Verkeersbesluit wijzigen van de geslotenverklaring voor vrachtwagens met venstertijden en het instellen van een verplichte rijrichting voor vrachtwagens met venstertijden in en rondom de Dorpsstraat in Elst

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe;

 

Gelet op

artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

artikel 12, aanhef onder a van het BABW, ingevolge het plaatsen van bord C7 en D5-R/L geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie. 

 

Aanleiding

in de Dorpsstraat en omliggende straten in Elst gelden diverse geslotenverklaringen voor vrachtwagens met uitzondering van laad- en losverkeer. Deze huidige situatie is niet handhaafbaar. In overleg met het Centrum Management Elst (hierna: CME) is een nieuw voorstel tot stand gekomen. Op basis van het voorstel en het tot stand komen van de gewenste definitieve situatie wordt de verkeerscirculatie voor vrachtwagens in en rondom de Dorpsstraat gewijzigd.

 

Overwegende dat:

de Dorpsstraat, Korte Kerkstraat, Kleine Molenstraat, Grote Molenstraat, Smidsstraat, Halve Morgen, Willemsstraat, Prinses Irenestraat en Oranje Nassaustraat wegen binnen de bebouwde kom betreffen in de kern Elst en in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Overbetuwe;

de Dorpsstraat, Korte Kerkstraat, Kleine Molenstraat, Grote Molenstraat, Smidsstraat, Halve Morgen, Willemsstraat, Prinses Irenestraat en Oranje Nassaustraat zijn opgenomen in een 30 km-zone;

de huidige geslotenverklaring voor vrachtwagens in bovengenoemde straten niet handhaafbaar is vanwege de verschillende aanduidingen op de borden en de locaties waar de borden aanwezig zijn;

dat tevens iedere donderdag een lokale markt wordt gehouden en het op zaterdag regelmatig druk is in de Dorpsstraat met winkelend publiek;

dat om bovengenoemde redenen het gewenst is om de geslotenverklaringen voor vrachtwagens in de Dorpsstraat, Korte Kerkstraat, Kleine Molenstraat, Grote Molenstraat, Smidsstraat, Halve Morgen, Willemsstraat, Prinses Irenestraat en Oranje Nassaustraat te wijzigen;

dat er tevens venstertijden voor de geslotenverklaringen voor vrachtwagens worden ingesteld, geldende op de donderdag van 08.00 tot 14.00 uur en op zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur;

de geslotenverklaring wordt vormgegeven door het plaatsen van verkeersborden C7 zoals opgenomen in bijlage 1 van het RVV 1990 en daarbij een onderbord met de tekst ’do 8-14 h en za 10-17 h’;

dat om de vrachtwagens op de gewenste wijze langs het centrum te begeleiden er verplichte rijrichtingen worden ingesteld voor vrachtwagens geldend binnen de hierboven genoemde venstertijden in de Prinses Irenestraat op de kruising met de Oranje Nassaustraat en in de Grote Molenstraat op de kruising met de Dorpsstraat;

dit kenbaar wordt gemaakt door het plaatsen van verkeersbord D5-R en D5-L met het onderbord waarop de tekst; ‘’do 8-14 h za 10-17 h’’, zoals opgenomen in bijlage 1 van het RVV 1990;

dat in de Dorpsstraat ter hoogte van de kruising met de Rijksweg Noord en in de Grote Molenstraat ter hoogte van de kruising met de Koningin Julianastraat en de kruising met de Kostverloren de geslotenverklaringen worden opgeheven;

dit kenbaar wordt gemaakt door het verwijderen van verkeersbord C7 en de bijbehorende onderborden, zoals opgenomen in bijlage 1 van het RVV 1990;

het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

de bovenvermelde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 voor het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers;

overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met een gemachtigde van de korpschef van de politie en dat positief is geadviseerd;

 

Burgemeester en wethouders nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

BESLUITEN:

 

  • 1.

    aan de Dorpsstraat ter hoogte van nummer 10a een geslotenverklaring voor vrachtwagens voor donderdag van 8 tot 14 uur en zaterdag van 10 tot 17 uur in te stellen middels het plaatsen van verkeersbord C7 met het onderbord waarop de tekst; ‘’do 8-14 h en za 10-17 h’’, zoals opgenomen in bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 2.

    aan de Halve Morgen ter hoogte van nummer 9 een geslotenverklaring voor vrachtwagens voor donderdag van 8 tot 14 uur en zaterdag van 10 tot 17 uur in te stellen middels het plaatsen van verkeersbord C7 met het onderbord waarop de tekst; ‘’do 8-14 h en za 10-17 h’’, zoals opgenomen in bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 3.

    aan de Willemsstraat ter hoogte van nummer 37 een geslotenverklaring voor vrachtwagens voor donderdag van 8 tot 14 uur en zaterdag van 10 tot 17 uur in te stellen middels het plaatsen van verkeersbord C7 met het onderbord waarop de tekst; ‘’do 8-14 h en za 10-17 h’’, zoals opgenomen in bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 4.

    aan de Willemsstraat ter hoogte van nummer 28 venstertijden voor donderdag van 8 tot 14 uur en zaterdag van 10 tot 17 uur in te stellen op de geslotenverklaring voor vrachtwagens middels het toevoegen van onderbord waarop de tekst; ‘’do 8-14 h en za 10-17 h’’ onder verkeersbord C7, zoals opgenomen in bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 5.

    aan de Pr. Irenestraat ter hoogte van de nummer 10 een verplichte rijrichting voor vrachtwagens voor donderdag van 8 tot 14 uur en zaterdag van 10 tot 17 uur in te stellen middels het plaatsen van verkeersbord D5-R met het onderbord waarop het “vrachtwagensymbool” en een onderbord waarop de tekst; ‘’do 8-14 h en za 10-17 h’’, zoals opgenomen in bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 6.

    aan de Grote Molenstraat ter hoogte van de Dorpsstraat 10a een verplichte rijrichting voor vrachtwagens voor donderdag van 8 tot 14 uur en zaterdag van 10 tot 17 uur in te stellen middels het plaatsen van verkeersbord D5-L met het onderbord waarop het “vrachtwagensymbool” en een onderbord waarop de tekst; ‘’do 8-14 h en za 10-17 h’’, zoals opgenomen in bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 7.

    aan de Korte Kerkstraat ter hoogte van nummer 16 en ter hoogte van de kruising met de Dorpsstraat een geslotenverklaring voor vrachtwagens in te stellen middels het plaatsen van twee verkeersborden C7, zoals opgenomen in bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 8.

    aan de Kleine Molenstraat ter hoogte van nummer 19 venstertijden in te stellen en een uitzondering voor laden en lossen in te trekken op de geslotenverklaring voor vrachtwagens middels het wijzigen van onderbord waarop de tekst “m.u.v. laden en lossen” voor onderbord waarop de tekst; ‘’do 8-14 h en za 10-17 h’’ onder verkeersbord C7, zoals opgenomen in bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 9.

    aan de Grote Molenstraat en Oranje Nassaustraat, ter hoogte van de Prinses Irenestraat venstertijden in te stellen en een uitzondering voor laden en lossen in te trekken op de geslotenverklaring voor vrachtwagens middels het wijzigen van onderbord waarop de tekst “m.u.v. laden en lossen” voor onderbord waarop de tekst; ‘’do 8-14 h en za 10-17 h’’ onder verkeersbord C7, zoals opgenomen in bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 10.

    aan de Oranje Nassaustraat ter hoogte van nummer 7 een venstertijd in te stellen en een uitzondering voor laden en lossen in te trekken op de geslotenverklaring voor vrachtwagens middels het wijzigen van onderbord waarop de tekst “m.u.v. laden en lossen” voor onderbord waarop de tekst; ‘’do 8-14 h en za 10-17 h’’ onder verkeersbord C7, zoals opgenomen in bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 11.

    aan de Grote Molenstraat ter hoogte van nummer 35 een geslotenverklaring voor vrachtwagens in te trekken middels het verwijderen verkeersbord C7 en bijbehorend onderbord, zoals opgenomen in bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 12.

    aan de Grote Molenstraat ter hoogte van nummer 14 een geslotenverklaring voor vrachtwagens in te trekken middels het verwijderen verkeersbord C7 en bijbehorend onderbord, zoals opgenomen in bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 13.

    aan de Dorpsstraat ter hoogte van nummer 2 een geslotenverklaring voor vrachtwagens in te trekken middels het verwijderen verkeersbord C7 en bijbehorend onderbord, zoals opgenomen in bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 14.

    de bebording te verwijderen en te plaatsen zoals wordt aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening.

 

Elst, 10 oktober 2025

R. Sloot

Beheerder verkeer

 

Bezwaar

Binnen zes weken na de dag dat dit besluit is bekendgemaakt kan een belanghebbende tegen dit besluit een bezwaarschrift indienen bij ons college. De termijn van zes weken begint te lopen op de dag na de publicatie van dit besluit.

Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en tenminste bevatten:

- naam en adres van de indiener,

- datum van het bezwaarschrift,

- omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht,

- de gronden van het bezwaar.

Heeft u er veel belang bij dat dit besluit niet in werking treedt, dan kunt u een voorlopige voorziening vragen. Het verzoek om een voorlopige voorziening moet u richten aan de Voorzieningenrechter, sector bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem.

Indien u zo’n verzoek indient, moet u bij ons ook een bezwaarschrift indienen. Een kopie van dit bezwaarschrift moet u bij het verzoek om een voorlopige voorziening overleggen.

Voor de behandeling van een verzoek om een voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd.

Een afschrift van dit verkeersbesluit wordt verzonden aan:

• Politie-eenheid Oost-Nederland, team verkeer, Postbus 618, 7300 AP, Apeldoorn.

 

Naar boven