Gemeenteblad van Hengelo
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Hengelo | Gemeenteblad 2025, 437143 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Hengelo | Gemeenteblad 2025, 437143 | verkeersbesluit of -mededeling |
Voorgenomen verkeersbesluit : het afsluiten van de spoorwegovergang in de Kettingbrugweg voor gemotoriseerd verkeer, met uitzondering van fietsers en voetgangers.
Voorgenomen verkeersbesluit tot het afsluiten van de spoorwegovergang in de Kettingbrugweg voor gemotoriseerd verkeer, met uitzondering van fietsers en voetgangers door plaatsing van afzetpalen en verkeersborden G11 uit bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.
In februari 2023 heeft de Provinciale Staten van Overijssel unaniem een motie aangenomen om de gevaarlijke situatie bij het kruispunt Kettingbrugweg – F35 op te lossen. De gemeente Hengelo en provincie Overijssel hebben daarop een verkeersonderzoek laten uitvoeren naar de verkeersveiligheid en doorstroming op dit kruispunt. Uit het onderzoek blijkt dat de huidige situatie onveilig is, vooral voor fietsers. Fietsers hebben onvoldoende zicht op het gemotoriseerde verkeer op de Kettingbrugweg, wat leidt tot regelmatig gevaarlijke situaties en bijna-ongevallen. In de periode 2014 tot april 2025 zijn meerdere ongevallen geregistreerd tussen (snor)fietsers en auto’s. Op drukke werkdagen maken ca. 3.500 fietsers gebruik van de F35, terwijl het gemotoriseerd verkeer op de Kettingbrugweg beperkt is tot ongeveer 300 voertuigen per etmaal, waarvan een aanzienlijk deel sluipverkeer betreft. Het belang van fietsveiligheid weegt daarom zwaar. Het Masterplan F35 streeft ernaar om fietsers in de voorrang te zetten of ongelijkvloers te laten oversteken. Momenteel hebben fietsers op de F35 echter geen voorrang, vanwege het valstrikprincipe van ProRail: het risico dat gemotoriseerd verkeer stil komt te staan op de spoorwegovergang wanneer zij wachten voor fietsers. ProRail staat daarom niet toe dat fietsers formeel voorrang krijgen zolang gemotoriseerd verkeer de overweg kan passeren.
Onderzoek en mogelijk oplossingen
Advies- en ingenieursbureau Roelofs heeft diverse quick-wins en grotere maatregelen onderzocht. Quick-wins, zoals waarschuwen, het zicht verbeteren, drempels en markering aanleggen, bieden slechts beperkte of tijdelijke verbetering en veranderen de feitelijke voorrangsrelatie niet. Grotere maatregelen bieden een substantieel oplossend vermogen. Van deze mogelijkheden is, gelet op locatie- en ruimtelijke randvoorwaarden, afwaardering van de overweg in combinatie met een ontheffing voor de vuilniswagen de meest haalbare en effectiefste maatregel gebleken. Hulpdiensten mogen zonder ontheffing passeren. Fietsers en voetgangers behouden doorgang op de spoorwegovergang en gemotoriseerd verkeer wordt geweerd. Dit is vergelijkbaar met de huidige spoorwegovergang op de Pruisische Veldweg.
dat dagelijks circa 3.500 fietsers gebruikmaken van de F35 en slechts ongeveer 300 motorvoertuigen van de Kettingbrugweg, en dat dit grote verschil maakt dat het belang van fietsveiligheid zwaarder weegt, terwijl deze verhouding niet in overeenstemming is met de bestaande en de verwachte voorrangsituatie.
dat dagelijks circa 3.500 fietsers gebruikmaken van de F35 ter hoogte van de oversteek met de Kettingbrugweg en dat op de Kettingbrugweg dagelijks ongeveer 300 motorvoertuigen de F35 passeren, waarvan een deel sluipverkeer betreft, en dat het college van burgemeester en wethouders de verkeersveiligheid van het fietsverkeer van groter gewicht acht dan het gebruik van de Kettingbrugweg door gemotoriseerd verkeer.
dat ontheffing wordt verleend aan Twente Milieu om, waar noodzakelijk, de overweg te mogen passeren. Hulpdiensten zijn hier reeds toe bevoegd. Bij het passeren van de overweg door een enkel voertuig van de brandweer of Twente Milieu ontstaat geen valstrikprincipe. Hiervoor is voldoende ruimte aanwezig. Over het gebruik worden met deze doelgroep nadere afspraken gemaakt.
dat de gemeente Hengelo en provincie Overijssel een inloopavond organiseren voor direct betrokkenen en overige belanghebbenden, en schriftelijke informatie verspreidt naar aanwonenden en belanghebbenden. Een schriftelijke zienswijze mag tot 8 november worden ingediend via gemeente@hengelo.nl
Op grond van artikel 15, tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor het treffen van fysieke maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het
verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken. Het huidige besluit betreft geen definitief verkeersbesluit, maar een voorgenomen verkeersbesluit.
Dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer overleg is gevoerd met de verkeersadviseur van Politie eenheid Oost-Nederland, die kan instemmen met bovengenoemde maatregel. Hoewel dit formeel alleen verplicht is bij een definitief verkeersbesluit, is dit traject in het kader van een zorgvuldig proces en met het oog op het opvolgende verkeersbesluit toch gevolgd.
Dit is een voorgenomen verkeersbesluit. Het is nog niet definitief en heeft daarom geen rechtsgevolgen. In deze fase is het indienen van een formeel bezwaarschrift of beroep niet mogelijk. Wanneer een definitief verkeersbesluit wordt genomen zijn bezwaar en beroep eventueel mogelijk volgens de geldende procedures. Belanghebbenden kunnen hun opmerkingen kenbaar maken tijdens de inzage- en participatieperiode, bijvoorbeeld tijdens de inloopavond of via schriftelijke inspraak. De gemeente verzamelt en weegt deze reacties mee in de verdere besluitvorming.
1. Verkeersonderzoek Kettingbrugweg-F35.
Aldus vastgesteld, Burgemeester en Wethouders van Hengelo, namens dezen, Teammanager Beleid en Beheer Openbare Ruimte
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-437143.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.