Verordening werkgeverscommissie griffie gemeente Stein 2025

De raad van de gemeente Stein,

 

gelezen het voorstel van de werkgeverscommissie

 

gelet op artikel 84, eerste lid van de gemeentewet, de artikelen 107 tot en met 107e en artikel 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

BESLUIT:

  • 1.

    De verordening werkgeverscommissie griffie gemeente Stein 2025 vast te stellen.

  • 2.

    De verordening werkgeverscommissie griffie gemeente Stein 2015 in te trekken.

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige werknemers van de griffie zoals dat door de raad aan haar is gedelegeerd:

    • a.

      Hieronder vallen de bevoegdheden die rechtstreeks voortvloeien uit de Ambtenarenwet, het Burgerlijk Wetboek, de voor de gemeenten geldende Collectieve Arbeidsovereenkomst (CAO) alsmede het als werkgever voeren van overleg met de vakbonden in het Lokaal Overleg. De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden laten uitvoeren door een gevolmachtigde.

    • b.

      Hieronder valt tevens het uitvoering geven aan het bepaalde in de artikelen 107 tot en met 107e Gemeentewet, met uitzondering van de bevoegdheden als bedoeld in artikel 107 (aangaan, wijzigen en beëindiging arbeidsovereenkomst griffier), 107a, tweede lid (vaststellen instructie van de griffier), 107d, eerste lid (vervanging van de griffier)

  • 2.

    Voor werknemers van de griffie worden ten aanzien van de lokale regelingen voor arbeidsvoorwaarden, die niet zijn geregeld in de landelijk geldende CAO, de bepalingen gevolgd zoals die voor de gemeentelijke organisatie ressorterend onder de gemeentesecretaris in het Personeelshandboek zijn vastgelegd. Indien een lokale regeling of toepassing daarvan een naar het oordeel van de werkgeverscommissie ongewenste situatie voor werknemers van de griffie zou opleveren, kan de werkgeverscommissie besluiten om een afwijkende regeling vast te stellen of de regeling afwijkend toe te passen.

  • 3.

    Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen.

  • 4.

    De werkgeverscommissie mandateert de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel aan de griffier.

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie bestaat uit vier leden: een voorzitter (plaatsvervangend voorzitter van de raad) en drie andere leden uit de raad;

  • 2.

    De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad;

  • 3.

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

    • b.

      indien het lidmaatschap van de raad eindigt;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 4.

    De voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en optreden als informant.

Artikel 3 Taken van de voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a)

    Het tijdig en periodiek bijeen roepen van de werkgeverscommissie

  • b)

    Het leiden van de vergaderingen

  • c)

    Het doen naleven van deze verordening

  • d)

    Het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorgdragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie

  • e)

    Het functioneren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie

Artikel 4 Ondersteuning van de commissie

  • 1.

    De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, en draagt zorg voor het secretariaat.

  • 2.

    De griffier en de werkgeverscommissie kunnen een beroep doen op ambtelijke bijstand.

  • 3.

    Een door de gemeentesecretaris aan te wijzen HR adviseur ondersteunt de werkgeverscommissie en/of de griffie bij het uitvoeren van personeelszaken binnen de griffie.

Artikel 5 Besluitvorming

  • 1.

    Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 3. Bij het staken van de stemmen geldt de stem van de voorzitter als doorslaggevend

  • 2.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 6 Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen

  • 1.

    De werkgeverscommissie betreft een commissie conform art.84 gemeentewet en wordt in eerste instantie in het openbaar gehouden.

  • 2.

    De vergadering van de werkgeverscommissie wordt in beslotenheid voortgezet op het moment dat dit in het belang is, zoals bedoeld in artikel 5.1.tweede lid, onder e en vierde lid, van de Wet open overheid.

  • 3.

    De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 7.2 van deze verordening geheimhouding moet worden gelegd.

  • 4.

    Indien een raadslid de agenda, de stukken en de besluitenlijst wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie.

Artikel 8 Vergaderfrequentie

  • 1.

    De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

  • 2.

    De werkgeverscommissie voert 1 maal per jaar een functionerings-en beoordelingsgesprek met de raadsgriffier

  • 3.

    De griffier kan de werkgeverscommissie een verzoek doen tot het houden van een vergadering.

Artikel 9 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 10 Inwerkingtreding

Deze verordening vervangt de Verordening werkgeverscommissie griffie gemeente Stein 2025 vastgesteld op 25 september 2025, en treedt in werking, de dag volgend op die van zijn bekendmaking.

 

[Artikel 10 bevat een kennelijke verschrijving, hier wordt bedoeld: Deze verordening vervangt de Verordening werkgeverscommissie griffie gemeente Stein 2015 vastgesteld op 25 juni 2015, en treedt in werking, de dag volgend op die van zijn bekendmaking.]

Artikel 11 Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als ‘Verordening werkgeverscommissie griffie gemeente Stein 2025’.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad, gehouden op 25 september 2025

De griffier,

T. Deckers,

De burgemeester,

M.F.H. Leurs-Mordang

Naar boven