Definitief aanwijzingsbesluit locaties ondergrondse containers en bovengrondse GFE cocons binnenstad gemeente Hoorn

 

Zaaknummer: 2286306

 

Het college van Burgemeester en Wethouders;

 

gelezen het voorstel van B&W van 30 september 2025;

 

gelet op

  • afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • artikel 10.26 van de Wet milieubeheer;

  • artikel 3, derde lid, artikel 5 en artikel 10 van de Afvalstoffenverordening 2020 van de gemeente Hoorn;

  • artikel 6 van het Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening 2020 gemeente Hoorn;

  • het raadsbesluit van 12 maart 2024 met het kenmerk 2099310;

  • het collegebesluit van 20 mei 2025 met het kenmerk 2250916.

 

Overwegende dat:

  • De gemeente verantwoordelijk is voor de inzameling van restafval en groente, fruit, en tuinafval;

  • Onderzoek heeft plaatsgevonden naar de meest geschikte locatie voor de ondergrondse containers en bovengrondse GFE cocons met inachtneming van loopafstand voor gebruikers, parkeergelegenheid, beschikbare ruimte en de afwezigheid van kabels en leidingen ter plaatse. Ook is rekening gehouden met het veilig en laagdrempelig kunnen wegbrengen van het huishoudelijk afval;

  • Dit in afstemming is gebeurd met HVC die de afvalinzameling verzorgt;

  • Belanghebbenden gedurende zes weken na publicatie van het ontwerpbesluit vanaf 24 mei 2025 een zienswijze hebben kunnen indienen;

  • Belanghebbenden verschillende zienswijzen hebben ingediend;

  • Deze zienswijzen en ambtshalve wijzigingen reden geven om van het ontwerp aanwijzingsbesluit af te wijken;

  • Door een betere verdeling van de capaciteit over andere nabijgelegen containers komen de aangewezen locaties BH07R, BH20A, BH24R, BH46R en BH63R te vervallen;

  • De aangewezen locaties BH20R, BH34R, BH52R en BH73R komen te vervallen in verband met de aanwezigheid van kabels en leidingen en/of andere ondergrondse objecten en voor deze vervallen locaties nieuwe locaties aan te wijzen middels een nieuwe zienswijzeprocedure;

  • De aangewezen locatie BH29R zal worden gewijzigd. De nieuwe locatie is ca. 5 meter verplaatst t.o.v. de voorgestelde locatie, past binnen de maximale loopafstand en hierbij worden andere omwonenden niet meer benadeeld. De nieuwe locatie past beter in een geplande herindeling.

  • De betreffende belanghebbenden hiervan schriftelijk en gemotiveerd op de hoogte te stellen.

 

Besluit

Het college van burgemeester en wethouders besluit:

  • 1.

    Tot het vaststellen van het aanwijzingsbesluit locaties ondergrondse containers en bovengrondse GFE cocons binnenstad Hoorn. Het gaat om het aanwijzen van de 27 locaties voor een ondergrondse restafval containers en de daarbij gelegen bovengrondse groente, fruit en etensresten cocons vast te stellen volgens tabel 1 zoals opgenomen in het aanwijzingsbesluit;

  • 2.

    De uniforme openbare voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing te verklaren;

  • 3.

    Het aanwijzingsbesluit bekend te maken met bijbehorend zienswijzeverslag.

 

Definitief aanwijzingsbesluit Locaties ondergrondse containers en bovengrondse GFE cocons binnenstad gemeente Hoorn

 

In artikel 10.26 van de Wet milieubeheer staat dat gemeenten, in het belang van de doelmatigheid, huishoudelijke afvalstoffen mogen inzamelen nabij elk perceel.

In artikel 10 van de Afvalstoffenverordening 2020 van de gemeente Hoorn in combinatie met artikel 6 van het Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening 2020 gemeente Hoorn wordt aangegeven dat het college aanwijst via welk al dan niet van gemeentewege verstrekt inzamelmiddel of via welke inzamelvoorziening de inzameling van een bepaalde categorie huishoudelijke afvalstoffen ten behoeve van de gebruiker van een perceel plaatsvindt. Daarbij wordt rekening gehouden met een aantal aandachtspunten. In het aanwijzingsbesluit worden deze aandachtspunten besproken en gemotiveerd waarom de voorgestelde locaties zijn gekozen.

Er wordt gekozen voor inzameling door middel van een ondergrondse containers voor huishoudelijk restafval en er wordt gekozen voor bovengrondse cocons voor huishoudelijk GFE afval.

 

Reikwijdte

Dit aanwijzingsbesluit is voor de binnenstad van de gemeente Hoorn, dit betreft een groot gedeelte van het postcodegebied 1621.

 

Definities

In dit ontwerpbesluit wordt ten aanzien van de definities aangesloten bij de definities zoals omschreven in de Afvalstoffenverordening 2020 gemeente Hoorn en het Uitvoeringsbesluit 2020 en diens rechtsopvolgers.

 

Aangewezen locaties ondergrondse containers en bovengrondse GFE cocons

 

Tabel 1

 

 

Nr

Locatiecode

Adres

1

BH01R

Stationsweg 6

2

BH04R

Noorderstraat 2a

3

BH06R

Dubbele Buurt 38

4

BH15R

Noorderstraat 33

5

BH17R

Spoorstraat 10

6

BH19R

Achter de Vest 2

7

BH22R

Nieuwland 8

8

BH24A

Ramen 33/35

9

BH27R

Achterom 82

10

BH29R

Westerdijk 52

11

BH31R

Westerdijk 57

12

BH33R

Achterom 18

13

BH35R

Grote Noord 30

14

BH43R

Achter de Vest 56

15

BH44R

Vollerswaal 60

16

BH45R

Vollerswaal 35

17

BH46A

Vollerwaal 7

18

BH55R

Grote Oost 132

19

BH57R

Kleine Oost 38

20

BH58R

Slapershaven 8

21

BH59R

Oude Doelenkade 27

22

BH63A

Korenmarkt 11

23

BH65R

Vismarkt 9

24

BH71R

West 9

25

BH74R

Visserseiland 58

26

BH79R

Hoofd 2B

27

BH82R

Oude Doelenkade 3

 

Ambtshalve wijzigingen

Een aantal voorlopig aangewezen locaties komen te vervallen. Door een betere verdeling van de capaciteit over andere nabijgelegen containers komen de aangewezen locaties BH07R, BH20A, BH24R, BH46R en BH63R te vervallen.

De aangewezen locaties BH20R, BH34R, BH52R en BH73R komen te vervallen in verband met de aanwezigheid van kabels en leidingen en/of andere ondergrondse objecten. Voor deze vervallen locaties worden 4 nieuwe locaties aangewezen in een nieuw ontwerp aanwijzingsbesluit en waar belanghebbenden tijdens een nieuwe zienswijzeprocedure op kunnen reageren. De nieuwe zienswijzeprocedure voor 4 nieuwe locaties zal eind oktober bekend worden gemaakt. Zie tabel hieronder voor de vervallen locaties en bij welke een nieuw ontwerp aanwijzingsbesluit zal worden opgesteld. Deze locaties blijven benodigd om voldoende capaciteit te waarborgen.

 

Locatiecode

Adres

Nieuw ontwerp aanwijzingsbesluit

BH07R

Vale Hen 1a

n.v.t.

BH20A

Onder de Boompjes 21

n.v.t.

BH20R

Onder de Boompjes 22

BH20RA-1

BH24R

Ramen 29

n.v.t.

BH34R

Grote Noord 70

BH34-A2

BH46R

Vollerswaal 8

n.v.t.

BH52R

Gerritsland 55

BH52RA

BH63R

Korenmarkt 13

n.v.t.

BH73R

Paardensteeg 21

BH73R-A

 

Voor locatie BH29R is er aanleiding geweest om het ontwerp aanwijzingsbesluit minimaal aan te passen. Op basis van de ingediende zienswijze, aanvullende afwegingen of technische inzichten is het definitieve aanwijzingsbesluit gewijzigd ten opzichte van het ontwerpbesluit. De nieuwe locatie is ca. 5 meter verplaatst t.o.v. de voorgestelde locatie, past binnen de maximale loopafstand en hierbij worden andere omwonenden niet meer benadeeld. De nieuwe locatie past beter in een geplande herindeling van de straat.

 

Bij het plaatsen van inzamelvoorzieningen op grond van artikel 10, eerste lid, van de verordening wordt, indien van toepassing rekening gehouden met een aantal aandachtspunten. Hieronder worden deze aandachtspunten beschreven en toegelicht op welke wijze er rekening mee is gehouden.

 

1. De fysieke bereikbaar van de voorziening voor gebruikers

In een loopafstanden analyse per adres is gerekend met de theoretische loopafstand, bijvoorbeeld over zebrapaden vanaf het woonadres tot de locatie van de ondergrondse container. In onderstaande tabel staat een beknopt overzicht waarbij er vier klassen ingedeeld zijn qua loopafstand, het aantal desbetreffende huishoudens en het percentage huishoudens.

 

Aantal meter

Aantal huishoudens

Percentage huishoudens

Meer dan 200 meter

11

0,4%

200 – 150 meter

259

9,8%

150 – 125 meter

275

10,4%

Minder dan 125 meter

2103

79,4%

Weergave totaal 31 locaties (inclusief vier nieuw aan te wijzen locaties)

 

Uit de tabel blijkt dat het overgrote deel van huishoudens minder dan 125 meter verwijderd zal zijn van de locatie met een ondergrondse container. Praktisch komt dit overeen met de 100 meter die in de gemeentelijke LIOR is opgenomen. De beperkte beschikbaarheid van geschikte locaties maakt echter dat 20,6 % van de huishoudens verder dan 125 verwijderd zijn van hun dichtstbijzijnde container. 11 huishoudens zelfs meer dan 200 meter.

 

Naast de vermelde loopafstanden is ook het aantal huishoudens dat gebruikmaakt van dezelfde container van belang. Hiervoor is een capaciteiten overzicht in bijlage 1 opgesteld.

HVC hanteert qua reguliere capaciteit voor een container die eenmaal per week geleegd wordt ca. 50 huishoudens. Daarboven zullen containers mogelijk twee keer per week geleegd moeten gaan worden.

Zodra er een capaciteit van meer dan 100 huishoudens is, kan een zogeheten ‘persfunctie’ aan de container worden toegevoegd waardoor de capaciteit van de ondergrondse aanzienlijk toeneemt.

 

Aantal huishoudens

Aantal containers

Soort

Lediging frequentie

Meer dan 100

10

Met persfunctie

1 of meer keer per week

Tussen 100 en 50

13

Standaard

2 keer per week

Onder 50

8

 

1 keer per week

Weergave totaal 31 locaties (inclusief vier nieuw aan te wijzen locaties)

 

2. De fysieke geschiktheid van de locatie en zijn omgeving.

 

De (verkeer)veiligheid.

In alle gevallen is rekening gehouden met de noodzakelijke verkeersveiligheid gedurende het periodiek ledigen van de containers op de locaties. Enig overlast voor het verkeer is daarbij onvermijdelijk. Belangrijke toegangsroutes naar de binnenstad voor fietsers zijn zoveel mogelijk ontzien.

 

De aanwezige kabels en leidingen in de bodem.

De locaties zijn getoetst op de daarvoor beschikbare kaarten van de ondergrond en vervolgens nader onderzocht door het graven van zogenaamde proefsleuven. In een beperkt aantal locaties zal in overleg met de nutsbedrijven sprake moeten zijn van het verplaatsen/verleggen van kabels.

 

Het beperken van overlast en voorkomen van schade.

Deskundigen binnen de gemeente op het gebied van stedelijk beheer, historisch erfgoed, bruggen en kades en openbaar groen (bomen) zijn betrokken geweest bij de aanwijzing van de locaties. Met hun adviezen is rekening gehouden.

 

In verband met de jaarlijkse kermis zal voor een aantal locaties worden gezorgd voor een zodanige afdekking van de put gedurende de kermisperiode dat de kermis daardoor niet gehinderd wordt. Tijdens de kermisperiode zullen er voor de betreffende bewoners alternatieve aanbiedplekken worden aangewezen.

 

Bestaande parkeervoorzieningen.

In de beperkte geschikte locaties die overblijven moet ook in een aantal gevallen een parkeer- of losplaats worden opgeheven. De periodieke parkeerdrukmetingen in de binnenstad tonen aan dat deze niet aan de maximale waarden zitten. Voor de aanpassingen aan de parkeervoorzieningen zal een apart verkeersbesluit aan het college worden voorgedragen.

 

Locatiecode

Adres

Verkeersbesluit

BH04R

Noorderstraat 2a

Opheffen parkeervak voor vergunningshouders

BH17R

Spoorstraat 10

Opheffen 2 parkeervakken voor betaald parkeren

BH19R

Achter de Vest 2

Opheffen parkeervak voor vergunningshouders

Laadplekken schuiven één vak op

BH22R

Nieuwland 8

Opheffen laad- en losvak

BH24A

Ramen 33

Opheffen parkeervak voor vergunningshouders

BH27R

Achterom 82

Laad en losvak verschuiven en opheffen twee parkeervakken voor vergunninghouders

BH33R

Achterom 18

Opheffen parkeervak voor betaald parkeren

BH43R

Achter de Vest 56

Opheffen parkeervak voor vergunningshouders

BH65R

Vismarkt 9

Opheffen parkeervak voor vergunningshouders

 

3. Voldoende laagdrempeligheid wat betreft toegankelijkheid.

Bij de realisatie van de plaatsing van de containers zal rekening worden gehouden met de gewenste toegankelijkheid voor gebruikers. Waar nodig zal daarbij ook gebruikgemaakt worden van inritbanden.

 

4. De voorziene aanpassing van de omgeving.

Met stedelijk beheer zal de inpassing en realisatie van de locaties worden afgestemd met aandacht voor een goede inpassing in de betreffende stedelijke omgeving.

 

5. Doelmatige bedrijfsvoering van de inzameldienst.

Daar waar de capaciteit van de container vergroot moet worden in verband met het aantal aangewezen gebruikers, zal deze capaciteit vergroot worden door de container te voorzien van perscontainers. Daarnaast zal de inzameldienst het aantal ledigingen per week afstemmen op de geconstateerde vullingsgraad.

 

6. Gezichtsbepalende objecten in historische kernen.

De binnenstad van Hoorn heeft de status van rijks beschermd stadsgezicht. De bescherming heeft tot doel het typerende karakter, ook voor de toekomst, te waarborgen. Het historische karakter van de gebouwen en de openbare ruimte zijn van hoge waarde voor de ruimtelijke kwaliteit van de binnenstad.

Belangrijk is om toenemende ruimtevragers, zoals containers voor afvalinzameling, zorgvuldig in te passen. Hierbij dient niet alleen rekening gehouden te worden met de locatie van de containers, maar is ook de vormgeving en inpassing in de openbare ruimte van de containers van belang.

 

De inpassing van iedere container is per locatie maatwerk. Per locatie moet worden beoordeeld welke ruimtelijke aanpassingen noodzakelijk zijn om de containers zo goed mogelijk in het straat- en bebouwingsbeeld op te nemen. Deze aanpassingen zijn voorwaardelijk voor een goede plaatsing. In sommige gevallen dient er alleen een aanpassing gedaan te worden aan het straatwerk dat dient aan te sluiten op de bestaande materialisatie. Wanneer containers in of nabij groen worden geplaatst, zullen ze worden voorzien van een haag of andere groene inpassing, waarbij het bestaande groen zoveel mogelijk behouden blijft of gecompenseerd wordt.

 

In sommige gevallen is het niet wenselijk de ondergrondse container en bovengrondse GFE-cocon naast elkaar te plaatsen. De aanpassingen worden daarom per locatie vastgesteld. Naast de inpassing is ook de kleurstelling van de (ondergrondse) container en onderliggende traanplaat belangrijk voor een goede inpassing in het straat- en bebouwingsbeeld. In de historische binnenstad wordt gewerkt met een standaardkleur, namelijk RAL6012 (groen) zodat deze goed aansluiten op het overige straatmeubilair. De traanplaat wordt in staal uitgevoerd

 

Uniforme openbare voorbereidingsprocedure

Gekozen is om de uniforme openbare voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing te verklaren. Gelet op artikel 3:10 van de Algemene wet bestuursrecht is met dit besluit deze procedure toepassing verklaard. De reden hiervoor is dat het besluit een grote doelgroep raakt en door toepassing van deze procedure met veel zorgvuldigheid het aanwijzingsbesluit kan worden voorbereid. Zoveel mogelijk is ter voorbereiding op het ontwerp aanwijzingsbesluit al door bewonersavonden en voorlichting rekening gehouden met de vele belangen die spelen in de beperkte publieke ruimte in de historische binnenstad. Het definitieve besluit wordt bekend gemaakt.

 

Beroep

Bent u het niet eens met dit besluit? En bent u belanghebbende? Dan kunt u binnen zes (6) weken na de dag waarop dit besluit is bekendgemaakt in het Gemeenteblad een beroepschrift sturen aan de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag. Hiervoor dient u een bedrag aan griffierecht te betalen.

 

Verzoek om voorlopige voorziening

Het indienen van een beroepschrift schort de werking van dit besluit niet op. Kunt u de behandeling van uw beroepschrift niet afwachten? Dan kunt u de Voorzieningenrechter van de Afdeling bestuursrechtspraak verzoeken om een voorlopige voorziening te treffen. Het verzoekschrift stuurt u aan de Raad van State, ter attentie van de Voorzieningenrechter van de Afdeling bestuursrechtspraak, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag. Voor het doen van een verzoek tot voorlopige voorziening zijn griffierechten verschuldigd.

 

Hoorn, 30 september 2025

 

Het college van Burgemeester en Wethouders

 

 

de secretaris,                                       de burgemeester,

 

De twee overzichtskaarten en het zienswijzeverslag zijn terug te vinden onder wetstechnische informatie onder externe bijlagen .

 

 

Naar boven