Overwegingen ten aanzien van het besluit
Bij de gemeente is een verzoek ingediend voor het plaatsen van een oplaadpaal en het aanwijzen van 2 parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen in de parkeerpleintje Rossinistraat te Nijverdal. Specifiek gaat het om de parkeervakken in de Rossinistraat ter hoogte van nr. 9 tot 13.
Door de aanvrager is voldoende aangetoond dat er ter plaatse behoefte bestaat aan een oplaadpaal met 1 gereserveerde parkeerplaats voor het opladen van dit soort voertuigen. In deze behoefte kan niet worden voorzien door reeds aanwezige oplaadpalen in de nabije omgeving of door parkeer- en oplaadmogelijkheden op eigen terrein.
De parkeerdruk in de directe omgeving maakt dat het nodig is voor het gebruik dat er minimaal 1 parkeerplaats wordt gereserveerd voor het opladen van elektrische voertuigen.
Door de plaatser van de laadpalen is aangetoond dat bij een gebruik van meer dan 1.750 kWh er een 2e parkeervak gereserveerd moet worden voor het opladen van elektrische voertuigen.
Het gebruik van elektrische voeruigen draagt bij aan een schonere lucht, minder uitstoot van CO2 en minder geluidsoverlast.
Deze plek is centraal gelegen in de wijk en kan daarom door meerdere bewoners en bezoekers gebruikt worden.
In oktober 2024 is een algemene participatieronde gehouden. Op deze locatie is geen reactie ingediend.
Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Met het verkeersbesluit wordt beoogd:
* het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
* het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;
* het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade.
Het is dan ook gewenst om twee parkeervakken aan te wijzen die gereserveerd worden voor het opladen van een elektrische auto, waarbij afhankelijk van het gebruik, eerst één vak wordt voorzien van een pijl. Zo is de bereikbaarheid en bruikbaarheid van de elektrische laadpaal gegarandeerd voor tenminste 1 voertuig. Maar wordt ook nog niet extra druk op de parkeerbehoefte gelegd. Alhoewel in het algemeen de parkeerdruk maar minimaal toeneemt, omdat er elders een plek vrij komt, waar de (elektrische) auto van de verzoeker anders had gestaan.
In artikel 24 BABW staat dat over dit besluit overleg gevoerd moet worden met de politie. De verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, DROS afdeling Infrastructuur, is om advies gevraagd. Hij bracht een positief advies uit
Bedoelde weg is in eigendom en beheer bij de gemeente Hellendoorn.