Instellen van een maximumsnelheid van 30 km per uur op de Johannes XXIII-singel.

 

VERKEERSBESLUIT

 

Burgemeester en wethouders van Heerlen;

 

Gelet op

De bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, de Algemene wet Bestuursrecht en het meest recente mandaatbesluit.

 

0verwegende

In de Johannes XXIII-singel geldt een maximumsnelheid van 50 km/u. De huidige inrichting voldoet niet aan de inrichtingskenmerken voor een 50 km/uur weg en het ontbreekt aan ruimte om dit alsnog te doen. Bovendien rechtvaardigt de ligging en de functie van de weg niet om hier een maximumsnelheid van 50 km/uur te handhaven. Uit het oogpunt van verkeersveiligheid is het daarom wenslijk om de snelheid in de Johannes XXIII-singel te verlagen tot maximum van 30 km/uur. De inrichting van de weg wordt hier (nog meer) op aangepast.

Daarnaast zijn er in de Johannes XXIII twee krappe bochten. Als hier voertuigen stilstaan, kan hier verkeershinder ontstaan of kunnen hier verkeersonveilige situaties ontstaan omdat bestuurders onvoldoende zicht hebben op tegemoetkomend verkeer. Ter plaatse zijn daarom stopverboden gewenst.

 

Uit oogpunt van

Het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden en de belangen/gevolgen als bedoeld in de Wet milieubeheer en het verbeteren van de leefbaarheid.

 

Is het gewenst om

in de Johannes XXIII-singel de maximumsnelheid aan te passen van 50 km/u naar 30 km/u. Bovendien is het gewenst om in twee bochten aan weerzijden stopverboden aan te brengen.

 

Motivering

Door de maximumsnelheid te verlagen van 50 km/u naar 30 km/u wordt er qua maximumsnelheid beter aangesloten op de weginrichting en de functie van de weg. De verkeersveiligheid en leefbaarheid zullen hierdoor toenemen.

Door het aanbrengen van de stopverboden in twee bochten wordt voorkomen dat hier voertuigen stoppen en daarmee de doorgang belemmeren en de hierdoor verkeersveiligheid in gevaar brengen doordat bestuurders slecht zicht hebben op tegemoetkomend verkeer.

 

Belangenafweging

Door het verlagen van de maximumsnelheid op de Johannes XXIII-singel naar 30 km/u en het aanbrengen van stopverboden worden de belangen van direct omwonende en het verkeer op de Johannes XXIII-singel niet nadelig beïnvloedt. De maatregelen dragen bij aan het verminderen van het risico op ongevallen. De belangen om deze verkeersmaatregelen te realiseren, wegen zwaarder dan de belangen van overige belanghebbenden.

 

Gehoord/Overleg

Ingevolge artikel 24 van het BABW is vooraf overleg gepleegd met de politie. De Johannes XXIII-singel is in beheer bij de gemeente Heerlen.

 

Besluit:

1. Door plaatsing van borden A01(begin zone 30 km/uur) en borden A02(einde zone 30 km/uur) van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, een maximumsnelheid van 30 km/u in te stellen in de Johannes XXIII-singel. Dit zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen van 7 april 2024.

2. Door het aanbrengen van ononderbroken gele strepen (zoals bedoeld in art. 23, lid 1, onder g van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990) langs een twee gedeeltes van de Johannes XXIII-singel stopverboden in te stellen. Dit zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen van 7 april 2025.

 

 

Ter inzage legging en bezwaar:

Het verkeersbesluit ligt met ingang van de dag na de publicatie gedurende zes weken voor een ieder kosteloos ter inzage in de Publiekshal van de gemeente Heerlen (Geleenstraat 25). Inzage is alleen mogelijk op afspraak. U kunt uw afspraak maken via het telefoonnummer +31 (0) 45 560 50 40 of 14045. De stukken worden dan voor u klaargelegd.

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u een bezwaarschrift bij ons indienen. Dit kunt u op twee manieren doen: digitaal of schriftelijk.

Een bezwaarschrift moet u indienen binnen 6 weken na de bekendmaking van het besluit. Let op: doe dit op tijd, anders wordt uw bezwaar niet inhoudelijk afgehandeld. Dit geldt ook als u nog in overleg bent met de behandelend ambtenaar. Stuur desnoods een voorlopig bezwaarschrift. Hierin kunt u aangeven dat u uw bezwaar op een later moment nog verder zal toelichten.

Digitaal indienen

U kunt niet via e-mail een bezwaarschrift bij ons indienen. U kunt met het formulier voor bezwaarschriften tegen een besluit van de gemeente Heerlen uw bezwaar digitaal indienen. Door het digitale formulier te gebruiken, doorloopt u op eenvoudige wijze de verschillende stappen bij het indienen van een bezwaarschrift. In het formulier vragen wij u of u er mee kunt instemmen dat de verdere correspondentie met u via e-mail plaatsvindt. De gemeente Heerlen kan u dan eenvoudig en efficiënt op de hoogte houden van het verloop van de verdere procedure. U ontvangt dan geen papieren post meer.

Schriftelijk indienen

Wilt u of kunt u geen gebruik maken van het digitale formulier? Dan kunt u uw bezwaarschrift ook per post of fax sturen naar: Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heerlen,

Postbus 1, 6400 AA, Heerlen, fax: (045) 560 3953.

Zet in uw bezwaarschrift ten minste:

- tegen welk besluit u bezwaar maakt;

- de datum en het kenmerk van het besluit waartegen u bezwaar maakt (stuur bij voorkeur een kopie mee);

- uw naam, adres en woonplaats;

- waarom u bezwaar maakt;

- uw handtekening

- als u voor iemand anders bezwaar maakt, bijvoorbeeld namens een bedrijf, stuur dan een machtiging mee.

Het bezwaar heeft geen schorsende werking.

Indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist, kan -nadat bezwaar is gemaakt bij het College van Burgemeester en Wethouders- aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Limburg, bestuursrechtelijke zaken, postbus 950, 6040 AZ Roermond, worden verzocht om een voorlopige voorziening te treffen. Hieraan zijn griffierechten verbonden.

Bijlage:

1. Definitief ontwerp Johannes XXIII-singel, bebordingstekening, blad 1 van 07-04-2025.

2 . Definitief ontwerp Johannes XXIII-singel, bebordingstekening, blad 2 van 07-04-2025.

 

Heerlen, 14-08-2025

Burgemeester en wethouders van Heerlen,

namens dezen,

Specialist Verkeer,

R.M.H. Schmeitz,

 

Naar boven