Verkeersbesluit – verkeersmaatregelen bypass Zoutendijk Hooge Zwaluwe

Verkeersbesluit ten behoeve van:

  • het instellen van een geslotenverklaring voor alle voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee, uitgezonderd vrachtauto’s, landbouw- en bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid en mobiele machines op de bypass “Zoutendijk” tussen de kruising Zoutendijk/bypass en kruising Horenhilsedijk/bypass te Hooge Zwaluwe;

  • het instellen van verplichte rijrichtingen voor vrachtauto’s, landbouw- en bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid en mobiele machines op de Zoutendijk, Horenhilsedijk en Ruilverkavelingsweg te Hooge Zwaluwe.

  • Het instellen van maximumsnelheden op en vanaf de nieuwe bypass.

Burgemeester en wethouders van Drimmelen,

Gelet op:

  • artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 15, lid 2 van de WVW 1994 ingevolge maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

  • artikel 18, lid 1 onderdeel d van de WVW 1994 ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

  • artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge de plaatsing en verwijdering van verkeerstekens van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie;

Overwegende dat:

  • in het coalitieakkoord “Bouwen aan een duurzaam, sociaal en veilig Drimmelen” van de gemeente Drimmelen van 29 april 2022 is vastgesteld dat geïnvesteerd wordt in een bypass van de Zoutendijk op de Horenhilsedijk voor tractoren en vrachtwagens (bestemmingsverkeer) zodat zij niet meer door het dorp Hooge Zwaluwe rijden;

  • in het beleidsplan “Verkeer en Vervoer Gemeente Drimmelen 2018-2028” een kaartbeeld opgenomen met het landbouwverkeersnetwerk;

  • in het landbouwverkeersnetwerk de bypass van de Zoutendijk op de Horenhilsedijk is opgenomen als nieuwe verbinding;

  • eind 2023 gemeente, provincie en de landbouwsector (Cumela en ZLTO) het kwaliteitsnetwerk landbouwverkeer gemaakt hebben en de bijbehorende intentieverklaring hebben vastgesteld;

  • het kwaliteitsnetwerk landbouwverkeer de volgende doelstellingen heeft:

    • een aaneengesloten netwerk te bieden waarop het (land)bouwverkeer dat 40 km/u kan rijden zich zoveel mogelijk onbelemmerd kan afwikkelen;

    • samen ervaren en erkende knelpunten op de daartoe aangewezen wegen op termijn op te lossen;

    • een oplossing te bieden voor het op de juiste manier faciliteren van het doorgaande (land)bouwverkeer in de Regio West-Brabant;

    • de verkeersonveiligheid in zijn algemeenheid en overlast voor de bewoners vanwege het (land)bouwverkeer binnen de bebouwde kom te verminderen;

    • de bedrijfsvoering van de (land)bouwsector te verbeteren;

    • het wederzijds begrip tussen de wegbeheerders en (land)bouwsector versterken.

  • in het kwaliteitsnetwerk landbouwverkeer de bypass tussen de Zoutendijk en Horenhilsedijk is opgenomen als nieuwe verbinding om bij te dragen aan de eerder benoemde doelstellingen;

  • in lijn met het coalitieakkoord “Bouwen aan een duurzaam, sociaal en veilig Drimmelen” en het beleidsplan “Verkeer en Vervoer Gemeente Drimmelen 2018-2028” een plan is ontwikkeld om de bypass en daarmee nieuwe verbinding in het kwaliteitsnetwerk landbouwverkeer te realiseren;

  • de bypass, Zoutendijk en Horenhilsedijk te Hooge Zwaluwe in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Drimmelen;

  • de bypass gelegen is buiten de bebouwde kom van de gemeente Drimmelen;

  • de Zoutendijk en Horenhilsedijk deels gelegen zijn buiten de bebouwde kom en deels gelegen zijn binnen de bebouwde kom van de gemeente Drimmelen;

  • de bypass gecategoriseerd is als erftoegangsweg buiten de bebouwde kom waar een maximumsnelheid van 60km/u geldt;

  • de Zoutendijk en Horenhilsedijk gecategoriseerd zijn als erftoegangsweg waarop buiten de bebouwde kom een maximumsnelheid van 60km/u en binnen de bebouwde kom een maximumsnelheid van 30km/u geldt;

  • de bypass mede wordt aangelegd om landbouwverkeer en zwaar verkeer om de Zoutendijk te leiden;

  • het verkeersaanbod in de omgeving als gevolg van de realisatie van de bypass naar verwachting zal veranderen volgens verkeersmodelberekeningen:

    • op de Raadhuisstraat/Kerkstraat zal het zwaar verkeer met 40% en het totale verkeer met 2% afnemen t.o.v. de huidige situatie;

    • de Zonzeelseweg/Zoutendijk zal het zwaar verkeer met 290% en het totale verkeer met 17% toenemen t.o.v. de huidige situatie;

  • het om bovengenoemde overwegingen wenselijk is om een geslotenverklaring op de bypass in te stellen voor alle voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee, uitgezonderd vrachtauto’s, landbouw- en bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid en mobiele machines;

  • het om bovengenoemde overwegingen eveneens wenselijk is om verplichte rijrichtingen in te stellen voor vrachtauto’s, landbouw- en bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid en mobiele machines op de Zoutendijk, Horenhilsedijk en Ruilverkavelingsweg te Hooge Zwaluwe;

  • het om bovengenoemde overwegingen wenselijk is om op de bypass buiten de bebouwde kom een maximumsnelheid van 60 km/uur in te stellen en om bij het verlaten van de bypass voor verkeer dat de Zoutendijk oprijdt een maximumsnelheid van 30 km/uur in te stellen;

  • bovengenoemde maatregelen worden genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994

    • lid 1: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • lid 1: b. het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    • lid 1: c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    • lid 1: d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

    • lid 2: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • het college van burgemeester en wethouders, overeenkomstig artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit en dat deze bevoegdheid op grond van de geldende mandaatregeling “Algemeen mandaat-, volmacht -en machtigingsbesluit 2023” is gemandateerd aan de medewerker verkeer van gemeente Drimmelen;

  • overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemachtigde van de korpschef van de Politie;

 

nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

Besluiten:

  • 1.

    Een geslotenverklaring in te stellen voor alle voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee, uitgezonderd vrachtauto’s, landbouw- en bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid en mobiele machines op de bypass tussen de kruising Zoutendijk/bypass en kruising Horenhilsedijk/bypass te Hooge Zwaluwe en dit kenbaar te maken door:

    • a.

      Het plaatsen van de borden C01 met onderborden OB55 en OB61.

  • 2.

    Verplichte rijrichtingen in te stellen voor vrachtauto’s, landbouw- en bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid en mobiele machines op de Zoutendijk, Horenhilsedijk en Ruilverkavelingsweg te Hooge Zwaluwe en dit kenbaar te maken door:

    • a.

      Het plaatsen van de borden D05L, D06L, D06R, D07, elk voorzien van onderborden OB05 en OB11.

  • 3.

    Een maximumsnelheid van 60km/u in te stellen op de bypass buiten de bebouwde kom en om bij het verlaten van de bypass voor verkeer dat de Zoutendijk oprijdt een maximumsnelheid van 30 km/uur in te stellen en dit kenbaar te maken door:

    • a.

      Het plaatsen van de borden A01-030zb, A01-030ze, A01-060zb, A01-060ze.

De locatie van verwijdering en plaatsing van de genoemde maatregelen wordt aangegeven op de bijgevoegde situatietekening. De genoemde verkeersborden zijn allen bedoeld zoals in bijlage I van het RVV1990.

 

Made, 20-08-2025

Namens burgemeester en wethouders,

Mitchel Heijmans

Medewerker verkeer

Bezwaarprocedure

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan tegen dit besluit binnen zes weken na de dag waarop het is bekendgemaakt een bezwaarschrift worden ingediend.

Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het bestuursorgaan dat dit besluit heeft genomen, dus aan het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester of de gemeenteraad en moet worden verzonden naar Postbus 19, 4920 AA Made.

Het bezwaar dient te zijn ondertekend en bevat tenminste:

Naam en adres van de indiener;

De dagtekening;

Omschrijving van het besluit met vermelding van de datum en het nummer of het kenmerk van het besluit waartegen het bezwaarschrift zich richt;

Een opgave van de reden(-en) waarom men zich niet met het besluit kan verenigen.

 

Indien een bezwaarschrift is ingediend is het mogelijk om een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening in te dienen. Een dergelijk verzoek dient te worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Zeeland – West-Brabant, sector bestuursrecht, Postbus 90006, 4800 PA Breda.

Het verzoek dient te zijn ondertekend en tenminste het volgende te bevatten:

Naam en adres van de verzoeker;

De dagtekening;

Vermelding van het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen en datum of kenmerk van het besluit;

De gronden van het verzoek (motivering).

 

U kunt ook digitaal het verzoekschrift indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Naar aanleiding van het verzoek kan de voorzieningenrechter een voorlopige voorziening treffen indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist.

Voor de behandeling van het verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening wordt een bedrag aan griffierecht geheven. De griffier van de Rechtbank Zeeland – West-Brabant wijst u na indiening van het verzoekschrift op de verschuldigdheid van het griffierecht en bericht u binnen welke termijn en op welke wijze het verschuldigde griffierecht moet worden voldaan.

Meer informatie over de bezwaarschriftprocedure vindt u op www.drimmelen.nl, of in de folder in het informatierek van het gemeentehuis. Ook kunt u contact opnemen met de secretaris van de bezwaarschriftencommissie via het telefoonnummer 140162.

Naar boven