Gemeenteblad van Schiedam
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Schiedam | Gemeenteblad 2025, 438015 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Schiedam | Gemeenteblad 2025, 438015 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling bewonersinitiatieven in eigen beheer Schiedam 2025
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Naast de in artikel 4:25 en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht en in artikel 8 van de ASV 2017 genoemde gronden, kan een aanvraag voor een subsidie worden geweigerd indien naar het oordeel van college:
Aldus besloten in de vergadering van het college van de gemeente Schiedam d.d. 30 september 2025
De secretaris,
C.E. Bos
De voorzitter,
mr. H.M. Bergmann
Algemene toelichting op Subsidieregeling Bewonersinitiatieven 2025
Schiedam kent een lange traditie met bewonersinitiatieven in eigen beheer. Al tientallen jaren hebben bewoners van Schiedam zich verenigd in stichtingen en verenigingen. Deze organisaties kunnen via deze subsidieregeling subsidie aanvragen voor de activiteiten voor de wijken en buurten in Schiedam. Het stimuleren van leefbaarheid en ontmoeting levert hier een belangrijke bijdrage aan. Deze subsidieregeling is nadrukkelijk voor organisaties die zijn opgezet door bewoners op basis van vrijwillige inzet van deze bewoners.
In deze subsidieregeling wordt waar nodig verwezen naar de Algemene wet bestuursrecht en de ASV 2017. Daar waar deze subsidieregeling niet in heeft voorzien zijn de Algemene wet bestuursrecht en de ASV 2017 van toepassing, zoals de bepalingen over verantwoording van subsidies.
Per artikel wordt, indien nodig, de subsidieregeling toegelicht.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Sub a tot en met j spreken voor zich.
De organisatievorm maakt voor de subisdie niet uit zolang deze maar rechtspersoonlijkheid bezit. Daarnaast gaat het om initiatieven en verenigingen die draaien op basis van vrijwillige inzet van bewoners. Het gaat om organisaties waar bewoners op vrijwillige basis actief zijn. Daarom past het niet binnen deze regeling als de subsidieaanvrager personeel in dienst heeft op grond van een arbeidsovereenkomst met de organisatie.
Er kan op verschillende manieren worden aangetoond dat er draagvlak is voor het plan. Er kan een handtekeningenlijst worden toegevoegd, een verslag van een vergadering, berichten op internet of e-mails. Het benodigde aantal medestanders is afhankelijk van de aard en omgang van het plan. Voor afstemming over draagvlakmeting kan contact worden opgenomen met de wijkregisseur van de gemeente Schiedam.
Een subsidieaanvrager kan op verschillende manieren een actieve rol vervullen bij de uitvoering van het plan. Dit kan door te zorgen voor draagvlak, het betrekken van omwonenden bij de uitvoering van het plan of het zelf organiseren van de uitvoering. De mate van bijdrage bij het plan kan dus verschillend zijn.
Het college bepaalt of de kosten, die bij de aanvraag horen, nodig zijn om een activiteit uit te voeren. Het college heeft daarover het eindoordeel.
De subsidieaanvrager kan geen eigen werkzaamheden, al dan niet vanuit de eigen onderneming, vergoed krijgen vanuit de subsidie. Deze regeling is bedoeld voor het stimuleren van activiteiten door vrijwilligers. Dus niet voor organisaties die werknemers in dienst hebben. Ook cadeaubonnen kunnen niet betaald worden vanuit de subsidie.
Het maximum subsidiebedrag van € 25.000,- geldt voor zowel een bijdrage voor activiteiten en exploitatiekosten bij elkaar.
Ook voor subsidieaanvragers met een fysiek pand bedraagt het bedrag maximaal € 12.500 voor activiteiten zelf –niet zijnde de vaste lasten.
Bij het bepalen van het toe te kennen subsidiebedrag wordt gekeken welke andere financieringsbronnen mogelijk zijn via onder meer fondsenwerving, eigen bijdrage van bewoners en andere (eigen) inkomstenbronnen. Deze worden meegewogen bij het bepalen van de hoogte van het subsidiebedrag.
Een subsidieaanvraag wordt digitaal ingediend via het daarvoor beschikbare digitale formulier.
Een aanvraag dient volledig te zijn om voor beoordeling in aanmerking te komen. De termijn van beoordeling gaat pas in op het moment dat de aanvraag volledig is.
Het gaat om inzicht in hoe het eigen vermogen is opgebouwd zodat zichtbaar wordt of en zo ja welke bestemmingsreserves zijn opgebouwd.
De subsidieaanvrager met een eigen fysiek pand (in eigendom of gehuurd), dat gebruikt wordt voor de activiteiten, dient de subsidie voor de vaste lasten uiterlijk 1 oktober voorafgaand het jaar waarop de aanvraag betrekking heeft in te dienen. Subsidie voor overige activiteiten kunnen conform het vierde lid worden ingediend.
De aanvragen dienen tijdig te worden ingediend. Aanvragen voor het eerste half jaar dienen voor 1 november van het voorafgaande jaar te worden ingediend.
sub a, b en c spreken voor zich
Er kan op verschillende manieren worden aangetoond dat er draagvlak is voor het plan. Er kan een handtekeningenlijst worden toegevoegd, een verslag van een vergadering, berichten op internet of e-mails. Het benodigde aantal medestanders is afhankelijk van de aard en omgang van het plan. Voor afstemming over draagvlakmeting kan contact worden opgenomen met de wijkregisseur van de gemeente Schiedam.
Een subsidieaanvrager kan op verschillende manieren een actieve rol vervullen bij de uitvoering van het plan. Dit kan door te zorgen voor draagvlak, het betrekken van omwonenden bij de uitvoering van het plan of het zelf organiseren van de uitvoering. De mate van bijdrage bij het plan kan dus verschillend zijn.
Actiteiten moeten binnen de gemeentegrenzen van Schiedam plaatsvinden.
Betrokkenheid vanuit de bewoners van Schiedam is essentieel om de doelen van de subsidieregeling te kunnen halen. Een subsidieaanvrager kan gevestigd zijn buiten Schiedam, maar moet aantonen dat de uitvoering wordt uitgevoerd door bewoners van Schiedam.
Sub h, i, j, k, l spreken voor zich
Het is belangrijk dat een fysieke verbetering (al dan niet door de bewoners zelf) in redelijkheid kan worden beheerd en onderhouden. Als dit niet gegarandeerd kan worden, kan de aanvraag worden afgewezen. Het college is eindverantwoordelijk voor beheer en onderhoud. Het college beoordeelt dan ook of een fysieke verbetering in redelijkheid kan worden beheerd en onderhouden. Immers als dat niet kan, dan heeft een fysieke verbetering geen meerwaarde voor de leefbaarheid op de lange termijn.
Van overheden wordt aan de ene kant verwacht dat zij zich, vanwege de godsdienstvrijheid en het beginsel van de scheiding tussen kerk en staat, niet met de inhoud van religie inlatne. Aan de andere kant kunnen juist gezamenlijke belangen van participatie en integratie vragen om een nauwere samenwerking met religieuze organisaties. Vanwege dit dilemma heeft het ministerie van BZK samen met de VNG een handreiking opgesteld hoe om te gaan met subsidieaanvragen van religieuze organisaties (Tweeluik religie en publiek domein. Handvatten voor gemeenten over de scheiding tussen kerk en staat). Hierin staat dat subsidies worden verstrekt op basis van activiteiten die gericht zijn op maatschappelijke doelstellingen en niet op religieuze doeleinden. Er mag van evangelisatie gedurende de activiteit geen sprake zijn. De activiteiten hebben een openbaar karakter, dienen een maatschappelijk doel en voldoen aan kwaliteitseisen. Activiteiten waarbij religie een belangrijk onderdeel is, komen niet in aanmerking voor financiële ondersteuning.
Lid 1 moet gelezen worden in samenhang met lid 3.
De Subsidieregeling bewonersverenigingen en bewonersinitiatieven gemeente Schiedam 2020 blijft bestaan voor de aanvragen waarop nog niet besloten is op het moment dat deze nieuwe subsidieregeling van toepassing wordt. Dat geldt dus ook voor de activiteiten zelf die door het honoreren van die aanvragen worden gesubsidieerd. Alle andere verplichtingen, zoals voor het aanvragen van de vaststelling van de subsidie, op grond van de Subsidieregeling bewonersverenigingen en bewonersinitiatieven gemeente Schiedam 2020 blijven ook op die subsidieverlening van kracht. Op het moment dat er geen aanvragen meer zijn, die zijn ingediend voor de inwerkingstredingsdatum van deze nieuwe subsidieregeling, waarop nog besloten moet worden of moeten worden vastgesteld, dan de Subsidieregeling bewonersverenigingen en bewonersinitiatieven gemeente Schiedam 2020 uitgewerkt vervalt deze van rechtswege.
Dus de aanvragen die zijn ingediend voor deze regeling en waarop nog niet is besloten op het moment dat deze subsidieregeling van kracht wordt, worden behandeld conform de Subsidieregeling bewonersverenigingen en bewonersinitiatieven 2020. Dat geldt ook voor de subsidies die al zijn verleend voor het van kracht zijn van deze subsidieregeling.
2025 is een overgangsjaar. Subsidieaanvrager met een fysiek pand krijgen tijdens dit overgangsjaar tot 15 november 2025 de tijd om hun aanvraag voor de vaste lasten in te dienen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-438015.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.