Gemeenteblad van Hoorn
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Hoorn | Gemeenteblad 2025, 437357 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Hoorn | Gemeenteblad 2025, 437357 | ander besluit van algemene strekking |
Definitief aanwijzingsbesluit locaties ondergrondse containers en bovengrondse GFE cocons binnenstad gemeente Hoorn
Onderzoek heeft plaatsgevonden naar de meest geschikte locatie voor de ondergrondse containers en bovengrondse GFE cocons met inachtneming van loopafstand voor gebruikers, parkeergelegenheid, beschikbare ruimte en de afwezigheid van kabels en leidingen ter plaatse. Ook is rekening gehouden met het veilig en laagdrempelig kunnen wegbrengen van het huishoudelijk afval;
Het college van burgemeester en wethouders besluit:
Tot het vaststellen van het aanwijzingsbesluit locaties ondergrondse containers en bovengrondse GFE cocons binnenstad Hoorn. Het gaat om het aanwijzen van de 27 locaties voor een ondergrondse restafval containers en de daarbij gelegen bovengrondse groente, fruit en etensresten cocons vast te stellen volgens tabel 1 zoals opgenomen in het aanwijzingsbesluit;
Definitief aanwijzingsbesluit Locaties ondergrondse containers en bovengrondse GFE cocons binnenstad gemeente Hoorn
In artikel 10.26 van de Wet milieubeheer staat dat gemeenten, in het belang van de doelmatigheid, huishoudelijke afvalstoffen mogen inzamelen nabij elk perceel.
In artikel 10 van de Afvalstoffenverordening 2020 van de gemeente Hoorn in combinatie met artikel 6 van het Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening 2020 gemeente Hoorn wordt aangegeven dat het college aanwijst via welk al dan niet van gemeentewege verstrekt inzamelmiddel of via welke inzamelvoorziening de inzameling van een bepaalde categorie huishoudelijke afvalstoffen ten behoeve van de gebruiker van een perceel plaatsvindt. Daarbij wordt rekening gehouden met een aantal aandachtspunten. In het aanwijzingsbesluit worden deze aandachtspunten besproken en gemotiveerd waarom de voorgestelde locaties zijn gekozen.
Er wordt gekozen voor inzameling door middel van een ondergrondse containers voor huishoudelijk restafval en er wordt gekozen voor bovengrondse cocons voor huishoudelijk GFE afval.
Dit aanwijzingsbesluit is voor de binnenstad van de gemeente Hoorn, dit betreft een groot gedeelte van het postcodegebied 1621.
In dit ontwerpbesluit wordt ten aanzien van de definities aangesloten bij de definities zoals omschreven in de Afvalstoffenverordening 2020 gemeente Hoorn en het Uitvoeringsbesluit 2020 en diens rechtsopvolgers.
Aangewezen locaties ondergrondse containers en bovengrondse GFE cocons
Een aantal voorlopig aangewezen locaties komen te vervallen. Door een betere verdeling van de capaciteit over andere nabijgelegen containers komen de aangewezen locaties BH07R, BH20A, BH24R, BH46R en BH63R te vervallen.
De aangewezen locaties BH20R, BH34R, BH52R en BH73R komen te vervallen in verband met de aanwezigheid van kabels en leidingen en/of andere ondergrondse objecten. Voor deze vervallen locaties worden 4 nieuwe locaties aangewezen in een nieuw ontwerp aanwijzingsbesluit en waar belanghebbenden tijdens een nieuwe zienswijzeprocedure op kunnen reageren. De nieuwe zienswijzeprocedure voor 4 nieuwe locaties zal eind oktober bekend worden gemaakt. Zie tabel hieronder voor de vervallen locaties en bij welke een nieuw ontwerp aanwijzingsbesluit zal worden opgesteld. Deze locaties blijven benodigd om voldoende capaciteit te waarborgen.
Voor locatie BH29R is er aanleiding geweest om het ontwerp aanwijzingsbesluit minimaal aan te passen. Op basis van de ingediende zienswijze, aanvullende afwegingen of technische inzichten is het definitieve aanwijzingsbesluit gewijzigd ten opzichte van het ontwerpbesluit. De nieuwe locatie is ca. 5 meter verplaatst t.o.v. de voorgestelde locatie, past binnen de maximale loopafstand en hierbij worden andere omwonenden niet meer benadeeld. De nieuwe locatie past beter in een geplande herindeling van de straat.
Bij het plaatsen van inzamelvoorzieningen op grond van artikel 10, eerste lid, van de verordening wordt, indien van toepassing rekening gehouden met een aantal aandachtspunten. Hieronder worden deze aandachtspunten beschreven en toegelicht op welke wijze er rekening mee is gehouden.
1. De fysieke bereikbaar van de voorziening voor gebruikers
In een loopafstanden analyse per adres is gerekend met de theoretische loopafstand, bijvoorbeeld over zebrapaden vanaf het woonadres tot de locatie van de ondergrondse container. In onderstaande tabel staat een beknopt overzicht waarbij er vier klassen ingedeeld zijn qua loopafstand, het aantal desbetreffende huishoudens en het percentage huishoudens.
Weergave totaal 31 locaties (inclusief vier nieuw aan te wijzen locaties)
Uit de tabel blijkt dat het overgrote deel van huishoudens minder dan 125 meter verwijderd zal zijn van de locatie met een ondergrondse container. Praktisch komt dit overeen met de 100 meter die in de gemeentelijke LIOR is opgenomen. De beperkte beschikbaarheid van geschikte locaties maakt echter dat 20,6 % van de huishoudens verder dan 125 verwijderd zijn van hun dichtstbijzijnde container. 11 huishoudens zelfs meer dan 200 meter.
Naast de vermelde loopafstanden is ook het aantal huishoudens dat gebruikmaakt van dezelfde container van belang. Hiervoor is een capaciteiten overzicht in bijlage 1 opgesteld.
HVC hanteert qua reguliere capaciteit voor een container die eenmaal per week geleegd wordt ca. 50 huishoudens. Daarboven zullen containers mogelijk twee keer per week geleegd moeten gaan worden.
Zodra er een capaciteit van meer dan 100 huishoudens is, kan een zogeheten ‘persfunctie’ aan de container worden toegevoegd waardoor de capaciteit van de ondergrondse aanzienlijk toeneemt.
Weergave totaal 31 locaties (inclusief vier nieuw aan te wijzen locaties)
2. De fysieke geschiktheid van de locatie en zijn omgeving.
In alle gevallen is rekening gehouden met de noodzakelijke verkeersveiligheid gedurende het periodiek ledigen van de containers op de locaties. Enig overlast voor het verkeer is daarbij onvermijdelijk. Belangrijke toegangsroutes naar de binnenstad voor fietsers zijn zoveel mogelijk ontzien.
De aanwezige kabels en leidingen in de bodem.
De locaties zijn getoetst op de daarvoor beschikbare kaarten van de ondergrond en vervolgens nader onderzocht door het graven van zogenaamde proefsleuven. In een beperkt aantal locaties zal in overleg met de nutsbedrijven sprake moeten zijn van het verplaatsen/verleggen van kabels.
Het beperken van overlast en voorkomen van schade.
Deskundigen binnen de gemeente op het gebied van stedelijk beheer, historisch erfgoed, bruggen en kades en openbaar groen (bomen) zijn betrokken geweest bij de aanwijzing van de locaties. Met hun adviezen is rekening gehouden.
In verband met de jaarlijkse kermis zal voor een aantal locaties worden gezorgd voor een zodanige afdekking van de put gedurende de kermisperiode dat de kermis daardoor niet gehinderd wordt. Tijdens de kermisperiode zullen er voor de betreffende bewoners alternatieve aanbiedplekken worden aangewezen.
Bestaande parkeervoorzieningen.
In de beperkte geschikte locaties die overblijven moet ook in een aantal gevallen een parkeer- of losplaats worden opgeheven. De periodieke parkeerdrukmetingen in de binnenstad tonen aan dat deze niet aan de maximale waarden zitten. Voor de aanpassingen aan de parkeervoorzieningen zal een apart verkeersbesluit aan het college worden voorgedragen.
|
Laad en losvak verschuiven en opheffen twee parkeervakken voor vergunninghouders |
||
3. Voldoende laagdrempeligheid wat betreft toegankelijkheid.
Bij de realisatie van de plaatsing van de containers zal rekening worden gehouden met de gewenste toegankelijkheid voor gebruikers. Waar nodig zal daarbij ook gebruikgemaakt worden van inritbanden.
4. De voorziene aanpassing van de omgeving.
Met stedelijk beheer zal de inpassing en realisatie van de locaties worden afgestemd met aandacht voor een goede inpassing in de betreffende stedelijke omgeving.
5. Doelmatige bedrijfsvoering van de inzameldienst.
Daar waar de capaciteit van de container vergroot moet worden in verband met het aantal aangewezen gebruikers, zal deze capaciteit vergroot worden door de container te voorzien van perscontainers. Daarnaast zal de inzameldienst het aantal ledigingen per week afstemmen op de geconstateerde vullingsgraad.
6. Gezichtsbepalende objecten in historische kernen.
De binnenstad van Hoorn heeft de status van rijks beschermd stadsgezicht. De bescherming heeft tot doel het typerende karakter, ook voor de toekomst, te waarborgen. Het historische karakter van de gebouwen en de openbare ruimte zijn van hoge waarde voor de ruimtelijke kwaliteit van de binnenstad.
Belangrijk is om toenemende ruimtevragers, zoals containers voor afvalinzameling, zorgvuldig in te passen. Hierbij dient niet alleen rekening gehouden te worden met de locatie van de containers, maar is ook de vormgeving en inpassing in de openbare ruimte van de containers van belang.
De inpassing van iedere container is per locatie maatwerk. Per locatie moet worden beoordeeld welke ruimtelijke aanpassingen noodzakelijk zijn om de containers zo goed mogelijk in het straat- en bebouwingsbeeld op te nemen. Deze aanpassingen zijn voorwaardelijk voor een goede plaatsing. In sommige gevallen dient er alleen een aanpassing gedaan te worden aan het straatwerk dat dient aan te sluiten op de bestaande materialisatie. Wanneer containers in of nabij groen worden geplaatst, zullen ze worden voorzien van een haag of andere groene inpassing, waarbij het bestaande groen zoveel mogelijk behouden blijft of gecompenseerd wordt.
In sommige gevallen is het niet wenselijk de ondergrondse container en bovengrondse GFE-cocon naast elkaar te plaatsen. De aanpassingen worden daarom per locatie vastgesteld. Naast de inpassing is ook de kleurstelling van de (ondergrondse) container en onderliggende traanplaat belangrijk voor een goede inpassing in het straat- en bebouwingsbeeld. In de historische binnenstad wordt gewerkt met een standaardkleur, namelijk RAL6012 (groen) zodat deze goed aansluiten op het overige straatmeubilair. De traanplaat wordt in staal uitgevoerd
Uniforme openbare voorbereidingsprocedure
Gekozen is om de uniforme openbare voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing te verklaren. Gelet op artikel 3:10 van de Algemene wet bestuursrecht is met dit besluit deze procedure toepassing verklaard. De reden hiervoor is dat het besluit een grote doelgroep raakt en door toepassing van deze procedure met veel zorgvuldigheid het aanwijzingsbesluit kan worden voorbereid. Zoveel mogelijk is ter voorbereiding op het ontwerp aanwijzingsbesluit al door bewonersavonden en voorlichting rekening gehouden met de vele belangen die spelen in de beperkte publieke ruimte in de historische binnenstad. Het definitieve besluit wordt bekend gemaakt.
Bent u het niet eens met dit besluit? En bent u belanghebbende? Dan kunt u binnen zes (6) weken na de dag waarop dit besluit is bekendgemaakt in het Gemeenteblad een beroepschrift sturen aan de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag. Hiervoor dient u een bedrag aan griffierecht te betalen.
Verzoek om voorlopige voorziening
Het indienen van een beroepschrift schort de werking van dit besluit niet op. Kunt u de behandeling van uw beroepschrift niet afwachten? Dan kunt u de Voorzieningenrechter van de Afdeling bestuursrechtspraak verzoeken om een voorlopige voorziening te treffen. Het verzoekschrift stuurt u aan de Raad van State, ter attentie van de Voorzieningenrechter van de Afdeling bestuursrechtspraak, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag. Voor het doen van een verzoek tot voorlopige voorziening zijn griffierechten verschuldigd.
Het college van Burgemeester en Wethouders
de secretaris, de burgemeester,
De twee overzichtskaarten en het zienswijzeverslag zijn terug te vinden onder wetstechnische informatie onder externe bijlagen .
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-437357.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.