Gemeenteblad van Haarlemmermeer
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Haarlemmermeer | Gemeenteblad 2025, 430635 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Haarlemmermeer | Gemeenteblad 2025, 430635 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit voor de aanduiding van fietsverboden aan Eurolaan te Nieuw-Vennep
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.
Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.
Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2024 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.
De Eurolaan is de ontsluitingsweg van het bedrijventerrein aan de zuidkant van Nieuw-Vennep. Bij twee van de fietsoversteken aan het begin van het bedrijventerrein, namelijk bij de oversteek bij de Schillingweg en de oversteek van de Pesetaweg en Escudoweg, ervaren verkeersdeelnemers onduidelijkheid omtrent de inrichting en het gebruik van de betreffende fietsoversteken. Dit leidt tot potentieel risicovolle situaties voor (snor)fietsers. Waar hieronder gesproken wordt over fietsers, worden ook snorfietsers bedoeld.
Kruising Eurolaan ter hoogte van de Schillingweg
De oversteek voor fietsers over de Eurolaan ter hoogte van de Schillingweg is reeds aanwezig, maar de geleiding van het fietsverkeer is onvoldoende. Voor deze locatie volstaat het plaatsen van kanalisatiestrepen op het wegdek om de gewenste rijrichting en oversteeklocatie voor fietsers duidelijk aan te geven. Deze markeringen zijn conform de Regeling verkeersregels en verkeerstekens (RVV 1990) en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) te classificeren als fysieke wegaanduidingen die de bestaande verkeerssituatie verduidelijken, zonder een wijziging in de verkeersregels of de functie van de weg teweeg te brengen. Derhalve is voor het aanbrengen van deze kanalisatiestrepen geen verkeersbesluit vereist op grond van artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994). Om gemotoriseerd verkeer te wijzen op overstekende fietsers worden ter verduidelijking J24 RVV 1990 borden geplaatst bij de fietsoversteek. Deze maatregelen dragen bij aan de veiligheid en duidelijkheid voor alle weggebruikers door het stroomlijnen van het fietsverkeer op de beoogde oversteekplaats.
Kruising Eurolaan ter hoogte van de Pesetaweg en de Escudoweg
Bij de kruising van de Eurolaan met de Pesetaweg en Escudoweg ontbreekt duidelijke bebording die de toegestane oversteekwijze voor fietsers aangeeft. Fietsers steken momenteel direct over via het kruispunt, terwijl het officiële verplichte fietspad, aangegeven met G11 borden, en de beoogde oversteekplaats zich direct naast dit kruispunt bevinden. Deze situatie leidt tot gevaarlijke confrontaties, daar gemotoriseerd verkeer op het kruispunt geen rekening houdt met overstekende fietsers op deze onverwachte locatie.
Voor het verbeteren van de verkeersveiligheid en het stroomlijnen van het fietsverkeer op deze locatie zijn meer maatregelen noodzakelijk. Het direct oversteken van fietsers over het gemotoriseerde kruispunt, in plaats van via het aangrenzende fietspad en de officiële oversteek, vormt een significant risico. Dit vraagt om zowel duidelijke bebording als fysieke aanpassingen.
Ten eerste worden ook bij deze fietsoversteek kanalisatiestrepen aangebracht om de oversteek te verduidelijken. Ook hier worden J24 waarschuwingsborden geplaatst. Hier is geen verkeersbesluit voor vereist.
Ook moeten fietsers bewogen worden om gebruik te maken van de officiële fietsoversteek om de overzijde te bereiken. Hiertoe worden richting het gemotoriseerde kruispunt borden C14 RVV 1990 geplaatst, om aan te duiden dat het verboden is voor fietsers om via deze weg het kruispunt over te steken.
Tot slot worden verdrijvingsvlakken aangebracht richting beide kruispunten voor links afslaand gemotoriseerd verkeer, om de snelheid van afslaand verkeer te beperken. Ook dit is niet verkeersbesluitplichtig.
Maatregelen (bebording en belijning)
De volgende maatregelen worden getroffen:
en de niet-verkeersbesluitplichtige maatregelen:
Deze maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening verderop in dit besluit.
Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):
Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:
Door de maatregel wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er geen geschaad.
De maatregel heeft geen invloed op bewoners, omdat het hier gaat om een bedrijventerrein.
De maatregel heeft geen gevolgen voor bedrijven. De maatregel heeft geen significante gevolgen voor bedrijven.
(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer
De maatregel heeft als gevolg dat de twee kruispunten veiliger en overzichtelijker worden voor het gemotoriseerd verkeer.
De maatregel heeft als gevolg dat fietsers veiliger de Eurolaan over kunnen steken.
De maatregel heeft geen gevolgen voor parkeerders.
De maatregel heeft geen gevolgen voor openbaar vervoer.
De maatregel heeft geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten.
De maatregel garandeert de veiligheid voor fietsers en gemotoriseerd verkeer, zonder dat dit ten koste gaat van de verkeersveiligheid en de leefbaarheid. Dit is in het algemeen belang.
Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregel in het algemeen belang is voor gemotoriseerd verkeer en de fietsers. Er worden geen belangen van andere weggebruikers onevenredig geschaad.
Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregel geen complexe maatregel betreft en de belangen voldoende in beeld zijn. Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 16-09-2025 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering is akkoord met de voorgestelde maatregel.
Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer.
Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer
namens dezen,
de gemeentesecretaris,
voor deze,
de teammanager Contract en Uitvoering a.i.,
R.M. Kruithof-Kamphuis
Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Taurusavenue 100 in Hoofddorp.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-430635.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.