Gemeenteblad van Breda
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Breda | Gemeenteblad 2025, 428941 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Breda | Gemeenteblad 2025, 428941 | verkeersbesluit of -mededeling |
Gewijzigde verkeerssituatie Emerparklaan -Heksenwiellaan -Westerhagelaan te Breda na reconstructie.
Burgemeester en wethouders van Breda
De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;
Het Algemeen Mandaatbesluit Breda 2019, vastgesteld door burgemeester en wethouders op 15 januari 2019, van kracht geworden op 24 januari 2019, inzake de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit genomen worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
• Het verzekeren van de veiligheid op de wegen
• Het beschermen van de weggebruikers en passagiers
• Het in standhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan
• Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer
De nieuwe verkeerssituatie op de Emerparklaan, Heksenwiellaan en Westerhagelaan na reconstructie te regelen met verkeerstekens. Een en ander zoals weergegeven op de bijgevoegde tekening ‘Openbare verlichting en bebording Emerparklaan-Heksenwiellaan Reconstructie’.
Op het kruispunt Emerparklaan – Heksenwiellaan – Westerhagelaan is een reconstructie uitgevoerd. Het bestaande T-kruispunt is omgevormd tot een rotonde waarbij fietsverkeer en gemotoriseerd verkeer gescheiden zijn. Ook de aangrenzende wegvakken zijn aangepast en is er onderhoud uitgevoerd. Om de nieuwe verkeerssituatie te regelen moeten verkeerstekens worden verwijderd en geplaatst. Voor de verkeerstekens die verkeersbesluitplichtig zijn, wordt dit verkeersbesluit genomen. Een en ander zoals weergegeven op de bijgevoegde tekening ‘Openbare verlichting en bebording Emerparklaan-Heksenwiellaan Reconstructie’.
Uitgangspunt van dit verkeersbesluit is de situatie na realisatie van de reconstructie op de Emerparklaan, Heksenwiellaan en de Westerhagelaan.
Midden op de rotonde wordt, ter hoogte van de drie aansluitende wegen, het bord D01, rotonde; verplichte rijrichting, geplaatst.
Conform de landelijke richtlijnen (CROW) hebben alle bestuurders op de rotonde voorrang. Gemotoriseerd verkeer dat zich al op de rotonde bevindt heeft voorrang op gemotoriseerd verkeer dat de rotonde wil oprijden. Vanwege het tweerichtingsfietspad (en de structuur van de fietspaden in de wijk Haagse Beemden) zijn fietsers en voetgangers op deze rotonde uit de voorrang gehaald. Zij moeten voorrang verlenen aan gemotoriseerd verkeer dat de rotonde oprijdt en verlaat. Alleen op de aansluiting van de rotonde met de Emerparklaan wordt een gefaseerde voetgangersoversteekplaats met zebramarkering aangelegd waar voetgangers voorrang hebben.
Om de voorrang te regelen worden bij de drie wegen die aansluiten op de rotonde de borden B06, verleen voorrang aan bestuurders op kruisende weg, en haaientanden op het wegdek geplaatst. Ook bij de fietsoversteken op de Heksenwiellaan, Emerparklaan en Westerhagelaan worden de borden B06, verleen voorrang aan bestuurders op kruisende weg, en haaientanden op het wegdek geplaatst.
De rotonde is voorzien van een vrijliggend tweerichtingenfietspad dat fietsers fysiek scheidt van het gemotoriseerd verkeer. Het fietspad ligt niet direct tegen de rotonde aan, maar op enige afstand daarvan. Fietsers kruisen de rijbaan buiten de cirkelvormige constructie van de rotonde. Hierdoor ontstaat een overzichtelijke en veilige situatie, waarbij het fietsverkeer gescheiden blijft van het autoverkeer op de rotonde zelf. Op de Emerparklaan is een nieuw deel fietspad aangelegd, voorzien van asfaltverharding, waarmee de oversteek tussen beide zijden van de weg mogelijk wordt gemaakt. Aan beide kanten van dit nieuwe fietspad wordt een bord G11, verplicht fietspad, geplaatst. Ook ter hoogte van de oversteek bij de Dorsvlegel naar het Heksenwielpad en de Sleutelbloem wordt een bord G11, verplicht fietspad, geplaatst. En bij de aansluiting van het fietspad vanaf de Sleutelbloem naar de rotonde wordt een bord G11, verplicht fietspad, geplaatst.
In de bestaande situatie liggen er voetgangersoversteekplaatsen op zowel de Heksenwiellaan als de Emerparklaan, ter hoogte van voormalige kruispunt. Beide locaties zijn in de nieuwe situatie aangepast in een gefaseerde oversteek met een middeneiland. Op de Heksenwiellaan wordt de zebramarkering verwijderd. Voetgangers kunnen hier in twee fases oversteken, maar moeten daarbij voorrang verlenen aan gemotoriseerd verkeer op de rijbaan. Het verwijderen van deze voetgangersoversteekplaats voldoet aan de ambtelijke richtlijn ‘Oversteken je moet het niet zo zwart wit zien’ die is gebaseerd op landelijke uitgangspunten en richtlijnen. In de richtlijn is opgenomen dat er op wegen waar een maximumsnelheid van 50 km/u geldt geen voetgangersoversteekplaatsen met zebramarkeringen worden aangelegd en waar mogelijk deze bij reconstructies van de wegen te verwijderen.
De voetgangersoversteekplaats op de Emerparklaan wordt herplaatst ter hoogte van de aansluiting met de nieuwe rotonde. De oversteekplaats verbindt het winkelcentrum Heksenwiel met het cultureel centrum ’t Kraaienest Breda. Deze oversteekplaats wordt uitgevoerd met zebramarkering op een sinusplateau en bestaat uit een gefaseerde oversteek. Op het wegdek worden zwart-witte markeringen aangebracht. Deze maatregel sluit aan bij de hierboven genoemde richtlijn, waarin staat dat zebrapaden alleen mogen worden toegepast op wegen met een maximumsnelheid van 30 km/u en in combinatie met aanvullende snelheidsremmende maatregelen. Om aan deze richtlijn te voldoen en de oversteek veilig te kunnen faciliteren, wordt een deel van de Emerparklaan ingericht als een 30 km/u zone. Er is specifiek voor dit deel van de Emerparklaan gekozen, omdat zich hier verschillende maatschappelijke voorzieningen bevinden, waaronder het winkelcentrum, het cultureel centrum en de bushaltes. De weg heeft in dit gedeelte geen doorgaande verkeersfunctie maar juist een verblijfsfunctie, waarbij langzaam verkeer en overstekende voetgangers een belangrijk deel in het gebruik vormen. De lagere snelheid draagt bij aan de verkeersveiligheid en is passend bij het karakter van de omgeving. De rest van de Emerparklaan behoudt zijn functie als gebiedsontsluitingsweg en blijft ingericht als 50 km/u weg. Bij de aansluiting met de rotonde worden tweemaal borden A01-30-ZB, begin zone met maximumsnelheid 30 km/h, geplaatst. Ook bij de kruising met de Heksendans, verderop op de Emerparklaan, worden tweemaal borden A01-30-ZB, begin zone met maximumsnelheid 30 km/h, geplaatst
Op de drie wegen die aansluiten op de rotonde worden middengeleiders aangebracht om het verkeer te geleiden en de verkeersstromen te scheiden. Weggebruikers moeten de middengeleiders rechts passeren. In verband hiermee wordt op de middengeleiders driemaal een gele zuil met het bord D02-RO, gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft, geplaatst.
De bushalte aan de noordzijde van de Emerparklaan wordt verplaatst, zodat deze meer tegenover de bestaande bushalte aan de zuidzijde komt te liggen. Door deze nieuwe positionering liggen de haltes centraal langs de Emerparklaan en ontstaat er meer zicht en ruimte rondom de oversteeklocatie. De bestaande bushalte aan de noordzijde voldeed niet aan de toegankelijkheidseisen. Met de nieuwe inrichting wordt de halte toegankelijker gemaakt. Het haltebord L03, bushalte, op de Emerparklaan wordt verplaatst en opnieuw geplaats bij de nieuwe locatie van de bushalte.
Bij het nemen van dit verkeersbesluit is uitgegaan van de situatie na de reconstructie op de Emerparklaan, Heksenwiellaan en Westerhagelaan. Het college heeft in het belang van de verkeersveiligheid besloten verkeerstekens, borden en markeringen te verwijderen en te plaatsen. Zonder verkeerstekens zou een onduidelijke en onveilige verkeerssituatie ontstaan voor weggebruikers. Conform het Bredaas beleid wordt de zebramarkering op de Heksenwiellaan verwijderd. Het is mogelijk dat sommige voetgangers dit als onveilig ervaren maar door gewijzigde aanleg van de oversteekplaats, waarbij de voetgangers in twee fases kunnen oversteken, blijft hun veiligheid gewaarborgd. Er is niet gebleken dat als gevolg van dit verkeersbesluit onevenredige nadelige gevolgen zullen optreden voor een of meer belanghebbenden in verhouding tot de met dit verkeersbesluit te dienen doelen. Gelet hierop kunnen de algemene belangen die aan dit verkeersbesluit ten grondslag liggen in redelijkheid zwaarder wegen.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de politie Zeeland-West-Brabant.
burgemeester en wethouders van Breda,
Het verkeersbesluit is voor een ieder in te zien via www.officielebekendmakingen.nl en www.overheid.nl. Nadere informatie kan worden ingewonnen bij via telefoonnummer 14 076.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, hiertegen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en Wethouders van Breda, Postbus 90156, 4800 RH Breda. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.
Het bezwaarschrift moet ten minste bevatten:
c. omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift gericht is: Verkeersbesluit ‘Gewijzigde verkeerssituatie Emerparklaan – Heksenwiellaan – Westerhagelaan te Breda na reconstructie’;
d. de gronden van het bezwaar.
U wordt verzocht, indien mogelijk, een kopie van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, mee te zenden.
Indien een bezwaarschrift is ingediend kan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank binnen het rechtsgebied waar de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft, een verzoek worden gedaan tot het treffen van een voorlopige voorziening (waaronder schorsing) indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Voor de behandeling van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt een bedrag aan griffierecht geheven.
Tekening ‘Openbare verlichting en bebording Emerparklaan-Heksenwiellaan Reconstructie’.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-428941.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.