Verkeersbesluit voor het intrekken van een parkeerschijfzone in de omgeving van Buitenkaag

XS-24040312.177

Gelet op het volgende:

  • Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

  • Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

  • Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

    • 1.

      In eerste instantie:

      • a.

        het verzekeren van de veiligheid op de weg;

      • b.

        het beschermen van weggebruikers en passagiers;

      • c.

        het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

      • d.

        het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

    • 2.

      In tweede instantie ook voor:

      • a.

        het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

      • b.

        het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

  • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.

  • De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.

  • Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2024 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.

Overwegingen en motivatie

Op 14-05-2020 is een verkeersbesluit (met kenmerk X.2020.00540) genomen met het voornemen tot het instellen van een parkeerschijfzone in Buitenkaag. De reden hiervoor was de door de bewoners van Buitenkaag ervaren parkeeroverlast. Dat werd vooral veroorzaakt door parkeerders met een bestemming op het eiland De Kaag, waar scheepsbouwer Royal van Lent de grootste bestemming is. Door middel van een enquête destijds bleek dat een ruimte meerderheid vóór de invoering van een parkeerschijfzone was.

Door het instellen van een parkeerschijfzone zou de parkeeroverlast voor bewoners wel worden opgelost, maar voorzagen we juist problemen voor parkeerders met een bestemming op het eiland De Kaag. Daarvan is toen aangegeven dat er onderzoek zou worden gedaan naar een extra parkeerterrein.

Na dit voornemen tot het instellen van een parkeerschijfzone in Buitenkaag is het definitieve verkeersbesluit (met kenmerk X.2021.02149) genomen op 26-03-2021, maar is er nooit overgegaan tot uitvoering van deze zone. Onder meer omdat er nog gesprekken liepen én omdat er dus onderzoek werd gedaan naar een extra parkeerterrein. Een extra parkeerterrein is inmiddels gerealiseerd.

Tijdens een informatiebijeenkomst in maart 2024 bleek de behoefte om eerst de situatie na uitbreiding van het parkeerterrein af te wachten en dan opnieuw een enquête uit te zetten. Dat heeft de gemeente gedaan. De invoering van de parkeerschijfzone stelden we uit en in december 2024 is een nieuwe enquête uitgezet. In februari van dit jaar kon opnieuw een stemformulier worden ingestuurd toen bleek dat Royal Van Lent de kosten voor de ontheffingen van de blauwe zones in ieder geval de eerste twee jaren wil vergoeden.

Vooraf is aan iedere stemmer duidelijk gemaakt dat de meerderheid van degenen die heeft gereageerd, bepaalt of er wel of geen blauwe zone komt. Inmiddels is gebleken dat ongeveer 60% van de verzonden formulieren is ingevuld en ingeleverd. Een ruime meerderheid (69%) van de inwoners die hebben gestemd, sprak zich uit tegen de invoering van een blauwe zone. 25% stemde voor en 6% had geen mening. Dit betekent dus dat wij géén blauwe zone aanleggen in Buitenkaag. De uitslag is bepalend voor de komende jaren. Wel zijn er in het dorp meer verwijzingsborden naar het parkeerterrein van Royal van Lent. We verwachten hiermee de parkeeroverlast een stuk te verlichten.

Met dit verkeersbesluit wordt het aanvankelijke verkeersbesluit d.d. 26-03-2021 ingetrokken.

Maatregelen (bebording en belijning)

De volgende maatregelen worden getroffen:

    • 1.

      Het intrekken van het verkeersbesluit d.d. 26-03-2021 (met kenmerk X.2021.02149) waarin de gemeente aanvankelijk had besloten om een parkeerschijfzone in te stellen in Buitenkaag door het zonaal plaatsen van borden conform model E10 en E11 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990, zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende “begin zone” en “einde zone”, met opdruk ‘max. 2h’ en onderbord met opdruk ‘ma t/m vr 9.00 – 13:00 h’ op de volgende locaties:

      • a.

        Op de Hoofdweg oostzijde, direct vanaf de bebouwde komgrens van Buitenkaag;

      • b.

        op de Hoofdweg westzijde, direct vanaf de bebouwde komgrens van Buitenkaag;

      • c.

        op de Lisserdijk, direct vanaf de bebouwde komgrens van Buitenkaag;

      • d.

        op de Huigsloterdijk, direct vanaf de bebouwde komgrens van Buitenkaag;

      • e.

        ter hoogte van het grote parkeerterrein aan de Leidsemeerstraat.

De aanvankelijke verkeersmaatregelen stonde aangegeven op de bij het verkeersbesluit d.d. 26-03-2021 behorende tekening met het nummer 2020-300-075. Omdat de parkeerschijfzone nooit is uitgevoerd wordt het verkeersbesluit d.d. 26-03-2021 ingetrokken, waardoor er geen tekening is.

Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):

Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

  • artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • artikel 2, lid 1d van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Door de maatregelen worden geen van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 geschaad. Omdat de parkeerschijfzone nooit is uitgevoerd verandert er niets aan de huidige situatie.

Belangenafweging

Bewoners

Omdat de parkeerschijfzone nooit is uitgevoerd, heeft het intrekken van het verkeersbesluit geen gevolgen voor bewoners. Er verandert niets aan de verkeerssituatie. Bovendien is het intrekken van het verkeersbesluit door middel van een enquête onder de bewoners tot stand gekomen.

Bedrijven

Omdat de parkeerschijfzone nooit is uitgevoerd, heeft het intrekken van het verkeersbesluit geen gevolgen voor bedrijven. Er verandert niets aan de verkeerssituatie. Bovendien is er een extra parkeerterrein gerealiseerd t.b.v. parkeerders met de bestemming Royal van Lent.

(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer

Omdat de parkeerschijfzone nooit is uitgevoerd, heeft het intrekken van het verkeersbesluit geen gevolgen voor (doorgaand) gemotoriseerd verkeer.

Niet gemotoriseerd verkeer

Omdat de parkeerschijfzone nooit is uitgevoerd, heeft het intrekken van het verkeersbesluit geen gevolgen voor niet gemotoriseerd verkeer.

Openbaar vervoer

Omdat de parkeerschijfzone nooit is uitgevoerd, heeft het intrekken van het verkeersbesluit geen gevolgen voor openbaar vervoer.

Nood- en hulpdiensten

Omdat de parkeerschijfzone nooit is uitgevoerd, heeft het intrekken van het verkeersbesluit geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten.

Parkeerders

Omdat de parkeerschijfzone nooit is uitgevoerd, heeft het intrekken van het verkeersbesluit geen gevolgen voor bewoners. Er verandert niets aan de verkeerssituatie. Bovendien is het intrekken van het verkeersbesluit door middel van een enquête onder de bewoners tot stand gekomen en is er een extra parkeerterrein gerealiseerd t.b.v. parkeerders met de bestemming Royal van Lent.

Algemeen belang

Uit de motivatie in dit verkeersbesluit blijkt er geen noodzaak meer te zijn voor de parkeerschijfzone. Dit is zorgvuldig tot stand gekomen en is daarmee in het algemeen belang.

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat het intrekken van het verkeersbesluit d.d. 26-03-2021 in het algemeen belang is en zorgvuldig tot stand is gekomen. Er worden geen belangen onevenredig geschaad.

Voorbereiding en overleg

Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat door het besluit de oorspronkelijke situatie wordt hersteld en het proces hiertoe zorgvuldig is verlopen. Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 30-09-2025 is dit besluit behandeld in de Werkgroep. De leden van de Werkgroep Verkeer gaan akkoord met het intrekken van het verkeersbesluit d.d. 26-03-2021.

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer.

Besluiten

  • 1.

    Het intrekken van het verkeersbesluit d.d. 26-03-2021 (met kenmerk X.2021.02149) waarin de gemeente aanvankelijk had besloten om een parkeerschijfzone in te stellen in Buitenkaag door het zonaal plaatsen van borden conform model E10 en E11 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990, zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende “begin zone” en “einde zone”, met opdruk ‘max. 2h’ en onderbord met opdruk ‘ma t/m vr 9.00 – 13:00 h’ op de volgende locaties:

    • a.

      Op de Hoofdweg oostzijde, direct vanaf de bebouwde komgrens van Buitenkaag;

    • b.

      op de Hoofdweg westzijde, direct vanaf de bebouwde komgrens van Buitenkaag;

    • c.

      op de Lisserdijk, direct vanaf de bebouwde komgrens van Buitenkaag;

    • d.

      op de Huigsloterdijk, direct vanaf de bebouwde komgrens van Buitenkaag;

    • e.

      ter hoogte van het grote parkeerterrein aan de Leidsemeerstraat.

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de teammanager Contract en Uitvoering a.i.,

R.M. Kruithof-Kamphuis

Terinzagelegging

Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Taurusavenue 100 in Hoofddorp.

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Naar boven