Gemeenteblad van Middelburg
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Reactietermijn |
|---|---|---|---|---|
| Middelburg | Gemeenteblad 2025, 434107 | participatie | 25-11-2025 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Reactietermijn |
|---|---|---|---|---|
| Middelburg | Gemeenteblad 2025, 434107 | participatie | 25-11-2025 |
Inspraak voorlopig ontwerp herinrichting doorgaande route Nieuwlandseweg–Schuttershof en spoorwegovergang Van Cittersweg in Arnemuiden
Burgemeester en wethouders van Middelburg maken bekend dat inspraak wordt verleend over het voorlopig ontwerp voor de herinrichting van de doorgaande route Nieuwlandseweg–Schuttershof en spoorwegovergang Van Cittersweg in Arnemuiden.
In 2019 is gemeente Middelburg gestart met de plannen voor de bouw van recreatiepark Waterpark Veerse Meer (WVM). Hiervoor is een milieueffectrapport (MER) opgesteld en een verkeersonderzoek uitgevoerd. Met dit verkeersonderzoek is de actuele verkeerssituatie in het gebied ten zuiden van het Veerse Meer in kaart gebracht.
Uit het verkeersonderzoek blijkt dat er binnen het gebied al sprake is van verkeersknelpunten, vooral in de kernen van Arnemuiden en Wolphaartsdijk en op enkele wegen van waterschap Scheldestromen in het buitengebied. Deze problemen nemen verder toe door de autonome groei van het verkeer, bijvoorbeeld door bevolkingsgroei en veranderend reisgedrag. Ook toekomstige ontwikkelingen, zoals uitbreiding van woningbouw en recreatieve plannen in het Veerse Meer Zuid-gebied rond Arnemuiden en Wolphaartsdijk, zorgen voor een verdere toename van het verkeer. De bestaande wegen bieden onvoldoende capaciteit en mogelijkheden om de bestaande knelpunten en toekomstige verkeersgroei op te vangen.
Daarom hebben de wegbeheerders (de gemeenten Middelburg, Goes, Borsele, Waterschap Scheldestromen en Provincie Zeeland) besloten om samen een visie op te stellen voor een toekomstbestendige bereikbaarheid van het gebied ‘Veerse Meer Zuid’. De projectgroep Gebiedsontsluiting Veerse Meer Zuid heeft hiervoor verschillende schetsontwerpen gemaakt, gericht op aanpassingen aan het bestaande wegennet en de aanleg van nieuwe wegen en (ongelijkvloerse) kruisingen.
De aanleg van nieuwe wegen kent lange doorlooptijden, mogelijk langer dan 15 jaar. Maar inwoners van Arnemuiden hebben al langere tijd overlast door de toename van het verkeer door het dorp. Daarom heeft de gemeenteraad van Middelburg het college de opdracht gegeven om plannen te maken die op de korte en middellange termijn zorgen voor een verbetering van de verkeersveiligheid en leefbaarheid in Arnemuiden, ongeacht welke robuuste oplossing er voor de lange termijn wordt gekozen.
Op de doorgaande route rijden veel auto’s en door de autonome groei van het verkeer wordt het elk jaar drukker. Op sommige momenten van de dag past de hoeveelheid verkeer niet meer bij de functie, het gebruik en de inrichting van de weg, vooral tijdens de ochtend- en de avondspits en als de scholen beginnen of uitgaan. Door de autonome groei van het verkeer en toekomstige ontwikkelingen in het Veerse Meer Zuid-gebied nemen de verkeersproblemen steeds verder toe. Daarom is het belangrijk om nu maatregelen te nemen.
Het project betreft het plannen, voorbereiden en uitvoeren van maatregelen voor het verbeteren van de verkeersveiligheid en leefbaarheid op de doorgaande route Nieuwlandseweg–Schuttershof–Van Cittersweg in Arnemuiden. Een onderdeel van het project is de aankoop en sloop van het pand Schuttershof 1. Hierdoor ontstaat ruimte om het kruispunt Schuttershof/Langstraat/Burgemeester Langebeekestraat anders in te richten en daarmee de verkeersveiligheid te verbeteren.
In het kader van het project ‘Gebiedsontsluiting Veerse Meer Zuid’ is uitgebreid overleg gevoerd over de plannen voor verkeersmaatregelen in en rond Arnemuiden. Tijdens drukbezochte informatiebijeenkomsten in wijkgebouw De Arne op 14 en 17 maart en op 27 en 30 mei 2024 zijn de plannen toegelicht en besproken. Daarnaast zijn gesprekken gevoerd met de Bewonersgroep Arnemuiden, het Actiecomité Arnemuiden en met individuele bewoners en belanghebbenden. Tijdens deze bijeenkomsten is veel waardevolle informatie opgehaald. Voor zover relevant is deze informatie verwerkt in het voorlopig ontwerp dat nu in de inspraak wordt gebracht.
Het voorlopig ontwerp toont hoe de omgeving eruit komt te zien na de herinrichting en bevat maatregelen om de verkeerssituatie in Arnemuiden te verbeteren. De belangrijkste veranderingen ten opzichte van de huidige situatie worden hieronder beschreven.
Een gebiedsontsluitingsweg 30 km/u (GOW30) is een relatief nieuw soort weg binnen de bebouwde kom. Het is ontwikkeld om de verkeersveiligheid en leefbaarheid te verbeteren, vooral op wegen met een belangrijke verkeersfunctie.
Een GOW30 heeft de volgende kenmerken:
De aansluiting van het fietspad vanaf het viaduct op de Nieuwlandseweg wordt doorgetrokken achterlangs de bushalte. Hierdoor komen fietsers en auto's niet meer direct na de rotonde samen in het gebied waar 50 km/u gereden mag worden, maar op een punt waar de maximumsnelheid 30 km/u is.
Op de route ligt nu één zebrapad: aan de noordkant van de aansluiting met de Clasinastraat/Zuidwal. Omdat er meerdere plekken zijn waar veel mensen de straat oversteken, komen er in de nieuwe situatie drie zebrapaden bij:
Op de rijbaan tussen de Clasinastraat/Zuidwal en de Langstraat komt een groene middengeleider. Hierdoor kunnen voetgangers de straat in twee delen oversteken. Dit maakt oversteken veiliger en overzichtelijker.
De aansluiting van de Burgemeester Langebeekestraat op het Schuttershof wordt ingrijpend veranderd. De woning Schuttershof 1 wordt door de gemeente aangekocht en gesloopt. Op de vrijgekomen plaats wordt een nieuwe T-aansluiting van de Burgemeester Langebeekestraat op het Schuttershof gemaakt. Door deze vormgeving wordt de situatie veel overzichtelijker en verbetert de verkeersveiligheid. Ook ontstaat er ruimte voor 9 parkeerplaatsen (2 meer dan in de huidige situatie).
De Langstraat wordt met een inritconstructie aangesloten op het Schuttershof.
Waar mogelijk willen we de hoeveelheid verhardingen verminderen en vergroenen. Rond de nieuwe aansluiting van de Burgemeester Langebeekestraat en de Langstraat zijn hiervoor mogelijkheden. De precieze invulling hiervan willen wij nader met de aanliggende ondernemers uitwerken.
In overleg met ProRail wordt de spoorwegovergang aangepast. Aan beide zijden van de overweg komt een fietspad en een voetpad, zodat fietsers en voetgangers veilig kunnen oversteken.
Fietsers blijven op de Nieuwlandseweg en het Schuttershof op de rijbaan rijden. Met het aanbrengen rode fietssuggestiestroken met daarlangs een witte onderbroken streep geven we de fietsers een duidelijke plaats op de weg. De huidige rijbaanbreedte en de parkeerverboden op het Schuttershof worden gehandhaafd, dit is nodig zodat grote voertuigen (bijvoorbeeld landbouwverkeer) tegemoetkomend verkeer kan passeren. De fietssuggestiestroken hebben de volgende voordelen:
Op de doorgaande route zijn alle kruispunten momenteel gelijkwaardig, wat betekent dat verkeer van rechts voorrang heeft. Maar door toenemende drukte op de weg ontstaan er op deze kruispunten soms ongewenste verkeerssituaties. Daarom worden deze kruispunten uitgevoerd als voorrangskruispunten, dus met verkeersborden en haaientanden op de weg. Dit zorgt voor meer duidelijkheid en voorspelbaarheid in het gedrag van weggebruikers, waardoor misverstanden en gevaarlijke situaties worden voorkomen. Een voorrangsmaatregel ondersteunt en versterkt de positie van de fietsers op de Nieuwlandseweg en het Schuttershof. Bovendien zorgt een voorrangsregeling voor een vlottere afwikkeling van verkeer en minder wachttijd.
De rijbaan heeft nu een toplaag van asfalt met een geprint steenmotief, ook wel ‘streetprint’ genoemd. Deze print zorgt voor extra bandengeluid en levert hierdoor hinder op voor de aanwonenden. Met de herinrichting van de weg wordt de toplaag opnieuw geasfalteerd, maar de streetprint komt niet meer terug.
Voor de volgende maatregelen moet een verkeersbesluit worden genomen:
Volgens artikel 7, derde lid, onder d, van de Participatie- en inspraakverordening Middelburg wordt inspraak verleend over de inrichting of herinrichting van wegen, straten of pleinen. Daarom starten we de inspraakprocedure voor de herinrichting van de doorgaande route Nieuwlandseweg, Schuttershof en spoorwegovergang Van Cittersweg in Arnemuiden. Wat dat betekent leest u hieronder.
De inspraaktermijn is zes weken en loopt van woensdag 15 oktober tot en met dinsdag 25 november 2025.
Tijdens de inspraaktermijn is het voorlopig ontwerp op verschillende manieren in te zien:
als bijlage bij de publicatie in het Gemeenteblad op de website www.officielebekendmakingen.nl;
Tijdens de inspraaktermijn kunnen bewoners en andere belanghebbenden mondeling of schriftelijk hun zienswijze over het voorlopig ontwerp indienen, bij voorkeur per mail naar info@middelburg.nl. Afhankelijk van de zienswijzen zal bekeken worden of het ontwerp moet worden aangepast.
Voor een mondelinge zienswijze of voor meer informatie kunt u een afspraak maken met de projectleider via info@middelburg.nl ter attentie van Rob Vermeer en onder vermelding van ‘Inspraak herinrichting doorgaande route Arnemuiden’. Telefonisch contact is ook mogelijk via 0118-675000.
Schriftelijke zienswijzen richt u aan: Burgemeester en wethouders van Middelburg, Postbus 6000, 4330 LA Middelburg. Een inspraakreactie per e-mail verstuurt u naar info@middelburg.nl onder vermelding van ‘Inspraak herinrichting doorgaande route Arnemuiden’.
Eindverslag en definitief ontwerp
Na de inspraaktermijn stelt het college een eindverslag op van de inspraak. Dit verslag bevat:
Na vaststelling door het college worden het eindverslag en het definitief ontwerp gepubliceerd in het Gemeenteblad op de website www.officielebekendmakingen.nl. Iedereen die een zienswijze heeft ingediend ontvangt een antwoordbrief met het eindverslag en het definitief ontwerp.
De voorlopige planning gaat uit van een start van de werkzaamheden in de tweede helft van 2026. De definitieve planning zal na vaststelling van het definitief ontwerp en na gunning van het werk en in overleg met de aannemer worden opgesteld. De maatregelen op de spoorwegovergang moeten uitgevoerd worden tijdens een buitendienststelling van het treinverkeer. De planning van ProRail is hierbij leidend. Een mogelijk gevolg hiervan is dat de werkzaamheden op de spoorwegovergang niet aansluitend aan de overige werkzaamheden op de doorgaande route worden uitgevoerd. Bewoners en belanghebbenden worden tijdig over de planning geïnformeerd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-434107.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.