Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Veldhoven,
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994, zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.
Vereiste van een besluit
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Gelet op
- de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;
- artikel 26 van het BABW wordt dit besluit bekendgemaakt door op de in de artikelen 5 onderscheidenlijk 6 van de Bekendmakingswet bepaalde wijze;
- het vigerende besluit interne mandaten, volmachten en machtigingen;
Uit oogpunt van
- Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.
- De parkeeroverlast tijdens het halen en brengen van schoolkinderen zoveel mogelijk op een aantal plekken te voorzien.
- Dat de ondernemers een verzoek gedaan hebben om de blauwe zone uit te breiden.
Is het gewenst om
- Aan de Kruisstraat enerzijds zoveel mogelijk aaneengesloten parkeerplekken te hebben met kortparkeren zodat dit de herkenbaarheid en eenduidigheid van het parkeren in het gebied ten goede komt.
- Aan de Kruisstraat zoveel mogelijk kort parkeren te hebben zodat er voor de winkels en ondernemers zoveel mogelijk parkeeromloop is.
Motivering
In de huidige situatie maakt dit deel van de Kruisstraat in Veldhoven onderdeel uit van een blauwe zone met een parkeerregime van 1 uur, maar niet alle parkeervakken in deze rij zijn aangemerkt als blauwe zone en daardoor is het niet eenduidig en onduidelijk welk parkeervak bedoeld is voor het parkeren van 1 uur en welke niet, met de kans op een boete of onbedoeld lang parkeren. Met deze aanpassing om de gehele rij als blauwe zone aan te merken is het parkeerregime duidelijker en eenduidiger.
Door uitbreiding van parkeervakken met kortparkeren is er meer omloop op de parkeervakken die nu niet in de blauwe zone opgenomen zijn. Daardoor zijn er voor de bedrijven en winkels in de omgeving meer mogelijkheden om meer klanten in het gebied te voorzien en is een uitbreiding van de blauwe zone gunstig voor de omzet en ook hierin eenduidigheid in het parkeerregime bij de bedrijven en winkels hier. Hierdoor wordt ook voorkomen dan men vooral in de langparkeerplaatsen parkeert.
Voor de behoeftes waarbij je langer dan 1 uur moet parkeren is er in de directe omgeving ruimte voor langparkeren. Het grootste parkeerterrein ligt binnen een acceptabele loopafstand en heeft doorgaans een lage bezetting.
Gehoord
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de operationeel expert wijkzorg, namens de politiechef Eenheid Oost Brabant van de Nationale Politie en dat deze positief heeft geadviseerd.
De verkeerskundige van de gemeente Veldhoven heeft de situatie beoordeeld en akkoord bevonden.
Voornemens
Op grond van vorenstaande overwegingen zijn burgemeester en wethouders voornemens om:
1. Kort parkeren voor 12 parkeervakken in te stellen met een maximum van 1 uur (borden al aanwezig) door het aanbrengen van blauwe belijning in de Kruisstraat.
Een en ander zoals op de bij dit ontwerp besluit behorende tekening is aangegeven.