Subsidieregeling structurele subsidies Cultuur gemeente Leusden

Het college van burgemeester en wethouders,

 

Overwegende dat,

  • -

    de Cultuurnota ‘Cultuur dichtbij - Kiezen voor cultuur in Leusden’ door de gemeenteraad is vastgesteld, met daarin drie uitgangspunten;

    • 1)

      Meedoen is belangrijk. Cultuur bereikbaar voor iedereen.

    • 2)

      Keuzes maken. Zo houden we cultuuraanbod in stand.

    • 3)

      Samenwerken loont. Gemeente aan zet om cultuur te faciliteren.

  • -

    Met daarbij een focus op het stimuleren van met name ‘doe-cultuur’ (we noemen dit actieve cultuurparticipatie in ons beleid), het bevorderen van deelname aan cultuur door kwetsbare groepen, en het bevorderen van sociale cohesie;

  • -

    deze doelen in lijn liggen met (de doelen uit) het Beleidskader Sociaal Domein ‘Thuis in Leusden’, waarin cultuur een belangrijke rol speelt binnen netwerken en vitaliteit/mentale gezondheid;

  • -

    deze subsidieregeling gaat over het structureel subsidiëren van vier verenigingen/instellingen die activiteiten ontplooien voor de inwoners van de gemeente Leusden gericht op één of meerdere voornoemde doelen;

Gelet op Titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 2 lid 1 sub f juncto artikel 3 van de Algemene Subsidieverordening Leusden 2024;

 

Besluit vast te stellen de: ‘Subsidieregeling structurele subsidies Cultuur gemeente Leusden’.

Algemeen

Artikel 1 Definities/begripsbepalingen

Deze subsidieregeling verstaat onder:

  • a.

    Subsidie: een financiële tegemoetkoming voor culturele activiteiten die een bijdrage leveren aan de uitgangspunten van de Cultuurnota ‘Cultuur dichtbij’ en indien van toepassing de beleidsdoelen en uitgangspunten van het Beleidskader Sociaal Domein ‘Thuis in Leusden’;

  • b.

    Asv: Algemene subsidieverordening gemeente Leusden 2024;

  • c.

    Culturele activiteit: een ten behoeve van een breed publiek laagdrempelig en openbaar toegankelijke culturele activiteit, in de vorm van het bijwonen van een culturele voorstelling of het actief deelnemen aan een culturele activiteit in Leusden;

  • d.

    Artistieke leiding: professionele dirigenten, regisseurs, instructeurs, repetitors, choreografen en audio- visuele ontwerpers;

  • e.

    Culturele voorstelling: een voor publiek openbaar toegankelijke culturele uitvoering, presentatie of concert waaraan door publiciteit kenbaarheid is gegeven;

  • f.

    Code Diversiteit & Inclusie: instrument om culturele diversiteit in de organisatie te verankeren;

  • g.

    Governance Code Cultuur: instrument voor goed bestuur en toezicht in de cultuursector.

Artikel 2 Toepasselijkheid ASV 2024

Deze subsidieregeling is een subsidieregeling in de zin van art. 3 van de ASV. Gelet hierop zijn de bepalingen van de ASV van toepassing, tenzij hiervan in deze subsidieregeling wordt afgeweken.

Artikel 3 Reikwijdte

Deze subsidieregeling gaat over structurele subsidieverlening aan de volgende verenigingen/instellingen actief op het terrein van Cultuur:

  • a.

    Door Wilskracht Sterk (vanaf nu: DWS): is een muziek- en dansvereniging uit Achterveld.

  • b.

    Stichting Fort33 Cultuurpodium Leusden (hierna te noemen: Fort33): is een stichting die een cultureel centrum exploiteert met specifieke aandacht voor een poppodium met een breed spectrum voor verschillende doelgroepen. Fort33 bevat verschillende (concert)zalen en een opnamestudio.

  • c.

    Stichting Scholen in de Kunst in de gemeente Leusden (hierna te noemen: Scholen in de Kunst): is een stichting van kunstprofessionals die in Leusden het cultuuronderwijs op de basisscholen verzorgt (onder het label NEOS als onafhankelijk expertisecentrum, als onderdeel van Stichting Scholen in de Kunst), en daarnaast cultuurparticipatie, kunsteducatie en talentontwikkeling op het gebied van muziek, theater, dans, beeldende vorming en schrijven.

  • d.

    Stichting Theater De Tuin (hierna te noemen: Theater de Tuin): is een stichting die met vrijwilligers een kleinschalig theater (110 stoelen) exploiteert op het gebied van onder meer theater, kunst, film, muziek, cabaret, kindervoorstellingen, educatie en overige activiteiten voor jong en oud.

Artikel 4 Subsidieplafond

Het subsidieplafond voor deze subsidieregeling bedraagt € 397.500 (peiljaar 2026). Jaarlijks worden de subsidies geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen zoals die jaarlijks door de gemeenteraad worden vastgesteld. Dat betekent dat het subsidieplafond jaarlijks met ditzelfde percentage omhoog gaat.

Artikel 5 Verplichtingen

Naast de verplichtingen genoemd in artikel 4:37 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), de ASV en deze subsidieregeling, is het college bevoegd verplichtingen als bedoeld in de artikelen 4:38 en 4:39 van de Awb aan de subsidieontvanger op te leggen in de subsidieverleningsbeschikking.

Artikel 6 Doel verlening subsidie aan muziekvereniging DWS

Meedoen aan cultuur is belangrijk voor iedereen. We stimuleren dat inwoners zelf actief cultuur beoefenen en hebben extra aandacht voor groepen die moeilijker toegang hebben tot cultuur, zoals jongeren. Ook erkennen we het belang van samenwerking tussen culturele (en maatschappelijke) partners. DWS speelt hierin een belangrijke rol met haar activiteiten, met name in Achterveld. De vereniging zorgt ervoor dat gewaardeerde culturele activiteiten laagdrempelig en dichtbij worden aangeboden en brengt mensen samen, wat bijdraagt aan het welzijn van inwoners. DWS bevordert en faciliteert daarnaast de toegang tot (actieve) cultuurparticipatie bij o.a. kinderen en jongeren, via dans en muziek. Zowel binnen- als buitenschools. DWS werkt hiervoor samen met andere culturele en maatschappelijke partners. Met haar activiteiten levert DWS een bijdrage aan de doelen van de Cultuurnota en het Beleidskader Sociaal Domein.

 

Bijzonder gedeelte subsidieontvanger

 

6.1 De aanvraag voor structurele subsidie van muziekvereniging DWS

  • 1.

    De structurele subsidie dient voor 1 september voorafgaand aan het subsidietijdvak (kalenderjaar) te worden aangevraagd.

  • 2.

    Uit de aanvraag blijkt dat de subsidie dient als bijdrage in de organisatiekosten van de muziekvereniging/instelling voor haar activiteiten. Onder organisatiekosten worden in ieder geval verstaan:

    • de kosten voor de leiding en organisatie van de instelling;

    • de kosten voor artistieke leiding;

    • de kosten van accommodatie, inclusief exploitatie, voor repetitie en opslag.

6.2 De subsidie

De subsidie betreft een jaarlijkse subsidie ter hoogte van maximaal € 7.450,= (peildatum 2026) en wordt geïndexeerd conform het bepaalde in artikel 4.

 

6.3 Weigering van de subsidie

Er wordt geen subsidie verleend voor het in stand houden van de muziekvereniging.

 

6.4 Aanvullende verplichtingen aan muziekvereniging DWS

  • 1.

    DWS dient te voldoen aan de volgende verplichtingen:

    • a.

      aan DWS dient een aantal van circa 70 contribuerende leden en/of deelnemers verbonden te zijn waarvan ten minste 2/3 deel in gemeente Leusden woonachtig is en bij voorkeur bezoekers uit gemeente Leusden te trekken;

    • b.

      de leden van DWS dienen middels contributie en/of lesgeld bij te dragen in de kosten van de organisatie;

    • c.

      DWS dient jaarlijks minimaal tien openbaar toegankelijke activiteiten te verrichten, welke plaatsvinden binnen de gemeente Leusden;

    • d.

      DWS dient passieve en actieve cultuurparticipatie voor kinderen en jongeren mogelijk te maken door het aanbieden van lessen en workshops, zowel binnen- als buitenschools.

    • e.

      DWS dient in het dagelijks handelen zoveel mogelijk te voldoen aan de Code Diversiteit & Inclusie.

  • 2.

    Het college kan van het bepaalde in lid 1 van dit artikel afwijken, indien de instelling met haar activiteiten een wezenlijke en aantoonbaar aanvullende bijdrage levert aan de culturele infrastructuur in Leusden.

     

6.5 Aanvullende gegevensvereisten aan de aanvraag door muziekvereniging DWS

  • 1.

    Naast de aanvraagvereisten van artikel 6 van de ASV dient met de aanvraag tot verlening van de subsidie te worden ingediend:

    • a.

      Inzicht in hoeveel procent van de leden woonachtig is in de gemeente Leusden en hoeveel procent van de leden jonger dan 18 jaar is;

    • b.

      Hoe de vereniging de Code Diversiteit en Inclusie toepast in activiteitenplan, begroting en/of dagelijks handelen.

6.6 Aanvullende gegevensvereisten aan de verantwoording van muziekvereniging DWS

  • 1.

    Naast de verantwoordingseisen uit artikel 14 van de ASV dient met de aanvraag tot vaststelling van de subsidie te worden ingediend:

    • a.

      Een toelichting op de inzet van de Code Diversiteit en Inclusie in de subsidieperiode.

Artikel 7 Doel verlening subsidie aan Fort33

Meedoen aan cultuur is belangrijk. Cultuur dichtbij is onmisbaar voor jongeren, ouderen en andere (kwetsbare) groepen. Samenwerking tussen culturele (en maatschappelijke) partners is belangrijk. Fort33 speelt hierin een belangrijke rol bij als cultureel podium, met specifieke aandacht voor een poppodium. En werkt hiervoor samen met lokale culturele en maatschappelijke partners. Zij draagt bij aan het verbeteren van het welzijn van mensen, door het organiseren van activiteiten waarin mensen elkaar kunnen ontmoeten, zich kunnen ontwikkelen en kunnen genieten van cultuur. In het bijzonder de doelgroep jongeren, die zowel actief als passief cultuur dichtbij kan beleven, maar ook andere groepen. Fort33 zorgt er mede voor dat een divers palet aan gewaardeerde culturele activiteiten dichtbij worden aangeboden, deels passief maar met een groeiende nadruk op actieve participatie. Daarnaast zijn er vele vrijwilligers actief bij Fort33, die elkaar hierdoor ontmoeten. Fort33 creëert een inclusieve omgeving voor diverse doelgroepen in Leusden. Fort33 draagt hiermee bij aan de doelstellingen uit de Cultuurnota en het Beleidskader Sociaal Domein.

 

Bijzonder gedeelte subsidieontvanger

 

7.1 De aanvraag voor structurele subsidie van Fort33

  • 1.

    De structurele subsidie dient voor 1 september voorafgaand aan het subsidietijdvak (kalenderjaar) te worden aangevraagd.

  • 2.

    Uit de aanvraag blijkt dat de subsidie dient als bijdrage in de organisatiekosten van de stichting voor haar activiteiten. Onder organisatiekosten worden in ieder geval verstaan:

    • de kosten voor de leiding en organisatie van de instelling;

    • de kosten van de accommodatie, inclusief exploitatie, voor de culturele activiteiten.

7.2 De subsidie

De subsidie betreft een jaarlijkse subsidie ter hoogte van maximaal € 174.335,= (prijspeil 2026).

 

7.3 Weigering van de subsidie

Er wordt geen subsidie verleend voor het in stand houden van de stichting.

 

7.4 Aanvullende verplichtingen aan Fort33

  • 1.

    De subsidieaanvrager dient te voldoen aan de volgende verplichtingen:

    • a.

      Fort33 dient jaarlijks in het kader van het versterken van cultuurparticipatie circa 40 culturele activiteiten, 20 cultuurparticipatie-activiteiten, een festivalweekend, 4 ‘dorpsavonden’, actieve cultuurparticipatie voor haar eigen vrijwilligers te organiseren en jaarlijks een nieuw format te testen, welke plaatsvinden binnen de gemeente Leusden;

    • b.

      Fort33 dient jaarlijks activiteiten binnen een inclusieve omgeving voor diverse doelgroepen te organiseren. Voor de doelgroep jongeren organiseert Fort33 verschillende vormen van actieve cultuurparticipatie waaronder jongerenavonden en jongerenproducties. Voor (andere) kwetsbare doelgroepen organiseert Fort33 jaarlijks circa 10 Fort Happy activiteiten, Fort happy disco’s, maatschappelijke producties, Repaircafés, en minimaal 2 nieuwe samenwerkingen met zorg- of maatschappelijke partners. Alle activiteiten vinden plaats binnen de gemeente Leusden;

    • c.

      Fort33 dient jaarlijks in het kader van samenwerkingsinitiatieven circa 20 coproducties met lokale partners te organiseren en (langdurige) samenwerkingsovereenkomsten te sluiten;

    • d.

      Fort33 dient jaarlijks in het kader van commerciële activiteiten verhuuractiviteiten te faciliteren, structureel en incidenteel. Met hierbij als uitgangspunt meer inkomsten te genereren om de programmering duurzaam te financieren, met als uitgangspunt minstens 150 keer de verhuur van de oefenruimte;

    • e.

      Fort33 dient een duurzame vrijwilligersgemeenschap te ontwikkelen, waarin vrijwilligers op verschillende manieren worden getraind, erkenning krijgen, en de tevredenheid onder vrijwilligers jaarlijks wordt gemonitord.

    • f.

      Fort33 dient jaarlijks ‘om niet’ ruimte te bieden aan Lariks voor het jongerenwerk: zij maakt hiertoe afspraken met Lariks en legt dit vast in een gebruikersovereenkomst;

    • g.

      In 2024 is er een start gemaakt met het Cultuurplatform, waaraan een breed spectrum aan cultuuraanbieders in Leusden deelneemt om cultuur in Leusden nog meer op de kaart te zetten, meer inwoners te bereiken, meer samen te werken en zich te ontwikkelen. Fort33 neemt als lid van de kerngroep (voormalig Cultuurkoepel) een actieve trekkersrol in binnen het Cultuurplatform;

    • h.

      Fort33 dient in het dagelijks handelen te voldoen aan de Code Diversiteit & Inclusie en de Governance Code Cultuur.

  • 2.

    Het college kan van het bepaalde in lid 1 van dit artikel afwijken, indien de instelling met haar activiteiten een wezenlijke en aantoonbaar aanvullende bijdrage levert aan de culturele infrastructuur in Leusden.

     

7.5 Aanvullende gegevensvereisten aan de aanvraag door Fort33

  • 1.

    Naast de aanvraagvereisten van artikel 6 van de ASV dient met de aanvraag tot verlening van de subsidie te worden ingediend:

    • a.

      Hoe de vereniging de Code Diversiteit en Inclusie toepast in activiteitenplan, begroting en/of dagelijks handelen.

7.6 Aanvullende gegevensvereisten aan de verantwoording van Fort33

  • 1.

    Naast de verantwoordingseisen uit artikel 14 van de ASV dient met de aanvraag tot vaststelling van de subsidie te worden ingediend:

    • a.

      Een toelichting op de inzet van de Code Diversiteit en Inclusie en de Governance Code;

    • b.

      Specifieke gegevens over de “financiële groei” en de afbouw van gemeentelijke subsidie, zoals is vastgelegd in het beleidsplan Fort33.

Artikel 8 Doel verlening subsidie aan Scholen in de Kunst in de gemeente Leusden

Meedoen aan cultuur is belangrijk. In het bijzonder voor groepen die minder snel met cultuur in aanraking komen. Ook samenwerking met culturele (en maatschappelijke) partners is een belangrijk speerpunt in de Cultuurnota. Scholen in de Kunst in de gemeente Leusden speelt hier een belangrijke rol in als stichting van kunstprofessionals die in Leusden het cultuuronderwijs op de basisscholen verzorgt en daarnaast een breed scala aan cultuurparticipatie, kunsteducatie en talentontwikkeling in de disciplines muziek, theater, dans, beeldende vorming en schrijven aanbiedt. Het cultuuronderwijs op scholen verzorgt zij onder het label NEOS. De stichting werkt hiervoor samen met culturele en maatschappelijke partijen. Zij draagt bij aan het verbeteren van het welzijn van mensen. In het bijzonder cultuur op de basisschool, waarbij leerlingen zowel actief als passief cultuur dichtbij kunnen beleven, waaronder de regeling Cultuur met Kwaliteit. Scholen in de Kunst zorgt er mede voor dat gewaardeerde culturele activiteiten dichtbij worden aangeboden, op de basisscholen en elders in gemeente Leusden. Zij vergroot de diversiteit en toegankelijkheid van culturele activiteiten. Scholen in de Kunst in de gemeente Leusden versterkt de samenwerking met lokale en externe partners. Met haar activiteiten levert Scholen in de Kunst een bijdrage aan de doelstellingen uit de Cultuurnota.

 

Bijzonder gedeelte subsidieontvanger

 

8.1 De aanvraag voor structurele subsidie van Scholen in de Kunst in de gemeente Leusden

  • 1.

    De structurele subsidie dient voor 1 september voorafgaand aan het subsidietijdvak (kalenderjaar) te worden aangevraagd.

  • 2.

    Uit de aanvraag blijkt dat de subsidie dient als bijdrage in de organisatiekosten van de stichting in Leusden voor haar activiteiten. Onder organisatiekosten worden in ieder geval verstaan:

    • de kosten voor de leiding, docenten en organisatie van de instelling;

    • de kosten van de accommodatie, inclusief exploitatie, voor de culturele activiteiten.

8.2 De subsidie

De subsidie betreft een jaarlijkse subsidie ter hoogte van maximaal € 180.035,= (prijspeil 2026).

 

8.3 Weigering van de subsidie

Er wordt geen subsidie verleend voor het in stand houden van de Stichting Scholen in de Kunst in de gemeente Leusden.

 

8.4 Aanvullende verplichtingen aan Scholen in de Kunst in de gemeente Leusden

  • 1.

    Scholen in de Kunst dient te voldoen aan de volgende verplichtingen:

    • a.

      Scholen in de Kunst dient jaarlijks in het kader van algemeen oriënterend kunstonderwijs circa 130 deelnemers te bereiken met circa 5500 contacturen, welke plaatsvinden binnen de gemeente Leusden;

    • b.

      Scholen in de Kunst dient jaarlijks in het kader van cultuuronderwijs in het primair onderwijs in Leusden een programma met doorlopende leerlijn (heden onder de noemer Cultuureducatie met Kwaliteit) te ontwikkelen en uit te voeren met een bereik van circa 14 scholen en circa 2.600 leerlingen;

    • c.

      Scholen in de Kunst dient jaarlijks naar vermogen een aantal samenwerkingsprojecten met het welzijns- en culturele veld in Leusden te realiseren;

    • d.

      In 2024 is er een start gemaakt met het Cultuurplatform, waaraan een breed spectrum aan cultuuraanbieders in Leusden deelneemt om cultuur in Leusden nog meer op de kaart te zetten, meer inwoners te bereiken, meer samen te werken en zich te ontwikkelen. Scholen in de Kunst neemt als lid van de kerngroep (voormalig Cultuurkoepel) een actieve trekkersrol in binnen het Cultuurplatform.

    • e.

      Scholen in de Kunst dient jaarlijks in het kader van faciliteren activiteiten voor circa 12 zelfstandige muziekdocenten en andere incidentele en vaste huurders een streven naar een huuropbrengst van € 25.000,= per jaar;

    • f.

      Scholen in de Kunst dient in het dagelijks handelen te voldoen aan de Code Diversiteit & Inclusie en de Governance Code Cultuur.

  • 2.

    Het college kan van het bepaalde in lid 1 van dit artikel afwijken, indien de instelling met haar activiteiten een wezenlijke en aantoonbaar aanvullende bijdrage levert aan de culturele infrastructuur in Leusden

     

8.5 Aanvullende gegevensvereisten aan Scholen in de Kunst in de gemeente Leusden

  • 1.

    Met de aanvraag tot verlening van de subsidie dient te worden ingediend

    • a.

      Specifieke gegevens over de samenwerkingsprojecten; een overzicht van de medehuurders, docenten van de verhuuropbrengsten;

    • b.

      Hoe de stichting de Code Diversiteit en Inclusie toepast in activiteitenplan, begroting en/of dagelijks handelen.

8.6 Aanvullende gegevensvereisten aan de verantwoording van Scholen in de Kunst in de gemeente Leusden

  • 1.

    Naast de verantwoordingseisen uit artikel 14 van de ASV dient met de aanvraag tot vaststelling van de subsidie te worden ingediend:

    • a.

      Een toelichting op de inzet van de Code Diversiteit en Inclusie en de Governance Code;

    • b.

      Een overzicht van de medehuurders, de docenten en van de verhuuropbrengsten.

Artikel 9 Doel verlening subsidie aan Theater De Tuin

Cultuur dichtbij is onmisbaar voor jongeren, ouderen of andere groepen. Meedoen aan (het faciliteren bij) cultuur is belangrijk. Theater De Tuin Leusden speelt hier een belangrijke rol bij als stichting die met vrijwilligers een kleinschalig theater exploiteert om een bijdrage te leveren aan het maatschappelijke en culturele leven in de gemeente Leusden op het gebied van onder meer theater, kunst, film, muziek, cabaret en educatie met voorstellingen en overige activiteiten. Met de diversiteit in programmering heeft het theater cultuuraanbod voor verschillende groepen uit de samenleving. Het theater werkt hiervoor samen met andere lokale culturele en maatschappelijke partners. Zij draagt bij aan het verbeteren van het welzijn van inwoners door het mogelijk maken van ontmoeting en het beleven van cultuur in een breed en toegankelijk aanbod. Met de grote groep actieve vrijwilligers bouwt zij ook op die manier aan ontmoeting en sociale cohesie binnen de gemeente.

 

Bijzonder gedeelte subsidieontvanger

 

9.1 De aanvraag voor structurele subsidie van Theater De Tuin

  • 1.

    De structurele subsidie dient voor 1 september voorafgaand aan het subsidietijdvak (kalenderjaar) te worden aangevraagd.

  • 2.

    Uit de aanvraag blijkt dat de subsidie dient als bijdrage in de organisatiekosten van de stichting voor haar activiteiten. Onder organisatiekosten worden in ieder geval verstaan:

    • de kosten voor de organisatie, met name de programmering, van de instelling;

    • de kosten van de accommodatie, inclusief exploitatie, voor de culturele activiteiten.

9.2 De subsidie

De subsidie betreft een jaarlijkse subsidie ter hoogte van maximaal € 35.669,= (prijspeil 2026).

 

9.3 Weigering van de subsidie

Er wordt geen subsidie verleend voor het in stand houden van Theater De Tuin.

 

9.4 Aanvullende verplichtingen aan Theater De Tuin

  • 1.

    Theater De Tuin dient te voldoen aan de volgende verplichtingen:

    • a.

      Theater De Tuin dient jaarlijks in het kader van Cultuur dichtbij met vrijwilligers circa 60 activiteiten te programmeren in een mix van cabaret, populaire en klassieke muziek, kleinschalige toneelvoorstellingen, kindervoorstellingen, kunstexposities en films, waarbij zij ruimte biedt aan talenten en welke plaatsvinden binnen de gemeente Leusden;

    • b.

      Theater De Tuin dient jaarlijks een plezierige en zinvolle culturele tijdsbesteding te bieden aan circa 70-80 vrijwilligers in het theater;

    • c.

      Theater De Tuin dient jaarlijks circa 3.500 betalende bezoekers te realiseren;

    • d.

      In 2024 is er een start gemaakt met het Cultuurplatform, waaraan een breed spectrum aan cultuuraanbieders in Leusden deelneemt om cultuur in Leusden nog meer op de kaart te zetten, meer inwoners te bereiken, meer samen te werken en zich te ontwikkelen.Neemt als lid van de kerngroep (voormalig Cultuurkoepel) een actieve trekkersrol in binnen het Cultuurplatform.

    • e.

      Theater De Tuin dient in het dagelijks handelen zoveel mogelijk te voldoen aan de Code Diversiteit & Inclusie.

  • 2.

    Het college kan van het bepaalde in lid 1 van dit artikel afwijken, indien de instelling met haar activiteiten een wezenlijke en aantoonbaar aanvullende bijdrage levert aan de culturele infrastructuur in Leusden.

     

9.5 Aanvullende gegevensvereisten aan de aanvraag door Theater De Tuin

  • 1.

    Met de aanvraag tot verlening van de subsidie dient te worden ingediend

    • a.

      Specifieke informatie over de (bijdrage van) de Tuingezanten en Tuinvrienden;

    • b.

      Hoe de stichting de Code Diversiteit en Inclusie toepast in activiteitenplan, begroting en/of dagelijks handelen.

9.6 Aanvullende gegevensvereisten aan de verantwoording van Theater de Tuin

  • 1.

    Naast de verantwoordingseisen uit artikel 14 van de ASV dient met de aanvraag tot vaststelling van de subsidie te worden ingediend:

    • a.

      Een toelichting op de inzet van de Code Diversiteit en Inclusie.

Artikel 10 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze subsidieregeling treedt in werking op de dag na bekendmaking en geldt voor het eerst voor het subsidiejaar 2026.

  • 2.

    In afwijking van het bepaalde in deze subsidieregeling geldt voor aanvragen voor het subsidiejaar 2026, 15 november 2025 als aanvraagdatum.

  • 3.

    Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling structurele subsidies Cultuur gemeente Leusden.

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 30 september 2025

Het college van de gemeente Leusden,

R.B. van den Brink

gemeentesecretaris

G.J. Bouwmeester

burgemeester

Toelichting

Algemeen

 

Deze subsidieregeling beschrijft de structurele subsidiëring van vier verenigingen/instellingen voor activiteiten op het terrein van Cultuur in de gemeente Leusden. De regeling vloeit voort uit het in 2024 herziene cultuurbeleid. De subsidieregeling gaat in per 1 januari 2026 en start met een ‘Intitulé’, anders gezegd een (juridische) inleiding. Deze wordt gevolgd door 10 artikelen. De regeling heeft vanaf artikel 6 dezelfde opbouw per vereniging/instelling/stichting in elk vier afzonderlijke artikelen. Dit wordt gevolgd door enkele slotbepalingen in artikel 10 en als laatste is de ondertekening opgenomen.

 

Artikelsgewijs

 

Hieronder worden enkele artikelen nader toegelicht.

 

Artikel 1

Dit artikel omschrijft de definities van de begrippen die in deze subsidieregeling aanvullend op de Algemene subsidieverordening gemeente Leusden 2024 worden gebruikt.

 

Artikel 1 f. en g.

De code Diversiteit & Inclusie en de Governance Code Cultuur zijn gedragscodes voor en door de culturele sector. Om in aanmerking te komen voor subsidie moet uw organisatie aangeven dat ze de culturele codes toepast volgens het principe van ‘pas toe én leg uit’. Dat wil zeggen dat we niet alleen vragen om de codes toe te passen, maar dat we ook vragen om in het activiteitenplan of projectplan te laten zien hoe uitvoering wordt gegeven aan de codes. We snappen dat niet alles in één keer goed lukt. Belangrijker vinden we het dat organisaties zich bewust zijn van de codes en dat er stappen worden gezet.

 

Bij subsidies tot € 50.000 per subsidietijdvak legt de aanvrager uit hoe hij de codes toepast in activiteitenplan, begroting en/of dagelijks handelen; legt hij uit waar dit nog niet lukt, en; vragen we een toelichting op de ambities/wat men wil bereiken ten aanzien van de codes.

 

Bij subsidies vanaf € 50.000 per subsidietijdvak legt de aanvrager uit hoe hij de codes toepast in activiteitenplanning, begroting en/of dagelijks handelen; legt hij uit waar dit nog niet lukt; vragen we een toelichting op de ambities/wat men wil bereiken ten aanzien van de codes, en; verwachten we een reflectie/wat is wel en wat is (nog) niet bereikt? in de verantwoording.

 

Artikel 3

Dit artikel omschrijft de reikwijdte van deze subsidieregeling, waarin de betreffende culturele instellingen worden benoemd.

 

Waarom komen alleen deze subsidieontvangers in aanmerking voor de subsidieregeling?

 

In Leusden vormen Scholen in de Kunst, Fort33, Theater de Tuin en de bibliotheek Eemland de kerngroep van het Cultuurplatform. Deze partijen zijn de kartrekkers en aanjagers van het culturele veld in Leusden. Met hun activiteiten vormen zij de culturele basisinfrastructuur van gemeente Leusden, waarmee zij ieder op eigen wijze een structurele bijdrage leveren aan de doelen uit de Cultuurnota. De organisaties zijn diepgeworteld in de Leusdense samenleving en er zijn veel Leusdense vrijwilligers actief. Om de doelen uit de Cultuurnota te bereiken en te borgen, zijn structurele partijen nodig die de kar trekken om een bestendig Cultuurplatform te vormen waar kleinere initiatieven/subsidieontvangers deze kar niet kunnen trekken.

 

Deze drie partijen hebben een structureel doorlopend aanbod en zijn daarmee de enige partijen die in aanmerking komen voor subsidie op grond van deze structurele subsidieregeling.

 

DWS draagt bij aan de verschillende doelstellingen uit de Cultuurnota in Achterveld door het aandeel jeugdigen dat lid is en actief muziek en dans beoefent, de laagdrempelige activiteiten die zij aanbiedt en de samenwerking met o.a. Scholen in de Kunst en het onderwijs in Achterveld. Hiermee wordt een goede spreiding van cultuuraanbod (aan jeugdigen) geboden in de gemeente. Wij hebben beoordeeld dat DWS de enige partij is die dit kan bieden.

 

*Bibliotheek Eemland wordt niet genoemd in deze subsidieregeling, wegens de samenwerkingsrelatie met andere regionale gemeenten.

 

Artikel 6

Dit artikel heeft betrekking op muziekvereniging DWS uit Achterveld en beschrijft in paragrafen specifiek de subsidieverlening aan deze vereniging voor haar culturele activiteiten. Allereerst is het doel beschreven, vervolgens de aanvraagtermijn en waarvoor de subsidie een bijdrage in welke kosten is en de hoogte van de subsidie. Daarna worden de aanvullende verplichtingen genoemd en ten slotte de aanvullende gegevens die nodig zijn, voor de aanvraag en daarna voor de verantwoording.

 

Artikel 7

Dit artikelen gaat over de subsidieverlening aan stichting Fort33. En heeft dezelfde opbouw en toelichting als artikel 5.

 

Artikel 8

In dit artikel komt de subsidieverlening aan Scholen in de Kunst in de gemeente Leusden aan bod. Voor de opbouw van deze artikelen en de toelichting hierop wordt kortheidshalve verwezen naar de toelichting bij artikel 5.

 

Artikel 9

De subsidieverlening aan Theater de Tuin wordt hier beschreven en ook dit artikel heeft dezelfde volgorde en toelichting als de artikelen 5 tot en met 7. Vandaar dat hiernaar wordt verwezen.

 

Artikel 10

De slotbepalingen zijn opgenomen in dit artikel. De inwerkingtreding wordt genoemd en de werkingsduur. Deze subsidieregeling blijft van kracht t/m 31 december 2028, als de Cultuurnota afloopt. In dit laatste artikel wordt ook de naam van de subsidieregeling bepaald: Subsidieregeling structurele subsidies Cultuur gemeente Leusden.

Naar boven