Voorgenomen verkeersbesluit : het afsluiten van de spoorwegovergang in de Kettingbrugweg voor gemotoriseerd verkeer, met uitzondering van fietsers en voetgangers.

Kenmerk 3971120

Gemeente Hengelo

VOORGENOMEN BESLUIT

Voorgenomen verkeersbesluit tot het afsluiten van de spoorwegovergang in de Kettingbrugweg voor gemotoriseerd verkeer, met uitzondering van fietsers en voetgangers door plaatsing van afzetpalen en verkeersborden G11 uit bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

Aanleiding

In februari 2023 heeft de Provinciale Staten van Overijssel unaniem een motie aangenomen om de gevaarlijke situatie bij het kruispunt Kettingbrugweg – F35 op te lossen. De gemeente Hengelo en provincie Overijssel hebben daarop een verkeersonderzoek laten uitvoeren naar de verkeersveiligheid en doorstroming op dit kruispunt. Uit het onderzoek blijkt dat de huidige situatie onveilig is, vooral voor fietsers. Fietsers hebben onvoldoende zicht op het gemotoriseerde verkeer op de Kettingbrugweg, wat leidt tot regelmatig gevaarlijke situaties en bijna-ongevallen. In de periode 2014 tot april 2025 zijn meerdere ongevallen geregistreerd tussen (snor)fietsers en auto’s. Op drukke werkdagen maken ca. 3.500 fietsers gebruik van de F35, terwijl het gemotoriseerd verkeer op de Kettingbrugweg beperkt is tot ongeveer 300 voertuigen per etmaal, waarvan een aanzienlijk deel sluipverkeer betreft. Het belang van fietsveiligheid weegt daarom zwaar. Het Masterplan F35 streeft ernaar om fietsers in de voorrang te zetten of ongelijkvloers te laten oversteken. Momenteel hebben fietsers op de F35 echter geen voorrang, vanwege het valstrikprincipe van ProRail: het risico dat gemotoriseerd verkeer stil komt te staan op de spoorwegovergang wanneer zij wachten voor fietsers. ProRail staat daarom niet toe dat fietsers formeel voorrang krijgen zolang gemotoriseerd verkeer de overweg kan passeren.

Onderzoek en mogelijk oplossingen

Advies- en ingenieursbureau Roelofs heeft diverse quick-wins en grotere maatregelen onderzocht. Quick-wins, zoals waarschuwen, het zicht verbeteren, drempels en markering aanleggen, bieden slechts beperkte of tijdelijke verbetering en veranderen de feitelijke voorrangsrelatie niet. Grotere maatregelen bieden een substantieel oplossend vermogen. Van deze mogelijkheden is, gelet op locatie- en ruimtelijke randvoorwaarden, afwaardering van de overweg in combinatie met een ontheffing voor de vuilniswagen de meest haalbare en effectiefste maatregel gebleken. Hulpdiensten mogen zonder ontheffing passeren. Fietsers en voetgangers behouden doorgang op de spoorwegovergang en gemotoriseerd verkeer wordt geweerd. Dit is vergelijkbaar met de huidige spoorwegovergang op de Pruisische Veldweg.

Motivering

Overwegende:

 

  • 1.

    dat de verkeersveiligheid voor fietsers op de F35 bij dit kruispunt onvoldoende is, door slecht zicht en het gedrag van verkeersdeelnemers.

  • 2.

    dat dagelijks circa 3.500 fietsers gebruikmaken van de F35 en slechts ongeveer 300 motorvoertuigen van de Kettingbrugweg, en dat dit grote verschil maakt dat het belang van fietsveiligheid zwaarder weegt, terwijl deze verhouding niet in overeenstemming is met de bestaande en de verwachte voorrangsituatie.

  • 3.

    dat het valstrikprincipe van ProRail het onmogelijk maakt om fietsers formeel voorrang te geven zolang gemotoriseerd verkeer de overweg kan passeren, vanwege het risico dat voertuigen op de spoorwegovergang stil komen te staan.

  • 4.

    dat het afsluiten van de overweg voor gemotoriseerd verkeer de conflictpunten wegneemt en het valstrikprincipe voorkomt.

  • 5.

    dat de variant met ontheffing de vuilniswagen logistiek en financieel gunstiger is dan het volledig aanpassen van de spoorweginstallaties, en tegelijk een werkbare oplossing biedt voor afvalinzameling en hulpdiensten.

  • 6.

    dat de Steenrietweg moet worden verhard of opgewaardeerd, zodat er een goed alternatief ontstaat voor de bereikbaarheid van percelen, de camping en voor hulpdiensten en afvalinzameling.

  • 7.

    dat de Pruisische Veldweg eerder op vergelijkbare wijze is afgewaardeerd, wat daar heeft geleid tot het voorkomen van sluipverkeer en een veiligere oversteek van de F35.

  • 8.

    dat door deze maatregel het huidige sluipverkeer via de Pruisische Veldweg en Kettingbrugweg zal afnemen, waardoor de leefbaarheid en verkeersveiligheid voor omwonenden verbetert.

  • 9.

    dat de investering voor deze maatregel substantieel lager is dan een volledige aanpassing van de spoorweginstallatie, en daarmee proportioneel is in relatie tot het effect.

  • 10.

    dat de ongevallencijfers in de periode 2014–april 2025 meerdere geregistreerde ongevallen laten zien, en dat analyse en observatie structurele patronen van bijna-ongevallen en conflicten aantonen, vooral bij jonge verkeersdeelnemers, wat proactieve maatregelen rechtvaardigt.

  • 11

    dat het voorgenomen besluit aansluit bij de ambities van het Masterplan F35 en in lijn is met beleidsdocumenten als SPV 2030 en het Mobiliteitsplan 2040.

  • 12

    dat in het proces ProRail, Fietsersbond Hengelo, Politie, Provincie Overijssel, Brandweer en Twente Milieu betrokken zijn geweest, en dat op basis van het overleg de gekozen oplossing noodzakelijk wordt geacht om het verkeersveiligheidsknelpunt op te lossen.

  • 13

    dat met een fysieke afsluiting de verkeersveiligheid en leefomgeving beter worden bediend.

  • 14

    dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor benoemde verkeersmaatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg, evenals leefbaarheid.

  • 15

    dat de maatregel voor enkele weggebruikers een langere rijafstand kan betekenen, maar dat het verzekeren van de veiligheid op de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg, evenals leefbaarheid naar het oordeel van het college zwaarder weegt.

  • 16

    dat dagelijks circa 3.500 fietsers gebruikmaken van de F35 ter hoogte van de oversteek met de Kettingbrugweg en dat op de Kettingbrugweg dagelijks ongeveer 300 motorvoertuigen de F35 passeren, waarvan een deel sluipverkeer betreft, en dat het college van burgemeester en wethouders de verkeersveiligheid van het fietsverkeer van groter gewicht acht dan het gebruik van de Kettingbrugweg door gemotoriseerd verkeer.

Maatregel en uitvoering

  • 1.

    dat de spoorwegovergang Kettingbrugweg wordt afgewaardeerd door afsluiting voor regulier gemotoriseerd verkeer, door plaatsing van vaste of uitneembare paaltjes en bijbehorende bebording en markering, zodat de overweg alleen toegankelijk blijft voor fietsers en voetgangers.

  • 2.

    dat ontheffing wordt verleend aan Twente Milieu om, waar noodzakelijk, de overweg te mogen passeren. Hulpdiensten zijn hier reeds toe bevoegd. Bij het passeren van de overweg door een enkel voertuig van de brandweer of Twente Milieu ontstaat geen valstrikprincipe. Hiervoor is voldoende ruimte aanwezig. Over het gebruik worden met deze doelgroep nadere afspraken gemaakt.

  • 3.

    dat de Steenrietweg wordt verhard of geasfalteerd, zodat er een goed alternatief ontstaat voor de bereikbaarheid van percelen, de camping en voor hulpdiensten.

  • 4.

    dat bij de aansluiting Kettingbrugweg – Enschedesestraat waar nodig de aanduiding doodlopende weg (L08) wordt geplaatst en eventueel aanvullende bewegwijzering wordt aangebracht om omleidingen en keermanoeuvres overzichtelijk te maken.

  • 5.

    dat na uitvoering monitoring en evaluatie plaatsvinden door middel van tellingen en conflictobservaties, met terugkoppeling naar betrokken partijen.

  • 6.

    dat de gemeente Hengelo en provincie Overijssel een inloopavond organiseren voor direct betrokkenen en overige belanghebbenden, en schriftelijke informatie verspreidt naar aanwonenden en belanghebbenden. Een schriftelijke zienswijze mag tot 8 november worden ingediend via gemeente@hengelo.nl

     

Procedure

Op grond van artikel 15, tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor het treffen van fysieke maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het

verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken. Het huidige besluit betreft geen definitief verkeersbesluit, maar een voorgenomen verkeersbesluit.

Advies politie

Dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer overleg is gevoerd met de verkeersadviseur van Politie eenheid Oost-Nederland, die kan instemmen met bovengenoemde maatregel. Hoewel dit formeel alleen verplicht is bij een definitief verkeersbesluit, is dit traject in het kader van een zorgvuldig proces en met het oog op het opvolgende verkeersbesluit toch gevolgd.

Overzichtstekening

Bezwaar en communicatie

Dit is een voorgenomen verkeersbesluit. Het is nog niet definitief en heeft daarom geen rechtsgevolgen. In deze fase is het indienen van een formeel bezwaarschrift of beroep niet mogelijk. Wanneer een definitief verkeersbesluit wordt genomen zijn bezwaar en beroep eventueel mogelijk volgens de geldende procedures. Belanghebbenden kunnen hun opmerkingen kenbaar maken tijdens de inzage- en participatieperiode, bijvoorbeeld tijdens de inloopavond of via schriftelijke inspraak. De gemeente verzamelt en weegt deze reacties mee in de verdere besluitvorming.

Bijlagen:

1. Verkeersonderzoek Kettingbrugweg-F35.

Aldus vastgesteld, Burgemeester en Wethouders van Hengelo, namens dezen, Teammanager Beleid en Beheer Openbare Ruimte

Naar boven