fietsers en gemotoriseerd verkeer te splitsen. Het samenkomen van de fietspaden met de weg, na het viaduct, levert echter een conflict op. Een bestuurder van een voertuig, komend vanuit het tunneltje, verwacht geen invoegend fietsverkeer. Omdat kruispunten in een 30 km/u-gebied in essentie gelijkwaardig zijn, kan betwist worden of de fietser hier feitelijk voorrang heeft.
Om de situatie te verduidelijken en veiliger te maken zijn twee aanpassingen gewenst. Ten eerste worden haaientanden aangebracht zodat fietsers, die willen invoegen op de Spieringweg, voorrang moeten verlenen aan gemotoriseerd verkeer. Ten tweede moet aan de noordkant aangeduid worden dat het fietspad ophoudt en overgaat in een voetpad.
Maatregelen (bebording en belijning)
De volgende maatregelen worden getroffen:
Deze maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening.
Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):
Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:
Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er geen geschaad.
De maatregel heeft geen gevolgen voor bewoners.
De maatregelen hebben geen gevolgen voor bedrijven.
(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer
De maatregel zorgt voor een veiligere verkeerssituatie voor (doorgaand) gemotoriseerd verkeer.
De maatregel geeft verduidelijking voor langzaam verkeer door het duidelijk aangeven dat het verplichte fietspad aan de noordkant van het viaduct ophoudt en overgaat in een voetpad. Daarnaast zorgt het ervoor dat fietsers voorrang moeten verlenen aan gemotoriseerd verkeer. Dit maakt de verkeerssituatie veiliger.
De maatregel heeft geen gevolgen voor parkeerders.
De maatregel heeft geen gevolgen voor openbaar vervoer.
De maatregel heeft geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten.
Met de maatregelen wordt beoogd de verkeersveiligheid te waarborgen. Dit is in het algemeen belang.
Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn. Er worden geen belangen onevenredig geschaad door de maatregelen.
Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregel geen complexe maatregel betreft en de belangen voldoende in beeld zijn. Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 16-09-2025 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering is akkoord met de voorgestelde maatregel.
Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer.
In overeenstemming met de tekening met het nummer E10278-107.2, die onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:
Op het verplichte fietspad aan de zuidzijde van het viaduct, ter hoogte van de Spieringweg 607:
Het instellen van een voorrangsregeling door het plaatsen van een bord conform model B6 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 en haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, zodanig dat invoegend fietsverkeer voorrang moet verlenen aan het verkeer op de Spieringweg;
Op het verplichte fietspad direct aan de noordzijde van het viaduct, waar het verplichte fietspad overgaat in een voetpad:
Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer
namens dezen,
de gemeentesecretaris,
voor deze,
de teammanager Beheer & Onderhoud a.i.,
R.M. Kruithof-Kamphuis
Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Taurusavenue 100 in Hoofddorp.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-440061.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.