Subsidieregeling bewonersinitiatieven in eigen beheer Schiedam 2025

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schiedam;

 

Zoals staat in artikel 3, tweede lid, van de ASV 2017

 

Besluit de

 

Subsidieregeling bewonersinitaitieven in eigen beheer Schiedam 2025

 

vast te stellen.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

 

  • a.

    ASV 2017: de Algemene subsidieverordening van de gemeente Schiedam 2017;

  • b.

    bewonersinitiatief: een organisatie met rechtspersoonlijkheid die activiteiten voor Schiedammers in de stad of wijk organiseert, waarbij bewoners zelf op basis van vrijwilligheid de initiatiefnemer zijn;

  • c.

    bewonersvereniging: vereniging -met rechtspersoonlijkheid- van bewoners die op basis van vrijwilligheid gezamenlijk opkomen voor hun belangen voor een bepaald complex, buurt of wijk;

  • d.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schiedam;

  • e.

    eigen beheer: uitgevoerd door bewoners op basis van vrijwillige inzet.

  • f.

    leefbaarheid: hoe prettig je ergens kunt leven;

  • g.

    ontmoeting: het in contact komen met bewoners;

  • h.

    subsidieaanvrager: organisatie, stichting, vereniging en vrijwilligersorganisatie die rechtspersoonlijkheid bezit;

  • i.

    vaste lasten: terugkerende lasten voor huur/hypotheek, gas, elektriciteit, water, lokale lasten, internet en verzekeringen;

  • j.

    wijken: Centrum, Groenoord, Kethel, Nieuwland, Oost, Spaland/Sveaparken, West, Woudhoek en Zuid.

Artikel 2 Doelen en doelgroep

  • 1.

    Deze regeling heeft ten doel bewonersverenigingen en bewonersinitiatieven financiëel te helpen met hun activiteiten voor het verbeteren van:

    • de leefbaarheid; en

    • organiseren van ontmoeting tussen bewoners van een buurt of wijk

  • 2.

    Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan bewonersverenigingen en bewonersinitiatieven die zich inzetten voor Schiedam zonder winstoogmerk en zonder personeel in dienst.

Artikel 3 Subsidieplafond en wijze van verdeling

  • 1.

    Het college stelt jaarlijks een subsidieplafond of deelsubsidieplafonds vast.

  • 2.

    Als er meer aanvragen in aanmerking komen, maar te weinig budget over is, dan krijgen bij de subsidieverlening die aanvragen voorrang die naar het oordeel van het college het meest:

    • a.

      bijdragen aan de leefbaarheid en het bevorderen van ontmoeting;

    • b.

      zorgen voor spreiding van activiteiten over de verschillende buurten in de wijk; en

    • c.

      andere activiteiten aanvullen.

Artikel 4 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    Subsidie kan worden verleend aan bewonersverenigingen en bewonersinitiatieven zonder winstoogmerk voor activiteiten in de gemeente Schiedam die bijdragen aan:

    • a.

      het verbeteren en versterken van de leefbaarheid in de stad, wijk of buurt;

    • b.

      het organiseren van ontmoeting in buurt en wijk.

  • 2.

    De activiteiten voldoen aan de volgende voorwaarden:

    • a.

      aantoonbaar draagvlak in de wijk en/of stad;

    • b.

      de subsidieaanvrager speelt een actieve rol bij de uitvoering van de activiteit.

Artikel 5 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    Voor subsidie komen kosten in aanmerking die, naar het oordeel van het college, nodig zijn om de activiteiten van artikel 4 uit te voeren.

  • 2.

    Loonkosten van de subsidieaanvrager komen niet in aanmerking voor subsidie.

  • 3.

    Kosten gemaakt voor alcoholhoudende drank komen niet in aanmerking voor subsidie.

Artikel 6. Hoogte van de subsidie

  • 1.

    De subsidie bedraagt maximaal de kosten die, naar het oordeel van het college, noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de activiteit als bedoeld in artikel 4, met een maximum van € 12.500,- per jaar per subsidieaanvrager.

  • 2.

    In afwijking van het eerste lid kan het college, indien de subsidieaanvrager beschikt over een fysiek pand (in eigendom of gehuurd) dat toegankelijk is voor de activiteiten, besluiten een hoger subsidiebedrag toe te kennen tot aan een maximum van € 25.000,- per jaar per subsidieaanvrager.

  • 3.

    Het onderdeel van in het tweede lid genoemde bedrag, dat ziet op de activiteiten zelf –niet zijnde vaste lasten- is maximaal € 12.500 per jaar per subsidieaanvrager.

  • 4.

    In afwijking van het eerste lid en tweede lid, kan er een lager subsidiebedrag verleend worden dan is aangevraagd, indien volgens het college andere financieringsbronnen beschikbaar zijn.

  • 5.

    In afwijking van het eerste lid en tweede lid, kan een lager subsidiebedrag verleend worden dan is aangevraagd, indien volgens het college een eigen bijdrage voor de activiteiten kan worden gevraagd.

Artikel 7 Aanvraag voor subsidie en beslissing

  • 1.

    Het college stelt een aanvraagformulier vast waarmee een aanvraag wordt ingediend.

  • 2.

    Een aanvraag bevat de volgende gegevens:

    • a.

      naam, adres, telefoonnummer;

    • b.

      een beschrijving van de inhoud, uitvoering en planning van de activiteit, waarbij wordt aangegeven hoe de activiteit de leefbaarheid in de wijk verbetert of de ontmoeting in de wijk bevordert;

    • c.

      een kostenraming voor de uitvoering van de activiteit;

    • d.

      antwoord op de vraag of elders subsidie of andere financieringsbronnen zijn aangevraagd;

    • e.

      bewijsmateriaal dat voor de activiteit draagvlak bestaat in de wijk;

    • f.

      eigen bijdrage van deelnemers aan de activiteiten;

    • g.

      inzicht in de opbouw van het eigen vermogen van de subsidieaanvrager;

    • h.

      inzicht in inkomsten van voorgaand kalenderjaar.

  • 3.

    De subsidieaanvrager, die beschikt over een eigen fysiek pand (in eigendom of gehuurd), dient de subsidieaanvraag voor de vaste lasten om de activiteiten uit te voeren uiterlijk 1 oktober voorafgaand het jaar, waarop de aanvraag betrekking heeft, in te dienen.

  • 4.

    De subsidieaanvragen voor activiteiten -niet zijnde vaste lasten- kunnen in twee subsidierondes worden ingediend. De subsidieaanvragen worden per subsidieronde beoordeeld, op de volgende wijze:

    Activiteit vindt plaats in:

    Uiterste indiendatum:

    Uiterste beslisdatum:

    Januari – juni

    1 november

    1 januari

    Juli – december

    1 april

    1 juni

  • 5.

    De beslistermijn - ingevolge artikel 7, tweede lid, van de ASV 2017 - kan eenmalig met acht weken worden verlengd.

Artikel 8 Weigeringsgronden

Naast de in artikel 4:25 en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht en in artikel 8 van de ASV 2017 genoemde gronden, kan een aanvraag voor een subsidie worden geweigerd indien naar het oordeel van college:

  • a.

    de activiteit onvoldoende bijdraagt aan het bevorderen van de leefbaarheid en/of ontmoeting in de buurt, wijk of stad;

  • b.

    de activiteit niet haalbaar of uitvoerbaar is binnen de in de aanvraag vermelde planning;

  • c.

    de subsidieaanvrager doelstellingen beoogt of activiteiten zal ontplooien die in strijd zijn met de wet of het gemeentebeleid;

  • d.

    de subsidieaanvrager onvoldoende kan aantonen dat voor zijn activiteit draagvlak in de buurt of wijk of stad bestaat;

  • e.

    de subsidieaanvrager geen actieve rol zal vervullen bij de uitvoering van de activiteit;

  • f.

    de activiteit plaatsvindt buiten de gemeentegrenzen van Schiedam;

  • g.

    de activiteit niet georganiseerd wordt door bewoners uit Schiedam;

  • h.

    door de subsidieverlening het maximale subsidiebedrag -genoemd in artikel 6- wordt overschreden;

  • j.

    de subsidieaanvrager loon ontvangt uit de subsidie;

  • k.

    subsidieaanvrager al subsidie ontvangt vanuit de gemeente Schiedam voor dezelfde activiteit;

  • l.

    de subsidie op basis van een andere subsidieregeling wordt toegekend;

  • m.

    de voorgestelde fysieke veranderingen in de buurt niet op een goede en haalbare manier kunnen worden uitgevoerd of beheerd;

  • n.

    de activiteit een religieus karakter heeft.

Artikel 9 Verplichtingen van de subsidieontvanger

  • 1.

    De subsidieontvanger zorgt ervoor dat de subsidie wordt besteed aan de uitvoering van de activiteit en administreert de uitgaven zorgvuldig, door middel van betaalbewijzen.

  • 2.

    De subsidieontvanger vervult een actieve rol bij de uitvoering van de activiteit.

Artikel 10 inwerkingtreding, overgangsrecht en citeertitel

  • 1.

    De Subsidieregeling bewonersverenigingen en bewonersinitiatieven gemeente Schiedam 2020 vervalt zodra deze is uitgewerkt.

  • 2.

    Deze subsidieregeling treedt in werking op 7 oktober 2025 en is van toepassing op subsidieaanvragen die vanaf die datum worden ingediend.

  • 3.

    Op de subsidieaanvragen die voorafgaand aan de 7 oktober 2025 zijn ingediend en de daarbij behorende uit te voeren activiteiten is de Subsidieregeling bewonersverenigingen en bewonersinitiatieven gemeente Schiedam 2020 van toepassing.

  • 4.

    In afwijking van het bepaalde in artikel 7, derde lid, kan de subsidieaanvraag voor de vaste lasten voor het jaar 2026 tot 15 november 2025 worden ingediend.

  • 5.

    Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling bewonersinitiatieven in eigen beheer Schiedam 2025

Aldus besloten in de vergadering van het college van de gemeente Schiedam d.d. 30 september 2025

De secretaris,

C.E. Bos

De voorzitter,

mr. H.M. Bergmann

Algemene toelichting op Subsidieregeling Bewonersinitiatieven 2025

Algemeen

Schiedam kent een lange traditie met bewonersinitiatieven in eigen beheer. Al tientallen jaren hebben bewoners van Schiedam zich verenigd in stichtingen en verenigingen. Deze organisaties kunnen via deze subsidieregeling subsidie aanvragen voor de activiteiten voor de wijken en buurten in Schiedam. Het stimuleren van leefbaarheid en ontmoeting levert hier een belangrijke bijdrage aan. Deze subsidieregeling is nadrukkelijk voor organisaties die zijn opgezet door bewoners op basis van vrijwillige inzet van deze bewoners.

 

In deze subsidieregeling wordt waar nodig verwezen naar de Algemene wet bestuursrecht en de ASV 2017. Daar waar deze subsidieregeling niet in heeft voorzien zijn de Algemene wet bestuursrecht en de ASV 2017 van toepassing, zoals de bepalingen over verantwoording van subsidies.

 

Artikelgewijze toelichting

Per artikel wordt, indien nodig, de subsidieregeling toegelicht.

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Sub a tot en met j spreken voor zich.

 

Artikel 2 Doelen en doelgroep

Lid 1

Spreekt voor zich

 

Lid 2

De organisatievorm maakt voor de subisdie niet uit zolang deze maar rechtspersoonlijkheid bezit. Daarnaast gaat het om initiatieven en verenigingen die draaien op basis van vrijwillige inzet van bewoners. Het gaat om organisaties waar bewoners op vrijwillige basis actief zijn. Daarom past het niet binnen deze regeling als de subsidieaanvrager personeel in dienst heeft op grond van een arbeidsovereenkomst met de organisatie.

 

Artikel 3

Spreekt voor zich

 

Artikel 4

Lid 1

Spreekt voor zich

 

Lid 2

  • a.

    Er kan op verschillende manieren worden aangetoond dat er draagvlak is voor het plan. Er kan een handtekeningenlijst worden toegevoegd, een verslag van een vergadering, berichten op internet of e-mails. Het benodigde aantal medestanders is afhankelijk van de aard en omgang van het plan. Voor afstemming over draagvlakmeting kan contact worden opgenomen met de wijkregisseur van de gemeente Schiedam.

  • b.

    Een subsidieaanvrager kan op verschillende manieren een actieve rol vervullen bij de uitvoering van het plan. Dit kan door te zorgen voor draagvlak, het betrekken van omwonenden bij de uitvoering van het plan of het zelf organiseren van de uitvoering. De mate van bijdrage bij het plan kan dus verschillend zijn.

Artikel 5

Lid 1

Het college bepaalt of de kosten, die bij de aanvraag horen, nodig zijn om een activiteit uit te voeren. Het college heeft daarover het eindoordeel.

 

Lid 2

De subsidieaanvrager kan geen eigen werkzaamheden, al dan niet vanuit de eigen onderneming, vergoed krijgen vanuit de subsidie. Deze regeling is bedoeld voor het stimuleren van activiteiten door vrijwilligers. Dus niet voor organisaties die werknemers in dienst hebben. Ook cadeaubonnen kunnen niet betaald worden vanuit de subsidie.

 

Lid 3

Spreekt voor zich

 

Artikel 6

Lid 1

Spreekt voor zich

 

Lid 2

Het maximum subsidiebedrag van € 25.000,- geldt voor zowel een bijdrage voor activiteiten en exploitatiekosten bij elkaar.

 

Lid 3

Ook voor subsidieaanvragers met een fysiek pand bedraagt het bedrag maximaal € 12.500 voor activiteiten zelf –niet zijnde de vaste lasten.

 

Lid 4 en 5

Bij het bepalen van het toe te kennen subsidiebedrag wordt gekeken welke andere financieringsbronnen mogelijk zijn via onder meer fondsenwerving, eigen bijdrage van bewoners en andere (eigen) inkomstenbronnen. Deze worden meegewogen bij het bepalen van de hoogte van het subsidiebedrag.

 

Artikel 7

Lid 1

Een subsidieaanvraag wordt digitaal ingediend via het daarvoor beschikbare digitale formulier.

 

Lid 2

Een aanvraag dient volledig te zijn om voor beoordeling in aanmerking te komen. De termijn van beoordeling gaat pas in op het moment dat de aanvraag volledig is.

 

Sub g

Het gaat om inzicht in hoe het eigen vermogen is opgebouwd zodat zichtbaar wordt of en zo ja welke bestemmingsreserves zijn opgebouwd.

 

Lid 3

De subsidieaanvrager met een eigen fysiek pand (in eigendom of gehuurd), dat gebruikt wordt voor de activiteiten, dient de subsidie voor de vaste lasten uiterlijk 1 oktober voorafgaand het jaar waarop de aanvraag betrekking heeft in te dienen. Subsidie voor overige activiteiten kunnen conform het vierde lid worden ingediend.

 

Lid 4

De aanvragen dienen tijdig te worden ingediend. Aanvragen voor het eerste half jaar dienen voor 1 november van het voorafgaande jaar te worden ingediend.

 

lid 5

Spreekt voor zich

 

Artikel 8

sub a, b en c spreken voor zich

 

sub d

Er kan op verschillende manieren worden aangetoond dat er draagvlak is voor het plan. Er kan een handtekeningenlijst worden toegevoegd, een verslag van een vergadering, berichten op internet of e-mails. Het benodigde aantal medestanders is afhankelijk van de aard en omgang van het plan. Voor afstemming over draagvlakmeting kan contact worden opgenomen met de wijkregisseur van de gemeente Schiedam.

 

Sub e

Een subsidieaanvrager kan op verschillende manieren een actieve rol vervullen bij de uitvoering van het plan. Dit kan door te zorgen voor draagvlak, het betrekken van omwonenden bij de uitvoering van het plan of het zelf organiseren van de uitvoering. De mate van bijdrage bij het plan kan dus verschillend zijn.

 

Sub f

Actiteiten moeten binnen de gemeentegrenzen van Schiedam plaatsvinden.

 

Sub g

Betrokkenheid vanuit de bewoners van Schiedam is essentieel om de doelen van de subsidieregeling te kunnen halen. Een subsidieaanvrager kan gevestigd zijn buiten Schiedam, maar moet aantonen dat de uitvoering wordt uitgevoerd door bewoners van Schiedam.

 

Sub h, i, j, k, l spreken voor zich

 

Sub m

Het is belangrijk dat een fysieke verbetering (al dan niet door de bewoners zelf) in redelijkheid kan worden beheerd en onderhouden. Als dit niet gegarandeerd kan worden, kan de aanvraag worden afgewezen. Het college is eindverantwoordelijk voor beheer en onderhoud. Het college beoordeelt dan ook of een fysieke verbetering in redelijkheid kan worden beheerd en onderhouden. Immers als dat niet kan, dan heeft een fysieke verbetering geen meerwaarde voor de leefbaarheid op de lange termijn.

 

Sub n

Van overheden wordt aan de ene kant verwacht dat zij zich, vanwege de godsdienstvrijheid en het beginsel van de scheiding tussen kerk en staat, niet met de inhoud van religie inlatne. Aan de andere kant kunnen juist gezamenlijke belangen van participatie en integratie vragen om een nauwere samenwerking met religieuze organisaties. Vanwege dit dilemma heeft het ministerie van BZK samen met de VNG een handreiking opgesteld hoe om te gaan met subsidieaanvragen van religieuze organisaties (Tweeluik religie en publiek domein. Handvatten voor gemeenten over de scheiding tussen kerk en staat). Hierin staat dat subsidies worden verstrekt op basis van activiteiten die gericht zijn op maatschappelijke doelstellingen en niet op religieuze doeleinden. Er mag van evangelisatie gedurende de activiteit geen sprake zijn. De activiteiten hebben een openbaar karakter, dienen een maatschappelijk doel en voldoen aan kwaliteitseisen. Activiteiten waarbij religie een belangrijk onderdeel is, komen niet in aanmerking voor financiële ondersteuning.

 

Artikel 9

Lid 1

Spreekt voor zich

 

Lid 2

Zie ook aritkel 8 sub e

 

Artikel 10

Lid 1+3

Lid 1 moet gelezen worden in samenhang met lid 3.

De Subsidieregeling bewonersverenigingen en bewonersinitiatieven gemeente Schiedam 2020 blijft bestaan voor de aanvragen waarop nog niet besloten is op het moment dat deze nieuwe subsidieregeling van toepassing wordt. Dat geldt dus ook voor de activiteiten zelf die door het honoreren van die aanvragen worden gesubsidieerd. Alle andere verplichtingen, zoals voor het aanvragen van de vaststelling van de subsidie, op grond van de Subsidieregeling bewonersverenigingen en bewonersinitiatieven gemeente Schiedam 2020 blijven ook op die subsidieverlening van kracht. Op het moment dat er geen aanvragen meer zijn, die zijn ingediend voor de inwerkingstredingsdatum van deze nieuwe subsidieregeling, waarop nog besloten moet worden of moeten worden vastgesteld, dan de Subsidieregeling bewonersverenigingen en bewonersinitiatieven gemeente Schiedam 2020 uitgewerkt vervalt deze van rechtswege.

 

Dus de aanvragen die zijn ingediend voor deze regeling en waarop nog niet is besloten op het moment dat deze subsidieregeling van kracht wordt, worden behandeld conform de Subsidieregeling bewonersverenigingen en bewonersinitiatieven 2020. Dat geldt ook voor de subsidies die al zijn verleend voor het van kracht zijn van deze subsidieregeling.

 

Lid 4

2025 is een overgangsjaar. Subsidieaanvrager met een fysiek pand krijgen tijdens dit overgangsjaar tot 15 november 2025 de tijd om hun aanvraag voor de vaste lasten in te dienen.

Naar boven